آخرین اخبار فرهنگی - هنری

دختر شایسته عربستان،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. به گزارش انتخاب به نقل از…

افول تدریجی انتخاب «پاپ»ها



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,افول تدریجی انتخاب «پاپ»ها

پنجمین دوره جشن سالانه «موسیقی ما» شنبه گذشته در برج میلاد برگزار شد. تندیس‌های طلایی بسیاری در این جشن به دست خواننده‌های سبک‌های مختلف رسیداما در یکی از مهم‌ترین بخش ها، تندیس طلایی قطعه برگزیده پاپ مردمی به «ماه پیشونی» هوروش بند با ترانه مهدی دارابی و «یه لحظه نگام کن» ماکان بند با ترانه این گروه رسید. اما درباره ترانه این قطعه‌ها چه می‌توان گفت؟

مردم در اولین دوره جشن موسیقی ما که نهم تیرماه سال 92 برگزار شد، قطعه « غلط کردم غلط» محسن چاوشی از آلبوم «من خود آن سیزدهم» را که شعر آن از وحشی بافقی بود، انتخاب کردند. این انتخاب در دومین دوره جشنواره به «یه خونه» از آلبوم «93 »بنیامین رسید که ترانه آن از فرید احمدی است. در سومین دوره این جشن چاوشی برای دومین بار با قطعه «چشمه طوسی» با ترانه حسین صفا به تندیس طلایی مردمی رسید اما این بار به طور مشترک با قطعه دیگری یعنی «نگران منی» مرتضی پاشایی که بعدها به یکی از محبوب‌ترین آهنگ‌های این خواننده تبدیل شد. سال گذشته اما تندیس طلایی به قطعه «عاشقانه» فرزاد فرزین با ترانه روزبه بمانی رسید.  ترانه سرایی که در تمام این سال‌ها حداقل یک تندیس جشن موسیقی ما  را به خانه برده است.


یک نگاه گذرا به سیر انتخاب قطعه‌های مردمی در پنج دوره گذشته این جشن کافی است تا بتوان آن را با قطعه‌های برگزیده امسال مقایسه کرد. ترانه سرای دو قطعه برگزیده امسال، خواننده‌های همین قطعه‌ها هستند. خیلی ساده می‌توان رد پای اصطلاحات عامیانه و کلمات سطحی را در ترانه شان پیدا کرد و متوجه شد در این قطعه‌ها ملودی بر شعر مقدم بوده است جالب آن که این ترانه‌ها پیش از اجرا در دفتر شعر دفتر موسیقی وزارت ارشاد باید مورد قبول شورای شعر و ترانه قرار گیرد. همان دفتری که چند ماه پیش محمدعلی بهمنی شاعر و ترانه سرای کشورمان به دلایلی همچون تایید اجباری اشعار سخیف از آن استعفا کرد و اکنون از مجرای آن، ترانه قطعه‌های مجاز را می‌شنویم.

 

روزنامه خراسان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------