پخش سرزمین کهن به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب هم منتفی شد



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,سرزمین کهن

5 سال از زمستانی که «سرزمین کهن» پخش شد گذشت و البته پرونده‌اش خیلی زود با هزاران صفحه شکایت و اعتراض و حاشیه به بایگانی تلویزیون رسید. سریالی که کمال تبریزی در 3فصل تدارک دیده‌بود و در همان 4قسمتی هم که پخش شد و طرفداران بی‌شماری برای خود دست‌وپا کرد، با موج اعتراض بختیاری‌ها روبه‌رو شد. این موج اما قدرت یک سونامی را داشت، چون نه‌تنها پخش سریال خیلی زود متوقف شد که حتی سازندگان سریال را هم وادار به عذرخواهی کرد. حالا بماند که رئیس وقت سازمان صداوسیما هم با پوشیدن لباس محلی تلاش کرد این دلخوری بختیاری‌ها از سریال و البته عملکرد سازمان متبوعش را رفع و رجوع کند.


اعتبار و البته تعداد افرادی که در حمایت از بختیاری‌ها به سریال تاختند اما آنقدر زیاد بود که سریال حتی با فیلمبرداری مجدد بعضی پلان‌ها و روتوش کلی هم نتوانست شانسی برای ازسرگیری پخش بیابد.


قصه زندگی «رهی» که بنا بود در 3مقطع کودکی در بازه زمانی 1320تا 1332، نوجوانی و جوانی در بازه زمانی 1332 تا 1342 و میانسالی در سال‌های 1342 تا 1357روایت شود در همان چند قسمت خاطره کودکی متوقف ماند و اینگونه شد که یکی از پربازیگرترین سریال‌های دهه اخیر تلویزیون رسما در انبار خاک می‌خورد. در یکی دوسال گذشته هم بارها خبرهایی منتشر شد مبنی بر ازسرگیری پخش مجدد سریال و حتی دامنه این تغییرات به تغییر نام سریال از سرزمین کهن به سرزمین مادری هم گسترش یافت. تلویزیون پاییز96 را با پخش تبلیغ برای سریال البته با نام جدید سپری کرد ولی باز هم سرزمین مادری به آنتن پخش نرسید و کلاف مشکلات سریال الف باز هم پیچیده‌تر شد. در همان روزها خط و نشان دوباره چند نماینده مجلس برای ریاست سازمان صداوسیما هم سبب شد تا پروژه پخش این سریال دوباره با شکست مواجه شود. از چند‌ماه پیش هم خبرهای متفاوتی درباره حل‌وفصل مشکلات پخش این سریال به بهانه چهلمین سال پیروزی انقلاب به گوش رسید اما پیگیری‌های همشهری از منابع موثق در سیما نشان می‌دهد که مشکل سریال سرزمین کهن حالا دیگر چندان ارتباطی با آن دیالوگ دردسرساز کاراکتر پدر رهی علیه بختیاری‌ها ندارد که با جرح و تعدیل و حذف و اضافه برطرف شود. جالب‌تر اینکه موضوع انتقادی کمرنگ‌بودن نقش مذهبی‌ها در پیروزی انقلاب هم که پیش‌تر به‌عنوان یک نقطه ضعف در سناریوی سریال مورد توجه قرار گرفته و به استناد حرف‌های سازندگان با فیلمبرداری مجدد بعضی سکانس‌ها مرتفع شده بود هم دیگر محلی از اعراب ندارد.


یک سریال خوش‌ساخت و پرهزینه که رتبه کیفی الف در تولیدات سیما را دریافت کرده بود رسما روی دست تلویزیون مانده و نکته عجیب اینکه مسئولان سیما هم گویی چندان رغبتی برای ورود به این موضوع و حل کردن ماجرا ندارند. ظاهرا خیلی از مدیران به این مَثَل که «سری که درد نمی‌کند را دستمال نمی‌بندند» اعتقاد دارند و ترجیح می‌دهند از کنار مسائل اینچنینی در سکوت کامل عبور کنند؛ غافل از اینکه تلویزیون ورشکسته ما لااقل در حوزه تولید سریال دست پری ندارد.

 

 روزنامه همشهری

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------