روایت خسرو سینایی از حرف‌های یک مسئول سینمایی درباره اکران فیلمش



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,خسروسینایی

مستند داستانی خسرو سینایی درباره صادق هدایت دوشنبه ٢٤ دی ماه دوباره به نمایش گذاشته می‌شود؛ سینماگری که با وجود داشتن کارنامه درخشان به دلیل سبک متفاوت کاری همیشه در حاشیه بوده است. او حالا درباره مسائل مرتبط با ساخت این فیلم، زندگی صادق هدایت، قضاوت‌های سطحی نسبت به زندگی این داستان‌نویس ایرانی و فیلم پیش‌رو، حرف‌هایی را در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرده است. خسرو سینایی معتقد است اگر صادق هدایت دسترسی به دوربین و امکانات داشت، احتمالا فیلمساز می‌شد، اما در آن دوران بیشتر روی ادبیات تمرکز داشته است.

 

او این فیلم را براساس فیلم‌هایی ساخته است که صادق هدایت دیده و البته تحقیقاتی که آقای حبیب احمدزاده انجام داده است: «بسیاری از کسانی که راجع به صادق هدایت اظهارنظر می‌کنند، آن فیلم‌ها را ندیده بودند، بنابراین باید اثری ساخته می‌شد که نه بت‌شکنی کند و نه بت‌سازی، در عین حال یک تحقیق جدی هم باشد. متاسفم کسانی که فکر می‌کردند صادق هدایت را خوب می‌شناسند و هرگز آن فیلم‌ها را ندیده بودند، اظهارنظرهایی کردند که مقداری کم‌لطفی بود. در این میان هیچ‌کس نیامد بگوید، من فیلم تو را دیدم و به نظرم این قسمتش را خوب و فلان بخش را بد ساخته‌ای. با این حال، آقای جهانگیر هدایت برادرزاده صادق هدایت بعد از دیدن فیلم گفت این اثر تا حدود ٨٠ درصد به واقعیت زندگی او نزدیک است.» سینایی درمورد قضاوت‌هایی که درباره زندگی صادق هدایت می‌شود، به گفته‌های برادرزاده صادق هدایت از قول پدرش اشاره کرد: «در دهه ۱۹۲۰، او ٤٠ بار در یک ماه به سینما رفته است.

 

این‌ نکته را من در فیلم «گفتگو با سایه» هم گفته‌ام که اگر صادق هدایت دسترسی به دوربین و امکانات داشت، احتمالا فیلمساز می‌شد، اما در آن دوران بیشتر روی ادبیات تمرکز داشته است.» نکته جالب صحبت‌های سینایی به ماجرای اکران یکی از فیلم‌های او در دوسال گذشته برمی‌گردد؛ زمانی که یکی از مدیران در پاسخ به این‌که چرا درآمد حاصل از فروش یک وعده ناهار اعضای گروه هم نشده است؟ گفته بود؛ بفروش بساز تا اکران خوب بگذاریم.» فیلم مستند داستانی «گفتگو با سایه» دوشنبه ٢٤ دی ماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ با حضور خسرو سینایی، حبیب احمدزاده و علی فرهاد زاده در سی‌ودومین عصر فیلم بهاران اکران خواهد شد.

 

 روزنامه شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------