لیلا حاتمی، نوید محمدزاده، شبنم مقدمی، بهرام رادان ؛ ۴ شانس اول سیمرغ امسال بازیگران,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,بازیگران

در میان بازیگران سینمای ایران کسب سیمرغ جشنواره فجر همواره یکی از جذابترین و البته پر چالش‌ترین بخش‌های جشنواره فجر است.

به گزارش عصر ایران، زمان زیادی به برگزاری جشنواره فیلم فجر سی و هفتم باقی نمانده است، در این دوره شانس‌های اصلی تصاحب سیمرغ در میان بازیگران مرد و زن، بین این چهار نفر بیشتر است:

نوید محمدزاده همواره با نقش‌هایی که ایفا کرده است شگفتی و تحسین مخاطبان را به همراه داشته است، نمونه آن فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» هومن سیدی در جشنواره پارسال.

محمدزاده امسال با فیلم «متری شش و نیم» سعید روستایی در جشنواره حضور دارد و بر خلاف شایعه‌های مطرح شده نقش یک معتاد را بازی نمی‌کند، او در قامت یک قاچاقچی ظاهر شده که روزگاری فقیر بوده ولی حالا برای خودش صاحب قدرت است. آن‌چه این شخصیت را از نمونه‌های مشابه قبلی متفاوت می‌کند مواجهه‌ای است که روستایی با این شخصیت داشته است: مردی که در عین اشتغال به قاچاق هوای دیگران را دارد واساسا برای خاطر نجات خانواده ازفقر پای در مسیر قاچاقچیان گذاشته است.

نوید محمدزاده یک ضدقهرمان جذاب را بازی کرده است که سرنوشتی تلخ برایش رقم می‌خورد، ساداتیان (تهیه کننده فیلم) از بازی او در این فیلم تمجید کرده است. متری شش ونیم موقعیت خوبی در اختیار نوید محمد زاده قرارداده است تا شاهد یک نقش آفرینی جذاب دیگر از او باشیم و در عین منفی بودن مخاطب با او احساس ترحم و همراهی داشته باشد، چیزی که محمزاده در آن تبحر دارد. البته نباید از بازی او در فیلم «سرخپوست» نیما جاویدی هم غافل بود.

محمدزاده تا کنون برای «ابد و یک روز» و «بدون تاریخ، بدون امضا» ۲ سیمرغ از جشنواره فجر برده است باید منتظر ماند و دید آیا به عدد ۳ خواهد رسید؟

لیلا حاتمی امسال با فیلم «مرد بدون سایه» علیرضا رئیسیان در جشنواره حضور دارد، او همیششه در انتخاب نقش سخت‌گیر بوده است و به هر قیمتی نمی‌خواهد بر روی پرده باشد، به همین دلیل طی ۳۲ سال بازیگری ۲۹ فیلم در کارنامه دارد.

حاتمی استاد بازی متفاوت کردن در نقش‌های مشابه است، سکون، استیصال، آرامش و ضعف جنسیتی از شاخصه های بارز نقش‌هایی است که ایفا کرده اما هرگز به ورطه تکراری بودن نیافتاده است. رئیسیان در باره نقش حاتمی در فیلم اخیرش گفته: «شروع فیلم در اسپانیا است و می‌دانستم که حاتمی بر عکس زبان انگلیسی، فرانسه و آلمانی، زبان اسپانیایی بلد نیست. گفتم سراغ بازیگران خارجی برویم که انگلیسی یا فرانسوی حرف بزنند، حاتمی گفت نه، برای چی؟ من بازیگرم و باید یاد بگیرم. و واقعا در ظرف چند روز یاد گرفت، بازیگران اسپانیایی تعجب کرده بودند که خانم حاتمی چقدر وقت گذاشته که می تواند لغات و آکسان‌های زبان اسپانیایی را درست ادا کند، برای همین بارها برایش دست زدند، در فیلم خواهید دید و حیرت می‌کنید.»

 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,بازیگران


همین اتفاقات نشانگر آن است که لیلا حاتمی می تواند امسال هم درمیان نامزدهای سیمرغ قرار گیرد او تا کنون ۲ بار برای فیلم‌های «بی‌پولی» و «رگ خواب» حمید نعمت الله سیمرغ برده است.

بهرام رادان امسال در جشنواره ۳ فیلم دارد، «ایده اصلی» آزیتا موگویی و «آشفتگی» فریدون جیرانی در بخش سودای سیمرغ و فیلم «سونامی» میلاد صدرعاملی در بخش نگاه نو.

طبق شنیده ها در آشفتگی جیرانی رادان دو نقش کاملا متفاوت بازی کرده است، که در یکی از نقش‌ها شخصیت نویسنده‌ای را بازی کرده است که در زندگی خود دچار چالش‌های اساسی شده است. کارنامه رادان نشان داده است که هر وقت نقش‌های پر تلاطم به او سپرده شده است او توانسته وجه دیگری از توانایی‌های خود را به نمایش بگذارد. فریدون جیرانی هم در بهره گیری از توان نهفته در بازیگران توانایی چشمگیری دارد. نشانه‌ها حاکی از آن است که همکاری کارگردان و بازیگر نتیجه‌ای قابل قبول دارد.

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,بازیگران


رادان بعد از دیدن فیلم، درباره آن گفته بود: «در کنار فضای عجیب و بدیع فیلم، شجاعت آقای جیرانی در به تصویر کشیدن لحظات و شخصیت‌های کاملا متفاوت با جریان روزمره سینما، در روزگاری که بیشتر فیلمسازان به خصوص همنسلان ایشان علاقه به تکرار مکررات دارند، ستودنی است.»

رادان تا به حال ۲ سیمرغ گرفته است برای فیلم‌های «شمعی در باد» پوران درخشنده و «سنتوری» داریوش مهرجویی، حالا باید دید آیا او با ۳ فیلم در جشنواره امسال سومین سیمرغ را به خانه خواهد برد؟

شبنم مقدمی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار یک نقش چالشی اییفا کرده است، نقش مادر همسر عبدالحمید ریگی. این نقش دو ویژگی خاص دارد اول اینکه او با گریمی سنگین نقش مادر الناز شاکر دوست را در فیلم دارد و دوم اینکه لهجه قمی دارد. علاوه بر فاصله سنی نقش از او باید لهجه هم داشته باشد البته او در این زمینه صاحب تجربه است. جمع این خصوصیت‌های نقش او باعث شده است کسانی که فیلم را دیده اند او را یکی از کارکترهای متفاوت جشنواره بدانند، البته نه فقط او بلکه از دیگر بازیگران فیلم هم تعریف می‌شود.

مقدمی سال گذشته فیلم کمدی «خجالت نکش» را در جشنواره داشت، امسال هم در فیلم «زهرمار» جواد رضویان در بخش نگاه نو حضور دارد، تنوع در انتخاب نقش‌هایش همواره مشهود است.

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,بازیگران


شبنم مقدمی تا کنون ۲ بار سیمرغ مکمل بهترین بازیگر زن را بدست آورده است. برای «امروز» رضا میر کریمی و به طور مشترک برای ایفای نقش در دو فیلم «نفس» نرگس آبیار و «زاپاس» برزو نیک‌نژاد. او از معدود بازیگرانی است که بواسطه نقش کمدی به سیمرغ رسیده است. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد شانس بردن سومین سیمرغ نقش مکمل برای مقدمی بالا است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------