آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

پول ۳۰ فیلم جشنواره فجر از کجا آمده؟



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,جشنواره فجر

قبلا این‌طور نبود که فیلم‌ها ساخته شوند و برای یافتن نام سرمایه‌گذارانش خیلی به این در و آن در بزنید. چند نهاد دولتی بودند که واسطه می‌شدند برای فیلمسازی و خودشان انتخاب می‌کردند که به کدام فیلمساز فرصت خلق یک اثر هنری بدهند اما این روزها سرمایه‌گذاران سینمایی از طیف‌های مختلفی هستند و البته بخش خصوصی خیلی فعال‌تر از نهادهای دولتی وارد میدان هنر و فرهنگ شده است. البته خود این هم جای سوال است که سینمایی که همواره نسبت به عدم بازگشت سرمایه گلایه دارد، چگونه محل اقبال و حضور سرمایه‌گذارانی بی‌ارتباط با حوزه فرهنگ شده است. امسال حوزه هنری به صورت مستقیم در تولید یک فیلم سینمایی حمایت مالی داشته است و بنیاد سینمایی فارابی هم در 14 فیلم سینمایی حاضر در جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر، مشارکت داشته است. در کنار این دو نهاد دولتی، موسسه رسانه‌ای، فرهنگی اوج هم از یک فیلم سینمایی دفاع مقدسی حمایت مالی داشته است و مابقی 33 فیلم در موسسات فیلمسازی و با مشارکت بخش خصوصی ساخته شده است.
 
  آشفتگی
فریدون جیرانی، این‌بار به سراغ اثری با نامی هم‌خانواده فیلم قبلی‌اش؛ یعنی «خفگی» رفته است. بهرام رادان، نقش اول این اثر سینمایی را ایفا می‌کند و مهناز افشار، علی میلانی، نسیم ادبی، احسان محمدی، نازنین صلح‌جو و مهران احمدی از دیگر بازیگران این فیلم هستند. «آشفتگی» رئالیستى و اجتماعى نیست بلکه فیلمی است درباره عشق و جنایت. این تعریفی است که فریدون جیرانی در یادداشتی راجع‌به تازه‌ترین ساخته خود آورده است. فیلمی که باتوجه به نوع طراحی صحنه، باز هم حال و هوایی کلاسیک را تداعی می‌کند.

درباره سرمایه گذار   «جیرانی در ابتدا برای ساخت این فیلم که خودش تهیه‌کنندگی آن را به عهده دارد، یک سرمایه‌گذار پیدا کرد، اما سرمایه‌گذاری که قرار بود 50 درصد پروژه را به عهده بگیرد از نیمه‌‌های کار انصراف داد و او مجبور شد برای فراهم آوردن بودجه این فیلم، به تایلند سفر کند اما درنهایت محمدرضا سهرابی سرمایه‌گذاری فیلم جدید جیرانی را به عهده گرفت.»

  ایده اصلی
آزیتا موگویی لوکیشن‌های اصلی فیلمش را در شهرهای مالاگا و بارسلون در اسپانیا، جزیره کیش در ایران و شهر کلن در آلمان، انتخاب کرده است. برای همین لوکیشن‌های متفاوت مطمئنا خرج زیادی هم داشته است. موگویی، فعالیت در عرصه سینما را به‌عنوان منشی صحنه آغاز کرد و تاکنون در سمت‌هایی چون دستیار اول کارگردان، مدیر برنامه‌ریزی، طراح صحنه و لباس، نویسنده فیلمنامه، مدیر تولید و مجری‌طرح فعالیت مستمر داشته است.

درباره سرمایه گذار   «موگویی در این فیلم سرمایه‌گذاری کرده است و غیر از او مهدی کریمی‌تفرشی و شرکت توسعه گردشگری شهرآیین هم جزء سرمایه‌گذاران هستند و همچنین عنوان شده که «ایده اصلی» با حمایت منطقه آزاد کیش ساخته شده است. شرکت توسعه گردشگری شهرآیین از شرکت‌های وابسته به بانک شهر است که قبلا برای پروژه مستند «من ناصر حجازی هستم» سرمایه‌گذاری کرده بود. فیلم قبلی او «تراژدی» نام داشت که با همکاری و سرمایه‌گذاری محمدحسن نجم توانست فیلمش را بسازد.»

  بنفشه آفریقایی
این فیلم را سال 96 ساختند اما هنوز آن را اکران نکرده‌اند و تصمیم گرفتند تا در جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر حضور داشته باشند. در خلاصه داستان «بنفشه آفریقایی» آمده است: «شوکو به همراه همسر دومش رضا، تصمیم می‌گیرند تا فریدون همسر سابقش که توسط فرزندان‌شان به خانه سالمندان سپرده شده است را به خانه خود بیاورند. این تصمیم اتفاقات جدیدی را در زندگی هر سه نفر رقم می‌زند.»

درباره سرمایه گذار   «موسسه سینمایی فارابی، در این فیلم سرمایه‌گذاری کرده است اما علیرضا شجاع‌نوری سرمایه‌گذار اصلی این فیلم است. مونا زندی حقیقی در فیلم جدیدش به سراغ یک موضوع خاص و حاشیه‌ای رفته است. او در فیلم قبلی‌اش «عصر جمعه» که در سال 89 ساخته و اکران شد را با سرمایه‌گذاری جهانگیر کوثری جلوی دوربین برده بود. علیرضا شجاع‌نوری که سرمایه‌گذاری مستند «یک لقمه خواب» مونا زندی را هم در سال 95 به عهده داشت، تامین بودجه این فیلم را هم قبول کرده است. او از دهه80 به صورت حرفه‌ای وارد کار تهیه‌کنندگی و سرمایه‌گذاری فیلم شد.»

  بیست‌وسه نفر
فیلم «بیست‌وسه نفر» به کارگردانی مهدی جعفری ساخته شده که قبل از این هم مستند این کتاب را ساخته است. مهدی جعفری متولد ۱۳۴۸ اهواز است. او پس از یک دوره کوتاه بازیگری در تئاتر، کار فیلمسازی را از سال ۱۳۶۴ با حضور در انجمن سینمای جوانان نجف‌آباد آغاز کرد؛ سپس در سال ۱۳۶۷ وارد دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر تهران شد و تحصیلات خود را در رشته کارگردانی سینما تا مقطع کارشناسی تکمیل کرد. وی از ۱۳۷۳ به ساخت فیلم‌های کوتاه داستانی روی آورد و از سال ۱۳۸۳ به‌عنوان مدیر فیلمبرداری در سینمای ایران مشغول به کار است. مهدی جعفری در کنار فیلمبرداری سینما ساخت چندین مستند کوتاه و بلند را نیز در کارنامه خود دارد.

درباره سرمایه گذار   «سازمان فرهنگی، رسانه‌ای اوج که چند سالی است وارد عرصه کار فرهنگی شده، برای تولید فیلم‌های مهمی در سینمای ایران، سرمایه‌گذاری کرده است. فیلم‌هایی مثل «بادیگارد»، «به وقت شام» و «تنگه ابوقریب» ازجمله آثار مهمی بوده‌اند که اوج در این چند ساله تولید کرده است. اما اوج امسال با سرمایه‌گذاری برای فیلم «بیست‌وسه نفر» سراغ یک موضوع جدید و اقتباسی از دوران دفاع مقدس رفته است.»

  پالتو شتری
فیلم سینمایی «پالتو شتری» که اولین تجربه کارگردانی مهدی علی‌میرزایی محسوب می‌شود، یک درام کمدی پربازیگر درباره وضعیت‌های پیچیده رفاقت و رقابت است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «اگه دشمنید چرا اینقدر با هم می‌پرید؟ اگه دوستید چرا اینقدر به هم می‌پرید؟»

درباره سرمایه‌گذار  «سرمایه‌گذاری و تهیه‌کنندگی این فیلم را مجید شیخ‌انصاری به عهده داشته است. البته بنیاد سینمایی فارابی هم در کنار این کارگردان فیلم‌اولی، مشارکت و تسهیلات داشته است.»

   تیغ و ترمه
کیومرث پوراحمد در فیلم جدیدش باز هم به سراغ اقتباس رفته است. رمان «کی از این چرخ فلک پیاده می‌شوم» نوشته گلرنگ رنجبر، کتابی است که این فیلم با توجه به آن ساخته شده است.

درباره سرمایه گذار   «پوراحمد فیلم قبلی‌اش «کفش‌هایم کو» را با سیدعلی قائم‌مقامی ساخت و این بار هم برای ساخت «تیغ و ترمه» به سراغ علی قائم‌مقامی رفته است. سیدعلی قائم‌مقامی متولد سال 47 است. او تهیه‌کننده، مدیرتولید و مجری طرح سینماست و از نوادگان قائم‌مقام فراهانی است. قائم‌مقامی از سال ۱۳۷۱ فعالیت حرفه‌ای خود را در سینما آغاز کرده و تنها مدیر تولید سینمای ایران بوده است که در جشنواره‌ها جایزه گرفته است.»

  جمشیدیه
«جمشیدیه»، دومین فیلم بلند یلدا جبلی است. «جمشیدیه» یک فیلم اجتماعی است که برای اولین‌بار به معضلی فراگیر می‌پردازد.

درباره سرمایه گذار «یلدا جبلی فیلم جدیدش را با سرمایه‌گذاری محمدصادق آذین و فردین خلعتبری ساخته است. یلدا جبلی فیلم قبلی‌اش «داره صبح میشه» را هم با سرمایه‌گذاری فردین خلعتبری ساخته بود. خلعتبری به جز دو فیلم یلدا جبلی در فیلم دیگری سرمایه‌گذاری نداشته است.»
 
  خون خدا
مرتضی‌علی عباس‌میرزایی، یکی دیگر از کارگردان‌هایی است که فیلمش در بخش نگاه نو جشنواره امسال حضور دارد. فیلمی که در سکوت خبری ساخته شد و تنها مطلبی که تاکنون درباره آن منتشر شده، این است که «خون خدا» کاری اجتماعی - عاشورایی است.

سرمایه گذار: «این فیلم با مشارکت موسسه سینمایی فارابی ساخته شده است. سرمایه‌گذاری اصلی و تهیه‌کننده این فیلم سیاوش حقیقی است که تا به حال چهار فیلم در کارنامه سرمایه‌گذاری‌اش ثبت شده است. لینا، مادری و تابستان طولانی ازجمله فیلم‌هایی هستند که او تاکنون سرمایه‌گذاری کرده است.»

  درخونگاه
در جشنواره فیلم فجر سال گذشته، فیلم «درخونگاه» هم مثل «بنفشه آفریقایی» به جشنواره سی‌وششم نرسید و عوامل فیلم به جای اکران عمومی، فیلم را برای جشنواره سی‌وهفتم نگه داشتند.

درباره سرمایه گذار   «مجری طرح و سرمایه‌گذار این فیلم هم منصور سهراب‌پور است که عنوان تهیه‌کننده کار را هم دارد؛ کسی که از سال 1370 وارد عرصه سینما شده است. سهراب‌پور از اواخر دهه70 به‌عنوان مدیر تولید در چند پروژه سینمایی فعالیت کرد تا آنکه در سال ۱۳۷۹ در فیلم «پاریس تا پاریس» به کارگردانی محمدحسین لطیفی اولین تجربه خود را به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم سینمایی رقم زد. از آن سال تاکنون تهیه‌کنندگی چند فیلم سینمایی به کارنامه سهراب‌پور اضافه شده است. فیلم‌های «من سالوادور نیستم» و «آینه بغل» ازجمله فیلم‌های پرفروشی هستند که تهیه‌کنندگی آنها برعهده منصور سهراب‌پور بوده است. او همچنین در این چند سال در شبکه نمایش خانگی هم حضور پررنگی داشته است. ساخت ایران یک و 2 را او برای شبکه نمایش خانگی ساخته است.»
 
  سرخ‌پوست
نیما جاویدی که چهار سال پیش با فیلم «ملبورن» به جشنواره آمده بود حالا فیلم جدیدش را با نام «سرخ‌پوست» ساخته است. این فیلم براساس فیلمنامه‌ای که جاویدی به نگارش درآورده، ساخته شده است.

درباره سرمایه‌گذار  «مجری طرح و سرمایه‌گذار این فیلم محمدصادق رنجکشان است، در مورد محمدصادق رنجکشان حرف و سخن زیاد است و شاید اولین حاشیه‌هایی که نام او را سرزبان‌ها انداخت مربوط به حاشیه‌های تئاتر بینوایان بر می‌گردد. حسین پارسایی، کارگردان تئاتر پرهزینه «بینوایان» در گفت‌وگویی در تلویزیون وقتی حرف از پول اجاره سالن شد، گفت: «من خیلی شفاف دارم می‌گویم که از دولت پول نگرفته‌ام، از ارشاد پول نگرفته‌ام، سالن دولتی را هم اشغال نکرده‌ام. شخص محترمی در این پروژه [تئاتر موزیکال بینوایان] سرمایه‌گذاری کرده که هیچ ارتباطی با فرهنگ ندارد.» اما کسی که پارسایی می‌گفت همین محمدصادق رنجکشان بود که در یک سال اخیر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری کردن در محصولات فرهنگی و سینمایی شده است. او رئیس هیات‌مدیره و همچنین موسس یکی از آژانس‌های مسافرتی و توریستی کشور است. شرکت متبوع رنجکشان به نام دلتابان حدود 20 سال است که تاسیس شده و طی سه دوره متوالی در سال‌های 94، 95 و 96 به‌عنوان برگزیده برتر ملی در صنعت گردشگری انتخاب شده است. محمدصادق رنجکشان در بازسازی سینما آستارا که یکی از قدیمی‌ترین سینماهای تهران محسوب می‌شود با سیدجمال ساداتیان نیز همکاری داشته است. او در تامین سرمایه فیلمی به نام «سرکوب» هم مشارکت داشته که قرار است به کارگردانی رضا گوران تولید شود. دلتابان به‌جز این موارد، در موارد دیگری هم التفاتی به هنرمندان و چهره‌های معروف داشته است. این شرکت در روزهای جام‌جهانی 2018 روسیه تعدادی از بازیگران ازجمله پوریا پورسرخ و یوسف تیموری را با هزینه شخصی خود به روسیه فرستاد و در ایام برگزاری مسابقات هم اقدام به تولید مستندی تحت عنوان «ایران به توان2» به تهیه‌کنندگی فردی به نام فرناز امیری کرده است.»

  سمفونی نهم
«شاید عاشق شدن آخرین فرصت هرکسی برای آدم بودن است. شما هم موافقید؟» همین خلاصه فیلمی که از فیلم جدید محمدرضا هنرمند منتشر شده است، خیلی‌ها را مشتاق کرده تا فیلم جدید او را ببینند.

درباره  سرمایه گذار «هنرمند فیلم جدیدش را با مشارکت موسسه سینمایی فارابی و همچنین زینب تقوایی، تهیه‌کننده جوان سینمای ایران ساخته است. زینب تقوایی تا به حال تجربه سرمایه‌گذاری سینمایی نداشته و برای اولین بار است که بعد از ساخت چهار سریال وارد حوزه سینما شده است. او تحصیلات آکادمیک خود را تا مقطع دکتری در رشته علوم سیاسی در تهران سپری کرده و از سال ۱۳۸۰ وارد حوزه صداوسیما شد و فعالیت‌های نمایشی‌اش را از سال ۱۳۹۲ با مجموعه تلویزیونی «دودکش» آغاز کرد که با استقبال چشمگیری روبه‌رو شد. محمدرضا هنرمند بعد از ساخت فیلم «عزیزم من کوک نیستم» در سال 80 که با همکاری سیدکمال طباطبایی ساخته شد، دیگر فیلم سینمایی نساخت و حالا در فیلم جدیدش یک تجربه نو را آغاز کرده و با همکاری یک سرمایه‌گذار جوان فیلمش را در جشنواره سی‌وهفتم اکران می‌کند.»
 
  شبی که ماه کامل شد
این فیلم جدیدترین فیلم نرگس آبیار است و تهیه‌کنندگی آن را محمد قاسمی به عهده دارد. نکته دیگر در باب این فیلم این است که قاسمی به مانند فیلم «مصادره» باز هم با امامی همکاری کرده است.

درباره  سرمایه گذار «توجه به سرمایه‌گذاران فیلم‌ها با همین آقای محمد امامی و پرونده اتهام مالی او آغاز شد. محمد امامی به‌شدت در سینما فعال بود و به‌عنوان سرمایه‌گذار در پروژه‌های مختلفی حضور داشت؛ از «تابو» خسرو معصومی تا «ابد و یک روز» سعید روستایی، «خوب، بد، جلف» پیمان قاسم‌خانی و «کاناپه» کیانوش عیاری. او تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار سریال «شهرزاد» هم بود. شانزدهم مهرماه سال ۱۳۹۵ بود که برای اولین‌بار خبر دستگیری محمد امامی منتشر شد؛ امامی یکی از سرمایه‌گذاران سینمای ایران و همین‌طور شبکه نمایش خانگی بود که به اتهام پولشویی و اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان مدتی را در بازداشت به‌سر برد. محمد امامی، مالک موسسه تصویرگستر پاسارگاد بود اما این قضیه مخفی می‌شد و تا مدت‌ها وقتی اسم این موسسه می‌آمد، نام علی اسدزاده به‌عنوان مدیرعامل قید می‌شد و گمان می‌رفت مالک موسسه خود اوست. او با وجود محکوم بودن باز هم در فیلم‌هایی مثل «مصادره»، «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، «بمب» و «اتاق تاریک» سرمایه‌گذاری کرد و نکته جالب اینجاست که گفته می‌شود امسال و در جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر فیلم «شبی که ماه کامل شد» باز هم با سرمایه‌گذاری محمد امامی ساخته شده است.»

 طلا
فیلم سینمایی «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی و تهیه‌کنندگی رامبد جوان و محمد شایسته اواسط خردادماه در تهران فیلمبرداری‌اش آغاز شد و بعد از ۶۰ جلسه به پایان رسید.

درباره سرمایه‌گذار «هدایت فیلم ازجمله شرکت‌های تولید وتوزیع فیلم قدیمی در صنعت سینماست. رامبد جوان هم در سال‌های مختلف همکاری‌هایی با هدایت فیلم که مرتضی و مصطفی شایسته آن را تاسیس کرده‌اند، داشته و همچنین با محمد شایسته که سرمایه‌گذار فیلم جدید او یعنی «قانون مورفی» بوده، دوستی چند ساله دارد. رامبد جوان عنوان یکی از سرمایه‌گذاران و همچنین تهیه‌کننده فیلم جدید پرویز شهبازی است. فیلمی که نگار جواهریان همسر رامبد جوان هم در آن ایفای نقش می‌کند. بنیاد سینمایی فارابی هم در ساخت فیلم «طلا» مشارکت داشته است.»

 تختی
بهرام توکلی و سعید ملکان با همدیگر مشترکا در دو سال اخیر فیلم ساختند، سال گذشته در جشنواره فیلم فجر فیلم «تنگه ابوقریب» را با سرمایه‌گذاری موسسه اوج ساختند و امسال به سراغ «تختی» رفتند. فیلم جدید توکلی در سه فاز کودکی، نوجوانی، جوانی و درنهایت پایان عمر غلامرضا تختی روایت می‌شود.

درباره سرمایه‌گذار «ملکان متولد 1358 در تهران است و چند سال قبل از موفقیت آثار سینمایی همچون «ابد و یک روز» و «تنگه ابوقریب» با چهره‌پردازی در سینمای ایران شهرت داشت. او تا به حال تهیه‌کننده 11 فیلم و سرمایه‌گذاری 9 فیلم را به عهده داشته است. او در فیلم «ابد و یک روز» که هم تهیه‌کننده و هم سرمایه‌گذار بود، با محمد امامی در سرمایه‌گذاری این فیلم همکاری داشت و باید دید آیا شرکت محمد امامی در ساخت فیلم جدید بهرام توکلی، هم همکاری داشته است یا نه؟ بنیاد سینمایی فارابی و حوزه‌هنری هم در ساخت فلم «تختی» مشارکت داشته‌اند.»

 قسم
در فیلم جدید محسن تنابنده، عده‌ای از افراد یک شهر کوچک برای ادای مراسمی راهی شهری دیگر هستند. همه آنها سوار بر اتوبوسند و بخش زیادی از فیلم نیز داخل این اتوبوس شکل می‌گیرد. در مسیر ناگهان اتفاقی رخ می‌دهد و اتوبوس داخل دره می‌افتد و سرنوشت ناگواری برای افراد داخل اتوبوس رخ می‌دهد.

درباره سرمایه‌گذار «همکاری با سیروس مقدم و همسرش الهام غفوری باعث شد تا تنابنده در فیلم جدیدش «قسم» با آنها همکاری داشته باشد. «قسم» عنوان موقت دومین فیلم بلند محسن تنابنده در مقام کارگردان است که آن را به شکل مستقل به تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی می‌سازد. فیلمنامه «قسم» را خود تنابنده نوشته که یک درام اجتماعی است. اسم الهام غفوری به‌عنوان تهیه‌کننده این کار نیامد و فقط نام جلیل شعبانی ذکر شد اما بعد از انتشار اسم عوامل فیلم و مشاوره سیروس مقدم در این کار، نام الهام غفوری هم وارد این پروژه شد.»

 قصر شیرین
از این فیلم خبرهای رسمی زیادی منتشر نشده جز اینکه با بازی حامد بهداد کلید خورده و بازیگران بومی هم در آن حضور خواهند داشت و همچنین فیلمنامه‌ آن براساس قصه‌ای از کارگردان که خودش تهیه‌کننده هم هست، توسط محمد داودی و محسن قرائی زیرنظر رضا میرکریمی نوشته‌ شده است. در خلاصه داستان فیلم جدید میرکریمی آمده است: جلال مرادی ۴۲ ساله در تصادفی خانواده‌ای را به قتل می‌رساند، اما تصادف در دادگاه غیرعمد شناخته می‌شود. او پس از گذراندن دوران زندان، همسر و فرزندانش را ترک کرده و به شهری دیگر می‌رود، پس از دو سال به شهرش باز می‌گردد زیرا که زنش دچار مرگ مغزی شده است.

درباره سرمایه‌گذار «میرکریمی در کارهایی که ساخته است معمولا تهیه‌کنندگی و سرمایه‌گذاری را خودش انجام می‌دهد. میرکریمی علاوه‌بر این فیلم، تهیه‌کنندگی فیلم جدید کمال تبریزی؛ «ما همه با هم هستیم» را نیز به عهده دارد. میرکریمی در این فیلم از فارابی هم کمک گرفته است تا بتواند در یاسوج فیلم جدیدش را بسازد. میرکریمی چندسالی است که در حوزه کارگردانی کم‌کار شده و سه سال متوالی دبیری جشنواره فیلم فجر را برعهده داشته است و چند سالی است از حوزه هنری که محل حضور و حمایت از فیلمسازی او بوده است، فاصله گرفته است.»

 ماجرای نیمروز2؛ رد خون
قسمت دوم از فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی است. فیلمنامه‌ این فیلم توسط حسین تراب‌نژاد و ابراهیم امینی نوشته شده است. روایت کلی این فیلم پیرامون اتفاقات بعد از پایان جنگ ایران و عراق در سال۱۳۶۷ و عملیات مرصاد است.

درباره سرمایه‌گذار«دیگر سینمایی‌ها عادت کرده‌اند که نام سیدمحمود رضوی و محمدحسین مهدویان را در کنار هم ببینند. سال گذشته فیلم «لاتاری» با همکاری این دو نفر ساخته شد و موفقیت‌های زیادی هم به دست آورد و حالا امسال ادامه «ماجرای نیمروز» را با عنوان «رد خون» ساخته‌اند. سیدمحمود رضوی، مردی شناخته‌شده در سینمای ایران است که کارش را با تهیه‌کنندگی فیلم «درباره الی» از سال ۸۷ آغاز کرده است. البته او با سرمایه‌گذاری در فیلم «هفت‌وپنج دقیقه» در سال ۱۳۸۶ وارد سینما شد و حالا به‌عنوان یکی از پول‌سازترین تهیه‌کنندگان سینما نامش برده می‌شود. او موسسه سیمای مهر را دارد که در عرصه سرمایه‌گذاری بسیار فعال است. بنیاد سینمایی فارابی در فیلم جدید رضوی و مهدویان هم مشارکت داشته است.»

 متری شیش‌ونیم
این فیلم دومین همکاری سعید روستایی با نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و پیمان معادی است. روستایی در فیلم جدیدش دوباره به مقوله اعتیاد پرداخته است که این فیلم هم فیلمی اجتماعی تلقی می‌شود. ابتدا که سعید روستایی خواست تا فیلم جدیدش را بسازد، قرار بود پیمان معادی به‌عنوان تهیه‌کننده حضور داشته باشد اما ناگهان ورق برگشت و ساداتیان به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم انتخاب شد و پیمان معادی در این فیلم به‌عنوان سرمایه‌گذار حضور دارد.

درباره سرمایه‌گذار«سعید روستایی، فیلم اولش «ابد و یک روز» را با همکاری محمد امامی ساخت و برای این فیلمش، محمد صادق رنجکشان حدود 50درصد از سرمایه‌های فیلم را تقبل کرده است. خود رنجکشان در مصاحبه‌ای گفته بود که بالای 7 میلیارد تومان برای این فیلم پرداخت کرده است.

«سرکوب» به کارگردانی رضا گوران و تهیه‌کنندگی حبیب اسماعیلی، «سرخ‌پوست» به کارگردانی نیما جاویدی و تهیه‌کنندگی مجید مطلبی، «بی‌حسی موضعی» به کارگردانی حسین مهکام و تهیه‌کنندگی حبیب رضایی، «قاتل و وحشی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمید نعمت‌الله و «روسی» به کارگردانی امیر ثقفی و تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر مجموعه فیلم‌های سینمایی است که این سرمایه‌گذار تازه سینمای ایران یا در تولید آنها سرمایه‌گذاری کرده یا پس از ساخت، بخشی از آنها را خریده و شریک
شده است.»

 مردی بدون سایه
«مردی بدون سایه» که همکاری مشترکی با اسپانیا بود، در بیش از ۱۰ لوکیشن در این کشور مقابل دوربین رفت و شهرهایی همچون مالاگا، ماربیا و الخزیرا ازجمله شهرهایی بودند که صحنه‌های آخرین فیلم از سه‌گانه عاشقانه رئیسیان در آنها تصویربرداری شد. پس از پایان سکانس‌های اسپانیا، فیلمبرداری در ایران و در ۲۵ لوکیشن مختلف در تهران و حومه پیگیری شد.

درباره سرمایه‌گذار «تهیه‌کنندگی این فیلم به عهده خود رئیسیان است و برای ساخت فیلمش بنیاد سینمایی فارابی نیز مشارکت داشته است. در رسانه‌ها نام سرمایه‌گذار مشخص دیگری غیر از خود رئیسیان برای این فیلم نیامده است.»

 مسخره باز
در خلاصه داستان «مسخره باز‌» آمده است: تو پرورشگاه صدام می‌کردند مسخره باز! اما من مشت محکمی حواله صورت یکی‌شون کردم تا داستان رو شروع کنم.» تهیه‌کنندگی فیلم غنی‌زاده را که جزء فیلم اولی‌های جشنواره است، علی مصفا، به عهده دارد که امسال حضور چشمگیری در عرصه تهیه‌کنندگی داشته است. سرمایه‌گذار این فیلم مهدی کرمی است اما در مورد مشخصات این فرد که تا به حال چه سابقه‌ای در عرصه سینما داشته چیزی نیامده است.

درباره سرمایه‌گذار «نام مهدی کرمی به‌عنوان سرمایه‌گذار این فیلم آمده است و هیچ اطلاعات خاص از او در دسترس نیست.»

 ناگهان درخت
قصه این فیلم در سه دوره تاریخی روایت می‌شود. در این فیلم پیمان معادی، مهناز افشار، مهراب قاسم‌خانی، شقایق دهقان، سیامک صفری، زهره عباسی، پانته‌آ پناهی‌ها و لیلی فرهادپور به‌عنوان بازیگر حضور دارند، فیلمنامه «ناگهان درخت» همچون اثر قبلی صفی یزدانیان «در دنیای تو ساعت چند است؟» توسط خود او نوشته شده است.

درباره سرمایه‌گذار «تهیه‌کنندگی این فیلم را پیمان معادی بر عهده دارد. پیش از این علی مصفا تهیه‌کنندگی دو فیلم «پله آخر» ساخته سال 1390 به کارگردانی خودش و «در دنیای تو ساعت چند است؟» محصول سال 1393 به کارگردانی صفی یزدانیان را در دفتر فیلمسازی رود فیلم برعهده داشته است. دفتر فیلمسازی رود فیلم با مدیریت فریدون صاحب‌الزمانی، علی مصفا و صفی یزدانیان است و فیلم جدید صفی یزدانیان با سرمایه‌گذاری این دفتر فیلمسازی تولید شده است.»

 این فیلم جرم است
فیلمی در ژانر سیاسی به کارگردانی و نویسندگی رضا زهتابچیان و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه محصول تازه سازمان سینمایی حوزه هنری است، این فیلم که دریافت پروانه ساخت آن مسیر پرپیچ و خمی داشته است، به ماجرای یک گروگانگیری می‌پردازد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: فقط یک فیلم پنج دقیقه‌ای می‌خواستم تا بعدا بتونم از زنم و دخترم دفاع کنم، ولی امونم ندادند... صدای آژیراشون داره نزدیک‌تر می‌شه... الان مثل موروملخ می‌ریزن اینجا...»
درباره سرمایه‌گذار «سازمان سینمایی سوره حوزه هنری چند سالی است که در تولید فیلم‌های سینمایی کم‌کار شده است. این نهاد فرهنگی امسال سراغ  یک سوژه ملتهب سیاسی رفته است.»

 جان‌دار
فاطمه معتمدآریا، حامد بهداد، باران کوثری، جواد عزتی، مسعود کرامتی، علی شادمان، گیتی قاسمی، محمدعلی محمدی و امیراحمد قزوینی بازیگرانی هستند که در این فیلم مقابل دوربین رفته‌اند. فیلمبرداری «جان‌دار» با فیلمنامه‌ای اجتماعی اواخر مردادماه در تهران به پایان رسید.

درباره سرمایه‌گذار «این فیلم جزء فیلم‌های بخش نگاه نو جشنواره امسال است و کامران مجیدی برادر مجید مجیدی تهیه‌کننده این فیلم است اما هنوز مشخص نیست چه کسانی در سرمایه‌گذاری این فیلم نقش داشته‌اند.»

 زهرمار
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: حشمت: فکر نمی‌کردم تاوان اشتباهم رو با تو پس بدم، لیلا: زهرمار...، سیامک انصاری، شبنم مقدمی، شقایق فراهانی، سیامک صفری، نسیم ادبی، برزو ارجمند، علی استادی، رضا رویگری، حسین محب‌اهری و سیامک ادیب ازجمله بازیگرانی هستند که در «زهرمار» مقابل دوربین تورج اصلانی قرار می‌گیرند.
درباره سرمایه‌گذار «فیلم جواد رضویان با تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی ساخته شده است. خبر رسمی دیگری در مورد سرمایه‌گذار این فیلم در رسانه‌ها منتشر نشده است.»
 
 یلدا
داستان فیلم در مورد مریم کمیجانی، زن جوانی است که به دلیل قتل شوهرش به مرگ محکوم شده. او در شب یلدا به استودیوی یک برنامه زنده تلویزیونی آورده شده تا توسط تنها فرزند مقتول؛ یعنی مونا ضیا بخشیده شود اما مجموعه اتفاقات در صحنه و پشت صحنه این برنامه هر دو زن جوان را در چالشی جدی برای تصمیم‌گیری قرار می‌دهد. البته از نقش فارابی هم در مشارکت این فیلم نباید گذشت.

درباره سرمایه‌گذار «فقط نگاهی به اسم تهیه‌کنندگان این فیلم بیندازیم متوجه می‌شویم که مسعود بخشی برای ساخت فیلمش چه کاری انجام داده است. ژاک بیدو، ماریان دومولن، علی مصفا، با مشارکت «بن‌گاه»(مسعود و محمود بخشی) و با حمایت ایرج تقی‌پور. اما در کل اسم ایرج تقی‌پور به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم آمده است و مشخص نیست بقیه سرمایه‌گذار فیلم هستند یا تهیه‌کننده. گفته می‌شود که بنیاد سینمایی فارابی در تولید این فیلم مشارکت داشته است.»

 معکوس
«معکوس« اولین تجربه کارگرد‏انی پولاد کیمیایی مضمونی اجتماعی د‏ارد و فیلمبرداری آن به‌طور کامل در تهران انجام شده است.

مسعود کیمیایی تهیه‌کنند‏گی این فیلم سینمایی را برعهد‏ه گرفته است. پولاد کیمیایی درباره ساخت این فیلم گفته است: «برای ساخت فیلم سینمایی «معکوس» تلاش کردم همه چیزهایی که تاکنون از پدرم و کارگردانان دیگر آموخته‌ام را به کار بگیرم، عجله نداشته باشم و به جای عنوان کارگردانی، خروجی باکیفیت فیلم برایم اهمیت داشته باشد. به نظرم نتیجه این سختگیری‌ها حاصل شده است؛ البته نظر مخاطبان برایم بسیار اهمیت دارد. به جوانان توصیه می‌کنم که حتما این فیلم را تماشا کنند، چراکه فیلم سینمایی «معکوس» توجه ویژه‌ای به جوانان داشته است.»

درباره سرمایه‌گذار به جز مسعود کیمیایی که تهیه‌کنندگی آن را به عهده دارد اسم دیگری برای سرمایه‌گذاری در این فیلم نیامده است.»

 روزهای نارنجی
این فیلم ابتدا با نام «واسطه» ساخته شده سپس به نام «روزهای نارنجی» تغییر نام پیدا کرده ‌است. هدیه تهرانی، علی مصفا، مهران احمدی، علیرضا استادی، ژیلا شاهی، رویا حسینی، صدف عسگری، لیلی فرهادپور، اکرم علمدار، امین گلستانه و سیامک ادیب بازیگران این فیلم هستند.

درباره سرمایه‌گذار« این اولین ساخته آرش لاهوتی است که با تهیه‌کنندگی علیرضا قاسمخان ساخته شده  و محصول سال ۱۳۹۶ است. مجری طرح شهنام شهباززاده و عرضه و پخش بین‌المللی این فیلم به عهده محمد اطبایی (مستقل‌های ایرانی) است. فارابی در فیلم روزهای نارنجی هم مشارکت داشته است.»

 سونامی
فیلم سینمایی «سونامی» نخستین ساخته میلاد صدرعاملی است که تهیه‌کنندگی آن را علی سرتیپی به عهده دارد. این فیلم سینمایی به چالش‌های رقابتی ورزشکاران می‌پردازد و فیلمنامه آن را میلاد صدرعاملی و علی اصغری به‌طور مشترک به نگارش درآورده‌اند. بهرام رادان، رعنا آزادی‌ور، مهرداد صدیقیان، فرشته حسینی، محمدرضا غفاری، امیرمهدی ژوله و علیرضا شجاع نوری بازیگران فیلم «سونامی» هستند.

درباره سرمایه‌گذار«رسول صدرعاملی سرمایه‌گذار فیلم پسرش شده است و نام مونا تفضلی به‌عنوان سرمایه‌گذار این فیلم آمده است.»

  سال دوم دانشکده من
«سال دوم دانشکده من» تازه‌ترین فیلم رسول صدرعاملی در مقام کارگردان بعد از فیلم «در انتظار معجزه» که ۹ سال قبل ساخته شده‌ است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مهتاب و آوا دانشجویان سال دوم دانشکده هستند که به اتفاق تعدادی دیگر از همکلاسی‌هایشان برای یک سفر چند روزه دانشجویی از تهران به اصفهان می‌روند... .

درباره سرمایه‌گذار «این فیلم به تهیه‌کنندگی مسعود ردایی ساخته می‌شود و درباره سرمایه‌گذاران آن چیزی گفته نشده است.»

  حمال طلا
رضا، حمال طلا است. شغلش رساندن طلا و جواهرات از کارگاه به مغازه است. یک روز در مسیر از او دزدی می‌شود و او باید غرامت بپردازد. او از دوستش لویی کمک می‌گیرد اما نوسانات بازار تهران اوضاع او را بدتر می‌کند. «حمال طلا» با نام قبلی «حباب زر» دومین فیلم به کارگردانی و نویسندگی تورج اصلانی است و تهیه‌کنندگی آن را منصور سهراب‌پور به عهده دارد.


درباره سرمایه‌گذار «این فیلم دومین فیلم سهراب‌پور بعد از «آشفتگی» در جشنواره فیلم فجر است اما سرمایه‌گذاران این فیلم فرشته جغتایی و تورج اصلانی هستند.»

 

 روزنامه فرهیختگان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------