در فیلم «نرگس» فریماه فرجامی 15 بار گریم شد!



از آرایش تا گریم با مهین نویدی گریموری که جایزه بهترین چهره پردازی جشنواره فیلم فجر امسال را برد

 امروزه در تبلیغات بسیاری از آرایشگاه ها، کلمه گریم مترادف با آرایش به کار می رود. اما واقعیت این است که اینها دو مقوله جداگانه هستند و عمدتا این بازیگران هستند که با گریم و مقتضیاتش درگیرند. اما گریم و آرایش چه تفاوتی با هم دارند؟ در گذشته که وسایل آرایشی و تجهیزات گریم مثل امروز در دسترس نبود، گریمورها بازیگران را چگونه گریم می کردند؟ مهین نویدی، گریمور با سابقه سینما و تلویزیون که امسال در جشنواره فیلم فجر سیمرغ بهترین چهره پردازی را برای فیلم «ایران برگر» دریافت کرده است، به این پرسش ها پاسخ داده اند.

اخبار,اخبار فرهنگی,اخبار بهترین چهره پرداز

می خواهم بدانم در زمان های گذشته که وسایل گریم مثل امروز زیاد نبود، وسایل گریم چگونه به دست شما می رسید؟
واقعا به سختی. یادم می آید برای اجرای گریم سریال «هزاردستان» که مجری گریم خانم ها بودم، از طرف فارابی وسایل گریم از کشورهای دیگر مثل آلمان به ایران وارد می شد، آن هم به شکل بسیار محدود. آن زمان وسایل گریم اینقدر متنوع و زیاد نبود و مجبور بودیم از وسایل بسیار محدودی برای اجرای گریم ها استفاده کنیم.

 گریم های سنگین و تاریخی را چگونه انجام می دادید؟
بیشتر سعی می کردیم با ترکیب وسایلی که در اختیار داریم، به مواد تازه ای برای کارمان دست پیدا کنیم. به هر حال شرایط کار بسیار سخت بود و در بیشتر مواقع از آرایش به جای گریم استفاده می کردیم. البته بیشتر گریم ها به وسیله چسب، لاتکس و پنبه انجام می شدند. به هر حال هر زمانی ویژگی های خاص خودش را دارد و فکر می کنم محدودیت های آن زمان ما را به خلاقیت های تازه ای سوق می داد که در نهایت به نفع خودمان بود. چون چیزهای جدیدی یاد می گرفتیم.

 

چه تفاوتی بین آرایش و گریم وجود دارد؟
در آرایش ما از رنگ استفاده می کنیم و این مساله بیشتر شکلی ظاهری دارد؛ در حالی که در گریم با آناتومی صورت سر و کار داریم و سعی می کنیم حتی شکل صورت را تغییر دهیم.

اخبار,اخبار فرهنگی,اخبار بهترین چهره پرداز

شما اشاره کردید که در گذشته مواد گریم مثل امروز زیاد نبودند. می خواهم بدانم امروز با این همه گستردگی و پیشرفت در صنعت گریم و سینما تا چه حد می توان به مواد آرایشی اطمینان کرد؟
نمی توانم مطلق بگویم که می توانید صددرصد اطمینان کنید. چون ممکن است خیلی از این مواد تقلبی و حتی فاسد باشد و متاسفم که دختران جوان به جای اینکه قد طراوت و شادابی جوانی شان را بدانند، با آرایش های سنگین به پوست و چهرهخود آسیب می زنند. به هر حال این مواد از ترکیب های شیمیایی درست شده اند و به مرور زمان پوست را بی روح می کند.

 شما کارهای تاریخی زیادی انجام داده اید. برای انجام این نوع کارها از چه چیزهایی بیشتر الهام می گیرید؟
من به تاریخ علاقه زیادی دارم و همیشه دلم می خواست در دوره قاجار زندگی می کردم. کتاب ها و عکس های زیادی هم از آن دوران به جا مانده است که با مطالعه آنها در کارم از آنها بهره می برم.

 سخت ترین گریمی که تا به امروز انجام دادید، به خاطر دارید؟
سخت ترین گریم های من «نرگس» و «بمانی» بودند. این را همه جا گفته ام چون مثلا برای فیلم «بمانی» زیر آفتاب گرم ایلام کار می کردم و موادی که روی صورت بازیگران می گذاشتیم آب می شدند. حتی یادم است در فیلم «نرگس» فریماه فرجامی را 15 بار گریم کردم.

اخبار,اخبار فرهنگی,اخبار بهترین چهره پرداز

تا به حال پیش آمده بازیگری به خاطر استفاده از مواد گریم دچار عارضه شده باشد؟
من تابه حال با چنین مساله ای مواجه نبودم اما شنیده ام که یک بازیگر به دلیل استفاده از لنز نامناسب، چشم هایش دچار مشکل شده اما در کل وسایل گریم آنقدر نمی مانند که فاس شوند و عارضه ایجاد کنند.

چرا زنان و بازیگران قدیمی معمولا صورت های شفاف تر و شاداب تری دارند؟
چون از مواد و ماسک های طبیعی ای مانند حنا و سرمه برای آرایش و تغییر چهره شان استفاده می کردند. آنها حتی موهای پرپشت تری هم نسبت به خانم های امروز دارند چون موهایشان دائم در معرض مواد شیمیایی نبوده است و از صابون های گیاهی استفاده می کردند.

اهدا می شود به...
امسال در سی و سومین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین «بهترین چهره پردازی» به مهین نویدی برای چهره پردازی فیلم «ایران برگر» اهد شد. برای اهدای این جایزه عبدالله اسکندری و رویا تیموریان روی سن آمدند. رویا تیموریان هنگام اهدای این جایزه به نویدی گفت: «مهین! این جایزه سال ها انتظارت را می کشید.»

 

اخبارفرهنگی - هفته نامه سلامت

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------