آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

تصویر کمتر دیده شده سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

فیلم سینمایی «مفت بر» به تهیه کنندگی حسین فرحبخش و کارگردانی عادل تبریزی آماده نمایش شد. به گزارش همشهری آنلاین به نقل از…

زیر یک خم



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,عباس جدیدی

واکنش مدیر عامل خانه سینما، انجمن بازیگر و جمعی از هنرمندان به جملات نامتعارف عباس جدیدی

به گزارش شهروند،آتش پلاسکو خاموش شد اما دود آن هنوز هم درچشم خیلی‌هاست. این وسط کامنت آقای جدیدی درجلسه شورای شهر هم دست به دست چرخید و رسید به گوش همه. وقتی گفت: «حتی آرتیست‌های سینمایی هم درباره مسائل شهری عرض‌اندام می‌کنند، درحالی ‌که این افراد بدون حتی یک سناریو نمی‌توانند شاخ بز را جدا کنند.» صحبت‌های جدیدی در واکنش به نوشته رضا کیانیان درصفحه اینستاگرامش بود مبنی بر این‌که: «خیلی خوب به یاد دارم پيش از انتخابات شورای شهر تهران، جناح‌های سیاسی دنبال یارگیری و یارکشی بودند! بسیج شده بودند تا با معرفی چهره‌ها، جای پای خودشان را درشورای شهر محکم کنند.

 

به من هم زنگ زدند تا کاندیدای شورای شهر شوم! من عذرخواهی کردم و نپذیرفتم. چون شورای شهر جای من نیست! چراکه من تخصصی درمدیریت شهری و شهرداری و شهرسازی و... ندارم. قاعدتا عضو شورای شهر باید دارای این تخصص‌ها باشد تا بتواند امور شهر را به خوبی نظارت و مدیریت کند! اما ما مردم تهران، بى‌توجه به تخصص‌شان به آنها رأى دادیم. در واقع، ما در فروریختن ساختمان پلاسکو سهیم هستیم.» جدیدی که این جملات را به خود گرفته بود، در واکنش به کیانیان «شاخ بز» را وسط کشید و پس از آن موجه هجمه کاربران اینترنتی قرار گرفت. هشتگ «عباس جدیدی» و «شاخ بز» بعد از آن در توییتر به راه افتاد و فضا رفت به همان سمتی که درماجرای سلفی‌گرفتن عباس جدیدی پای تخت مرحوم حیدری پیش آمده بود. درحال حاضر هم تصاویر دستکاری‌شده از او همچنان در اینستاگرام بارگذاری می‌شود و کاربران به نقد و طنز، او را هدف قرار داده‌اند.

 

مدیرعامل خانه سینما

درست است که شورای شهر تنها یکی از نهادهای ذیربط درحادثه دردناک پلاسکوست، اما اظهارنظرهای احساسی و گاه نامتعارف عده‌ای، پیکان را بیش ازپیش چرخانده است. شاید اگر جدیدی چنین چیزی نمی‌گفت، مهناز افشار هم به جملاتش واکنش نشان نمی‌داد و پس از آن مدیرعامل خانه سینما در نشست خبری خود علیه جدیدی موضع نمی‌گرفت، اما حالا کار به جایی رسیده که منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) هم صبح دیروز در نشست خبری با اشاره به صحبت‌های عباس جدیدی گفته: «درشورای شهر یکی از اعضای شورا با الفاظ غیرفرهنگی که از ایشان خیلی بعید نیست؛ سخنان بدی درباره هنرمندان به کار برده و این‌که درجامعه امروز چنین ادبیاتی را ببینیم، ناراحت‌کننده است.» او در ادامه با نقد این ادبیات ازسوی عضو شورای شهر ادامه داده: «هنرمندان فارغ از کاری که دارند، حق شهروندی دارند و این ادبیات خیلی مدنی نیست و استفاده از این عبارات، پیش از آن‌که به طرف مقابل اصابت کند، حد و اندازه خود گوینده را نشان می‌دهد. عامه مردم ما اهل فرهنگ هستند و اینچنین گفتاری از هرکسی در هرجایی نباید مسأله‌ای ایجاد کند و قطعا نیز مسأله‌ای ایجاد نمی‌کند و فقط نشان می‌دهد ما درمقطعی در فرأیند اجتماعی خود درباره برخی افراد اشتباه کردیم.» این جملات همسو بودند با صحبت‌های مازیار میری درباره اشتباه رأی‌دادن به برخی چهره‌های ورزشکار درشورای شهر.

 

انجمن بازیگران سینمای ایران

در ادامه انجمن بازیگران سینمای ایران هم با انتشار بیانیه‌ای به اظهارات عباس جدیدی درباره اهالی سینما واکنش نشان داد. دربخشی از متن این بیانیه آمده است: «به تازگی یکی از اعضای شورای شهر تهران درسخنان خود «بازیگران» را با عبارات غیرمحترمانه و سخیف مورد خطاب قرار داده که موجب اعتراض و انتقاد فراوان اهالی فرهنگ قرار گرفته و بسیاری ازهمکاران نکته‌سنج درفضاهای مجازی به کفایت دراین موضوع پاسخ‌های انفرادی منتشر کرده‌‌اند. مشارکت مدنی و اظهارنظر درمسائل اجتماعی و مدیریت شهری وظیفه هر شهروند است، اما از شغل یا حرفه‌ای شریف، با کلماتی فرومایه و تمسخرآمیز صحبت‌کردن، از هیچ‌کس، در هرپست و مقامی پذیرفتنی نیست.

 

انجمن بازیگران سینمای ایران براساس وظایف صنفی خود و در راستای صیانت از حرفه بازیگری، ضمن توهین‌آمیز و ناپسند دانستن این اتفاق، انتظار دارد رئیس محترم شورای شهر تهران متناسب با حقوق شهروندی و پاسداشت اخلاق، با این موضوع برخورد شایسته کند.» درپایان متن بیانیه‌ای نیز بیتی آمده است که شاید فصل‌الخطاب ماجرا باشد و همچنین طعن و عتابی رو به عباس جدیدی: «تا مرد سخن نگفته باشد/ عیب و هنرش نهفته باشد»

 

واکنش هنرمندان

بعد از این جملات و اظهارات، بازیگران دیگری هم به انتقاد از عباس جدیدی پرداختند. ازجمله حبیب رضایی، بازیگر تئاتر و سینمای ایران در واکنش به اظهارنظر این عضو شورای شهر درصفحه اینستاگرام خود نوشت: «اگر همه خانه‌های شهرمان هم بر سرِ ما آوار شوند، جای تعجب نیست؛ وقتی یکی از تصمیم‌گیرندگان شورای شهر!!!!، مهم‌ترین تخصص را «جداکردن شاخ بز می‌داند»!!!... درضمن این‌جا احتمالا قرار است کسی از مصدومین سانحه اخیر بستری شود و چه کاری واجب‌تر از سلفی‌گرفتن. چون اصولا این جنس فعالیت‌ها همخوانی بیشتری دارد با ایشان تا دغدغه شهری و امنیت شهروندان....»

 

در ادامه پرستو گلستانی نیز بازیگر پرکار گذشته که این روزها کمتر او را در سینما و تلویزیون می‌بینیم نیز، نوشته: «یادم می‌آید چقدر آن زمان رأی هنرمندان برای پشت میز نشستن‌شان مهم بود؟!» و در ادامه آورده است: «پرسشی دارم؟ میدان تختی چرا جهان پهلوان تختی شد؟» و کنایه‌ای به ماجرای سلفی و فتوشاپ‌های پی درپی کاربران در آن ماجرا داشته است.

امیر آقایی هم که دربازی آخرین فیلم اکران خود «بادیگارد» مورد توجه قرار گرفته بود، نوشته است: «پهلوان مباد باورت شود آن تیر و تخته‌ای که امروز میز توست، مباد حرفی از دهانت برون‌ آید که اندازه‌اش نباشی. حیطه هنر، قلمرو سیاست نیست. اینانی که تو انتظار شاخ بز شکستن‌شان را داری، شاخ هنر را درتمام عرصه‌ها می‌شکنند.» امیر آقایی هم همسو با پرستو گلستانی به شهرت و محبوبیت تختی پرداخته و از این زاویه صحبت‌های این عضو شورای شهر را مورد نقد قرار داده است.

 

از دیگر بازیگرانی که دراین‌باره اظهارنظر کرد،‌ حمیدرضا آذرنگ بود. آذرنگ که ‌سال گذشته با بازی درفیلم «آآآآدت نمی‌کنیم» و حواشی پیرامون آن روی پرده بود، در اینستاگرامش نوشته: «ما را ببخشید که آن‌قدر از شما کم‌سوادتر بودیم که اجازه ندادیم شما به حرفه خودتان عشق بورزید و عاشقِ سیاست و مدیریت‌تان کردیم. انتخابِ ما نسنجیده بود... آن‌قدر که عنان از کف رفته و حالا عُمریست که سیاستمداران هنرمند شده‌اند و کاسبان و دلالان فرهنگی شده‌اند و هنرمندان دراین برهوتِ فرهنگی مجبور به ریاضت.... تنها پیشنهادی دارم و آن این‌که حالا هنوز این‌همه علاقه به حرفه‌تان در جنابِ شما باقی است که بر مسندِ سیاست هم از بُز و بُزکشی فارغ نشده‌اید، مرحمت کنید و از این پس بی‌ریا و بی‌غل‌و‌غش دوبنده شریف‌تان را به تن کنید و بر کُرسیِ مسندتان بنشینید تا لااقل تکلیفِ شما با همگان و همگان با شما عیان باشد. شاید. البته نمی‌دانم شاید هربار که حرفِ نادرستی قصدِ خروج از دهان‌تان را داشت، نگاهی به تن‌پوش‌تان کنید و همان دم، کُنده بی‌ربط حرف‌تان را بکشید.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------