آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

تصویر کمتر دیده شده سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

فیلم سینمایی «مفت بر» به تهیه کنندگی حسین فرحبخش و کارگردانی عادل تبریزی آماده نمایش شد. به گزارش همشهری آنلاین به نقل از…

سعید سهیلی: چرا فیلمم را از پرده بکشند پایین؟!



اکران فیلم سینمایی «گشت ارشاد» در سال 91 و حواشی پیش آمده که باعث شد اکران عمومی این فیلم با محدودیت هایی رو به رو شود، اتفاقی بود که «گشت ارشاد» را تبدیل به یکی از فیلم های جنجالی آن سال کرد.

روزنامه تماشاگران امروز، اکران فیلم سینمایی «گشت ارشاد» در سال 91 و حواشی پیش آمده که باعث شد اکران عمومی این فیلم با محدودیت هایی رو به رو شود، اتفاقی بود که «گشت ارشاد» را تبدیل به یکی از فیلم های جنجالی آن سال کرد. هر چند که اعتراضات صورت گرفته به این فیلم در زمان اکرانش، باعث ایجاد حواشی مختلفی پیرامون آن شد، اما سعید سهیلی، کارگردان این فیلم با عوض شدن دولت و مهیاتر شدن فضای ساخت فیلمی با چنین نام و مضمونی، یک بار دیگر به سراغ داستان این سه رفیق خلافکار رفت تا یان بار با ساخت «گشت 2» یک بار دیگر توجه رسانه ها را به خود جلب کند.

 

با توجه به حوادث پیش آمده برای قسمت اول این فیلم، دومین قسمت از «گشت ارشاد» نیز از حواشی و جنجال ها به دور نماند و از همان اکران جشنواره، منتقدان برنامه «هفت» بر فیلم تاختند و مسعود فراستی هم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت فیلم «گشت 2» اثری مستهجن است که نمی توان آن را همراه با خانواده تماشا کرد. این کمیسیون هم در پی صحبت های فراستی، تصمیم گرفت فیلم را قبل از اکران بررسی کنید. در آستانه اکران فیلم، با سعید سهیلی که به دلیل فشارهای به وجود آمده بعد از جشنواره، دو مرتبه در بیمارستان بستری شده، هم صحبت شدیم.

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,گشت2

 

دوباره به دلیل فشارهای عصبی بعد از جشنواره، در بیمارستان بستری شدید. حتما حرف و حدیث ها ضربه وحشتناکی به شما زده!

خدا را شکر الان حالم خوب است و مشکلی ندارم.

 

چرا اسم فیلم را «گشت 2» گذاشتید و واژه «ارشاد» از ادامه نام آن حذف شد؟

چون ادامه گشت ارشاد است و شخصیت های همان شخصیت ها هستند؛ همان عباس، همان عباس، همان حسن و همان عطا. آنها دقیقا بعد از پنج سال از زندان آزاد می شوند و دوباره سرنوشت شان را دنبال می کنیم. درست است آن کاری که در «گشت ارشاد» انجام می دادند را در این فیلم انجام نمی دهند، اما ادامه همان داستان است و قهرمان ها هم قهرمان های قسمت قبلی هستند. بنابراین نمی شود نام دیگری روی فیلم گذاشت. طبیعی است که باید «گشت ارشاد 2» باشد.

 

از طرف دیگر، چون نام فیلم طولانی می شد و مردم فیلم «گشت ارشاد» را می شاسند و در فضای مجازی، با نام «گشت ارشاد» از آن اسم می برند، ترجیح دادیم برای اینکه اسم برای پوستر و تبلیغات و تیتراژ طولانی نباشد، ارشاد را از آن حذف کنیم. بنابراین عنوان «گشت 2» را انتخاب کردیم.

 

«گشت ارشاد» در گیشه موفق بود و از آن استقبال شد. برخی معتقدند که شما با استفاده از نام و موفقیت آن فیلم، قصد سوءاستفاده و موج سواری دارید؟

آن ها اشتباه تصور می کنند. هیچ نام دیگری را نمی توان روی «گشت 2» گذاشت. به دلیل اینکه همانطور که اشاره کردم داستان این فیلم ادامه زندگی همان شخصیت های اصلی گشت ارشاد است. من موج سواری نکردم.

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,گشت2

 

«چارچنگولی» هم از فیلم های موفق شما در گیشه بود. چرا ادامه آن را نساختید؟

به دلیل اینکه من کلا و اساسا با ساخت قسمت دوم و سوم هر فیلمی، چه موفق و چه غیرموفق، مخالف هستم. آن زمان هنگام ساخت «چارچنگولی» خیلی ها اصرار می کردند چون فیلم فروش بالایی داشته و بین خانواده ها محبوب است و این قدر شاد است که خوب می شود اگر قسمت دومش را هم بسازم، اما چون من با این روش مخالف هستم، مقاومت کردم. سر «گشت ارشاد 1» هم با توجه به اینکه فیلم موفق بود، خیلی ها اصرار می کردند تا قسمت دوم فیلم هم ساخته شود، البته مقاومت کردم اما آن قدر تقاضای از سوی مردم و عوامل جلو و پشت دوربین خود فیلم «گشت ارشاد 1» زیاد بود که ترغیب شدم برای یک مرتبه به رغم میل باطنی و سلیقه خودم عمل کرده و قسمت دوم فیلم را بسازم.

 

دلیل دوم هم این بود که می خواستم یک بار برای همیشه ساخت قسمت دوم یکی از فیلم هایم را تجربه کنم. فیلم هایی که قسمت دوم و سوم شان ساخته می شود اغلب ضعیف تر از قسمت اولش است و من قصد داشتم یک مرتبه امتحان و ثابت کنم که می شود قسمت دوم فیلمی را ساخت که هم اندازه و حتی بهتر و جذاب تر از قسمت اول آن باشد.

 

یعنی خود شما بازتاب های خوبی گرفته اید. ولی منتقدان برنامه «هفت»...

نه، آن منتقدانی که به برنامه «هفت» آمدند سلیقه خاصی داشتند. یک یا دو نفر، نماینده همه منتقدان نمی شوند. یکی، دو نفر از مردم یا تماشاچیان نمی شوند. اکران عید مشخص خواهدکرد که این فیلم چقدر بین مردم محبوبیت دارد.

 

پس پروانه نمایش فیلم را دریافت کرده اید؟

پروانه نمایش فیلم را قبل از جشنواره فیلم فجر گرفته ام.

 

ممکن است «گشت 2» به سرنوشت «گشت ارشاد»  دچار بشود؟

زبانت را گاز بگیر. من کلا با افرادی که همه چیز را منفی می بینند مخالفم. این افراد نیمه خالی لیوان را می بینند و به جای دندان سفید یک سگ مرده، بوی گنده جنازه سگ مرده را مشاهده می کنند. معتقدم که باید همیشه خوبی ها، نیمه پر لیوان و جنبه های مثبت را دید. باید انرژی مثبت داشت و انرژی مثبت منتقل کرد و انرژی مثبت گرفت.

 

اینکه فکر کنیم یک اتفاق بد ممکن است برای همه فیلم های یک فیلمساز بیفتد، یک نوع نگاه بدبینانه است.این نگاه باید همیشه از ما دور باشد و به سمتش نرویم.

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,گشت2

 

خیلی معتقدند چون حق رایت نمایش خانگی «گشت 2» را حوزه هنری خریده، احتمالا مشکل اکران فیلم هم با دو، سه اصلاحیه حل می شود؛ این درست است؟

این هم یک شایعه بسیار بزرگ است. من هنوز حق شبکه نمایش خانگی فیلمم را به شرکتی واگذار نکرده ام. همه موسسات ویدئویی تقاضای خرید «گشت 2» را کرده اند، اما هنوز قراردادی امضا نشده است.

 

ممکن است به خاطر کنایه های سیاسی که در این فیلم زده اید، اکران فیلم به بعد از انتخابات موکول شود؟

این حدس شماست. هر فردی ممکن است برای اکران فیلم تصوراتی داشته باشد، یکی  می گوید شش ماه بعد اکران می شود، یکی دیگر می گوید عید فطر روی پرده می رود و آن یکی هم معتقد است که اصلا اکران نمی شود. اما واقعیت هیچ کدام از تصورات شما و امثال شما نیست. واقعیت چیز دیگری است.

 

نظرتان درباره حرف سعید قطبی زاده که گفته «فیلم تنها با الفاظ رکیک سعی می کند از تماشاچی خنده بگیرد» چیست؟

بعدا جست و جو می کنم ببینم این فردی که نام بردید کیست و چه گفته است.

 

چرا همه منتقدان در برنامه «هفت» به فیلم تاخته اند و گفته اند بازی ها خوب نیست و فیلمنامه ندارد و...

من در ایام جشنواره نتوانستم برنامه «هفت» را تماشا کنم و درگیر تماشای فیلمم در سینماها بودم. اگر برنامه هفت را دیده بودم، اکنون هم پاسخ مناسب شما را می دادم، هم پاسخ آنها را، اما در هر صورت ممکن است فردی بازی یک نفر را دوست داشته باشد و بازی دیگری را دوست نداشته باشد. مهم این است که مردم و تماشاچیان درایام جشنواره، فیلم «گشت 2» را دوست داشتند و اکرانش جزـ شلوغ ترین سانس ها بود. بیشترین سانس های فوق العاده برای فیلم من بود و بیشترین استقبال را داشت.

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,گشت2

 

نظر نمایندگان مجلس تا چه اندازه برای شما اهمیت دارد؟

نظر همه ملت ایران چه نماینده باشند و چه نباشند، چه باسواد باشند و چه بی سواد، چه زن باشند و چه مرد، چه چاق باشند و چه لاغر، چه جوان باشند و چه پیر، برایم مهم است. دوست دارم نظر همه را جلب کنم و تماشاچای برایم از اهمیت بالایی برخوردار است. برای تماشاچی و سلیقه اش و برای اینکه حال شان را خوب کنم فیلم می سازم و امیدوارم همه مردم از فیلمم خوش شان بیاید، حال می خواهند نماینده یک کارخانه باشند یا نماینده مجلس یا نماینده یک مدرسه و انجمن اولیا. مردم برایم مهم هستند و دوست دارم همه مردم فیلمم را ببینند. 

 

آیا فراستی صلاحیت نقد اخلاقی هم دارد یا فقط می تواند نقد زیبایی شناسانه و ساختاری انجام بدهد؟

پاسخ این سوال را در بیانیه ای داده ام. معمولا جواب یک موضوع و یک آدم را ده بار نمی دهم. من یک بیانیه درباره اتفاق های رخ داده، چه موافق و چه مخالف داده ام و تماشاچایان و خوانندگان تان را ارجاع می دهم به بیانیه ای که در صفحه اینستاگرامم گذاشته ام.

 

در فیلم شما می بینیم فردی که مسئول پایه بلندی هم هست پیش رمال می رود. آن فرد اشاره به چه کسی دارد؟

اشاره به فرد خاصی ندارد. چون من سطح فیلمم را آن قدر پایین نمی آورم که درباره یک شخص فیلم بسازم. آن شخص می تواند نماینده خیلی ها باشد یا اصلا نماینده فرد خاصی نباشد و فقط یک شخصیت ساخته ذهن من در فیلم باشد. من اگر شخص خاصی در ذهنم داشته باشم، سطح خود و فیلمنامه ام را پایین نمی آورم تا یک فیلم بسازم که در آن بخواهم به آن فرد تیکه بیندازم.

 

فکر می کنید فیلم شما در گیشه چقدر بفروشد؟

من اهل پیش بینی نیستم، چون رمال نیستم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------