آخرین کار سلحشور در بن بست ممیزی سیما!



بهروز چاهل از سلام بمبئی 2، کار مشترک بعدی ایران و هند و پروژه نیمه تمام «قصه های تبیان» می گوید. .

روزنامه تماشاگران امروز،اگر بخواهیم درباره همکاری های ایران با سینمای هند چیزی بنویسیم قطعا بدون نام بهروز چاهل نمی شود. چاهل پدری هندی و مادری ایرانی دارد. او سال ها در هند زندگی کرده و کارت تهیه کنندگی سینمای هندوستان را دارد. روز گذشته چاهل در صفحه شخصی اش از پروژه ای نوشت که به تهیه کنندگی مرحوم سلحشور و کارگردانی مهدی فرخ پور در هند ساخته شده است و بهروز چاهل، هم بازیگر نقش اصلی آن بوده و هم مجری طرح پروژه ای که یک اپیزود از پروژه چند قسمتی «قصه های تبیان» بوده و به نوعی آخرین کار مرحوم سلحشور محسوب می شده اما این اپیزود که برای تلویزیون آماده شده بوده پشت سد ممیزی رسانه ملی گیر کرده و هیچ گاه پخش نشده است. با چاهل درباره این پروژه و همه همکاری های مشترک ایران و هند صحبت کرده ایم.

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,آخرین کار سلحشور در بن بست ممیزی سیما!

 

پروژه «ماه شب چهلم» چه بود؟

 - زمانی که مرحوم سلحشور در تبیان فیلم بودند برنامه ای به اسم «قصه های خدا» که بعد به «قصه های تبیان» تغییر نام داد، می ساختند. این «ماه شب چهلم» هم یک اپیزود از آن برنامه است. پیش از این که من «سلام بمبئی» را شروع کنم به هند رفتیم و این فیلم را برای تلویزیون ساختیم. متاسفانه بعد از این که کار تمام شد و یکسری از اپیزودهای این مجموعه پخش شد، قسمت «ماه شب چهلم» در ممیزی گیر کرد به این دلیل که یک مقدار آواز داشت که آن هم مختص داستان این مستند بود.

 

داستان چه بود؟

- داستان یک مداح معروف بود که وقتی در سن جوانی در ایران بوده، مداحی می کرده. او به هند که می رود برای این که بتواند خرج خودش را در بیاورد، خوانندگی می کند و روی استیج هم می رود. بعد یکی از برنامه هایش به اربعین می خورد. اعضای انجمن اسلامی هند از او می خواهند به خاطر اربعین، کنسرتش را عقب بیندازد و ...

 

بر اساس داستان واقعی است؟

- بله.

 

آن مداح معروف چه کسی است؟

- نمی توانم اسمش را بگویم. من به عنوان مجری طرح و بازیگر اصلی این قسمت بودم. می شود گفت بعد از انقلاب اولین فیلمی که با سینمای هند کار شد، این فیلم بود که البته چون سینمایی نبود و جایی هم پخش نشد، خیلی سروصدا نکرد و «سلام بمبئی» بعد از آن بیشتر بولد شد. البته کیفیت «سلام بمبئی» هم خیلی بالاتر بود چون ما با رقم بسیار پایینی این فیلم را ساختیم. رقمی که در ایران هم نمی توانی با آن یک فیلم را جمع کنی.

 

کارگردان چه کسی بود؟

- مهدی فرخ پور که در سریال یوسف پیامبر دستیار کارگردان بودند.

 

شما غیر از این فیلم و «سلام بمبئی» پروژه های مشترک دیگری هم با هند دارید؟

- من 12 کار داخل ایران داشته ام. در یکسری کارها هم در هند، پشت صحنه بوده ام ولی همچنان در کارهای مشترک پیش قدم هستم و این کارها را انجام می دهم.

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,آخرین کار سلحشور در بن بست ممیزی سیما!

 

در کار آقای مجید مجیدی هم هستید؟

- زمانی که هند بودم تا یک جایی با ایشان همکاری کردم ولی دیگر از آن پروژه بیرون آمدم چون یکسری کار اینجا داشتم. مثلا الان آبان ماه یک پروژه دارم که سینمایی است و با بازیگری که سوپراستار ایران است قرارداد بسته ام.

 

این طور که می گویید و با توجه به سابقه همکاری شما با پروژه «سلام بمبئی» اسم آقای گلزار به ذهن می رسد.

- نه ایشان نیست. من در آن کار تهیه کننده و مجری هستم. غیر از آن پروژه شاید یک پروژه همکاری مشترک ایران و هند هم برای آخر سال داشته باشم.

 

کار مشترک بین ایرانی ها و هندی ها با تفاوت هایی که در سینمای شان وجود دارد، سخت نیست؟

- کلا سینما کار سختی است اما خب این را هم بدانید که وقتی شما دوتا فرهنگ را دارید به هم نزدیک می کنید یک کار رضایت بخش کرده اید چون ماندگار می شود. زمانی که «سلام بمبئی» را شروع کردیم، فقط من و قربان محمدپور بودیم و بعد که با محمدرضا گلزار قرارداد بستیم از اسم ایشان و خودشان استفاده کردیم و عوامل دیگر را آوردیم. ما واقعا سه سال و نیم برای این پروژه زمان گذاشتیم تا توانستیم آن را به نمایش برسانیم اما به هر حال عرصه باز شد. این کارها خودش زحمت زیادی داشت که خب ارزشش را هم داشت.

 

چیزی که درباره سینمای هند می دانیم این است که برخلاف سینمای ایران واقعا صنعت است و پول های کلانی در آن جریان دارد و بازیگرهایش واقعا حرفه ای هستند.

- دقیقا همین طور است. همان طور که گفتید در هند سینما واقعا صنعت محسوب می شود. آنجا وقتی با یک بازیگر قرارداد می بندید انگار با یک برند قرارداد بسته اید. این برند گریمور و طراح لباس خودش را دارد و حتی پول بنزین ماشینش که با آن به سر صحنه می آید را هم از شما می گیرد. آنها دستمزدهای خیلی کلان می گیرند. هر چقدر بازیگر مطرح تر باشد دستمزد بالاتری می گیرد و برخی هم از فروش فیلم سهم می گیرند. اینقدر این رقم ها بالاست که اصلا عنوان کردنش هم خنده دار است. با پولی که یک بازیگر هندی می گیرد شاید بشود در ایران 15 فیلم سینمایی ساخت.

 

ولی در خود هند بازگشت سرمایه دارد.

- دلیلش این است که بیش از شش هزار و 700 سالن سینما در هند داریم. آخرین روزی که من از هند بر می گشتم، آخرین فیلمی که آنجا فروش کرده بود به پول ما بالای 115 میلیارد تومان فروخته بود. شما نمی توانی این رقم ها را با رقم فیلم هایی که در ایران با یک میلیارد فروش یا حتی کمتر از پرده برداشته می شوند مقایسه کنی.

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,آخرین کار سلحشور در بن بست ممیزی سیما!

 

شما برای «سلام بمبئی» با بازیگران هندی تماس گرفتید؛ سینمای ایران را می شناختند؟

- بازیگرهای درجه یک هندی مثل آقای شاهرخ خان و بازیگرهای صاحب نام دیگری که در این مدت با آنها در تماس بودیم سینمای ایران را خوب می شناختند. «بچه های آسمان» مجید مجیدی یا «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی و بعضی کارهای مرحوم کیارستمی که جایزه جهانی برده را دیده بودند و می شناختند. بازیگران هندی، سینمای ایران را سینمای توانمندی می دانند که با هزینه های کم، جایزه های کن و برلین و اسکار را درو می کند و ارزش زیادی برای آن قائل هستند. اولین نکته ای هم که برای شان مهم بود این بود که کارگردان کار چه کسی است و بازیگرهای ایرانی آن چه کسانی هستند. آنها تیمی دارند که درباره بازیگرهای اصلی در ایران برای شان تحقیق می کند و بعد برای قرارداد پیش می آیند.

 

فکر می کنید «سلام بمبئی» در هند چقدر بفروشد؟

- سینما مثل هندوانه دربسته است و برای فروش یک فیلم در سینمای هند چند فاکتور لازم است. یکی هنرپیشه مرد خوب است و دیگری رقص و آواز و سوم طرز لباس پوشیدنی که در فیلم وجود دارد. «سلام بمبئی» چون کار مشترک ایران و هند است، جذابیت هایی برای سینمای هند دارد و به هر حال داستانی که با موضوع فرهنگ های مختلف دو کشور ساخته می شود هم در جذابیت و فروش فیلم موثر است. شاید «سلام بمبئی» یک نگاه تازه باشد. ما امیدواریم که خوب بفروشد.

 

دستمزد دیامیرزا و گلشن را در می آورد؟

- ان شاءالله!

 

از «سلام بمبئی 2» چه خبر؟

- صحبت های اولیه اش انجام شده. البته من در آن پروژه نیستم. بخشی از تیم «سلام بمبئی 1» قرار است در آن حضور داشته باشند. به هر حال وقتی زمینه ای باشد، ارتباطات بیشتر می شود و کارها بهتر انجام می شود. فعلا که در حال طی کردن روند پروانه ساخت است.

 

از کار آقای مجیدی چه خبر؟

- آخرین باری که با یکی از دوستان در این پروژه صحبت کردم گفتند یک هفته دیگر به پایان می رسد. فکر می کنم همین روزها به پایان رسیده است. شنیده ام فیلم خیلی خوبی شده، سعی کرده اند از بازیگرهایی استفاده کنند که خیلی مطرح نیستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------