آیا فیلم‌های توقیفی به اکران می‌رسند؟!



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,آیا فیلم‌های توقیفی به اکران می‌رسند؟!

به گزارش شهروند، محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی از بازبینی برخی فیلم‌های سینمایی که در سال‌های گذشته اکران آنها متوقف شده، خبر داد. او گفته که در ماه‌های آینده برخی فیلم‌های پر بحث که هنوز مجوز اکران نگرفته‌اند، دوباره بازبینی خواهد شد. حیدریان همچنین گفته که معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی را مکلف کرده تا در مورد توزیع غیرقانونی برخی فیلم‌های توقیفی در فضای مجازی تحقیق کند.

 

 

گفته‌های محمدمهدی حیدریان البته برای بسیاری از کسانی که این مدیر و سابقه‌اش را می‌دانستند، غیرمنتظره نبود. هر چه باشد او مدیری است که در دوره اول حضور در سازمان سینمایی که آن زمان معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نامیده می‌شد، در قیاس با دیگر مدیرهای قبل و بعد از خود کمترین فیلم‌های توقیفی را برای مدیران آینده به میراث گذاشته بود.

 

چند روز بیشتر نیز از رفتن حجت‌الله ایوبی از ساختمان سازمان سینمایی نمی‌گذشت که او در مصاحبه‌ای اظهار داشت که با آمدن محمدمهدی حیدریان، در آینده اتفاقات خوبی برای فیلم رستاخیز احمدرضا درویش خواهد افتاد. او البته تأکید کرد که بعید به نظر می‌رسد در زمان مدیریت جدید سازمان سینمایی، سایر فیلم‌های توقیفی بتوانند در سینماهای کشور به نمایش درآیند که به نظر می‌رسد با تکلیفی که ریاست سازمان سینمایی برعهده معاون نظارت و ارزشیابی گذاشته، خبرهای خوبی را در این زمینه نیز شاهد باشیم.

 

در چهار‌ سال اخیر با این‌که تعداد فیلم‌های توقیفی در قیاس با هشت‌ سال قبل ناچیز به نظر می‌رسد، اما به ‌هر حال می‌شود گفت که وجود هر فیلم توقیفی را می‌شود زخمی دردناک بر پیکره سینمای ایران نامید. به‌خصوص که تمام این فیلم‌ها روند مرسوم دریافت پروانه ساخت را طی کرده‌اند؛ و بنابراین به مشکل برخوردن آنها می‌تواند امنیت مالی و روانی شاغلان این حوزه را بشدت تهدید کند. رستاخیز، خانه پدری، خانه دختر، عصبانی نیستم و ارادتمند نازنین، بهار، تینا نام فیلم‌های شاخصی هستند که در چهار سال گذشته به نوعی جلوی اکران آنها گرفته شده است. در میان این فیلم‌ها، دو فیلم رستاخیز و خانه پدری مدت زمان بسیار اندکی به نمایش درآمدند و ناگهان از پرده سینماها پایین کشیده شدند.

 

 محمدمهدی حیدریان که پیشتر گفته بود فیلم‌هایی که از چارچوب نظام عبور کنند، نمی‌توانند به اکران امید داشته باشند، درباره بازبینی برخی فیلم‌های توقیفی گفت: برای آن سه چهار فیلمی که درباره آنها بحث وجود دارد در چهار پنج ماه باقیمانده از دولت یازدهم بررسی دیگری انجام خواهیم داد و به نظرم باید از این تب و تابی که ممکن است ما را به سمت یک تصمیم غیرحرفه‌ای و غیرکارشناسی هل دهد، بگذریم. پس حتما باید آنها را دوباره بازبینی کنیم و فکر می‌کنم اگر فیلمی برای نمایش‌دادن مشکل دارد، هزینه اصلاح و اکران آن کمتر از هزینه روانی و بایگانی‌کردن آن در سینما و نیز پرداختن و نپرداختن نقدی به آن است. بنابراین راه اول را بیشتر می‌پسندم که فیلم‌ها اصلاح شوند و به نمایش در بیایند.

 

 او همچنین با تأکید بر این نکته که موضوع توزیع غیرقانونی فیلم‌ها در اینترنت در دست بررسی است، ادامه داد: نمی‌خواهم هیچ احتمالی را رد کنم، به همین دلیل معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی را مکلف کرده‌ام که يك کمیته چهار پنج نفره که در این حوزه اهل تجربه هستند، موضوع را بررسی کنند و تا انتهای خط بروند که ببینیم از چه‌طریقی این اتفاق افتاده است. فراموش نکرده‌ایم که روز گذشته نیز خود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شایعاتی درباره خروج نسخه‌های غیرقانونی فیلم‌ها از سازمان سینمایی عکس‌العمل نشان داد تا ثابت شود در این چند ماه پایانی دولت یازدهم ارشاد عزم راسخی برای ایستادن مقابل این رویه نامیمون دارد.

 

وزیر ارشاد دیروز گفته بود: وزارت ارشاد یکی از امن‌ترین نقاط برای حفظ امانت فیلم‌ها و بازبینی آنهاست که در ٦ ماه گذشته هیچ مورد مستندی در زمینه لو رفتن نسخه فیلم‌ها در آن گزارش نشده و طرح چنین مسائلی فضاسازی است که نباید توجهی به آن شود. کسانی که چنین ادعایی را مطرح می‌کنند، یک برگه سند در این‌باره به من ارایه دهند تا من در اولین فرصت موضوع را پیگیری کنم و به آنان پاسخ دهم.

 

این روزها که جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در حال برگزاری بود، حجم زیادی از اخبار رسانه‌ها به این فستیوال اشاره داشتند. فستیوالی که شاید بتوان با جرأت گفت که تنها جشنواره استانداردی است که در سال‌های بعد از انقلاب در ایران برگزار شده است. ظاهرا رئیس سازمان سینمایی نیز هم‌عقیده با بسیاری از ناظران منصف که سیاسی کاری را در قضاوت‌هایشان دخیل نمی‌کنند، از روند حاکم بر فستیوال بین‌المللی فجر راضی است  که درباره تغییرات احتمالی در برگزاری جشنواره فجر می‌گوید:

 

جشنواره ملی فجر حتما تغییراتی خواهد داشت؛ چون این مسأله را تا قبل از ‌سال جدید به نتیجه رساندیم. در بخش جهانی هم در حال حاضر آقای میرکریمی یکی از موفق‌ترین تجربه‌ها را پشت سرگذاشته و شاهدیم سومین دوره جشنواره جهانی فجر با نظم خوبی برگزار شده است. البته زمان جشنواره امسال با انتخابات تقارن داشت و به نظرم در اجر و سهم آن ظلم شد و آن‌طور که حقش بود به آن پرداخته نشد، با این حال ممکن است درباره زمان این جشنواره بررسی‌هایی را انجام دهیم. با وجود تمام این صحبت‌ها تا به ‌حال هیچ تصمیمی گرفته نشده و تنها تصمیم ما فقط بررسی موضوع بوده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------