فرهادی مطرح کرد: خانواده موضوع اصلی سینماست/ جشنواره بوسان کلید خورد



اخبار,اخبارفرهنگی,جشنواره فیلم بوسان

اخبارفرهنگی - فرهادی مطرح کرد:
خانواده موضوع اصلی سینماست/ جشنواره بوسان کلید خورد

با شروع جشنواره فیلم بوسان از روز پنج شنبه، اصغر فرهادی رییس امسال بخش اصلی رقابتی فستیوال فیلم بوسان در سخنانی گفت که تجربیات احساسی و خانوادگی نیروی حیات سینما هستند.

اصغر فرهادی فیلمساز برنده اسکار بر این باور است که تجربیات احساسی بهترین منبع برای الهام سینما هستند و امیدوار است که کارگردانان نوکار به این پیشنهاد وی توجه کنند.

فرهادی که امسال ریاست بخش «جریان‌های نو» جشنواره فیلم بین المللی بوسان را برعهده دارد، افزود: ما یک ذخیره احساسی در کنار خودمان داریم و این بسیار مهم است چراکه از این سرمایه ها هنگامی که فیلم می‌‌سازید یا به آن فکر می کنید، استفاده می‌کنید.

او اشاره کرد که برای فیلم‌های خودش از جمله فیلم برنده اسکار «جدایی» و فیلم بعدی اش یعنی «گذشته» که نامزد جایزه گلدن گلوب شده بود، از الهام این تجربیات پایان ناپذیر خانوادگی استفاده کرده است.

فرهادی افزود: همه فیلم‌های من درباره خانواده‌ها هستند و در انتها به روابط بین مردم می پردازند... همه مردم جهان تجربیات مشترکی در خانواده دارند. این موضوعی جهانی برای بشریت از آغاز پیدایش بوده است. این قدیمی ترین موضوعی است که در عین حال هر لحظه تازه می شود.

وی با اشاره به این که در حالی که خاطرات جمع آوری شده ممکن است راهی برای الهام در برابر فیملساز قرار دهند، اما او ترجیح می‌دهد ذهنش یک لوح سفید در حال تماشای فیلم باشد، این حس را چنین تشریح کرد: به نظر من بهترین راه برای تماشای فیلم ها این است که هیچ اطلاعی از آنها نداشته باشی. من هیچ چیز درباره فیلمی که می خواهم تماشا کنم، نمی‌خوانم و با همین سلیقه به داوری فیلم های بخش «جریان‌های نو» می نشینم. در بخش امسال 12 فیلم از 12 کشور مختلف داریم، که شامل صنعت فیلم کشورهای تا حدودی ناشناخته مثل لبنان و بنگلادش هم می‌شود.

برنده جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان افزود: جشنواره‌ها دو جنبه دارند و وقتی جشنواره ها فرصت باارزشی برای تماشای فیلم از دنیای اطراف فراهم می کنند این امکان را به ما می‌دهند تا بیشتر درباره کشورها و جوامع یاد بگیریم اما این می تواند کمی خطرناک شود وقتی یک کشور را فقط از طریق رسانه یا سینما بشناسی چون فقط از یک زاویه داری به آن نگاه می‌کنی.

داینا لردانووا استاد مطالعات سینما از بریتانیا و از اعضای گروه داوری امسال نیز گفت از تماشای فیلم‌های آسیایی هیجان‌زده است. وی گفت: مهمترین بخش سینما امروز از آسیا می آید... فیلم های زیادی که تحت تاثیر سنت های غرب نیستند و بوسان جایگاه مناسبی برای نمایش سینمای کشورهای کوچکتر دنیاست.

اصغر فرهادی کارگردان ایرانی به عنوان رییس داوران هشتمین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک نیز انتخاب شده که 11 دسامبر (20 آذر) برگزار می شود. او چندی پیش به عنوان مهمان جشنواره فیلم پرتقال طلایی ترکیه نیز در این جشنواره حضور داشت.

ژاک رانسیه فیلسوف فرانسوی، سوهاسینی ماینراتنام بازیگری هندی و بونگ جون-هو کارگردان کره‌ای فیلم‌هایی مانند «میزبان» و «برف‌شکن» دیگر اعضای گروه داوران این بخش هستند.

برنده اصلی این فستیوال جایزه‌ای 30 هزار دلاری را کسب خواهد کرد.

اعضای هیات داوران بخش واید انگل بوسان هم شامل افرادی از جمله تان پین پین فیلمساز اهل سنگاپور، ماریا بونزانتی مدیر هنری سینما دو ریل فرانسه و یی سونگ-جون مستندساز کره‌ای می‌شود. بخش واید انگل بوسان فیلم‌های کوتاه، انیمیشن، مستند و فیلم‌های آزمایشی را قضاوت می‌کند.

فستیوال فیلم بوسان امسال جونگ-جین-وو از کارگردانان و تهیه‌کنندگان شناخته‌شده محلی را به عنوان موضوع تمرکز اصلی بخش بازنگرایانه سینمای کره معرفی می‌کند.

نوزدهمین دوره جشنواره بوسان از دوم ماه اکتبر شروع می شود و تا 11 اکتبر با نمایش 312 فیلم از 79 کشور جهان به کار خود خاتمه می دهد.
اخبارفرهنگی - خبرگزاری مهر
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------