آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

«پسر ویشتاسب» آمد



  خبارفرهنگی ,خبرهای فرهنگی ,مستند پسر ویشتاسب

مستند «پسر ویشتاسب» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «عباس صاحب» متقاضی حضور در یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، این مستند با معرفی کتیبه بیستون که بزرگ‌ترین و مهمترین سنگ‌نوشته باقی‌مانده ایران باستان است، آغاز می‌شود و در ادامه روند کشف رمز خطوط آن را به تصویر می‌کشد؛ این که چه باستان‌شناسانی به ایران آمدند و برای رمزگشایی این خطوط میخی چه مراحلی طی شد.

 

مبنای اصلی فیلم مستند «پسر ویشتاسب» پیرامون فعالیت یک ژنرال ارتش انگلیس به نام «سِر هنری راولینسون» است که به خطوط میخی علاقمند بود و با مشکلات بسیار توانست کتیبه بیستون را بخواند تا پایه‌ای برای مطالعات بعدی شد.

 

پروفسور «ووتر هنکل‌من» که یکی از سرشناس‌ترین باستان‌شناسان جهان در زمینه‌ی کتیبه‌خوانی بویژه خطوط ایلامی است نیز در بخش‌هایی از این مستند، به بیان تلاش‌هایش در زمینه‌ی پی بردن به رموز خط میخی بیستون می‌پردازد.

 

وی معتقد است که طی صد سال گذشته، برخی عبارات کتیبه بیستون یا خوانده نشده یا به اشتباه خوانده شده‌اند؛ به همین منظور از سال پیش بازخوانی دوباره‌ی این کتیبه از طریق اسکن نوری با حضور یک گروه باستان‌شناس به سرپرستی پروفسور هنکل‌من آغاز شده است.

 

این کار که یک تجربه جدید است، در مجموعه جهانی بیستون به انجام رسید و با توجه به این که در اسکن نوری دقت دید تا یک‌دهم میلی‌متر بالا می‌رود، پروفسور هنکل‌من موفق شد چند عبارت از کتیبه بیستون را که پیش‌تر به دلیل ورود رسوبات روی آن ناخوانا شده بود را بخواند.

 

کتیبه بیستون با خط میخی و به سه زبان پارسی باستان، بابلی و ایلامی نوشته شده و به عنوان هشتمین اثر تاریخی کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

داریوش هخامنشی در این کتیبه به معرفی دودمان هخامنشی، چگونگی اعاده پادشاهی به هخامنشیان، شیوه حکومتش، مرگ کمبوجیه، طغیان گئوماتا و کشته شدن او در پاییز ۵۲۲ ق م، شورش و طغیان در بسیاری از سرزمین‌ها و سرکوبی آن‌ها و اعاده نواحی بسیاری که از فرمانبرداری او سرباز زده بودند، پرداخته است.

 

مستند «پسر ویشتاسب» که روند تولید آن از سال 1393 آغاز شده بود، از محصولات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

 

عوامل تولید این فیلم عبارتند از: پژوهشگر، فیلمبردار، کارگردان، تدوینگر و تهیه‌کننده: عباس صاحب؛ نگارش و گوینده: شهرام درخشان؛ صدابردار: محمد کرمی؛ مترجم: آدینه صدیقی؛ عکاس: یعقوب علیزاده؛ دستیار کارگردان: مهدی کرمی؛ دستیار تصویر: کامران شهیدی؛ پهباد: حجت التجا.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------