از یک اسطوره تا یک هیولا



فیلمنامه‌نویس آمریکایی از حقایقی عجیب پیرامون یکی از آخرین فیلم‌های «مارلون براندو» بازیگر بزرگ تاریخ سینما پرده برداشت.

به گزارش ایسنا، "مارلون براندو بُت من در سینما بود اما تبدیل به یک هیولا شد که فیلم مرا نابود کرد" ، این بخشی از صحبت‌های «ران هاچینسون» فیلمنامه نویس فیلم «جزیره دکتر مورو» است که تجربه تلخی از همکاری با «مارلون براندو» بازیگر اسطوره‌ای هالیوود دارد.

 

زمانی که از «هاچینسون» خواسته شد تا در سال ۱۹۹۶ در پک پروژه سینمایی با ستاره فیلم «پدرخوانده» همکاری کند، نمی‌توانست این خوش‌اقبالی را باور کند. در اقتباس از رمان علمی تخیلی نوشته «اچ جی ولز» درباره دانشمندی مرتد و مجنون که جزیره‌ای از هیولاها ایجاد می‌کند، «هاچینسون» به عنوان نویسنده فیملنامه با اسطوره بازیگری خود «مارلون براندو» و کارگردان تحسین ‌شده «جان فرانکن هایمر» همکاری داشت. همچنین آنها قرار بود برای ساخت این فیلم نیز چند ماهی را منطقه زیبای صخره‌های مرجانی در شمال استرالیا سپری کنند.

 

همه چیز برای ساخت یک فیلم خوب مهیا بود اما زمانی که «هاچینسون» به پروژه این فیلم پیوست شاهد یکی از فاجعه‌بارترین فیلم‌های تاریخ سینما بود که از آن به عنوان یک فاجعه ۴۰ میلیون دلاری یاد می‌کند. فیلمی که نتوانست نظر مثبت منتقدین را برانگیزد و در گیشه نیز یک شکست بزرگ بود.

 

  اخبارفرهنگی ,خبرهای فرهنگی ,مارلون

 

از این که «براندو» را با وزن حدود ۱۳۶ کیبوگرمی می‌دیدیم شوکه شدیم. او دیالوگ‌هایی که برایش نوشته بودیم را نمی‌گفت و می‌خواست همه را بداهه گویی کند. او به ندرت برای ساخت تریلر فیلم مقابل دوربین می‌رفت و در استودیو همه به او التماس می‌کردند.

 

«ران هاچینسون» که متولد ایرلند شمالی است و پیش از این که در هالیوود مشغول کار شود، یک فیلمنامه‌نویس برنده جایزه امی و نمایشنامه‌نویس نامزد جایزه اولیویر بود.

 

وی ماه آینده کتاب خاطراتش را با نام «چسبیدن به کوه یخ: نوشتن برای امرار معاش در تئاتر و هالیوود» منتشر می‌کند که در آن به این فصل دردناک در زندگی هنری خود نیز پرداخته، انقدر درناک که هیچگاه حاضر نشده فیلم «جزیره دکتر مورو» را از زمان تکمیل تاکنون ببیند.

 

«هاچینسون» در گفتگویی با روزنامه «آبزرور» اظهار کرده "گرچه «براندو» با بازی مسحور کننده در آثار کلاسیکی چون «اتوبوسی به نام هوس» و «در بارانداز» انقلابی در بازیگری ایجاد کرد اما از تهیه‌کنندگان، کارگردانان و حتی از بازیگری بیزار بود. «فرانکن هایمر» نیز به من هشدار داده بود که در همکاری با «برادندو» دشواری‌هایی خواهیم داشت.

 

«هاچینسون» در کتاب خاطراتش می‌نویسد: «براندو» در آن مرحله از زندگی از حضور در فیلم‌ها بسیار خسته شده بود. چاق، ناآماده، بی‌اعتنا و ... در واقع او آنجا بود که فیلم را نابود کند.

 

وی به کنایه می‌گوید در ساخت فیلمی درباره جزیره هیولاها، همه عوامل تبدیل به هیولا شده بودند و رفتار فجیعی با یکدیگر داشتند. جزیره دیوانگان، یک تجربه وحشتناک.

 

«مارلون براندو» پس از بازی در فیلم «جزیره دکترو مورو» در سه فیلم سینمایی دیگر شامل «شجاع» (۱۹۹۷)، «پول آزاد» (۱۹۹۸) و «امتیاز» (۲۰۰۱) نیز بازی کرد.

 

  اخبارفرهنگی ,خبرهای فرهنگی ,مارلون

 

وی یکی از تأثیرگذارترین بازیگران تاریخ سینما بودو از فیلم‌های معروف او می‌توان به «اتوبوسی به نام هوس» (در نقش استنلی کووالسکی)، «در بارانداز» (در نقش تری مالوی) و «پدرخوانده» در نقش (دون ویتو کورلئونه) اشاره کرد. بسیاری، بهترین نقش او را «پدرخوانده» می‌دانند.

 

در کارنامه‌ی سینمایی «براندو» جوایز معتبری مانند بهترین بازیگر مرد جشنواره‌ی کن در سال ۱۹۵۲ (زنده‌باد زاپاتا)، بهترین بازیگر جوایز بافتا انگلیس در سال ۱۹۵۳ (زنده‌باد زاپاتا)، جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد در سال ۱۹۵۴ (در بارانداز)،‌ بهترین بازیگر جوایز بافتا در سال ۱۹۵۴ (جولیوس سزار)، بهترین بازیگر جوایز بافتا در سال ۱۹۵۵ (در بارانداز)، جایزه‌ی گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد در سال ۱۹۵۴ (در بارانداز)، جایزه‌ی گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد در سال ۱۹۷۲ (پدرخوانده) و جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد در سال ۱۹۷۲ (پدرخوانده) دیده می‌شود.

 

این ستاره‌ی افسانه‌ای سینما روز دوم ژانویه سال ۲۰۰۴ در سن ۸۰ سالگی پس از مدت‌ها بیماری، در بیمارستانی در لس‌آنجلس درگذشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------