«تصمیم داشتم یک قاتل واقعی بسازم»



  اخبارفرهنگی ,خبرهای  فرهنگی ,پل خواب

سازنده‌ی «پل خواب» درباره‌ی علت اقتباس از رمان «جنایت و مکافات» برای نخستین فیلمش گفت: جدا از اینکه از ابتدا به ادبیات و این شاهکار علاقمند بودم، تصمیم داشتم که یک قاتل واقعی بسازم و دوربین را در خدمت ذهنیت او قرار دهم و دنیا را حتی برای بک بار از دید او ببینم.

به گزارش ایسنا، اکتای براهنی که در نشست نقد و بررسی فیلمش در کانادا حاضر بود، ادامه داد:«جنایت و مکافات» به علت شیوه‌ی برخورد واقعی با قاتل و به این دلیل که راوی یک قاتل است به ساخت شخصیت‌های جنایتکار در طول تاریخ سینما کمک بسیاری کرده است. 

 

این نشست از طرف مرکز فرهنگی «فینیکس» با مدیریت دکتر امیر گنجوی برگزار شد و در ابتدا متنی قرائت شد تا سابقه‌ی کاری عوامل سینمایی «پل خواب» به اطلاع بینندگان برسد.

 

سپس جهانگیر کوثری تهیه‌کننده «پل خواب» به سابقه‌ی اشنایی خود با این فیلمساز  (اکتای براهنی) اشاره کرد و از علاقه‌اش به فیلمنامه و رمان «جنایت و مکافات» داستایوفسکی سخن گفت.

 

او یادآور شد: اکتای براهنی هشت سال پیش برای تهیه فیلم اولش به من مراجعه کرد ولی با وجود اینکه فیلمنامه بسیار خوب نوشته شده بود اما امکان ساخت آن فراهم نشد.

 

کوثری در ادامه گفت: بعدها که فیلمنامه‌ی «پل خواب» را خواندم، فکر کردم که باید اکتای براهنی فیلم اولش را بسازد.

 

هومن سیدی بازیگر فیلم «پل خواب» هم در ارتباط با شیوه‌ی نزدیک شدن به نقشش در این فیلم توضیح داد: روی افرادی که با مواد محرک ارتباط دارند تحقیق کردم و دیدم که گویش و منش آنها شکل خاصی دارد، مثلا در جمله‌بندی عجله دارند و تند تند اطلاعات می‌دهند و صفات فیزیکی نقش را پیدا کردم.

 

او در ادامه گفت که هر نقشی یک نوع تاریخچه و بررسی لازم دارد که من هم با تحقیق و تمرین شیوه‌ی خاص خودم را در مورد بازی این نقش جلو بردم. 

 

سپس جهانگیر کوثری در پاسخ به گنجوی درباره‌ی اکران فیلم «پل خواب» گفت: امیدواریم فیلم تا چند ماه اینده اکران شود. متاسفانه پخش‌کننده‌ها با سینمای جدی اختلاف سلیقه دارند. فرصت کمی به فیلم‌هایی می‌دهند که نقش سرگرمی و فرهنگ را با هم اجرا می‌کنند، امروز فقط رویکرد به کمدی زیاد است. 

 

هومن سیدی هم که از حاضران این نشست در کانادا بود،درباره‌ی نزدیکی ارتباط و شباهت شخصی بازیگر و نقش‌هایش در فیلم‌های مختلف گفت: اگر فیلمهای مرا کامل ببینید متوجه می‌شوید که من برای هر نقشی با یک رویکرد خاص حرکت می‌کنم و نقشهایم شبیه هم نیستند.

 

او ادامه داد: طبیعی است که بازیگر ممکن است، نقشی را بازی کند که خیلی از نظر بیننده واقعی باشد و شاید بیننده آنقدر با نقش ارتباط برقرار کند که فکر کند این از ذات زندگی بازیگر آمده است، در حالیکه بازیگران با تمرین و با سختی خود را به نقش نزدیک می‌کنند.

 

اکتای براهنی در پاسخ به بیننده‌ای که درباره‌ی پیام فیلم می‌پرسید به همذات پنداری اشاره کرد و گفت: وظیفه‌ی هنرمند نمایش است. بخصوص اینکه فیلم‌های سینمای مستقل، فیلمهایی هستند که وضعیت بغرنج بشری را نمایش می‌دهند که در جهان گرفتار شده است. اگر همذات پنداری با فیلم و شخصیت بوجود بیاید آن وقت با موانع سر راه شخصیت ارتباط برقرار می‌کند و در این فیلم بخصوص وقتی به صحنه‌ی پایان می‌رسیم بیننده با یک چالش جدی مواجه است که اگر جای شخصیت بود کدام کار را انجام می‌داد و این تصمیم، تصمیمی است که در ذهن بیننده ادامه دارد و شاید اخلاق و باور او را در معرض آزمایش بگذارد.

 

در ادامه برخی تماشاگران شهر «تورنتو» کانادا پشت تریبون قرار گرفتند و هر کدام سوالات خود را پرسیدند.

 

مرکز فرهنگی «فینیکس» که بانی برپایی این مراسم بود، پیش از این از لیلا حاتمی، مانی حقیقی، فاطمه معتمد اریا و... دعوت به عمل آورده بود و نشست‌های با حضور این هنرمندان برگزار شده بود.

 

  اخبارفرهنگی ,خبرهای  فرهنگی ,پل خواب

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------