آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی

با آماده نشدن فیلم «مسیر باد» ساخته کارگردان آمریکایی «ترنس مالیک» برای نمایش در جشنواره کن، پیش بینی می‌شود که نخستین نمایش…

«ناهید» در فستیوال کن «آینده» دار شد!



فیلم ناهید ساخته آیدا پناهنده موفق شد یکی از جوایز بخش نوعی نگاه شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن را تصاحب کند تا تنها نماینده سینمای ایران دست خالی از این رویداد مهم بین المللی باز نگردد.

«ناهید» در فستیوال کن «آینده» دار شد

این فیلم توانست جایزه آینده درخشان این بخش را  از آن خود کند. این در حالی بود که تعدادی از عوامل اصلی فیلم همچون  آیدا پناهنده (کارگردان)، بیژن امکانیان (تهیه کننده)، ساره بیات، پژمان بازغی و نوید محمدزاده در مراسم اهدای جوایز حضور داشتند.
ایزابلا روسلینی رئیس هیئت داوران بخش نوعی نگاه جشنواره کن 2015 فهرست برندگان این بخش را در حالی اعلام کرد که فیلم «قوچ‌ها» به کارگردانی گریمور هاکانورسون از ایسلند موفق به کسب جایزه اصلی شد و فیلم «ناهید» به نمایندگی از سینمای ایران بصورت مشترک با فیلم هندی «زمان» ساخته «نیراج قیوان» جایزه آینده درخشان را در این بخش از آن خود کردند.
همچنین فیلم «خورشید بالا» از دالیبور ماتانیچ به نمایندگی از کشور کرواسی جایزه هیئت داوران و کیوشی کوراساوا برای فیلم سفر به ساحل از ژاپن موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی از بخش نوعی نگاه جشنواره کن شدند.
فیلم رومانیایی «گنجینه» از «کرنلیو پرومبو» نیز جایزه استعداد نوعی نگاه کن 2015 را به خود اختصاص داد.
شصت‌وهشتمین جشنواره فیلم کن از روز 14 می آغاز شده و تا 24 می در جنوب فرانسه ادامه خواهد داشت.

تبریک رییس سازمان سینمایی به سازندگان «ناهید»
در پی موفقیت فیلم «ناهید» در جشنواره کن، حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی پیام تبریکی را خطاب به دست اندرکاران این فیلم منتشر کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی ، متن این پیام به شرح زیر است: سرکار خانم آیدا پناهنده، جناب آقای بیژن امکانیان و دست اندرکاران محترم فیلم «ناهید»، خبر موفقیت شما به عنوان نماینده سینماگران جوان ایرانی موجب  خرسندی و مباهات است. درخشش نخستین فیلم بلندتان و افتخاراتی که پیوسته سینماگرانمان در جهان به دست می‌آورند برای مردم و اهالی فرهنگ و هنر امید آفرین است.
آینده از آنِ سینمایی است که ریشه در گذشته دارد ولی نگاه تیزبینش به فرداست. اهدای جایزه «آینده» به فیلم تان نشانه دیگری است از اینکه سینمای ایران یک راه است، یک نگاه است، نگاهی دیگر که به احترام اش سینماگران و سینمادوستان جهان در کن بارها  از جای برخاستند و بدان آفرین گفتند. این درخشش شایسته را به شما تبریک می‌گویم و برایتان آرزوی بهترین‌ها را دارم.

رضاداد در جشنواره‌ی کن: صرف حضور برای توفیق بین‌المللی کافی نیست
علیرضا رضاداد ضمن تبریک موفقیت فیلم «ناهید» در جشنواره فیلم کن تاکید کرد: باید هرچه بیشتر امکان حضور سینماگران ایرانی در مجامع جهانی را فراهم کنیم.
مشاور عالی سرئیس سازمان سینمایی که در شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم کن حاضر بود در گفت‌وگو با ایسنا در کن با تاکید بر اینکه باید خودمان را در معرض مخاطبین گوناگون در سراسر دنیا قرار دهیم با اشاره به حضور موفق فیلم «ناهید» در کن گفت: سینمای ایران باید شرایط و امکان حضور بین‌المللی را برای فیلم‌های ایرانی فراهم کند.
وی ادامه داد: در این حضورهای بین‌المللی جامعه سینمای ایران و سینماگران به یک ارزیابی از خود و فیلمی که ساخته‌اند، می‌رسند و اینکه چقدر توانسته‌اند با مخاطبین غیر بومی ارتباط برقرار کنند. این یک نیاز برای سینمای ایران است که از دایره بومی فراتر برود و خودش را در معرض مخاطبین گوناگون در سراسر دنیا قرار بدهد.


رضاداد با بیان اینکه سینمایی در دنیا موفق خواهد بود که بتواند به استانداردهای گفت‌وگوی جهانی دست پیدا کند و آن را ارتقاء بدهد، ادامه داد:افزایش سهم فرهنگ منطقه‌ای در فرهنگ جهانی باید یکی از اولویت‌های کشورهایی باشد که به تعالی فرهنگی در دنیا می‌اندیشند و سینما هم مهمترین امکان برای مشارکت و افزایش سهم است. وی افزود: اگر یکی از هدف‌های غیر سرگرمی سینما را پل ارتباط فرهنگی بین ملت‌ها بدانیم، ایجاد فرصت برای حضور سینماگران ایرانی در مجامع جهانی یکی از وظایف اصلی کارگزاران فرهنگی به حساب می‌آید و در چنین شرایطی سینماگران جوان باید از اولویت برخوردار باشند.
این مدیر فرهنگی ادامه داد: باید خوشحال بود، فیلمی مثل «ناهید» که اولین ساخته بلند کارگردانش محسوب می‌شود، توانسته فارغ از جایزه‌ای که کسب کرد در جشنواره کن حضور پیدا کند و دریافت جایزه هم به شکل طبیعی می‌تواند مزیتی برای فیلم باشد که ضمن تبریک برای خانم پناهنده آینده درخشان‌تری آرزو می‌کنم.


دبیر سابق جشنواره فیلم فجر در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره حواشی‌ای که بعضا برای حضور بین‌المللی برخی فیلم‌ها در کشور ایجاد می‌شود،گفت: تنگ نظری‌هایی که درباره حضور فیلم‌های ایرانی به بهانه‌های مختلف ایجاد می‌شود، مانع توسعه فرهنگی و رشد سینمای ایران می‌شود. به جای بهانه‌جویی و تنگ نظری باید بتوانیم فضای نقد و گفت‌وگو و تعامل را برای پیشرفت سینمای‌مان فراهم کنیم.
رضا داد که پس از سالها در جشنواره فیلم کن حاضر شده بود درباره حضور ایران در این دوره با اشاره به بازگشایی پاویون ایران اظهار کرد: این اتفاق را باید به فال نیک گرفت، اما یادآوری کنیم صرف حضور برای توفیق بین‌المللی کافی نیست. در سالهای گذشته عمدتا تمرکز ما بر حضور در مجامع بین المللی بوده است در حالیکه ایجاد حضور بین المللی می‌تواند برای فیلمسازان فرصت باشد اما در کلیت سینما حضور فقط یک مقدمه است و اگر صرفا متکی به این باشیم اتفاقی نخواهد افتاد و باید برنامه داشت.


این مدیر فرهنگی درباره تمرکز بر روی تولید مشترک در پاویون ایران گفت: تعداد زیادی سوال وجود دارد که سینمای ایران باید برای آنها پاسخ روشن داشته باشد.مثلا آیا جذب سرمایه و انتقال سرمایه برای تولید در داخل ایران با مشوق‌هایی همراه است؟ آیا این یک مزیت نسبی به حساب می‌آید یا تاثیری در وضعیت فیلمی که در ایران ساخته می‌شود، نخواهد داشت؟ وی افزود: دولت از بخش خصوصی که موفق به تولید مشترک بشود، مشخصا حمایت‌هایی را خواهد کرد یا نه و این حمایت‌ها به شکل دقیق چیست؟ و دولت چه پشتیبانی می‌تواند در این زمینه انجام بدهد؟ تجربه‌های گذشته فعالیت غیر ایرانیان داخل کشور نشان داده در این زمینه ایران از امکانات خوبی برخوردار است اما باید امکانات ساماندهی شود و به صورت یک بسته قابل قبول به علاقمندان تولید داخل ایران چه به صورت مشترک با تهیه کنندگان ایرانی و چه به صورت مستقل ارائه شود.
رضا داد خاطرنشان کرد: امیدوارم مدیریت بین‌الملل سینمای ایران بتواند در کوتاه مدت برای علاقه مندان به تولید مشترک یا سرمایه‌گذاری در حوزه فیلمسازی در سینمای ایران برنامه‌اش را تدوین و ارائه کند.

اخبارفرهنگی - بانی فیلم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------