این فیلم "راحت الحلقوم" نیست



اخبار,اخبار فرهنگی,فیلم چهارشنبه خون به پا می‌شود

 

کارگردان فیلم «چهارشنبه خون به پا می‌شود»؛ معتقد است که فیلمش از جنس «فیلمی از جنس امروز» است و تهیه‌کننده آن هم تاکید دارد که "این فیلم «راحت الحلقوم» نیست."

در نشستی که ایسنا به بهانه‌ی اکران «چهارشنبه خون به پا می‌شود» برگزار کرد، حماسه پارسا (کارگردان)، محمدرضا فرد (بازیگر و یکی از سرمایه‌گذاران) و سید غلامرضا موسوی (تهیه‌کننده) حضور داشتند.


این فیلم ویژگی‌های یک فیلم کامل را دارد
در این نشست غلامرضا موسوی در پاسخ به اینکه چندی پیش به بحران فیلم‌سوزی در این مقطع زمانی اعتراض کردید اما چرا این زمان را برای اکران فیلم انتخاب کردید؟ گفت: «چهارشنبه خون به پا می‌شود» تولید سال 1393 است‌، یعنی اواخر سال 92 که تا اوایل سال 93 ساخت آن به طول انجامید. از ویژگی‌های فوق العاده‌ی آن، فیلمنامه‌ بسیار خوبش بود که اولین بار وقتی که آقای فرد برای من آن را آوردند، احساس کردم که این فیلمنامه کار یک هنرمند حرفه‌ای است که با اسم مستعار، آن را نوشته است. معتقدم که این فیلم با اینکه، اولین فیلم سینمایی کارگردانش است ویژگی‌های یک فیلم کامل را دارد.


وی با اشاره به اکران آن که از آبان ماه آغاز شده است، ادامه داد: در مورد زمان اکران آن هم فکر می‌کنم که آبان‌ماه، زمان بسیار خوبی برای اکران فیلم است. فصل‌های خوب نمایش فیلم در دنیا در همین تایم مهرماه به بعد است، مگر اینکه فیلمی مخصوص نوجوانان و جوانان باشد و در فصل تابستان که فصل تعطیلی مدارس است، اکران شود.


تهیه‌کننده «چهارشنبه خون به پا می‌شود» یادآور شد: ما قرارداد اکران این فیلم را دو ماه پیش منعقد کردیم و البته آنچه که به بحث فیلم‌سوزی مربوط می‌شود، بحث نداشتن سالن کافی است. مثل اتفاقی که در سینما «آزادی» می‌افتد (که البته مدیرش هم تقصیری ندارد ) و آنهم این است که باید 10 تا فیلم را با آن تعداد سالن اکران کند که از میان این فیلم‌ها، بعضی از آنها در سانس‌های ساعت 5 یا قبل از آن قرار می‌گیرند که اصلا سانس خوبی برای اکران فیلم نیست. به همین دلیل ما هم به بحران فیلم‌سوزی اعتراض کردیم و از دوستانمان در شورای صنفی خواهش کردیم که فیلم‌ها را به صورت آزاد اکران نکنند.


تاکید دارم بگویم سینما زنده است
او ادامه داد: من برخلاف آن جمله معروف که می‌گوید "سینما مرده است"، تاکید دارم که بگویم، سینما زنده است و تماشاچی آن کم کم به سمت سینما دارد هجوم می‌برد. به نظر من سینما هیچ وقت نمرده است و در بدترین شرایط هم مانند ققنوس از خاکستر خود بیرون آمده است. سینما با توجه به رقبایی مانند شبکه نمایش خانگی‌ و فیلم‌هایی که به صورت قاچاق در ماهواره به نمایش در می‌آیند و همینطور انبوهی از نمایش‌های رایگان اینچنینی، به خوبی به حیات خود ادامه می‌دهد.


اما ما باید در ایران سه هزار سالن نمایش داشته باشیم ولی فقط 350 سالن داریم! به طور مثال جایی مانند مجتمع «کورش» به وجود آمده است که تا چندین درصد به گردش مالی سینما کمک کرده است، باید بدانیم که اگر این مجتمع‌ها بیشتر شود تعداد تماشاچی و رقم فروش هم بالاتر می‌رود.


موسوی در پاسخ به اینکه آیا اگر سینماهای قدیمی را به پردیس تبدیل کنیم، این روند بهبود پیدا می‌کند؟ گفت: ما این تجربه موفق را در مورد سینما «شکوفه» (در میدان شهدا) هم می‌توانیم ببینیم که بعد از بازسازی آن سالن، صاحب سه سالن شد و کیفیت فیلم‌ها و صندلی‌ها هم بیشتر شد که بعد از آن ساکنان آن منطقه دیگر لازم نیست، برای دیدن فیلم تا سینماهای آزادی،کوروش‌،فرهنگ و... بروند. باید بدانیم که تماشاچی‌ها هرکجا که هستند، مهمانان سینما هستند پس باید به آنها توجه شود و ما باید برای آنها کیفیت کار را بالا ببریم و بهترین رفتار را برایشان به خدمت بگیریم.


ترجیح می‌دهم خودم نوشته‌ام را کارگردانی و بازی کنم
در ادامه حماسه پارسا کارگردان «چهارشنبه خون به پا می‌شود» هم در پاسخ به اینکه چرا در اولین فیلم سینمایی‌اش در مقام کارگردان،نقش اول را هم بازی کرده است، گفت:این دومین فیلم سینمایی من است البته اولین فیلمم به صورت ویدئویی عرضه شد.


او ادامه داد: من نوشتن را بسیار دوست دارم و اگر دست خودم باشد، ترجیح می‌دهم کار نویسندگی را انجام دهم ولی چون نویسنده‌ای به شدت وسواسی هستم ترجیح می‌دهم، آنچه را که نوشته‌ام را خودم کارگردانی و همچنین بازی کنم تا طور دیگری از نوشته‌هایم برداشت نشود.


کارگردان «چهارشنبه خون به پا می‌شود» با اشاره به حضور بازیگران جدیدی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند در پاسخ به اینکه آیا قصد داشته است که این بازیگران را با این فیلم به سینما معرفی کند، ادامه داد: من از بازیگر‌ان فیلمم به شدت راضی هستم. با آقای امین تارخ هم که اخیرا صحبت می‌کردم، نسبت به بازی‌های بازیگرانم اظهار رضایت کردند و به خودم هم گفتند که این دست بازی‌ها را بیشتر تکرار کنم.


سید غلامرضا موسوی هم درباره‌ی بازیگران «چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه» ابراز عقیده کرد: بازیگران این فیلم دو دسته هستند یک دسته حرفه‌ای‌ها مانند حامد بهداد،‌همایون ارشادی و فرامرز قریبیان و گروهی دیگر بازیگران آموزشگاهی بودند که بعد از فراخوان در طول دو ماه، شش هزار نفر برای تست مراجعه کردند و از میان آنها فقط 23 نفر را انتخاب کردیم که آنها هم استعدادهای بسیار خوبی هستند و مطمئنا آنها را در سال‌های آینده در سینما خواهیم دید.


این تهیه‌کننده خاطرنشان کرد: از اول هم نگاه و تصمیم آقای پارسا در خصوص انتخاب بازیگران به همین شکل بود. ما توافق کرده بودیم که فقط نقش‌های خاص را بازیگران مطرح بازی کنند.


قصه‌ام براساس غافله‌گیری پیش می‌رود
حماسه پارسا هم در عین حال خاطرنشان کرد: قصه‌ای که نوشتم براساس غافلگیری پیش می‌رود بنابراین دوست داشتم از بازیگرانی استفاده کنم که تماشاگر هیچ پیش زمینه‌ای از آنها نداشته باشد. شاید این بازیگران آماتور باشند اما بچه‌های بی‌نهایت مستعدی بودند که تمرین‌ها و کار را بسیار جدی گرفتند. اگر هم در آنها نقصی به چشم می‌اید، قطعا اشکال از من است. من برای کار بعدی‌ام نیز از همین بازیگرانم استفاده خواهم کرد.


محمدرضا فرد هم که در این نشست حضور داشت در پاسخ به اینکه آیا حضورش در مقام سرمایه‌گذار در انتخاب‌اش به عنوان یکی از بازیگران این فیلم تاثیر داشته است به ایسنا گفت: من هم مانند همه بازیگران بابت نقشی که داشتم، تست دادم ولی از قبل از آن هم در کار بودم. در تمام جلسات تمرین که بسیار هم طولانی و نزدیک به دو ماه بود، هم شرکت کردم. برای بخش سرمایه گذاری هم نمی‌شود از آن به این عنوان یاد کرد. آقای پارسا از دوستان من است و ما در این کار با هم همکاری داشتیم، مطمئنا اگر من هم نبودم، شخص دیگری برای سرمایه گذاری این فیلم می‌آمد.


سید غلامرضا موسوی هم در این زمینه خاطرنشان کرد: نیت آقای فرد از پیوستن به این پروژه این نبود که بازی هم کند. او هم مانند باقی بازیگران برای نقش‌اش تست داد و در تمرینات هم شرکت کرد و این طور نبود که چون سرمایه‌گذار فیلم است در آن بازی هم بکند.


به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از نشست «چهارشنبه خون به پا می‌شود» حماسه پارسا در پاسخ به این نقطه‌نظر که این فیلم درباره‌ی گروگان‌گیری است؛ سوژه‌ای که بارها در سینمای ایران و دنیا، تحت عنوان سینمای پلیسی امتحان شده است، آیا نگرانی بابت پرداختن به این سوژه‌ی تکراری نداشتید؟ پاسخ داد: به نظرم به فیلمی پلیسی می‌گویم که حداقل کاراکترهای اول و دوم آن پلیس باشند، من این فیلم را حتی در سبک گانگستری هم نمی‌دانم، من اعتقاد دارم که این فیلم یک تریلر اجتماعی است که پلیس هم بخشی از آن ماجرا است.


او ادامه داد: سعی کردم این فیلم دو لایه داشته باشد یک لایه داستان گروگان گیری را روایت کند و دیگری داستان افرادی که به این کار دست زدند. همچنین تلاش کردم که از نماد و المان هم در فیلمم زیاد استفاده کنم. اتفاقا نگرانی از تکراری بودن موضوع نداشتم، چرا که اعتقاد دارم در همان موضوعات معمولی و تکراری هم می‌شود کلی چیزهای شگفت‌انگیز و خوب دید.
در ادامه غلامرضا موسوی در پاسخ به اینکه آیا فیلم‌نامه‌ی غیر آپارتمانی شما را ترغیب به ساخت این فیلم کرده است؟ گفت: اساسا آنچه که مرا جذب این پروژه کرد، فیلمنامه خوب آن بود. همانطور که ابتدا هم گفتم، اولین بار که فیلمنامه را خواندم، احساس کردم توسط دوستی حرفه‌ای نوشته شده است و با اسم مستعاری به نام "حماسه پارسا" برای من فرستاده‌اند.


او در عین حال خاطرنشان کرد: البته اینطور نیست که همه فیلم‌های آپارتمانی بد باشند، بعضی وقت‌ها فیلم‌های آپارتمانی هم می‌توانند جذاب باشند اما ما باید تلاش کنیم، فیلم‌هایمان تلویزیونی نباشند، چرا که آنها ساختار بسیار متفاوتی با فیلم‌های سینمایی دارند، بنابراین اصل این کار برای من مهم بود شاید حتی اگر این داستان در یک آپارتمان هم می‌گذشت، باز هم می‌پذیرفتم، هرچند که با کلیت حرف شما موافق هستم.


این تهیه‌کننده در پاسخ به این نقطه نظر که در این سال‌ها تولید فیلم‌های آپارتمانی مُد شده است، خاطرنشان کرد: شاید این اتفاق به دلیل فضای سینمای الان و جشنواره‌ها است که دوستان را به این سمت سوق می‌دهد. البته باید این را هم بدانیم که بعضی وقت‌ها مسائل اقتصادی هستند که مسائلی را به افراد تحمیل می‌کنند.


تهیه‌کننده «چهارشنبه خون به پا می‌شود» در پاسخ به اینکه آیا به قصد فیلم را به جشنواره‌ی فجر ارایه نکرده‌اند، گفت: نه واقعا. ما حتی نسخه‌ای از فیلم را که در آن زمان ناقص بود را به جشنواره فرستادیم اما به دلیل همان نقص‌های بسیار می‌دانستیم که امکانی برای پذیرفته شدن ندارد. پس درخواست کردیم که از جریان جشنواره حذفش کنند.


در ادامه‌ی نشست ایسنا برای «چهارشنبه خون به پا می‌شود»، محمدرضا فرد که علاوه بازی در این فیلم، در بخش سرمایه‌گذاری آن هم همکاری داشته است، درباره‌ی ریسک سرمایه‌گذاری در سینما پاسخ داد: این کار یک نوع مشارکت بود که من در فیلم‌های قبلی هم داشتم. البته باید این را روشن کنیم که منظور از ریسک دقیقا چیست؟! اگر ریسک را خود سرمایه بدانیم، بله این موضوع با توجه به وضعیت سینما و سرمایه گذاری در آن بسیار واضح است که احتمال ریسک وجود دارد. من به تمام این مسائل فکر کرده‌ام اما به نظرم این فیلم، پتانسیلش را داشت چرا که فیلمنامه خوبی داشتیم و معتقدم که فیلم ما زمانی اثر خودش را خواهد گذاشت.


حماسه پارسا در پاسخ به اینکه چه مدت زمان صرف نگارش فیلم‌نامه‌ی این فیلم شد؟ پاسخ داد: یکسال و نیم طول کشید. سینما هنری است که با مردم تعریف می‌شود و مطمئنا هرچه جمعیت بیشتر و گسترده‌تری فیلم را ببینند، میانگین نظر درست‌تری در مورد آن فیلم به دست می‌آید. من فیلمم را ساختم تا مردم آن را ببینند اگر به جشنواره می‌رسید، بسیار خوب بود ولی حالا که نرسیدیم مشکلی ندارد.


100 هزار فیلم در خانه‌ام دارم
کارگردان «چهارشنبه خون به پا می‌شود» در پاسخ به اینکه چقدر این فیلم از فیلم‌های پلیسی و موضوعات گروگان‌گیری که در سینمای ایران و دنیا ساخته شده است تاثیرگرفته است؟ توضیح داد: من نزدیک به 100 هزار فیلم در خانه‌ام دارم و آنجا شبیه به فیلمخانه ملی است! و برای ساخت این فیلم، همه فیلم‌های که با محوریت گروگان گیری در سینمای داخلی و خارجی ساخته شده است، را دیدم و اتفاقا برای اینکه هیچ قسمتی از فیلمم شبیه فیلم‌های ساخته شده دیگر نباشد‌، بعضی از فیلم‌ها را تا چندین بار مشاهده کردم.


او ادامه داد: من بسیار فیلم می‌بینم و این کار را دوست دارم. یک بار به دوستم محمدرضا فرد می‌گفتم که تنها مشکل فیلمسازی این است که وقتی برای فیلم دیدن پیدا نمی‌شود. من عاشق فیلم هستم و اگر زمانی، نتوانم فیلم ببینم احساس بی‌سوادی می‌کنم.


ما به دنبال پول در سینما نبوده‌ایم
حماسه پارسا در ادامه در پاسخ به این نقطه نظر که فیلم «چهارشنبه خون به پا می‌شود» فیلمی با روایت خطی و ساده‌ نیست که بشود راحت از آن گذشت و مخاطب پرحوصله‌ای می‌خواهد، چرا که در هر لحظه از فیلم نکته‌ای وجود دارد و اتفاقی می افتد که اگر مخاطب از دست بدهد فیلم را متوجه نمی شود. بنابراین آیا نگران این بی‌حوصلگی مخاطب امروز نبوده است؟ توضیح داد: حقیقت این است که ما به دنبال پول به سینما نیامده‌ایم، ما آمده‌ایم کار فرهنگی کنیم و حاضریم حتی برایش پول هم خرج کنیم.

 

واقعیت این است که سینمای ایران به فیلمی با این کیفیتی که من ساختم احتیاج نداشت. هرچند که من دوست دارم سطح توقع و حوصله مخاطبان ایرانی بالا ببرم. دوست دارم حواس تماشاگر در تمام لحظات فیلم به آن باشد، البته شاید این مساله خیلی‌ها را اذیت کند. شاید ما که جامعه به‌ ما لطف کرده و در دانشگاه سراسری و با پول بیت المال درس خوانده‌ایم، وظیفه‌مان این باشد که اینگونه فیلم بسازیم.


او همچنین درباره‌ی روایت غیر خطی فیلم و پیش بینی مخاطبین گفت: قاعدتا احساس می‌کنم مخاطبان باید ارتباط خوبی با فیلم بگیرند، چرا که قصه این فیلم روان تعریف می‌شود و پایان آن هم یک غافلگیری اتفاق می‌افتد. نباید این احساس را داشته باشیم که مخاطب در ارتباط با این فیلم دچار مشکل می‌شود.


این فیلم مثل راحت الحلقوم از ذهن نمی‌رود
غلامرضا موسوی هم درباره‌ی پیش بینی‌اش از میزان فروش این فیلم در شهرستانها گفت: این بستگی به نوع معرفی فیلم‌ها در شهرستان‌ها دارد و البته این نکته را هم باید تاکید کنم که این فیلم، فیلمی نیست که مثل راحت الحلقوم از ذهن مخاطب برود و بعد که از سالن خارج شد آن را فراموش کند.


این تهیه‌کننده در پاسخ به اینکه آیا نمایش همزمان دو فیلم که در آن عنوان چهارشنبه (چهارشنبه 19 اردیبهشت و چهارشنبه خون به پا می‌شود) استفاده شده است، به نمایش این دو فیلم لطمه نمی‌زند، گفت: بله، اینکه در یک زمان دو فیلم با عناوینی که در آن «چهارشنبه» است، اکران شود ممکن است بیننده را مقداری دچار سردرگمی کند و شاید بهتر بود که با تغییر زمان اکران، کاری می‌کردیم تا اینها جداگانه اکران شود.


او همچنین یادآور شد: فیلم «چهارشنبه خون به پا خواهد شد» از دو ماه قبل با سینما «ماندانا» قرارداد داشت که در این زمان اکران شود و اگر ما این قرار را لغو می‌کردیم طبق قانون، فیلم باید برای سال بعد در همین موقع اکران می‌شد و در آن زمان دیگر بسیار کهنه بود. فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» با اینکه فیلم بسیار خوبی است در گروه آزاد اکران شده است و ما در زمان برنامه ریزی اکران، نمی‌دانستیم که همزمان با فیلم ما اکران خواهد شد.


در ادامه حماسه پارسا درباره‌ی اینکه چرا شخصیت خبرنگار فیلم «چهارشنبه خون به پا می‌شود» خیلی شعاری به نظر می‌رسید؟ گفت: من طبق روال داستان، فقط دو دقیقه وقت داشتم که شخصیت خبرنگار را در فیلمم معرفی کنم، پس از المان‌هایی استفاده کردم که ما را یاد خبرنگاران می‌اندازد.


کارگردان «چهارشنبه خون به پا می‌شود» ادامه داد: همانطور که در فیلمم هم که مشخص است، من اصحاب رسانه و خبرنگاران را دوست دارم ولی چند اتفاق در این رابطه افتاده که من را به شدت ناراحت کرده است و دوست ندارم آن‌ها را در دلم نگه دارم. او ادامه داد: یکی اینکه در یکی از برنامه‌های تخصصی تلویزیون زمانی که در مورد فیلم من صحبت شد، مجری می‌گوید "من امیدوارم اسم و فامیل کارگردان این فیلم واقعی باشد!" و دیگر هیچ چیزی راجع به فیلم نمی‌گوید. در کل زمانی که در مورد فیلم من صحبت کردند، فقط در مورد اسم من حرف زدند و هیچ چیز دیگری اضافه نکردند و حال پرسش این است که آیا وظیفه‌ی یک برنامه‌ی تخصصی سینما این است که اینگونه برخورد بکند؟ اسم من طبق کارت ملی موجود "حماسه پارسا" است.


اما نکته دیگری که به شدت دلخورم کرد این بود که یکی از آقایانی که درگیر پروژه ما بودند و فیلم را قبل از اکران به رسم امانت دیده بودند، در قسمت‌هایی از سریال خودشان که قبل از اکران فیلم ما پخش شد، از صداگذاری، موسیقی، تیتراژ،‌ میزانسن فیلم من اما با بازی امیر جعفری استفاده کرده است. این کار آنقدر مرا ناراحت کرد که می‌خواستم در تدوین تمام آن قسمت‌ها را از فیلمم حذف کنم اما با وساطت دوستان از این کار منصرف شدم. و آنچه مرا به شدت ناراحت کرد، این بود که از سوی همان دوستان متهم به کپی کاری هم شدم.


پارسا در ادامه از غلامرضا موسوی تشکر ویژه‌ای کرد و گفت: در پایان قصد دارم یک تشکر ویژه از آقای موسوی در مقام تهیه کنندگی کار بکنم. از این بابت که آقای موسوی، با بخش‌هایی از فیلم‌نامه‌ی من موافق نبودند ولی با تمام این احوالات در تمام مراحل کار یک حمایت صد درصدی از من داشتند که این اتفاق، ارزش کار ایشان را برای من دو برابر کرد.


محمدرضا فرد هم به عنوان نکته پایانی ضمن تشکر از غلامرضا موسوی و حمایت‌هایش در عین حال از وضعیت فعلی سینما گلایه کرد و به ایسنا گفت: ما می‌توانستیم این فیلم را در برج شش که زمان بهتری برایمان بود اکران کنیم که به خاطر فیلم«محمد» این اتفاق حاصل نشد. درست است که آقای موسوی جلوی جشنواره فیلم‌سوزی را گرفتند، ولی نمی‌دانم که این اتفاق تا کی ادامه خواهد داشت؟! این برای من بسیار ناراحت کننده و سنگین است که تبلیغات یک فیلمی در تمام شهر پُر باشد، ولی من برای گرفتن یک بیلبورد باید در تمام شهر دوندگی کنم و من از این دوره‌ی تسلسل که بسیار هم زیاد است گله‌مند هستم.


وی ادامه داد: همچنین در رابطه با موضوع کپی کاری که آقای پارسا هم مطرح کردند از جانب سرمایه گذار اصلی کار می‌گویم که ایشان هم از این اتفاق به شدت ناراحت شدند و این کاش که حداقل ما را متهم به این کار نمی‌کردند.
حماسه پارسا در پایان برای دعوت از مردم برای دیدن فیلمش از جمله‌ی «فیلمی از جنس امروز» استفاده کرد. سید غلامرضا موسوی تهیه‌کننده‌ی فیلم در این مورد گفت: « چهارشنبه، خون به پا خواهد شد» فیلمی‌ست که در خاطرات می‌ماند.
محمدرضا فرد این فیلم را فیلمی دانست که «احساسات‌تان را بیدار می‌کند.»

اخبار فرهنگی و هنری - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------