چهار فیلم با تم مذهبی که جنجال آفریدند



سینما، گاه و بی گاه سراغ پیامبران رفته و فیلم هایی درباره شان ساخته است؛ اگرچه با گذشت زمان و نزدیک شدن به قرن بیست و یکم، فیلم های تولیدشده از وجه تقدس و معصومیت کاسته اند و تلاش کرده اند قرائت تازه ای از پیامبران عرضه کنند.

سینما، گاه و بی گاه سراغ پیامبران رفته و فیلم هایی درباره شان ساخته است؛ اگرچه با گذشت زمان و نزدیک شدن به قرن بیست و یکم، فیلم های تولیدشده از وجه تقدس و معصومیت کاسته اند و تلاش کرده اند قرائت تازه ای (حتی تحریف شده ای) از پیامبران عرضه کنند. اینها تنها چند نمونه ی جنجالی این فیلم هاست.

آخرین وسوسه ی مسیح

اخبار , اخبار فرهنگی,فیلم هایی با تم مذهبی,معرفی فیلم با تم مذهبی


نهمین فیلم مارتین اسکورسیزی اقتباسی است از رمان نیکوس کازانتزاکیس، نویسنده ی یونانی که قبل از این، به خاطر نگارش رمان مسیح بازمصلوب، مورد انتقاد کلیسای کاتولیک و ارتدوکس قرار گرفته بود. اما «آخرین وسوسه ی مسیح» تلاشی بود برای نمایش مسیح به عنوان یک انسان درگیر با نفس اماره که با انواع وسوسه ها مبارزه می کند. فیلم توجهی به جنبه های مقدس و معصومیت عیسی مسیح نداشت و همین هم باعث بروز واکنش های مختلفی در سراسر جهان شد. نمایش فیلم در کشورهایی مانند ترکیه، شیلی، مکزیک، فیلیپین و سنگاپور ممنوع شد و در آمریکا هم تنها بعد از حذف چند صحنه امکان نمایش آن فراهم شد.

مصائب مسیح

اخبار , اخبار فرهنگی,فیلم هایی با تم مذهبی,معرفی فیلم با تم مذهبی


سومین فیلم مل گیبسون، داستان 12 ساعت آخر زندگی عیسی مسیح است؛ ساعاتی که مسیح صلیب بر دوش برای مصلوب شدن راهی می شود و یهودیان با خوشحالی او را نظاره می کنند. زمان نمایش فیلم، نقل قولی از پاپ منتشر شد که گفته بود «دقیقا چنین اتفاقی برای مسیح افتاده است» اما این اظهارنظر و البته نمایش خشونت یهودیان واکنش هایی برانگیخت. ازجمله، گروه های یهودی آمریکایی تلاش کردند با شکایت به دادگاه از اکران فیلم جلوگیری کنند. اگرچه در آخر، با حذف چند پلان از فیلم، مصائب مسیح اکران شد و خاخام ها نسبت به آن واکنش های تند نشان دادند

رمز داوینچی

اخبار , اخبار فرهنگی,فیلم هایی با تم مذهبی,معرفی فیلم با تم مذهبی


فیلمی از ران هوارد، که از رمان محبوب و جنجالی دن براون ساخته شد. فیلم به خاطر تحریف دین مسیحیت و البته پرداختن به یکی از فرقه های خاص آن (اپوس دئی) از طرف کلیسا مورد انتقاد قرارگرفت. به خصوص که در آن تلاش می شد مسیح را دارای همسر و فرزند معرفی کند و نواده ی او را در زمان معاصر ما پیداکند! کلیسای کاتولیک با انتقاد فراوان، خوستار ممنوعیت نمایش فیلم در کشورها شد؛ اگرچه همین انتقادات به بالاتر رفتن فروش فیلم کمک کرد.

نوح

اخبار , اخبار فرهنگی,فیلم هایی با تم مذهبی,معرفی فیلم با تم مذهبی


فیلمی از دارن آرونفسکی، ماجرایی که به خاطر زاویه ی دید و روایتش از زندگی یک پیامبر تقریبا با اعتراض رهبران مذهبی ادیان مختلف مواجه شد. فیلم با تحریف کامل زندگی نوح، تلاش می کرد تصوری تازه از روایت این پیامبر عرضه کند (چه در نمایش خاندان نوح، چه در پردازش داستان و چه در سرنوشت آنها). اما مهم ترین انتقاد، درباره ی رابطه ی او با خدا بود. در تمام فیلم، نوح با سکوت خداوند مواجه بود و به همین دلیل هم دست به اعمالی می زد که نشانی از جنبه های پیامبری نداشت (مثلا ریشه کن کردن انسان برای پاک کردن زمین از گناهان). به همین دلیل فیلم چندان مورد توجه قرار نگرفت و تنها انتقادات مختلف بود که نامش را سر زبان ها انداخت.

 

اخبار فرهنگی - مجله صدا / برترین ها

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------