... و بالاخره فریدون جیرانی در سینمای ایران متولد شد



فیلم من مادر هستم ,  اخبار فرهنگی و هنری

یادداشتی برای آنها که ندیده فیلم انساندوستانه «من مادر هستم» را به قضاوت نشسته اند؛

«من مادر هستم» برای اجتماع خود، برای جوانانش، برای پدران و مادرانی که دختری دارند و حواسشان جمع نیست، برای همه خوانندگان جنایتهای خانوادگی فاجعه بار در صفحه حوادث که فقط می خوانند و آهی می کشند و مرگ را برای همسایه می دانند، هشداری است از جنس امر به معروف و نهی از منکر، نه با زبان خشونت و زور که با زبان نرم و برنده هنری اسرار آمیز سینما.

إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِکُمْ وَ تَقُولُونَ بِأَفْواهِکُمْ ما لَیْسَ لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ تَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظیمٌ. (نورآیه15)
اگر فضل خدا نبود شما را عذاب سختى در مى گرفت آن هنگام که این تهمت نابه جا را که به آن علم نداشتید، از زبان یکدیگر مى شنیدید و دریافت مى کردید و با دهان خود، آن را به دیگران منتقل مى کردید و این کار را بى اهمیت و ساده به حساب مى آورید، در صورتى که این کار نزد خداوند گناهى است بزرگ.

وَ الَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ بِغَیْرِ ما اکْتَسَبُواْ فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتاناً واِثْماً مُبِیناً(احزاب 58)
کسانى که به مردان و زنان مؤمن کارهاى زشت و زننده اى را نسبت بدهند که انجام نداده اند و از این راه به ایشان اذیت و آزار برسانند، حقاً که تهمت زده اند و مرتکب گناه آشکارى شده اند.

روی صحبت من با آنها نیست که هوچی گری می کنند تا با مایه گذاشتن از دین بر سر خود کلاه شرعی گذاشته و بر سر هرکه دوست دارند فریاد بکشند و با شعار نهی از منکر پا در مسیری منکرانه بگذارند! دلم به حال فریب خوردگانی می سوزد که نا دانسته شریک این قافله می شوند و این چند خط را خطاب به کسانی می نویسم که فیلم را ندیده اند و نمیخواهند ببینند و هیچ بعید نیست در حمله ناجوانمردانه به این فیلم شریک آن قافله شوند:
صحبت از سینما است. از یک فیلم. «من مادر هستم» و حساب آنان که این فیلم را در این دو سه روز اول اکران دیده اند و آنان که ندیده در مورد آن قضاوت می کنند کاملا سواست چرا که خود نیز قبل از دیدن این فیلم تحت تاثیر این فضاسازی ها قرار گرفته و برای دیدن یک فیلم مبتذل و جبهه گرفتن در برابر آن آماده شده بودم!

فریدون جیرانی بعد از سه دهه فیلمسازی در سینمای ایران با این فیلم انگار تازه متولد شده است! او که با فیلم «قصه پریا» مسیری جدید در راه آگاه سازی اجتماع از آسیبهای جبران ناپذیر اجتماعی را در سینمایش در پیش گرفت و البته با کاستی های موجود در فیلمنامه نتوانست فیلمش را به سرمنزل مقصود برساند در فیلم «من مادر هستم» برای اجتماع خود، برای جوانانش، برای پدران و مادرانی که دختری دارند و حواسشان جمع نیست، برای همه خوانندگان جنایتهای خانوادگی فاجعه بار در صفحه حوادث که فقط می خوانند و آهی می کشند و مرگ را برای همسایه می دانند، برای آنها که می دانند یا شنیده اند یا از نزدیک دیده اند پرونده های حجیم جنایی خانوادگی را در مراجع قضایی، برای آنها که شاید زندگی شان به مختصات یکی از چند شخصیت این فیلم شبیه است. برای آنها که در لبه پرتگاه نیاز به یک تلنگر برای فرار دارند، برای آنها که نمی خواهند ببخشند و لذت بخشش را تجربه کنند و برای تک تک افراد یک اجتماع که مطمئنا از هیچ نوع لغزشی مصونیت ندارند هشدار مهمی دارد. هشداری از جنس امر به معروف و نهی از منکر، نه با زبان خشونت و زور که با زبان نرم و برنده هنری اسرار آمیز سینما. چطور می شود که پاداش این دغدغه انسانی جیرانی در نمایش جزای کار منکر ، در نمایش عقوبت تن دادن به غریزه و یا مصرف لجام گسیخته مشروبات الکلی، در نمایش مکافات سخت عمل، در نمایش و دراماتیزه کردن بخشی از حوادث اجتماعی که هیچ کس نمی تواند وقوع آن را در هر جامعه ای کتمان کند شایسته دریافت عنوان «سازنده فیلم کثیف» باشد در حالیکه او با نجابت و سلامت با ابزار سینما رسالتی چون اصلاح برخی ک‍ژی های رفتاری اجتماع خویش را بر دوش گرفته است و با توانمندی خاصی دست به انتخاب بازیگرانی زده که در نقاط اوج و فرود فیلم بهترین بازی ها را آنچنان تاثیر گذار از خود به جا گذاشته اند که دیدن چهره اشکبار تماشاگران در پایان فیلم ملاک بهترین قضاوت در مورد این فیلم و مضمون آن است.

فیلم من مادر هستم ,  اخبار فرهنگی و هنری

چنین واکنشی هرگز نمی تواند نشان دهنده یک فیلم مبتذل و کثیف باشد همانطور که هیچگاه شاهد چنین واکنشی از سوی مخاطبان آثار جیرانی نبوده ام. اشک و تاثر و تلنگر واکنش معنادار مخاطب از دیدن فیلمی است که تلخ است اما می تواند پیامدهای شیرینی داشته باشد. مدتها است که سینمای ایران از فیلمهای خنثی که فقط برای سرگرمی ساخته می شود لبریز شده است اما با اطمینان و وجدانی آسوده می توان مردم را از هر قشری که به سن بلوغ رسیده است به تماشای این فیلم انساندوستانه دعوت کرد و به آنها تضمین داد که «من مادرهستم» مجموعه ای است برخاسته از یک فیلمنامه دقیق و ارزشمند، کارگردانی آگاه که درک کاملا درستی از شخصیتها و اجتماع امروز دارد و از نزدیک شاهد بحران گسست روابط در برخی خانواده های ایرانی بوده است ، بازیهای درخشان و به شدت تاثیرگذار و نزدیک به واقعیت و چند سکانس که نوع اجرای آن از سوی جیرانی شگفت آور است که اشاره به آن در شرایط کنونی قصه را لو خواهد داد و در آینده بهتر می توان به آن پرداخت. فقط ارجاعی می دهم به یکی از این سکانس ها.
مردی که از اعتماد دختری سوء استفاده کرده دیالوگی را به کار می برد که در فضای طراحی شده از سوی کارگردان در عین سادگی بسیار تاثیرگذار است. او ملتمسانه خطاب به آن دختر فریاد می زند:«من این عجله رو جبران می کنم!» و این به طعنه ای می ماند از سوی این شخصیت به آنها که نادانسته و ندیده و کاملا عجولانه به قضاوت این فیلم نشسته اند و به لیدرهای این جریان که با برپایی عجولانه نمایش خیابانی باعث شده اند که حجم وسیعی از مردم برای تماشای این فیلم عجله به خرج دهند که این خدمتی ناخواسته از سوی این گروه به جیرانی و فیلمش به حساب می آید!
منبع:inn.ir

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------