آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

ترانه علیدوستی از مرداد ۱۴۰۲ به سندرم Dress مبتلا شده‌اند که پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند. به گزارش…

"پري" جشنواره فيلم فجر را از نحسي 13 نجات داد+تصاوير




دوره سيزدهم همزمان با نمايش آثار قابل ملاحظه اي همانند "پري"، "روز واقعه"، "كيميا" و "روسري آبي" توانست كمي براي خود آبرو كسب كند، در اين بين احمدرضا درويش با پرداخت خوب صحنه هاي جنگي فيلمش را به عنوان كارگرداني مسلط مطرح كرد و ايرج قادري نيز بعد از 10 سال ممنوع الكاربودن با فيلم "مي‌خواهم زنده بمانم" دوباره به سينما و جشنواره فيلم برگشت و با وجود اينكه اين فيلم با توجه به تقدير از سوي تماشاگران و منتقدان مسير را براي او هموار كرد اما خود او نتوانست اين موفقيت را تكرار كند.

جشنواره فيلم فجر , سينما

جشنواره سيزدهم با توجه به حضور داريوش مهرجويي و احمدرضا درويش نسبت به سال گذشته بهتر بود اما اشكالاتي را هم داشت ايراداتي كه نمي‌توان از آن گذر كرد.

جشنواره فيلم فجر , سينما

اين دوره به لحاظ موضوعي بيشتر به مضمون هاي ديني و دفاع مقدس سوق پيدا كرده بود و فيلم هاي ملودرام كمتر به چشم مي خورد اما با اين وجود فيلم هاي دفاع مقدس و ديني نيز تركيبي از ملودرام هاي سوزناك را در بر مي گرفتند.

جشنواره فيلم فجر , سينما

"كيميا" و "حمله به اچ 3" جزء فيلم ها دفاع مقدس بودند كه به لحاظ برخورداري از موضوع دفاع مقدس مورد توجه قرار گرفتند.

جشنواره فيلم فجر , سينما

جشنواره فيلم فجر در اين دوره فيلمي ديني به نام "روز واقعه" داشت كه مضمون آن جزء موضوعات ديني بود و با توجه به دربرگيري مضمون عاشورا و امام حسين (ع) هميشه ماندگار مانده است و به جهت معيارهاي اسلامي مخاطب را جذب خود كرد اما متاسفانه سينماي ايران هيچ گاه نتوانست نمونه اي مانند آن را بسازد و تنها روز واقعه بود كه در ذهن ها جا گرفت و فراموش نشد.
دوره سيزدهم پربار نبود و آثار شاخص بسيار اندك و در حد يك يا دو فيلم بود كه بتوان آن ها را در خور سينماي ايران دانست.
سينماي ايران در دهه 70 اميدوار به توليدات آثار خوب و ماندگار بود اما هر سال نسبت به گذشته بد و بدتر مي شد كه اين اتفاق تاسف بار بود.
برگزيدگان سيزدهمين دوره جشنواره فيلم فجر 1373؛

جشنواره فيلم فجر , سينما

جشنواره فيلم فجر , سينما

فيلم "روز واقعه" به كارگرداني شهرام اسدي به دليل برخورداري از حماسه عاشورا و يادآوري آن دوران توانست به عنوان بهترين فيلم اين دوره انتخاب شود و با اهداي جايزه ويژه هيات داوران به فيلم "كيميا" به كارگرداني احمدرضا درويش ديپلم افتخار نيز به فيلم "اچ 3" به كارگرداني شهريار بحراني تعلق گرفت و باز هم اين دوره داريوش مهرجويي به خاطر فيلم "پري" به عنوان بهترين كارگرداني برگزيده شود و جايزه بهترين فيلم نامه را با اهداي ديپلم افتخار به احمدرضا درويش براي فيلم "كيميا" به رخشان بني اعتماد براي فيلم "روسري آبي" اهدا كردند.

جشنواره فيلم فجر , سينما

جشنواره فيلم فجر , سينما

خسرو شكيبايي با بازي درخشان خود در فيلم "كيميا" جايزه بهترين بازيگر نقش اول را دريافت كرد و مينا لاكاني نيز به جايزه بهترين بازيگر زن در فيلم "ديدار" رسيد و در كنار همه اين ها احمدرضا داوود نژاد به خاطر بازي در فيلم "خلع سلاح" ديپلم افتخار را تصاحب كرد.

جشنواره فيلم فجر , سينما

علي مصفا در فيلم "پري" و گلاب آدينه در فيلم "روسري آبي" به عنوان بهترين بازيگران نقش مكمل انتخاب شدند.
عليرضا زرين دست به خاطر فيلمبرداري خوب خود در فيلم "پري" و همچنين حسين زندباف به خاطر تدوين "حمله به اچ 3" به عنوان بهترين هاي جشنواره معرفي شدند.
فيلم "روز واقعه" در جشنواره دوره سيزدهم توانست جايزه بهترين موسيقي متن را توسط مجيد انتظامي و بهترين طراح صحنه و لباس را از سوي مجيد ميرفخرايي دريافت كند.

جشنواره فيلم فجر , سينما

همچنين فيلم "كيميا" با دريافت دو جايزه بهترين صدابرداري توسط بهروز معاونيان و اصغر شاهوردي و بهترين جلوه هاي ويژه توسط محمدرضا شرف الدين توانست بر افتخارات خود بيفزايد و ولي الله خاكدان براي فيلم "كاكادو" ديپلم افتخار دريافت كرد.
و در آخر هم جايزه بهترين صداگذاري به خاطر فيلم ساز و ساز به بهروز شهامت رسيد.
سيزدهمين دوره جشنواره فيلم فجر با تغيير دبيري آن بعد از 10 دوره از سيد محمد بهشتي به مهدي فريدزاده معاون وقت سينمايي سال 1373 برگزار شد و محمد رجبي، ابراهيم حاتمي كيا، خسرو سينايي، جواد شمقدري و ابراهيم فروزش داوري آثار را برعهده داشتند.
منبع:yjc.ir

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------