آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

مراسم تشییع بازیگر پیشکسوت بدون چشم‎هایش!



اخبار ,  اخبار فرهنگی , احمد علامه دهر

مراسم تشییع پیکر بازیگر پیشکسوت "احمد علامه دهر" صبح روز - سه شنبه - با حضور هنرمندان تئاتر‌، سینما و تلویزیون‌ از مقابل تالار وحدت انجام شد.

گزارش مراسم تشییع جنازه احمد علامه دهر
پیکر احمد علامه‌دهر در حالی امروز با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر به سمت قطعه هنرمندان بدرقه شد که همزمان با این مراسم خاکسپاری، چشمان او در حال پیوند زدن به بیماری بود که قرار است، از این پس با چشم‌های این بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون به زندگی نگاه کند.

 

احمد علامه‌دهر، بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون یازدهم مرداد ماه بر اثر عارضه مغزی درگذشت و مراسم تشییع پیکر این هنرمند صبح روز - سه شنبه - با حضور هنرمندان تئاتر‌، سینما و تلویزیون‌ از مقابل تالار وحدت انجام شد.

 

علی مرادخانی‌ (معاون هنری وزیر ارشاد)، ایرج راد‌ (مدیر عامل خانه تئاتر)، مهدی شفیعی‌ (مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی)، جلیل فرجاد‌، داوود فتحعلی بیگی‌، اتابک نادری‌، اصغر همت‌، زهرا سعیدی‌، سید محمود رضوی‌، امیر نیک‌یار‌، داود قچاق‌، عباس عظیمی‌، پیمان شریعتی‌ و ... در مراسم تشییع پیکر این هنرمند پیشکسوت حضور داشتند.

 

در این مراسم اعلام شد که علامه‌دهر چشم‌هایش را اهدا کرده است. همچنین نماز این هنرمند فقید توسط حجت‌الاسلام محمود دعایی خوانده شد.

 

اخبار ,  اخبار فرهنگی , احمد علامه دهر

 

امیدوارم مشکل قطعه هنرمندان حل شود
در ابتدای این مراسم ایرج راد - مدیر عامل خانه تئاتر - در سخنانی کوتاه ضمن اظهار تسلیت بابت غم از دست دادن این هنرمند پیشکسوت به خانواده‌اش، خاطرنشان کرد: متاسفانه باز هم یکی از عزیزان و هنرمندان ما از میانمان رفت. کارهای احمد علامه‌دهر بر هیچکس پوشیده نیست و همه می‌دانند که او سال‌های سال در عرصه هنرهای نمایشی و سایر هنرها توانمندی‌های بسیاری داشت و در نهایت در راه هنر و سرصحنه این اتفاق برایش افتاد. متاسفانه در این گونه موارد کمترین توجه باید و شاید به هنرمندی که سرصحنه دچار آسیب شده است، انجام می‌گیرد.

 

این هنرمند تئاتر همچنین تصریح کرد: نکته دیگری که باعث تاسف است این است که متاسفانه قطعه هنرمندان مملو از هنرمندان شده است و پر شده است و الان مدتی است که اگر کسی از عزیزان ما از میانمان می‌رود باید در قبرهای دو طبقه جایگزین شود. امیدوارم هرچه زودتر این مساله حل شود.

ایرج راد در پایان از طرف خانه تئاتر به خانواده مرحوم علامه دهر و دوست‌دارانش تسلیت گفت.

 

اگر می‌خواهی به ارزش‌هایت پی ببرند بمیر
اصغر همت - بازیگر تئاتر و تلویزیون - از دیگر سخنرانان مراسم تشییع پیکر علامه دهر بود.
وی گفت: برای ما که از بچگی همدیگر را می‌شناختیم سخت است که اکنون راجع به هم صحبت کنیم. من هرگز نتوانستم خودم را راضی کنم که بروم و احمد علامه‌دهر را در آن شکل رنجورش ببینم؛ چرا که هنوز احمد در چشم من همان جوان چست و چالاک اوایل دوران جوانی‌اش است که به یاد دارم. وقتی آن زمان هنر سیاه‌بازی را انجام می‌داد، اسطوره سیاه بازی شیراز (یدالله صادقی)، همیشه می‌گفت احمد علامه‌دهر در سیاه بازی بهتر از من است. این هنرمند سپس شعر کوتاهی از کلیم کاشانی سرود.

 

همت در ادامه اظهار کرد: من الان متوجه شدم که ما در چنین روزی، 11 مرداد سال 75 عزیز دیگری را از دست داده بودم و آن مرحوم مجید افشاریان بود.

 

این بازیگر تئاتر و تلویزیون همچنین بیان کرد: به یاد دارم هر زمان که برای کاری به شیراز می‌رفتم، زمانی که می‌خواستم از فرودگاه شیراز بیرون بیایم همیشه خط زیبای احمد علامه‌دهر را که روی کاشی‌ها نوشته شده بود، توجه‌ام را جلب می‌کرد و من که می‌دانستم کار استاد احمد علامه‌دهر است، همیشه لذت می‌بردم.

 

اصغر همت در پایان صحبت‌هایش گفت: اکنون دیگر جای دلخوری نیست من نمی‌خواهم نق بزنم چرا که حرف‌هایی که باید گفته می‌شد گفته شد. احمد علامه‌دهر به شدت وابسته خانواده‌اش بود و به آنها عشق می‌ورزید.

 

وی همچنین در پایان شعری را با این مضمون خواند: دنیای غریبی است، اگر می‌خواهی مردم به ارزش‌هایت پی ببرند بمیر.

 

هیچکس به فریاد ما نمی‌رسد
داود فتحعلی بیگی - دبیر جشنواره آیینی و سنتی - که سال‌ها با مرحوم علامه دهر همکاری داشت، در مراسم تشییع پیکر این هنرمند در سخنانی گفت: همه آن چیزهایی که جناب راد و اصغر همت در مورد احمدعلامه دهر گفتند به جا بود. من اینک حرفی اضافه‌تر نمی‌زنم جز اینکه بگویم احمد علامه‌دهر در شیوه بازیگری تخت حوضی یک مکتب به جا بود.

 

او در ادامه این مراسم بیان کرد: پیشکسوتان و هنرمندان با توان عرصه نمایش‌های سنتی تک به تک از میان ما می‌روند و ما هرچه هم فریاد می‌زنیم علیرغم احترامی که به مدیر فعلی هنرهای نمایشی دارم اما هیچکس به فریاد ما نمی‌رسد. کسی باید به این مسائل توجه کند. امیدوارم راه احمد علامه‌دهر به همت شما و ایرانیان غیرتمند و علاقه‌مند به فرهنگ ایرانی ادامه پیدا کند و مدیریت فعلی وزارت ارشاد و هنرهای نمایشی این چراغ را روشن نگه دارند تا راه احمد علامه‌دهر همچنان روشن بماند.

 

وی در پایان از مرحوم علامه‌دهر به عنوان یک انسان پر از شادی یاد کرد که هیچگاه در مقابل سختی‌ها خم به ابرو نمی‌آورد.

 

یادآوری لبخندها و شوخی‌های علامه‌دهر
در ادامه این مراسم مهدی شفیعی، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی در صحبت‌هایی کوتاه، فقدان این هنرمند پیشکسوت را از طرف معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی تسلیت گفت و اظهار کرد: هر عزیز و هر هنرمند بزرگی که از احمد علامه‌دهر یاد می‌کرد، لبخندها، شوخی‌ها و انرژی‌های این هنرمند را یادآور می‌شد. در مدتی هم که این هنرمند عزیز در حالت کما به سر می‌برد، هر بزرگواری که اسم او را می‌شنید و شرایط بیماری او را می‌دید از او به نیکی یاد می‌کرد اینها نشان از نیکی و شخصیت خوب و مردمداری احمد علامه‌دهر بود.

 

او در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: جا دارد در همین‌جا از حمیدرضا نعیمی‌، نادر برهانی‌مرند‌، صادق راسخ‌ و دیگر هنرمندان و عزیزانی که طی مدت بیماری علامه‌دهر خانواده این هنرمند را تنها نگذاشتند و برایشان انرژی گذاشتند‌، صمیمانه سپاسگزاری کنم.

 

آرزوی پدرم دیدن من روی استیج بود
در ادامه این مراسم نیما علامه‌دهر، خواننده و فرزند این هنرمند فقید، به روی سن آمد و قطعه‌ای را برای پدرش اجرا کرد.

 

وی گفت: قدر آیینه بدانید چو هست، نه در آن موقع که افتاد و شکست. نمی‌دانم چه بگویم. امروز یکی از تلخ‌ترین روزهای عمر سی ساله‌ی من است. یکی از آرزوهای پدرم این بود که مرا روی استیج ببیند و کنسرت مرا ببیند. اما گویا قسمت نبود و دست تقدیر اجازه نداد این اتفاق بیفتد. اکنون از تنها چیزی که خوشحالم این است که درست است که مرگ حق است و برای هرکسی اتفاق می‌افتد اما مرگ با عزت چیز دیگری است. پدر من هشت ماه پیش در حرم امام رضا(ع) این اتفاق برایش افتاد و اکنون از امام رضا(ع) ممنونم که هشت ماه ما را آماده کرد و اجازه نداد این شوک به ما وارد شود، پدرم با عزت از میان رفت.

 

پسر این هنرمند پیشکسوت در پایان قطعاتی را با این مضمون برای پدرش اجرا کرد: «مطمئنم آخرین دیدار نبود،‌ تو همین دنیا تو رو میبینم‌، خبری از تو به دستم می‌رسه‌، من به هر دوباره‌ای خوشبینم،‌ همین امشب تا همه خوابیدند‌، هرجا هستی‌، یه چراغ روشن کن‌، بهترین لباسی که داری‌ بپوش‌، خودتو آماده رفتن کن.»

 

مراسم ترحیم مرحوم علامه دهر جمعه، 16 مرداد ماه از ساعت 17 الی 18 و 30 در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار می‌شود.
احمد علامه دهر متولد 14 بهمن ماه بود از جمله کارهای تلویزیونی او می‌توان به سریال میوه ممنوعه‌، مختارنامه‌، زیرزمین‌ و پرده نشین اشاره کرد. سریال پرده نشین آخرین کار این هنرمند بود که سرصحنه دچار عارضه مغزی شد و به کما رفت. علامه دهر علاوه بر بازیگری در کلاس‌های گریم و طراحی صحنه نیز تدریس می‌کرد.
اخبار فرهنگی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------