زندگانی: نقش مسلم بن عقیل را با ترس قبول کردم



اخبار,اخبار فرهنگی,امین زندگانی

امین زندگانی از بازی در سریال های تاریخی ،رابطه اش با نزدیکان و همسر ،خاطره ای از سریال مختارنامه و... گفت.»

شهریور 1351 در محله پیچ‌شمیران تهران به دنیا آمد و با گذر از دوران كودكی و دبیرستان  به سربازی رفت و پس از آن در دانشكده هنر و معماری دانشگاه آزاد، واحد تهران مركز، مدرك كارشناسی گرفت. از همان سال‌های دانشجویی در تئاتر فعال بود، تا اینكه سال 1373در سریال «وكلای جوان» كه اولین كار بازیگری‌اش بود، ایفای نقش كرد.

 

وی تاكنون 23 سریال، 10 تله‌فیلم، 10 فیلم سینمایی و 12 تئاتر و تله‌تئاتر در كارنامه هنری خود دارد و در كارهای تاریخی نظیر«معصومیت از دست رفته»، «ملك سلیمان» و «مختارنامه» نیز نقش‌آفرینی كرده است. او در سال 1392 با الیكا عبدالرزاقی كه او نیز بازیگری تواناست ازدواج كرده است. امین زندگانی، بازیگر نقش مسلم در سریال «مختارنامه» از خودش و نقش مسلم سخن می‌گوید.

 چگونه برای ایفای نقش مسلم‌بن‌عقیل دعوت شدید؟
خیلی ماجرا دارد. البته من برای این نقش انتخاب نشده بودم و قرار بود در نقش یكی از فرماندهان سپاه مختار ایفای نقش كنم كه خیلی ویژه بود و آن نقش را دوست داشتم؛ اما روزی آقای میرباقری گفتند: اگر اجازه دهید نقشتان را عوض كنم و نقشی را به شما بدهم كه كوتاه، ولی خاص است و نمی‌توانم خطر كنم و كسی دیگر را در نظر بگیرم. من از پیشنهاد آقای میرباقری ترسیدم و همین ترس بعداً هم سوءتفاهم ایجاد كرد؛ چون ایشان حساب شده پیشنهاد كرده بود.

 

گفتم كه این نقش را نمی توانم اجرا  كنم و توضیح دادم كه منظورم ترس از ایفای چنین نقشی آن هم به‌سبب خاص بودنش است، اما قسمت این بود كه افتخار بازی در «مختارنامه» را داشته باشم.

 در اجرای صحنه‌های رزم و شمشیرزنی خوب ظاهر شدید. آیا برای بازی در این صحنه‌ها آموزش‌های خاصی دیده بودید؟
سابقه ورزش‌های رزمی را از قبل داشتم و برگزاری جلساتی تمرینی و آموزشی در خدمت كامران پیرنیا كه شمشیرزنی آموزش می‌داد و محمود اردلان كه طراح حركات رزمی بود، باعث شد تا از پس این كار به‌خوبی برآیم. البته در كارهای آقای میرباقری فضا چنان واقعی است كه بازیگر نقش را زندگی می‌كند.
 
از حس و حال بازی در سریال‌های تاریخی برایمان بگویید.
كار تاریخی را خیلی دوست دارم، چون مرا به فضای خاصی می‌برد و آرامش ایجاد می‌كند؛ به نوعی از روزمرگی رها می‌شوم. با كار تاریخی زمان را بیش‌تر احساس می‌كنم و از درگیری زندگی ماشینی آزاد می‌شوم، خیلی سرحال‌تر هستم.
 
نقش مسلم چه تأثیری در زندگی شما داشت و مردم پس از بازی شما در این نقش چه واكنشی نشان دادند؟
همیشه خودم را مدیون نقش مسلم می‌دانم و هر اندازه كه مخاطبان به بنده لطف دارند، بیش‌تر به‌خاطر اهمیت این نقش است و مهم‌ترین اثرش در حوزه كاری من این است كه در انتخاب نقش‌ها وسواس بیش‌تری داشته باشم و از بازی در قالب شخصیت‌های منفی دوری كنم. به‌همین دلیل با وجود احترامی كه برای آقای میرباقری قائل هستم از بازی در «شاهگوش» خودداری كردم.
 
قبل از بازی در نقش مسلم چه میزان مطالعه در خصوص تاریخ صدر اسلام داشتید؟
به‌خاطر بزرگ شدن در فضایی مذهبی، اطلاعات خوبی درخصوص تاریخ اسلام دارم و از سوی دیگر، حضورم در كانون پرورش فكری كودكان، معلوماتم را عمیق‌تر كرد. معتقدم بزرگ‌ترین راهنمای من در فیلم مختارنامه، متن و فیلم‌نامه و شركت در جلسات متعدد با حضور آقای میرباقری بود.
 
 رابطه شما با برادرتان چگونه است؟
كار، ما را از هم كمی دور كرده و بعضی اوقات ضرورت‌های كاری باعث می‌شود كه چند ماه در تهران نباشیم. به‌طور مثال، زمان ضبط و تولید «ملك سلیمان»، چهار ماه در تهران نبودم. امیدوارم  از این به بعد، بیش‌تر در كنار یك‌دیگر  باشیم.
 
 با توجه به اینكه همسرتان هم بازیگر هستند، زندگی‌تان چه ویژگی‌هایی دارد؟
همسرم رفیق من است و اگر درخصوص بازیگری با هم صحبت كنیم، باید كسی بیاید ما را خاموش كند؛ چون به‌شدت بحث داغ می‌شود.
 
تولید سریال‌های تاریخی نظیر مختارنامه در رسانه‌ملی چقدر ضرورت دارد؟
چنین آثاری به روشنگری نسل امروز كمك زیادی می‌كند و در واقع، مطالعه بصری برای مخاطبان فراهم می‌شود. از سویی، فیلم‌نامه‌های تاریخی به‌واسطه استفاده از منابع متعدد تحقیقی، غنی هستند و بر روی بینندگان اثر فراوانی دارند.
 
به بازی خود در «معصومیت از دست رفته»، «ملك سلیمان» و «مختارنامه» چه نمره‌ای می‌دهید؟
در انتخاب نقش‌ها دقت فراوانی دارم و این باعث می‌شود از همه كارهایم رضایت داشته باشم و افسوس نخورم كه چرا این نقش را بازی كردم و برای هر سه اثری كه شما نام بردید، انرژی زیادی صرف كرده‌ام و خودم به هیچ‌كدام نمره نمی‌دهم، باید مخاطب امتیاز دهد.
 
خاطره‌ای از بازی در سریال مختارنامه دارید؟
خاطره زیاد است، ولی یكی از آن‌ها خیلی برایم عجیب است. بازیگر خردسالی كه نقش پسر كیان را برعهده داشت، در شلوغی و ازدحام، مادرش را لحظه‌ای گم كرده و به‌سوی حوض مسجد كوفه رفته و داخل حوض افتاده بود. بچه‌های صحنه او را پیدا كرده بودند، بعد من هم به كمك آن‌ها رفتم.

 

این بازیگر خردسال كبود شده و روی آب معلق مانده بود. با پریشانی و نگرانی شروع به عملیات احیا كردم و خدا را شكر خطر رفع شد و الان آن كودك خردسال در مقطع دبیرستان تحصیل می‌كند.
 
اگر انتخاب نقش در سریال مختارنامه به عهده خودتان بود، دوست داشتید چه نقشی را ایفا كنید؟
همان نقش زیبای مسلم‌بن‌عقیل را انتخاب می‌كردم.

اخبار فرهنگی - میزان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------