ماجرای اسرارآمیز دفن یک شاعر در خاک اسپانیا



اخبار,اخبار فرهنگی,فدریکو گارسیا لورکا

جنگ داخلی اسپانیا رازی از خود بر جای گذاشت و آن راز، مکان آرامگاه ابدی «فدریکو گارسیا لورکا» شاعر اسپانیایی بود.

اسلحه سربازان «فرانكو» در نخستين روزهاي جنگ اين شاعر بزرگ را مورد اصابت گلوله قرار داده بودند.

 

به گزارش روزنامه اينديپندنت؛ ارتش ملي‌گراي فرانكو پس از راه انداختن كمپيني سه ساله براي سرنگون كردن دولت منتخب در سال ١٩٣٦ وقتي متوجه شد لوركا همفكر و همسوي جناح چپ است، او را هدف بي‌چون‌وچراي خود قرار داد.

 

مدت‌ها گفته مي‌شد لوركا در سن ٣٨ سالگي احتمالا به همراه سه مرد ديگر در الفاكار، حدود هشت كيلومتري شهر محل زندگي‌اش گرانادا، مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.

اما برخلاف تحقيقات گسترده و با حفاري مكاني كه باور بر اين بود كه آخرين آرامگاه او باشد، هنوز جسد لوركا پيدا نشده است. حالا نويسنده كتابي مدعي شده شواهدي هست كه نشان مي‌دهد باقيمانده جسد لوركا در محله نزديك گرانادا نيست و چند دهه قبل از اين مكان انتقال يافته است.

«مارتا اوسوريو» در كتاب «راز يك مرگ: تاريخچه مشروح مكاتبات بين آگوستين پنون و اميليا لانوس» نامه‌ها و اسنادي را كه دوست صميمي لوركا و مورخي رد و بدل مي‌كردند، گردآوري كرده است. «آگوستين پنون» يكي از نخستين مورخاني بود كه سعي در طراحي روزهاي واپسين زندگي اين شاعر داشته و محل حدودي جسد لوركا را تاييد كرده است.

 

سال‌ها از مرگ پنون و لانوس مي‌گذرد و بر طبق گفته‌هاي مارتا اوسوريو اين مكاتبات فاش مي‌كند كه احتمالا قبل از دهه ١٩٥٠ جسد لوركا به مادريد انتقال يافته و با حضور اعضاي خانواده‌اش به خاك سپرده شده است.

براساس معرفي روزنامه «ال پايس» از اين كتاب، مكاتبات پنون زيرنظر رژيم فرانكو شكل گرفته است؛ رژيمي ديكتاتوري كه تا اواخر دهه ١٩٧٠ بر اسپانيا حكمراني مي‌كرد.

اوسوريو با استفاده از نامه‌هايي كه به دستش رسيده است، ادعا مي‌كند پنون معتقد بوده جسد لوركا در نزديكي مكاني كه گفته مي‌شود به لوركا تيراندازي شده، به خاك سپرده شده است.

 

سال ١٩٥٧ پنون سعي در خريداري اين زمين كرد اما پس از توصيه لانوس، احتمالا به دليل فشارهايي كه مقامات حكومتي فرانكو وارد مي‌آوردند، پنون از اين كار صرف نظر كرد. بعد لانوس به توجيه دليل خود مي‌پردازد و مراقب است نام لوركا را در مكاتبات‌شان نياورد: «آن شخصي كه يك وقتي آنجا بود ديگر آنجا نيست.

 

مي‌فهمي چه مي‌گويم؟ مدت‌ها بود مي‌گفتند او با خانواده‌اش در مادريد است. يك نفر كه اطلاعات داشته اين حرف را به من زده است.»

گرچه لانوس تحت فشار قرار گرفت اما هرگز اسم منبع خود را فاش نمي‌كند اما از آنها به عنوان «مقام‌هاي بالارتبه دولتي» ياد مي‌كند.

 

هرچند كتاب مشخص نمي‌كند محل دفن لوركا كجاست اما با اسناد و مداركي از اين فرضيه كه لوركا در محل كشته شدنش به خاك سپرده نشده، دفاع مي‌كند.

 

محل نزديك الفاكار كه با نام «پارك لوركا» شناخته مي‌شود در سال ٢٠٠٩ حفاري شد. درنبش قبر لوركا مردي به حفاري كمك كرده بود و گزارش شد در اين حفاري استخوان‌هاي انسان كشف شده است.

 

اما سال‌ها خانواده لوركا از طرح‌هايي كه براي كشف جسد او پيشنهاد مي‌شد، حمايت نمي‌كردند و هر چند نسل بعدي خانواده او سال ٢٠٠٨ رضايت و حمايت خود را از حفاري پارك لوركا اعلام كرد. هفته گذشته هفتادونهمين سالروز درگذشت اين شاعر نمايشنامه‌نويس و كارگردان  بزرگ تئاتر بود.

اخبار فرهنگی - خبر آنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------