آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی

با آماده نشدن فیلم «مسیر باد» ساخته کارگردان آمریکایی «ترنس مالیک» برای نمایش در جشنواره کن، پیش بینی می‌شود که نخستین نمایش…

او با روح و روانش بازی می‌کند»



فرهاد اصلانی با بیان اینکه از صمیم قلب سعید پورصمیمی را دوست دارد، گفت: او بازیگر بزرگی است که واقعا، تمام و کمال، شایسته عنوان هنرمند است.

این بازیگر سینما در آستانه‌ی مراسم تقدیر از سعید پورصمیمی در جشن خانه سینما گفت: افتخار دارم که یک بار در فیلم «یه حبه قند» در خدمت ایشان بودم و خیلی از خلق و خوی ایشان لذت بردم. آقای پورصمیمی بسیار دقیق و اهل جزئیات است و با روح و روانش بازی می‌کند. او همه وجودش را برای اجرای نقش‌اش می‌گذارد و این قابل ستایش است. آقای پورصمیمی کارهای ماندگاری در سینما و تئاتر دارد و امیدوارم همیشه سربلند و سلامت باشد.

سعید پورصمیمی بازیگر تئاتر و سینما در برنامه بزرگداشت‌های جشن خانه سینما در آستانه روز سینما مورد تقدیر قرار می‌گیرد؛ تقدیری که به اعتقاد همایون اسعدیان دبیر این جشن باید سال‌ها پیش‌تر انجام می‌شد.

هم به بهانه‌ی این بزرگداشت، قصد داشت با سعید پورصمیمی گفت‌وگویی داشته باشد اما تجربه قبلی به ما می گفت که ایشان با خوشرویی این درخواست را رد می‌کند.

اما کارنامه‌ی کاری این هنرمند؛ سعید پورصمیمی در کنار کارنامه پربار بازیگری‌اش در تئاتر و سینما و البته کارگردانی تئاتر، دستی بر قلم هم دارد و چندین نمایش‌نامه نیز نوشته است، یکی از این نمایش‌نامه‌ها «پیر سمعان» نام دارد که با نگاهی تازه و البته متفاوت به حکایت «شیخ صنعان» نوشته شده است.

بخش هایی از این نمایشنامه که زمستان 72 برای اولین بار منتشر شده چنین است: «این دیگر خواب نیست. همه روز و شب، در خواب، در بیداری، تنها، با دیگران، همچنان آن چشم فسون‌گر را می‌بینم که از فراز روزن نگاه بر من دوخته.

 

 

آن رخساره مهتاب‌گون. آن پیکر خوش تراش و گیسوان پیچ در پیچ... وای... شما می‌خواهید در این جایگاه بمانم و خرقه از دوش برنگیرم؟ نمی‌دانید که روزهاست به نماز نایستاده‌ام...»

«خدایا دریاب این ناتوان گناهکار را... این شکار ابلیس. این بز پیر دور مانده از گله را. این کمترین را دست‌ گیر که در بوته آزمون تو درمانده‌ام. ببین که چه دامی بر راه من گسترده‌ای. پیامبرانت را چنین نیازمودی که مرا. دام زلیخا سست‌تر از آن بود که یوسف را دمی از یاد تو دور کند.

 

اگر خرمنی آتش نهاده بودی به بزرگواری خودت که استوارتر از ابراهیم از آن می‌گذشتم. اگر دردی بود شادمانه‌تر از مسیح بر دوش می‌کشیدم ایوب‌وار. اکنون چه کنم با این دوزخ؟»

 

اخبار,اخبار فرهنگی,سعید پورصمیمی


سعید پورصمیمی 9 اسفند سال 1322 در تهران متولد شد. شروع کار بازیگری او از سال 1340 با تشکیل گروه «بازارگاه» به همراه عباس یوسفیانی، پرویز پورحسینی، اسماعیل پورحسینی، پرویز فنی زاده و ... بود. او با گذراندن دوره‌های بازیگری و کارگردانی دانشکده هنرهای زیبا و گرفتن مدرک کارشناسی تئاتر در رشت، کارمند اداره تئاتر شد.

پورصمیمی در نمایش‌های مشهوری همچون ‌«آندورا»، «پژوهشی ژرف و سترگ»، «استثناء و قاعده»، «ریچارد سوم»، «بازرس»، «خسیس»،‌ «هنر» و ... بازی کرد و با کارگردان هایی مانند زنده یاد حمید سمندریان، علی رفیعی، حسین پرورش، داوود رشیدی و بعدها پارسا پیروزفر و ... همکاری داشت.

ناصر تقوایی کارگردان مطرح سینما سال 65 پورصمیمی را برای بازی در فیلم «ناخدا خورشید» دعوت کرد و همین دعوت سرآغازی شد برای حضور این هنرمند در سینما که نتیجه آن بازی در فیلم‌هایی چون «بوسیدن روی ماه، «یه حبه قند، «تک درختها»، «قاعده بازی»،«اینجا چراغی روشن است»،« عروس آتش»،«نسل سوخته»، «ایران سرای من است»،« معادله»، «دلشدگان»،« ناخدا خورشید»،«آبادانی ها »،«چهره»،«پرده آخر»، «تحفه ها»، «سرزمین خورشید» و ... و همکاری با کارگردان‌هایی همچون زنده یاد علی حاتمی، امیر نادری، خسرو سینایی، واروژ کریم مسیحی، ابراهیم وحید زاده، احمدرضا درویش، سیروس الوند، رضا میرکریمی، همایون اسعدیان، زنده یاد رسول ملاقلی پور و ...است.

پورصمیمی کارنامه پرباری هم در زمینه کارگردانی و بازیگری در تله تئاتر دارد که ثمره آن بازی و کارگردانی در تله تئاترهایی مانند «گاو مال کیه؟»،«پزشک دهکده»،«در امان»،«سماور ندیده ها»،«خمره»،«اومولوس گنگ»،«باران ساز» و ... است.

او در مجموعه‌هایی چون«سلطان صاحبقران»، «در پناه تو» و ... نیز بازی داشته است. 

 

اخبار,اخبار فرهنگی,سعید پورصمیمی

 
اخبار فرهنگی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------