«علیرضا جعفری» از میهمان مامان تا آقای سنگی



سینمای ایران شاهد هنرنمایی خیلی از بازیگران خردسال بوده که در سنین کودکی شهرت و محبوبیتی در حد ستاره‌های سینما داشتند، اما با ورود به دنیای بزرگسالی این شهرت و محبوبیت افول کرد.

برخی دیگر از این بازیگران نوجوان در جوانی هم به روند کاریشان ادامه می‌دهند. یکی از این بازیگران علیرضا جعفری برادر‌زاده امیر جعفری بازیگر مطرح سینماست. شاید اولین‌بار مخاطبان با چهره او در فیلم «مهمان مامان» آشنا شدند.

کودک شیطان و بازیگوشی با موهای فر و چشمان پر از کنجکاوی و با یک دنیا انرژی که مادرش را در راه برگزاری مهمانی کمک می‌کرد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,علیرضا جعفری


حضور جدی‌تر علیرضا جعفری در مجموعه متهم گریخت به عنوان بازیگر مطرح و ثابت نقش کودکان شلوغ و همه چیز به هم زن و کنجکاو تثبیت شود.

از عمده کارهای کارنامه بازیگری جعفری ‌می‌توان به: «بازگشت به گذشته»، «یک دزد و چهاربچه»، «جزیره جادویی»، «لبه تاریکی»، «آیینه عبرت»، «متهم گریخت»، «بچه‌های خیابان» و «101 راه برای ذله کردن پدر و مادرها» اشاره کرد.

حضور جعفری در یکی از نقش‌های اصلی مجموعه آقا و خانم سنگی تلاش جدیدی از جانب او در جهت ایفای نقش یک دانشجوی ساده شهرستانی تا خجالتی، اما به‌شدت مصمم در راه رسیدن به دختر مورد علاقه‌اش است. با او درباره تجربه ایفای نقش احسان سنگی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

مدتی بین کار قبلی‌تان و سریال آقا وخانم سنگی وقفه پیش آمد. دلیلش چه بود؟
یکی از مهم‌ترین دلایلش شرایط دوران بلوغ و عبور از این مرحله حساس زندگی‌ام بود. خوشبختانه با حضورم در فیلم چه خوبه برگشتی داریوش مهرجویی دوباره ارتباطم این‌بار به عنوان یک بازیگر بزرگسال با بازیگری برقرار شد.

در ادامه با دعوت داوود میر‌باقری و حضور در مجموعه شاهگوش این روند تداوم پیدا کرد و توانستم خودم را با این وضعیت هماهنگ کنم.

به هر حال این سال‌ها برایم دوران سخت و سرنوشت‌سازی بود که توانستم ازآن عبور کنم. بازی در سریال آقا و خانم سنگی هم از جانب شاهد احمدلو کارگردان جوان این سریال به من پیشنهاد شد و بعد از صحبت‌های اولیه و بررسی ویژگی‌های نقش احسان با گروه به توافق رسیدم.

خیلی از بازیگران شاخص سینمای کودک نتوانستند مسیری را که شما پشت سر گذاشتید طی کنند و از بازیگری دور شدند.

بله، به هرحال انتخاب بازیگر و شرایطی که با آن روبه‌روست در این قضیه خیلی مهم است و کمی هم چاشنی شانس می‌تواند به کمک بیاید.

احسان سنگی چه ویژگی‌هایی دارد؟
احسان یک جوان شهرستانی است که با قبولی در دانشگاه برای تحصیل به تهران می‌آید و یکی از شخصیت‌های اصلی سریال محسوب شده و حضورش باعث ایجاد درام می‌شود.

جوانی امروزی که از یک شهر کوچک وارد یک کلانشهر شده است. جوانی که مسئولیت‌پذیر است و به جز درس و کارش به چیز دیگری فکر نمی‌کند. احسان در عین حال عضو تیم والیبال دانشگاه هم است.

احسان یکی از شخصیت‌های کاملا مثبت سریال است؟
بله، آدم بی شیله و پیله‌ای است و آزارش به کسی نمی‌رسد.

چه ویژگی شخصیتی احسان برایتان جذابیت‌های بیشتری دارد؟
معمولا من نقش پسران شلوغ، شیطان، غیرتی و تا کمی خشن مثل نقشم در شاهگوش را بازی کرده بودم.

در حالی که احسان خیلی آرام، متین و موقر و کلا یک جوان کاملا مثبت و شیرین شهرستانی است. البته داشتن این ویژگی‌ها باعث نمی‌شود که احسان به روز نباشد. او با هوش و خردش می‌تواند اوضاع را مدیریت کند.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,علیرضا جعفری


به لحاظ ظاهری هم با گریم متفاوتی نقش احسان را بازی کردید؟
بله، نوع و حالتش تغییر پیدا کرد و برای نشان دادن آرام بودنش از عینک هم استفاده شد. لحن صحبت و حرف زدن احسان هم آرام و باطمانینه است. همه این ویژگی‌ها به نقش احسان اضافه شد تامتفاوت به نظر برسد.

والیبالیست بودن احسان چه تاثیری در شخصیت‌پردازیش دارد؟
بیشتر جنبه ظاهری داشته و زیاد در بحث شخصیت‌پردازی احسان نقشی ندارد و چون قدم بلند بود تصمیم گرفته شد احسان والیبالیست باشد.

بازی در سریال‌هایی که برای شبکه نمایش خانگی تهیه می‌شود با سریال‌هایی که برای پخش از تلویزیون ساخته می‌شود چه تفاوت‌هایی دارد؟
کارهایی که برای نمایش در شبکه نمایش خانگی تهیه می‌شود مقداری حساسیت‌ها روی موضوع و برخی از مسائل دیگر کمتر بوده و دست عوامل در پرداختن به یکسری از مسائل اجتماعی بازتر است.

اما تلویزیون رسانه‌‌ای فراگیر و بهترین مدیوم برای دیده شدن ارزش‌های یک سریال است. البته به دلیل برخی شرایط آمار مخاطبان تلویزیون کمتر شده است.

همه اعضای گروه سازنده آقا و خانم سنگی تلاش کردند بهترین کیفیت کاریشان را بروز بدهند.

کار کردن با کارگردانی که خودش بازیگر است (شاهد احمدلو) چه نقاط مثبتی دارد؟
من زیاد اهل تعریف و تمجید از کارگردان‌هایی که با آنها کار می‌کنم نیستم. من این شانس را داشتم که با بزرگان سینما و تلویزیون کار کنم.

داریوش مهرجویی، همایون اسعدیان، کیومرث پور‌احمد و دیگران در این تعریف می‌گنجند. کار کردن با کارگردان جوان و پر انرژی و انگیزه و خلاق و نوجو بسیار لذتبخش است.

کارگردانی که امید آینده سینما و تلویزیون است. در طول کار شاهد احمدلو یک رابطه درست کاری و عاطفی با بازیگرانش به وجود آورد و در طراحی میزانسن و دکوپاژ صحنه هم کاملا پخته و حرفه‌ای عمل کرد.

از همه مهم‌تر در پس روایت یک داستان اجتماعی به‌خوبی از عنصر طنز استفاده کرد و نشان داد جنس طنز را خوب می‌شناسد‌. به نظرم یکی از نقاط قوت این سریال شیوه کارگردانی آن است.

مدت زمان طولانی فیلمبرداری سریال چقدر به شما و گروه کمک کرد کار را در نهایت آرامش به پایان ببرند؟
خوشبختانه با توجه به زمانی که برای فیلمبرداری در اختیار داشتیم با آرامش و دقت کار کردیم. مقاطعی هم پیش آمد که روزی 18 ساعت کار می‌کردیم و این مساله هم با مدیریت درست کارگردان و تهیه‌کننده روند عادی‌اش را طی کرد.

بیشتر دوست دارید چه نوع نقش‌هایی را بازی کنید؟
ترجیح می‌دهم در تمام ژانرها مثل کمدی، درام، ملودرام و تاریخی نقشی را بازی کنم. اما نکته مهم در شرایط فعلی برای من جوان 22 ساله این است که بتوانم روال کاری‌ام تداوم داشته و کارم اوج و فرود زیادی نداشته باشد و عجله‌ای ندارم خیلی سریع بتوانم هر نقشی را که خواستم بازی کنم.

بلکه با آرامش و گذر زمان تلاش می‌کنم به خواسته‌ام برسم و از همه مهم‌تر مردم هم با کارهایم ارتباط برقرار کنند.

آدم بلند‌پروازی نیستید؟
در ذهنم بلندپروازم.

از بازی در این سریال چه خاطره‌ای دارید؟
در نزدیک به پنج ماه کار مدام در این سریال کلی خاطرات خوش و شیرین برای من و همه اعضا گروه رخ داد.

با توجه به شهرستانی بودن احسان چرا از لهجه در گویش این شخصیت استفاده نکردید؟
طبق صحبت‌هایی که با کارگردان داشتم قرار شد احسان لهجه‌ای نداشته باشد. زیرا استفاده از لهجه می‌توانست باعث بروز حساسیت و سوءتفاهماتی شود.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,علیرضا جعفری


سال‌هاست که به بازیگری می‌پردازید، در بازیگری برایتان چه چیزهایی مهم است؟
اصلی‌ترین مساله در بازیگری این است که خوب و درست نقش‌هایی را که قبول می‌کنم بازی کنم همیشه سعی می‌کنم حتی در تجربه اول یک فیلمساز جوان کارم را به بهترین شکل ممکن ارائه کنم.

تجربیات یک دهه شما در بازیگری چقدر کمک می‌کند بازیتان درست و مناسب باشد؟
من از تجربه‌هایم در این یک دهه که در کنار بزرگانی مثل داوود میر‌باقری، داریوش مهرجویی، رضا عطاران و دیگر بزرگان به دست آمده خوب استفاده می‌کنم.

در کنار توجه به فیلمنامه در مواقع عادی معمولا آدم‌ها را نیز خیلی خوب نگاه می‌کنم و به رفتار و نوع حرف زدنشان در هر شغل و مرتبه‌ای دقت می‌کنم. به نظرم یک بازیگر باید اطرافش را با دقت ببیند و در زندگی رئالیستی آدم‌ها هم دقت داشته باشد و آدم بی‌تفاوت نباشد.

در بازیگری چه آرزویی دارید؟
آرزویم این است که همیشه نقشم را درست و شایسته بازی کنم و با بزرگانی که کار نکرده‌ام فرصت همکاری داشته باشم و کارگردان‌ها هم از کارم رضایت داشته باشند.

اخبار فرهنگی - جام جم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------