رضا کیانیان: کارگردانان صاحب نام کشور را 8 سال خانه نشین کردند!/ نقدناپذیران همه چیز را سیاسی می‌کنند



اخبار فرهنگی,اخبار هنرمندان,رضا کیانیان

رضا کیانیان با اشاره به شرایط سینما در 8 سال گذشته گفت: در این مدت بسیاری از کارگردان‌های صاحب نام سینما خانه‌نشین شدند، در حالی که آنها سرمایه‌های این کشور هستند.

ایران آنلاین / این بازیگر سینما روز یکشنبه 18 بهمن ماه در حاشیه نشست پرسش و پاسخ فیلم «کفش‌هایم کو؟» که در کاخ جشنواره حضور داشت، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سخن که چرا رضا کیانیان از سال‌های اوج خود دور شده‌، توضیح داد: چنین چیزی را نمی‌پذیرم، چون در چند سال گذشته بسیاری از کارگردان‌های صاحب نام سینما را از جمله کیومرث پوراحمد خانه نشین کردند، در حالی که آنها سرمایه کشور هستند و باید شرایطی فراهم آورند که بیشتر کار کنند.


کیانیان اضافه کرد: مثلا شب گذشته در همین برج میلاد رسول صدرعاملی را دیدم که می‌گفت هفت سال است فیلم نساخته است! آیا این جای خجالت ندارد برای مملکتی مثل ما که فیلمسازی مانند او هفت سال کار نکرده باشد؟!

بازیگر فیلم‌های«کفش‌هایم کو؟» و«بارکد» خاطر نشان کرد: بنابراین باید شرایط اجتماعی را تحلیل کنیم تا متوجه بشویم که چه عواملی باعث می‌شود، کارگردان‌هایی که سرمایه‌های ما هستند‌، به کنج عزلت بروند و گوشه نشین شوند.

کیانیان با اشاره به دوران طلایی جشنواره فیلم فجر یادآور شد: سال‌ها قبل تماشاگران برای دیدن فیلم‌های جشنواره صف می‌کشیدند و از سر و کول یکدیگر بالا می‌رفتند. رقابت‌ها تنگاتنگ بود و همه دلشان می‌تپید، ببینند چه کارهایی به جشنواره می‌رسند. اما کم کم این وضعیت از بین رفت. در سال‌های گذشته کارگردان‌های صاحب نام در جشنواره غایب بودند، بدین ترتیب سالن‌های سینما خالی شد و دیگر اشتیاقی نبود.

وی ادامه داد: خوشبختانه امسال دوباره شور وشوقی ایجاد شده که هنرمندان را سر وجد می‌آورد.

کیانیان در پاسخ به این پرسش که آیا این وضعیت به خاطر عملکرد دولت پیشین بوده است‌، تصریح کرد: کاری به دولت‌ها ندارم، دولت باید کار سیاسی خودش را انجام بدهد اما اینها پیامدهای اجتماعی است. متاسفانه همیشه کسانی که نقدپذیر نیستند‌، همه چیز را سیاسی می‌کنند که دیگر نتوان درباره هیچ موضوعی صحبت کرد.

 

در حالی که اینها پدیده‌های اجتماعی است که با مسائل سیاسی فرق دارد. عملکرد سیاسی دولت گذشته و فعلی به جای خود جای تحلیل دارد. اما اینها پیامدهای اجتماعی است و نمی‌خواهیم جشنواره فیلم فجر را سیاسی کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سینمای ایران در حال نوعی پوست انداختن است‌، توضیح داد: اینها پوست اندازی نیست بلکه رشد است. پوست اندازی به معنای جدا شدن از چیزی است که با شرایط سینمای ما متفاوت است. خوشبختانه فضای ناامید‌کننده در حال از بین رفتن است.

کیانیان با ابراز خرسندی از حضور فیلمسازان جوان در جشنواره فجر خاطر نشان کرد: در همین دوره بعضی کارگردان‌های جوان اولین حضورشان را در جشنواره تجربه کردند اما بعضی دیگر مانند مصطفی کیایی چندمین سالی است که در جشنواره حضور دارند. در مورد امثال کیایی دیگر دلمان قرص است که یک کارگردان تازه به سینما اضافه شد و همه اینها نشانه رشد سینمای ما است.

او تایید کرد: وقتی فضای اجتماعی از رکود‌، کسالت بیرون بیاید هنر شروع به رشد می‌کند.

بازیگر فیلم‌های «خانه‌ای روی آب»،«یک تکه نان» و «صداها» در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است امسال سیمرغ بلورین بازیگری را دریافت کند،‌ گفت: نمی‌دانم. چون فیلم‌های دیگر را ندیده‌ام و نمی‌دانم دیگر بازیگران چگونه بازی کرده‌اند، ضمن اینکه باید به نظر داوران احترام گذاشت.

کیانیان در عین حال افزود: البته همه هنرمندان از جایزه گرفتن خوشحال می‌شوند، مثلا خود من امسال بسیار خوشحال شدم که برایم بزرگداشت برگزار کردند و هنوز هم از جایزه گرفتن خوشحال می‌شوم.

او که در فیلم «کفش‌هایم کو؟» نقش یک مرد دچار آلزایمر را بازی می کند در پاسخ به این پرسش که آیا باز هم دوست دارد چنین نقشی را بازی کند توضیح داد: دیگر لذتی ندارد چون یک بار این نقش را تجربه کرده‌ام. اما بازیگرانی هستند که وقتی در یک نقش گل می‌کنند دوباره همان نقش را تکرار می‌کنند.

 

مثل این است که جنسی را دربازار عرضه کنند و بعد از اینکه آن جنس به خوبی فروش رفت، دوباره همان را بفروشند. این یک نوع بازیگری است که بد هم نیست اما من بازیگری از این نوع نیستم و مدام دوست دارم فضاهای تازه را تجربه کنم.

کیانیان تاکید کرد: کار می‌کنم که لذت ببرم نه اینکه پول دربیاورم.

وی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره بازی‌اش در فیلم «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی گفت: فیلم خوبی است ،‌ مصطفی و برادرش محسن، آینده درخشانی دارند. حتما باز هم با کارگردان‌های جوان همکاری می‌کنم چون ما پله‌ای برای رشد آنان هستیم.

 رضا کیانیان روز گذشته با دو فیلم «کفش‌هایم کو؟» کار کیومرث پوراحمد و «بارکد» کار مصطفی کیایی در جشنواره فجر حضور داشت که بازی او در فیلم «کفش‌هایم کو؟» مورد توجه تماشاگران قرار گرفت.

اخبار فرهنگی - ایران آنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------