فیلم خوب، توهمی بیش نیست!!!



 

 

 

فیلم خوب، توهمی بیش نیست!!!

 

آیا فراستی منتقد خوبی است چون رحم نمی کند و بی ملاحظه حکم می دهد و ذبح می کند؟ خوب قبول شاید این خصیصه شخصیتی او را باید ستود اما شیوه مسعود فراستی در نقد، متر و معیار مشخصی ندارد.

برنامه هفت توانسته مخاطبان زیادی را با خود همراه کند. همواره این پرسش مطرح می شود که آیا کاری که فراستی هر جمعه شب در برنامه هفت انجام می دهد نقد است؟ آیا نقد یک اثر یعنی همین که او انجام می دهد؟ احتمالا خیلیها که شاید در عمرشان حتی با یک نقد سینمایی هم مواجه نشده باشند با دیدن بخش نقد فیلم برنامه هفت فکر کنند که قالب اصلی همین است و استاندارد درست را او یعنی مسعود فراستی به کار می برد. برخی بر این عقیده اند که سینمای ایران در پر بیننده ترین رسانه کشور زیر چکمه های مسعود فراستی بیرحمانه لگد مال می شود. خیلیها هم این بی رحمی را می پسندند. اما همه چیز به این ختم نمی شود؟

نقطه قوت در نقد فراستی صراحت لهجه اوست. اینکه یک منتقد بی پرده و صریح درباره یک اثر هنری ابراز عقیده کند برای مردم که از فقدان صداقت و قاطعیت در جامعه رنج می برند و آنرا کالای کمیابی می دانند جذاب و ستودنی است. اما آیا این برای ادای حق مطلب کافی است؟ آیا فراستی منتقد خوبی است چون رحم نمی کند و بی ملاحظه حکم می دهد و ذبح می کند؟ خب قبول شاید این خصیصه شخصیتی او را باید ستود اما شیوه مسعود فراستی در نقد متر و معیار مشخصی ندارد. معلوم نیست فرمی که او از آن دفاع می کند چه مشخصه ای دارد؟ جایی می گوید من از بچه پر روبازی بدم می آید. آیا این را هم باید به معیارهای نقد هنری افزود؟ اشکالی ندارد که فیلم را دوست ندارد. اما معنای نقد فنی این نیست. منتقدان دیگری هم بوده اند و هستند که این فیلم را نپسندیده اند اما آیا ذکر دلیل و توضیح فنی در نقد ضرورتی ندارد؟

بدیهی است که در نقد گفتن جملات کلی کفایت نمی کند. آیا جمله «فیلم در نیامده!» برای اقنای مخاطب میلیونی کافیست؟ تخفیف جایگاه عملکرد یک فیلمساز پرتلاش و سختکوش که نگاههای جهانی را به خود معطوف کرده با گفتن اینجمله که طرف بچه پر رواست با کدام معیار حرفه ای اخلاقی و فنی سازگار است؟ اگر کار فرهادی پر رو بازی است پس کار شما چیست جناب فراستی؟

جالب اینجاست که به قول خود آقای منتقد بسیاری از فیلمهایی که در زمانی به آنها نمره خوبی می داده پس از بازبینی نا امیدش کرده اند. اگر روند نقادی ایشان اینجور پیش برود پس از چندی دیگر فیلمهای هیچکاک و فورد هم به مذاقشان خوش نمی آید و دیگر هیچ فیلم خوبی را در لیست برترینهای ایشان نمی توان یافت. آنگاه باید منتظر حضور ایشان در برنامه هفت باشیم که رو به بینندگان می گوید:« اصولا فیلم خوب معنی نمی دهد. فیلمها یا بدند یا ازبد بدترند یا مزخرفند یا آشغال هستند مثلا همین فیلم جدایی نادر ازسیمین که همه دنیا را به تحسین واداشته یک فیلم آشغال است. زیر صفر است. یک مشت بی سواد هی ازش تعریف می کنند و ما هم در داخل فکر می کنیم راست میگویند. من برای اینکه نمی خوام جو زده بشم اینرا به شما میگویم. این فیلم اصلا ارزش نقد ندارد چون یک بچه پر رو آنر ساخته ومن بارها گفته ام که از پر روبازی درسینما بدم می آید. هیچکاک و فورد هم وقتی این اواخر مرور مجددی بر آثارشان داشتم به این نتیجه رسیدمکه فلمها بدی ساخته اند. جالب است که خود من را هم توانسته بودند جوگیر کنند. با اینکه از من بعید بود ولی خب گریبان من را هم گرفت..»... / شبکه ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------