مردم ایران خانواده ما هستند



اخبار , اخبار فرهنگی,گفتگو با عموهای فیتیله,مصاحبه با فیتیله ای ها

 

پس از حواشی به‌وجود آمده بر سر یک آیتم نمایشی پخش شده در برنامه «فیتیله» کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده‌ و بازیگران این برنامه شامگاه جمعه گذشته به برنامه «شما و سیما» آمدند تا درباره خطای سهوی‌ای که از آنها سرزده بود، با مردم سخن بگویند. این عوامل پیش از این نیز ضمن اظهار تاسف بابت این اشتباه رخ داده، از مردم ایران و به‌خصوص آذری‌زبان‌ها عذرخواهی کرده‌ بودند.

محمد مسلمی، علیرضا آقایی، کریم خودسانی، حمید گلی و علی فروتن در برنامه پنجشنبه شب شما و سیما برای مرتبه چندم از مردم بابت اشتباهشان که ناخواسته باعث رنجش مردم آذری‌زبان کشورمان شده بود، عذرخواهی کردند.

عمدی در کار نبود
در این برنامه، کارگردان و بازیگر فیتیله با اشاره به برنامه‌ای که در آن ناخواسته به آذری‌زبانان کشورمان توهین شده بود، گفت: در آن برنامه متنی نوشته شد به این نیت که بچه‌ها فرق بین مسواک کوچک و بزرگ را متوجه شوند. برای این متن هم همانند دیگر کارهایمان قالب و طرحی را در نظر گرفتیم. این اشتباه در نمایش اتفاق افتاد اما هیچ عمدی برای انجام آن در کار نبود. من خودم آذری‌زبان هستم و هیچ‌وقت نمی‌آیم چنین موردی را به همشهریانم نسبت بدهم.

محمد مسلمی با تاکید بر این‌که مردم ایران را همانند خانواده خودم می‌دانم، خاطرنشان کرد: ما تمام عمرمان را برای مردم گذاشته‌ایم. از خانواده و سلامت‌مان گذشتیم تا بتوانیم در کنار شما مردم عزیز باشیم.

قضاوت را به کودکان بسپارید
کارگردان فیتیله اظهار کرد: از کودکان بخواهید ما را قضاوت کنند، چرا که آنها مخاطبان‌مان هستند. گاهی ممکن است نگاه بزرگ‌ترها با کودکان متفاوت باشد. حواسمان باشد اگر یک اشتباه را زیاد بزرگ کنیم این سوال برای بچه‌ها پدید می‌آید که مگر چه اتفاق مهمی افتاده و آیا در دین ما بخشش وجود ندارد؟!

عذرخواهی از همه مردم ایران
تهیه‌کننده برنامه فیتیله نیز مسئولیت حرفه‌ای این اشتباه را به عهده گرفت و گفت: اشتباه بزرگی که در برنامه رخ داد به بازیگران و کارگردان برنامه فیتیله برنمی‌گردد؛ چرا که در برنامه ضبط شده این تهیه‌کننده است که وظیفه دارد از نگاه دیگری داده‌های برنامه را بنگرد و بررسی کند. متأسفانه این موضوع از نگاه من به دور ماند و برای همیشه بابت این موضوع از مردم کشورم عذرخواهی می‌کنم.

علیرضا آقایی با تاکید بر این‌که دوست دارم مردم کشورم بدانند که متوجه اشتباه پیش آمده هستم، افزود: این اشتباه تنها به آذری‌زبانان کشورمان بازنمی‌گردد و شامل همه مردم می‌شود که باید از همگی آنها عذرخواهی کرد.

وی متذکر شد: مساله قومیت‌ها همیشه از محورهای اصلی این برنامه بوده است. به‌طور مسلم برای این‌که بتوانیم راجع به دغدغه‌های کشورمان صحبت کنیم، باید به اقوام گوناگون آن بپردازیم. مخاطبان ما کودکانی هستند که آینده کشور در دست آنهاست؛ پس باید بدانند اصل و ریشه کشورشان در کجاست و چه اقوامی در تاریخ کشور تلاش کردند و شهید دادند تا امروز ایران اسلامی سرافزار باشد.

مگر می‌شود بین اقوام کشور جنگ باشد؟!
حمید گلی، دیگر بازیگر برنامه فیتیله هم با تاکید بر این‌که می‌پذیریم که اشتباه کرده‌ایم، تصریح کرد: اشتباهی صورت گرفت و ما هم بابت آن عذرخواهی می‌کنیم تا این ناراحتی و کدورت برطرف شود. اما سوال اینجاست که مگر می‌شود بین اقوام کشورمان که سازنده یک بدنه هستند ،جنگ باشد؟!

وی افزود: کشور ایران همچون رنگین‌کمانی از زبان، قومیت، ادبیات، فرهنگ و هنر است که نمی‌توانیم بخشی از این رنگین‌کمان را جدا کنیم و نسبت به آن بی‌اعتنا باشیم و به بخشی دیگر اهمیت بدهیم. همان‌طور که می‌دانید ما روحیه طنزپردازی در تمام اقوام کشورمان داریم. هر فردی که به گویش و لهجه یک منطقه واقف باشد، متوجه می‌شود که هنرمند چه منظوری داشته است.

کارنامه ما گواه ماست
گلی از برخی قضاوت‌ها و تحلیل‌ها اظهار تاسف کرد و گفت: پس از اشتباه رخ داده، راجع به آن تحلیل‌هایی مطرح شد که با کم لطفی و بی‌مهری همراه بود. فقط خداوند و معصومین اشتباه نمی‌کنند. اشتباه در هر زمان و برای هر کسی امکان‌پذیر است. ما نباید اجازه دهیم تا دیگران وارد این جریان شوند، آن را سیاسی کرده و به نفع خودشان تمام کنند. کارنامه ما گواه ماست؛ ما برای بچه‌های این مرز و بوم تلاش می‌کنیم و فرقی نمی‌کند چه زبانی، چه رنگی و چه قومیتی داشته باشند. این بازیگر با تاکید دوباره بر این‌که گروه «فیتیله» قصد توهین، سرزنش و تحقیر خطه آذربایجان را نداشته است، اظهار کرد:‌ تلاش می‌کنیم این اشتباه‌مان را جبران کنیم. به‌رغم 11 هزار کامنت فحش و ناسزا که در طول این مدت به من و دوستانم داده شد، دست بچه‌های پاک سرشت تمام کشورم به‌ویژه خطه آذربایجان را می‌بوسم.

سال‌ها مهمان خانه‌های مردم بوده‌ایم
علی فروتن، دیگر بازیگر برنامه فیتیله نیز گفت: ما چند سال است بدون هیچ مشکلی مهمان خانه‌های مردم بوده‌ایم و در طول این برنامه‌ها موقعیت‌های متفاوتی را با استفاده از اقلیم‌ها و اقوام ایران برای کودکان ایجاد کرده‌ایم.

فروتن با اشاره به این‌که ما سال‌هاست در برنامه‌هایمان به انواع حیوانات تبدیل شده‌ایم، افزود: ولی هیچ وقت فرزندانم از این موضوع ناراحت نبودند و برعکس افتخار می‌کردند که پدرشان باعث شده تا همکلاسی‌هایشان یکی از ضرب‌المثل‌های این مرز و بوم را یاد بگیرد.

این بازیگر تصریح کرد: من نمی‌خواهم به کودکان دروغ بگویم. بعد از سال‌ها برنامه‌سازی باید به این نکته توجه کرد که اشتباه، اجتناب‌ناپذیر است. نویسنده ما هیچ‌‌گاه آن‌قدر بی‌ادب نیست که بخواهد به یک قومی توهین کند. من از پدر و مادران خواهش می‌کنم به کودکان‌مان تفکر و نگاه عمیق به مسائل را بیاموزند. ایران برای ماست. هر جای کشور که قدم بگذاریم باید احساس کنیم در خانه‌مان قدم گذاشته‌ایم. به‌زودی به آذربایجان می‌آیم و در آنجا برنامه اجرا می‌کنم.

معاندان به جریان پیش آمده دامن زدند
مسلمی: وجود اقوام مختلف در برنامه‌های فیتیله نشان‌دهنده اتحاد ملی است. عده‌ای که می‌خواهند به نظام و مردم آسیب برسانند، به این جریان پیش آمده دامن می‌زنند تا سوءاستفاده‌ کنند. امیدوارم مردم محترم خطه بزرگ آذربایجان، ما را به خاطر اشتباه‌مان ببخشند و نگذارند حق عمومی بچه‌های این سرزمین به‌خاطر اشتباه یک نفر نادیده گرفته شود.

اخبار فرهنگی - جام جم آنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------