مرضیه برومند: کلاه قرمزی ام و طرفدار پرسپولیس!



رضیه برومند متولد 17 خرداد ماه سال 1330 در تهران است. او تا 4 سالگی به دلیل ماموریت پدرش در شهرستان خوی زندگی می کرد.

ماهنامه ورزش و تصویر - مرضیه برومند متولد 17 خرداد ماه سال 1330 در تهران است. او تا 4 سالگی به دلیل ماموریت پدرش در شهرستان خوی زندگی می کرد. برومند بعد از 4 سالگی دوباره همراه با خانواده به زادگاه خود تهران بازگشت و در خیابان دلگشا، خیابان کلانتری تا 18 سالگی زندگی کرد. او بعد از 18 سالگی در چهار راه آب سرداب خیابان ایران شمالی زندگی کرد. مدرسه موش ها یکی از محبوب ترین مجموعه های تلویزیونی است که برومند کارگردان آن بوده است.

مرضیه برومند هنرمند نام آشنای کشورمان از جمله هنری هایی است که با ورزش هم بیگانه نیست. او در دوران جوانی عضو تیم بسکتبال دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بوده و خاطرات خوبی هم از آن تیم دارد. در سال 1391 بعد از دیدار مرضیه برومند با علی فتح الله زاده مدیرعامل سابق باشگاه استقلال تهران در نمایشگاه نشریات خانوادگی، حرف و حدیث های فراوانی در مورد ساخت یک فیلم به اسم کلاه آبی به میان آمد و حتی در آن سال این موضوع به برنامه پربیننده 90 هم کشیده شد.

وقتی با مرضیه برومند در مورد ساخت کلاه آبی و اتفاقات آن روزها صحبت می کنیم به ما می گوید: «من شوخی کردم. من اصلا با آقای حمید جبلی هیچ جور رقابتی ندارم که بخواهم چون آنها کلاه قرمزی را ساخته اند، کلاه آبی را بسازم. من آقای فتح الله زاده را از دوره سوم و چهارم جشنواره عروسکی که مدیر اجرایی جشنواره عروسکی بودند و من مشاور ایشان بودم می شناسم. من شوخی کردم و هرگز کلاه آبی را نمی سازم چون خودم کلاه قرمزی ام و طرفدار پرسپولیس هستم.»

 

اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,برومند

 

حرف های مان با برومند را در مورد ورزش ادامه می دهیم. چند سالی هست که بحث حضور بانوان در ورزشگاه های کشور مطرح است و طی سال های گذشته هم چند مرتبه بانوان توانستند از نزدیک مسابقات ورزشی مردان را در رشته های سالنی نگاه کنند. مرضیه برومند که خود بسکتبالیست هم بوده، در مورد بحث حضور بانوان در ورزشگاه ها می گوید: «به نظر من خانم ها حتما باید به ورزشگاه بروند. خود من هم دوست دارم برای دیدن مسابقات ورزشی به ورزشگاه ها بروم. اینکه نمی گذارند ما به ورزشگاه برویم، تصمیم ابلهانه ای است. اصلا ورزشگاه را به دو قسمت تقسیم بکنند و یک طرف را برای آقایان بگذارند و یک طرف را هم بگذارند که خانم ها مسابقات را از نزدیک ببینند. مگر چه اتفاقی می افتد؟ یعنی واقعا دلیل این محدودیت هایی که برای خانم ها به وجود می آورند را نمی فهمم.»

صحبت های ما با مرضیه برومند به هنر کشیده می شود. با او در مورد عدم توجه به تئاتر در سال های گذشته می رسیم. از برومند می خواهیم که به ما بگوید مهم ترین مشکل این روزهای تئاتر کشور را چه چیزی می داند؟ برومند در جواب ما می گوید: «من نمی توانم کارشناسی کنم. همه این حرف ها نیاز به نظرسنجی دارد ولی به نظرم بزرگ ترین مشکل ما این است که آنچنان که باید و شاید زیربنای آموزشی ما درست نیست. حتی در دانشگاه هم زیربنای آموزشی ما درست نیست. بچه هایی که در دانشگاه ها در رشته تئاتر عروسی فارغ التحصیل می شوند، می بینیم که در بعضی چیزها ضعیف هستند.

 

اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,برومند

 

فارغ التحصیلان ما در درام شناسی ضعیف هستند، نمایشنامه را نمی شناسند و در کارگردانی هم ضعیف هستند. شاید اصلا تعداد واحدهای آنها کافی نیست. یک مشکل بزرگی که رشته تئاتر عروسکی دارد این است که خیلی زنانه است و تعداد مردان خیلی کم است و باید بالانس شود. در شهرستان ها هم به نظرم هیچ چیز برای یادگیری کسانی که استعداد این کار را دارند وجود ندارد و آنها محروم هستند که چیزی یاد بگیرند. از نظر مالی و بودجه هم وضعیت فاجعه است. بخش فرهنگ در مملکت ما از نظر بودجه به آن اجحاف می شود. ای کاش مساجد و جاهای اینچنینی کمی از بودجه خود را در محله خودشان خرج تئاتر در راستای اندیشه خودشان می کردند.»

حرف های مان با مرضیه برومند از تئاتر به سینما می رسد. وقتی با او که خود از صاحب نظران این عرصه است در مورد بهترین بازیگر زن تاریخ سینمای ایران صحبت می کنیم، می گوید: «واقعا نمی توان به راحتی گفت چه کسی بهترین بازیگر زن تاریخ سینمای ایران است چون خیلی بازیگران در خیلی از فیلم ها درخشان بودند اما می توانم بگویم سوسن تسلیمی در مادیان و باشو، غریبه کوچک خیلی درخشان بازی کرده بود. د ر بین بازیگران حال حاضر هم ترانه علیدوستی خیلی خوب است. باران کوثری هم در بعضی کارهایش خیلی خوب بازی می کند. پریناز ایزدیار که امسال سیمرغ هم برد حتی در سریال هایی که بازی می کند، توجه ام را جلب کرد و خیلی خوب بازی می کند. پانته آ بهرام و فاطمه معتمد آریا هم در بعضی فیلم های شان خیلی خوب هستند.»

بعد از بحث هنر با برومند در مورد حضور ورزش در سینما صحبت می کنیم و اینکه در سال های گذشته چند کارگردان مختلف به ساخت فیلم هایی پرداخته اند که در آن محوریت داستان به ورزش تعلق داشته. وقتی با مرضیه برومند در مورد اینکه قصد دارد در آینده فیلمی را بسازد که به مقوله ورزش به عنوان موضوع اصلی فیلم پرداخته شود، به ما می گوید: «مهم این است که می خواهم چه حرفی را بزنم و تا به حال به چنین فیلمی فکر نکرده بودم. من به حرفی که می خواهم بزنم فکر می کنم و اگر بتوانم آن حرف را در فضای ورزش بزنم، حتما به آن می پردازم ولی در حال حاضر تصمیمی برای ساخت فیلم در چنین فضایی ندارم.»

 

اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,برومند

 

خواهرهای هنری و ورزشی
خانواده مرضیه برومند با هنر و ورزش بیگانه نیستند. او 3 خواهر و 2 برادر دارد. مرتضی برادر بزرگ او طراح داخلی مبلمان و چرم است. دیگر برادر او مجتبی هم در سازمان برنامه و بودجه بوده است. طاهره یکی از خواهرهای او قهرمان بدمینتون بوده و در حال حاضر مربی این رشته است. راضیه یکی دیگر از خواهرهای او گوینده، بازیگر و نویسنده است. دیگر خواهر او احترام هم مجری و بازیگر است.

وقتی مردم من را شناختند
مرضیه برومند تقریبا از سال 1353 با نقش آفرینی در تئاترهای کودکان که در تلویزیون ضبط می شد توانست خود را به هنر دوستان معرفی کند. خود او در مورد زمانی که برای ایرانی ها تبدیل به هنرمند شناخته شده ای شد، می گوید: «به دلیل اینکه یکی از خواهرهای من گوینده محبوب و معروف تلویزیون بود و تئاترهایی که من بازی می کردم را تلویزیون نشان می داد، مردم کم کم در آن سال ها چهره من را شناختند.»

معمولا تاثیرگذارم، تاثیرپذیر نیستم
مرضیه برومند، سوسن تسلیمی که یکی از هنرمندان شناخته شده است را از دوستان هنری خود می داند که توانسته اند روی یکدیگر تاثیر بگذارند. او در مورد رابطه اش با تسلیمی می گوید: «من همراه تسلیمی بزرگ شده ام. با او مدرسه رفته ام. با هم به رادیو و در سال هایی که من دانش آموز بوده ام، رفته ایم و با هم دانشگاه قبول شده ایم.» برومند بعد از حرف هایش در مورد تسلیمی به حالت شوخی می گوید: «من معمولا تاثیرگذارم. تاثیرپذیر نیستم.»

هنرمندی که بسکتبالیست بوده
مرضیه برومند علاوه بر فعالیتی که در این سال ها در هنر داشته، در دوران دبیرستان و دانشگاه همراه با دوست نزدیک خود سوسن تسلیمی بسکتبالیست هم بوده است. او همراه با تیم بسکتبال دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران توانسته به مقام نایب قهرمانی دانشگاه های کشور برسد. برومند در مورد آن بازی ها می گوید: «یادم هست در یکی از بازی ها، سوسن تسلیمی از وسط زمین دو گل سه امتیازی زد که واقعا بی نظیر بود.»

علاقه به والیبال
مرضیه برومند در دوران جوانی بسکتبالیست بوده و در پست گارد بازی می کرده اما این روزها والیبال تبدیل به ورزش مورد علاقه او شده است. خود او در مورد والیبال می گوید: «در جوانی فکر می کردم بسکتبال خیلی بازی قشنگی است ولی بعد فهمیدم والیبال بازی قشنگ تری است. در حال حاضر والیبال از همه ورزش ها بیشتر من را جذب می کند. از دیدن والیبال لذت می برم چون در آن اندیشه، تکنیک و قدرت بدنی وجود دارد.»

 

اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,برومند

 

وسیله ای به درد نخور
مرضیه برومند که اصلا از تردمیل خوشش نمی آید، اعتقاد دارد تردمیل یکی از وسیله های به درد نخور است که می گویند با آن ورزش کنید. خود او کمتر از چند روز بعد از خرید تردمیل آن را کنار گذاشته است. برومند می گوید: «پیاده روی را خیلی دوست دارم ولی متاسفانه تهران شهر سربالایی و سرپایینی است و کمتر جایی را پیدا می کنید که صاف باشد و متاسفانه غیر از پارک ها جای پیاده روی وجود ندارد.»

اهمیت ورزش
مرضیه برومند در مورد ورزش کردن به ما می گوید: «ورزش کردن برای آدم هایی که کار تئاتر می کنند خیلی اهمیت دارد. ما همیشه قبل از اینکه کار را شروع کنیم اول نرمش می کردیم. یک سری ورزش ها هست که از فرق سر تا نوک پا را به حرکت در می آورد و ما به آنها پلاستیک می گفتیم. از یک زمان به بعد به دلیل مشغله کاری نتوانستم ورزش کنم و باعث شد دچار درد بدنی شوم.»

علاقه ای که از کودکی وجود داشت
وقتی با مرضیه برومند در مورد علاقه او به هنر صحبت می کنیم، به ما می گوید علاقه اش به هنر از کودکی در او بوده است. برومند به این نکته هم اشاره می کند که در آن روزها مادرش روحیه هنرمندانه ای داشته و پدرش هم بسیار باسواد و اهل کتاب و ادبیات بوده است. برومند البته منکر این نمی شود که خواهر بزرگ او هم در علاقه مندی او به هنر تاثیر داشته است.»

آشپزی خوب
هنری ها همیشه از آشپزی مرضیه برومند تعریف می کنند. حتی در برنامه خندوانه هم که او حضور داشت، به آشپزی خوب برومند اشاره شد. خود او در مورد هنر آشپزی اش می گوید: «دستپخت مادر و خواهرهای من عالی است. منتها من آشپزی را از خانواده یاد نگرفتم. آشپزی را خود جوش یاد گرفتم و خیلی هم در آشپزی، سنتی نیستم. من بیشتر غذاهای فوری را خوب درست می کنم و دوستان هنری به من لطف دارند.»

هنرمند با حوصله و با متانت
با وجود مشغله فراوانی که مرضیه برومند در این روزها به دلیل برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر عروسی تهران – مبارک که اوایل شهریور ماه برگزار می شود دارد، طبق قولی که به ما مداده بود سر ساعت به گفتگو با ما نشست و در تمام طول گفتگو اثری از خستگی را در چهره او مشاهده نمی کردیم. او با حوصله و متانت سوال های ما را که بعضا به گفته خودش چالشی هم بودند را پاسخ داد.

 

اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,برومند

 

اهمیت محیط زیست
در مجموعه کتابفروشی هدهد یکی از شخصیت های اصلی فیلم مرضیه برومند، کیوان کتابچی نام داشت. در فیلم، کتابچی از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه خود استفاده می کرد. مرضیه برومند اعتقاد دارد مسئله محیط زیست همیشه برای او در اولویت بوده است و بازیگر او در این فیلم هم که انسان فرهیخته و با شعوری بوده، همه به سلامتی خود و هم به اینکه کمترین آسیب را به محیط زیست برساند، توجه ویژه ای داشته است.

سخت ترین کار
وقتی با مرضیه برومند در مورد سخت ترین کاری که به عنوان کارگردان داشته صحبت می کنیم و اینکه چه احساسی داشته از اینکه با فیلم شهر موش ها 2 توانست رکورد فروش اخراجی ها 2 را بزند به ما می گوید: «فیلم شهر موش ها 2 سخت ترین کار من بوده است. فیلم خیلی سختی بود. من می دانستم که با شهر موش ها 2 می توانیم رکورد فروش را بزنیم ولی با شکسته شدن این رکورد هیچ احساسی نداشتم.»


اعتماد به جوان ها
بازیگران جوان و ناشناخته زیادی در آثار مرضیه برومند بازی کرده اند. وقتی با او در مورد این اعتماد صحبت می کنیم و اینکه نمی ترسد از اعتماد کردن به جوان ها، به ما می گوید: «دلیل ندارد برای نقش جوان بروم سراغ کسی که قبلا شخص دیگری به او اعتماد کرده و او را بیاورم. من خودم برای نقش هایی که بازیگر جوان لازم دارد، به فردی که بدانم کار خود را بلد است اعتماد می کنم.»

همه مقصرند
در سال های گذشته بارها خطر آلودگی هوا و آسیب های ناشی از آن برگزاری بازی های لیگ برتر را تهدید کرده است. وقتی با مرضیه برومند در مورد دلایل بی توجهی به محیط زیست که آلودگی هوا هم از جمله آن است صحبت می کنیم، به ما می گوید: «محیط زیست مقوله ای است که همه در آن مقصر هستند. هم مردم، هم مسئولان، هم هنرمندان و هم وعاظ. امید ما درباره توجه به محیط زیست از طرف مسئولان در حال ناامید شدن است.»

دغدغه بازیگری ندارم
مرضیه برومند علاوه بر آثار درخشانی که به عنوان کارگردان ساخته است که از جمله آنها می توان به مدرسه موش ها، شهر موش ها 2، خونه مادربزرگه و آرایشگاه زیبا اشاره کرد، در فیلم های کارگردانان شناخته شده از جمله «دایره مینا» داریوش مهرجویی و «هیچ» عبدالرضا کاهانی بازی کرده است. خود او درباره بازی کردن می گوید: «دغدغه بازیگری زیاد ندارم. به عنوان آنتراکت کارگردانی خوشم می آید، نقش های کوتاه را بازی کنم.»

 

اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,برومند

 

هر کار توانستید، کردید
وقتی از مرضیه برومند خواستیم که جایی که با هم صحبت می کنیم را تغییر بدهیم تا در یک فضای جدید ادامه گفتگو را بگیریم و بتوانیم عکس های مختلفی هم از او بگیریم، به حالت شوخی و خنده به ما گفت: «شما امروز هر کاری که می خواستید با دکور اینجا و من انجام دادید. علاوه بر بعضی سوال های چالشی که از من پرسیدید، در عکس گرفتن هم هر کاری که می توانستید با من کردید.» به ایشان قول دادیم به زحمتش می ارزد و وقتی مجله چاپ شود و عکس ها را ببینید راضی می شود.

بهترین کارگردان
صحبت های مان با مرضیه برومند به سمت علایق او در سینما می رود. وقتی از او که خود کارگردان قابلی است و آثار شناخته شده ای هم دارد، می خواهیم بگوید در جوانی به آثار کدام کارگردان ایرانی بیشتر علاقه داشته؟ بدون درنگ اسم داریوش مهرجویی را به زبان می آورد. او همچنین بین کارهای داریوش مهرجویی دایره مینا که خودش هم در آن بازی کرده است را بهترین فیلم این کارگردان با سابقه کشورمان می داند.

مجموعه تاثیرگذار
مرضیه برومند از آن دسته از آدم هایی نیست که فقط یک شخص خاص در موفقیت هایش تاثیرگذار باشد. او یک مجموعه را که شامل استادهای او در دانشگاه، داوود رشیدی که شوهر خواهر او است و دوستان خود را در موفقیتش تاثیرگذار می داند. برومند اعتقاد دارد بیشتر انسان ها از همدیگر یاد می گیرند و از آن تجربیاتی که کنار هم به دست می آورند، می توانند برای موفقیت خود در زندگی استفاده کنند.

انتخابی بی درنگ
بعد از صحبت در مورد بهترین کارگردان به بحث بهترین بازیگر مرد سینمای ایران رسیدیم. برومند در مورد بهترین بازیگر مرد سینمای ایران بی درنگ اسم زنده یاد خسرو شکیبایی را آورد و از بازی های بی نظیر او یاد کرد. او سپس به زنده یاد پرویز فنی زاده اشاره کرد و گفت: «پرویز فنی زاده در دوران خودش پدیده ای بود.» در بین بازیگران نسل ها بعدی هم برومند به بازی های خوب شهاب حسینی اشاره کرد.

برای موفقیت در کارهای فرهنگی هم باید احساس غرور کنیم
اصغر فرهادی در فستیوال فیلم کن با فیلم جدید خود فروشنده درخشید. وقتی با مرضیه برومند در مورد درخشش فیلم های ایرانی در خارج از کشور و درخشش فروشنده در جشنواره کن حرف می زنیم می گوید: «این جوایزی که فیلم فروشنده به دست آورد، نشان دهنده این است که ما حتما نباید در مورد فوتبال و والیبال احساس غرور کنیم. برای موفقیت در کارهای فرهنگی هم باید احساس غرور کنیم. درخشش فروشنده برای همه مایه غرور بود.»

 

اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,برومند

 

حرف پیشکی مایه شیشکی
با مرضیه برومند در مورد جدیدترین کاری که مخاطبان می توانند از او ببینند صحبت می کنیم و او به جشنواره عروسکی که اوایل شهریور ماه برگزار می شود اشاره می کند. برومند با وجود اینکه چند کار پیش روی خودش دارد و در حال صحبت کردن و تصمیم گیری است اما تا به نتیجه نرسیدن نهایی از آنها حرفی نمی زند و با گفتن جمله «حرف پیشکی مایه شیشکی» از گفتن جدیدترین کار سینمایی یا تلویزیونی خود می گذرد.

دامادترین دامادان
داود رشیدی که از هنرمندان پیشکسوت و شناخته شده کشورمان است، شوهر خواهر مرضیه برومند است. در انتهای گفتگو از مرضیه برومند می خواهیم در مورد داود رشیدی هر چه دلش می خواهد بگوید که او ابتدا با لبی خندان به ما می گوید: «دامادترین دامادان.» بعد از چند ثانیه مکث و فکر کردن دوباره می گوید: «یک هنرمند ویژه، یک استاد واقعی و به تمام معنا و یک شوهر خواهر خوب.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------