رابرت وان بازیگر کهنه‌کار آمریکایی درگذشت



اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,رابرت وان

رابرت وان بازیگر مشهور آمریکایی که در فیلم‌ها و سریال‌های متعددی بازی کرده بود، دیروز درگذشت.

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، وان که متولد ۲۲ نوامبر ۱۹۳۲ در نیویورک بود در ۸۳ سالگی درگذشت.

 

این بازیگر که بازی در سریال «شیادها» از شبکه بی‌بی‌سی از نقش آفرینی‌هایش بود از سال ۱۹۵۶ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است.

 

این بازیگر که در سال‌های ۱۹۶۴ تا ۶۸ در سریال «مردی از آنکل» دیده می‌شد دیروز جمعه بر اثر لوسمی درگذشت. او از اوایل امسال در حال مداوای بیماری‌اش بود.

 

سریال «مردی از آنکل» تحت تاثیر «جمز باند» شخصیتی را خلق کرده بود که در حال دنبال کردن دشمن در سراسر جهان بود و در دهه ۱۹۶۰ به  پدیده مورد علاقه مردم بدل شده بود. این فیلم از ژانر جدی تا کارتونی در تغییر بود و چهار فصل روی آنتن رفت. دو سال پیش گای ریچی با اقتباس از این سریال ، یک فیلم سینمایی ساخت.

 

وان با بازی در فیلم «فیلادلفیایی‌های جوان» در کنار پل نیومن در سال ۱۹۵۹ تحسین و برای آن نامزد اسکار بازیگر نقش مکمل شد. او سال بعد یکی از بازیگران «هفت شگفت‌انگیز» شد و در کنار استیو مک‌کویین، یول براینر و چارلز برانسون بازی کرد؛ فیلمی که بر مبنای آن آکیرا کوراساوا «هفت سامورایی» را ساخت. موفقیت این فیلم وسترن به موفقیت بیش از پیش این بازیگر نیز کمک کرد.

 

او در طول دوره طولانی بازیگری‌اش در فیلم‌های مختلفی از کمدی تا درام بازی کرد و حتی در فیلم «پل ریماگن» که درامی از جنگ جهانی دوم بود در نقش افسر نازی بازی کرد و با تحسین منتقدها روبه رو شد.

 

در سال‌های ۱۹۷۲ تا ۷۴ او در سریال تلویزیونی «کاراگاهان» بازی کرد و در نقش هری رول ظاهر شد که با اقبال جهانی روبه رو شد. در این دهه او بیشتر بر سریال متمرکز بود و برای بازی در مینی‌سریال «واشنگتن: پشت درهای بسته» در سال ۱۹۷۷ نامزد جایزه امی هم شد. او برای سریال «پله‌های پشتی کاخ سفید» نیز همین موفقیت را تکرار کرد و دومین نامزدی امی خود را کسب کرد و سرانجام سال ۱۹۷۸ برنده جایزه ایمی پرایم تایم شد.

 

این بازیگر که با دریافت درجه عالی در رشته تئاتر فارغ التحصیل شده بود، از دانشگاه کالیفرنیا در رشته علوم ارتباطات با درجه دکتری فارغ التحصیل شد.

 

این بازیگر در بیش از ۶۰ فیلم سینمایی بازی کرده که «جولیوس سزار» ، «سوپر من ۳»، «نیروی دلتا»، «متل آبی» و«بسکتبال» از جمله آنها هستند. او در بیش از ۷۰ سریال تلویزیونی هم جلوی دوربین رفته که «بونانزا»، «بازگشت مردی از آنکل»، «شکارچی»، «نانی»، «نظم و قانون» و «شیادها» از جمله آنها هستند.

 

او سال ۲۰۱۶  با دو فیلم سینمایی روی پرده‌های بزرگ رفت که شامل «بخش آمریکایی» ساخته جنا ریکر و «ستاره طلا» ساخته ویکتوریا نگری بود.

 

وی نویسنده دو کتاب هم بوده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------