دانه‌های تسبیح در «ماه و پلنگ»



اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبارجدید

احمد امینی در دنیای سینما و تلویزیون، کارگردان شناخته‌شده‌ای است و همه او را به عنوان یک منتقد و کارگردان خوب می‌شناسند که یکطرفه به قاضی نمی‌رود و همیشه مسیر اعتدال را انتخاب کرده است.

به گزارش جام جم، فرقی نمی‌کند برای کار خودش اظهار نظر کند یا کار دیگر کارگردانان. آنچه اهمیت دارد این است که نظرش را به دور از هیاهو و حاشیه بیان می‌کند. همین ویژگی‌ها او را جزو کارگردانان با اخلاق قرار داده که آثار سینمایی و تلویزیونی‌اش همچون این زن حرف نمی‌زند، چتری برای دو نفر، اولین شب آرامش، بی‌گناهان، داوران و... نه‌تنها توانسته نظر مخاطبان عام را جلب کند بلکه به چشم و دل منتقدان هم نشسته است.

 

امینی در تازه‌ترین اثرش با نام ماه و پلنگ که پخش آن از چندی پیش از شبکه سه شروع شده، به قصه معروف شیخ صنعان نگاهی داشته است. در خلاصه داستانی که از این اثر قبل از پخش آن منتشر شد، این طور آمده بود که دزد برای هر خانه راه ورودی می‌یابد و شیطان در هر دل بهانه حضوری. حاج‌صنعان نعیمی باور داشت که 60 سال در دل را به‌روی شیطان بسته نگه داشته و باور داشت این بسته بودن دل تا زمان مرگ ادامه می‌یابد، اما درگیر ماجرایی می‌شود.

 

خواندن این خلاصه داستان از سوی منتقدان و مخاطبان به قاضی رفتن یکطرفه منجر شد، زیرا همه تصور داشتند که قرار است یک بار دیگر قصه سریال میوه ممنوعه را ببینند که سال‌ها پیش حسن فتحی ساخته بود و این بار باید از زاویه نگاه امینی این قصه را به تماشا بنشینند، اما امینی هیچ واکنشی نسبت به این مساله نشان نداد و تلاش کرد سریال پخش شود و بعد درباره آن اظهار نظر کند.

 

سریال ماه و پلنگ پخش شد، اما قصه آن طور نبود که مخاطب تصور می‌کرد؛ حتی اولین صحنه این سریال با یک شوک آغاز شد؛ شوکی که برای مخاطب بسیار عجیب و غریب بود. اولین صحنه با دامادی به نام آرش آغاز شد. او در حالی که از خیابان عبور می‌کند و با تلفن با عروس زندگی‌اش (ویدا جوان) مشغول صحبت است، ناگهان تصادف می‌کند و عروس هم که با لباس عروسی از بالکن آرایشگاه نظاره‌گر این صحنه است، بسرعت خودش را به خیابان می‌رساند.

 

در واقع این غافلگیری را می‌توان به عنوان یک حسن برای این مجموعه محسوب کرد، زیرا رخ دادن تصادف به اتفاقات دیگری منجر شد و صنعان قصه (داریوش ارجمند) تصمیم می‌گیرد تصادف پسرش را به دلیل نداشتن گواهینامه به گردن بگیرد و... در واقع با پیشرفت قصه مخاطب متوجه شد به هیچ وجه این قصه مثل داستان سریال میوه ممنوعه نیست.

 

همین غافلگیری باعث شد تا مخاطب به دیدن مجموعه ماه و پلنگ ترغیب شود و حتی شروع خوب سریال، بیننده را امیدوار کرد که این بار هم با یک مجموعه خوب و دیدنی و یک قصه پیچیده از احمد امینی روبه‌روست، اما ادامه این درام خانوادگی و صحنه‌های شلوغ و پیچیده آن از جمله دروغ صنعان در تصادف و محل کارش، گرفتن وکیل و وادار کردن او برای خرید دو شاهد ماجرا و... نتوانست مخاطب را راضی نگه دارد، زیرا سعید مطلبی، نویسنده سریال که مخاطبان او را بیشتر به‌واسطه نگارش مجموعه تلویزیونی «ستایش‌1‌و2» می‌شناسند، قصه قوام‌داری برای این مجموعه ننوشته است. همین باعث شده تا گره‌های قصه یا همان دانه‌های تسبیح به اندازه کافی به یکدیگر متصل و چفت و بست نشود. در واقع نبود نخ تسبیح مناسب در قصه به سریال آسیب‌هایی زده است. در این باره به رفتارهای شخصیت‌های قصه می‌توان اشاره کرد.

 

محسن، وکیل صنعان (شاهرخ استخری) ابتدا موضع بسیار تندی در مقابل ملکا، وکیل کتایون (ویدا جوان) دارد و مرتب پشت سر ملکا پیش دوست وکیلش (شهروز ابراهیمی) صحبت می‌کند، اما بعد از این‌که دوستش به او می‌گوید تو به ملکا علاقه‌مند هستی، به‌‌رغم انکار اولیه، اما فردای همان روز به دوستش می‌گوید حق با تو هست و من عاشق ملکا شده‌ام!

 

از سوی دیگر، بیتا سحرخیز یا همان ملکای قصه که ابتدا آتش بسیار تندی برای گرفتن حق کتایون (ویدا جوان) دارد، اما خیلی سریع سرد می‌شود و با یک حرکت رمانتیک محسن و این جمله که به او می‌گوید، چرا به ماجرا طور دیگری نگاه نمی‌کنید و ممکن است خود شاهدها به این نتیجه رسیده باشند که سکوت کنند، موضعش را کاملا تغییر داده و حرف محسن را می‌پذیرد و بعد از مدتی هم با او ازدواج می‌کند!

 

در واقع قوام نداشتن شخصیت‌ها و قصه در برخی صحنه‌ها به بازی بازیگران هم سرایت کرده است. به عنوان مثال، شاهرخ استخری تلاش کرده تا نقش یک وکیل خونسرد را بازی کند، اما بازی او به سمت تمسخر رفته و مخاطب با دیدن او فکر می‌کند که همه چیز زندگی از دیدگاه این وکیل، بیهوده و عبث است.

 

گرچه احمد امینی برای تولید سریال ماه و پلنگ، زحمت زیادی کشیده و تلاش کرده این اثرش همچون دیگر سریال‌هایش برای مخاطبان دلنشین باشد، اما این اتفاق نیفتاده است. البته یکی از دلایل آن می‌تواند به زمان تولید برگردد که ابتدا قرار بود زمانی دیگر این سریال پخش شود، اما در اواسط کار در جدول پخش قرار گرفت و همین باعث شد امینی برای رساندن بموقع کار، از کارگردان دیگری کمک بگیرد تا سریال هرچه زودتر برای پخش آماده شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------