مدیرگروه فیلم و سریال شبکه دو سیما: مدیرشبکه «همسایه ها» را متعلق به این شبکه نمی دانست



اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,همسایه ها

سريال «همسایه ها» از همان ابتداي توليدش درگير حاشيه‌هاي بسياري شد. از همان آغاز کار که آرش معيريان قرار بود کارگرداني سريال را برعهده بگيرد و به خاطر مشکل جسمي و عارضه‌اي که براي پايش ايجاد شد از کارگرداني اين مجموعه انصراف داد و مهران غفوريان جايگزين او در اين سمت شد.

به گزارش صبا، شبکه دو سيما، به ‏عنوان شبکه توليد اين سريال انتخاب شد و درحالي‌ که تيزرهاي اين مجموعه بعد از اتمام توليد از اين شبکه پخش مي‌شد يک هفته پخش آن به تعويق افتاد. دلايل تعويق يک‌هفته‏ اي آن مجموعه، نرسيدن به پخش و دلايل فني عنوان شد اما آن‌طور که منابع آگاه به «صبا» درباره اين سريال گفتند محمدرضا جعفري ‏جلوه؛ مدير شبکه، مخالف 100درصد پخش اين سريال از شبکه دو سيما بود و به همين خاطر حاضر نشده است که اين سريال از شبکه ‏اش روي آنتن برود. آن‏طور که فهميديم جعفري ‏جلوه معتقد است شبکه دو به خاطر صبغه‌اي که در توليد سريال‌هاي ملودرام و جدي دارد با پخش «همسایه ها» سطح کيفي ديگر مجموعه‏ ها را هم زيرسوال مي‌برد.

 

شايد دليل اين تصميم هم پخش سريال‌هايي نظير «کيميا»، «هشت‏ و نيم دقيقه» و «به کجا چنين شتابان» بود که هم به ‏لحاظ کيفي و هم به‏ لحاظ جذب مخاطب در اين شبکه موفق عمل کردند. درنهايت گويا با دستور مستقيم مرتضي ميرباقري؛ معاونت سيما، بعد از کشمکشي يک ‌هفته‏ اي سريال «همسایه ها» از شبکه دو روي آنتن مي‏ رود اما باز هم جعفري ‏جلوه از موضعش کوتاه نمي ‏آيد و مخالفت خود را براي پخش اين مجموعه از شبکه دو سيما مکررا اعلام مي‏ کند.

 

مسعود صباح؛ مدير گروه فيلم و سريال شبکه دو، تنها مديري بود که حاضر شد درباره اين مسئله با «صبا» گفت ‏و گو کند و پاسخ تماس ما را داد. در اين راستا با حسين کرمي و محمدرضا جعفري ‏جلوه هم تماس‌ گرفتيم که امکان گفت‌وگو فراهم نشد. صباح اما تقريبا شنيده‌هاي «صبا» را تاييد کرد و گفت: «همسایه ها» سفارشي از سازمان براي گروه فيلم و سريال شبکه دو براي پر کردن چالش کمبود کمدي در سيما بود و در راستاي آن هم سريال «لیسانسه ها» کليد خورد که زمستان پخش مي‏ شود. شبکه دو در اين مدت چند سريال مخاطب‏ پسند در ژانر ملودرام و جدي داشت که پخش «همسایه ها» مي‌توانست بعد از ايام عزاداري محرم و صفر، تنوع خوبي براي اين شبکه به شمار بيايد اما درنهايت اين امر ميسر نشد.

 

او در ادامه عنوان کرد که تمام مديران مرکز امور نمايش سيما و شخص آقاي جعفري ‏جلوه در جريان توليد اين کار بودند و برآن نظارت داشتند. وي اضافه کرد: در اين سريال چند اتفاق خوب افتاده است يکي اين‏که اين مجموعه از آن تمرکز در آپارتمان و محبوس بودن در يک فضاي خانگي متداول در طنزهاي ديگر فاصله گرفته است؛ دوم اين‏که مهران غفوريان با اين سريال بعد از مدت‌ها، دوباره کارگرداني‌ را تجربه کرده است. همچنين بايد بگويم که تيم توليد و سازنده «همسایه ها» با نظارت کامل سيما و گروه فيلم و سريال و همچنين ناظر کيفي کار -که مهدي فرجي بود- توليد را پيش بردند و درنهايت کار بازبيني شد و پخش آنونس‌ها شروع شد و سير طبيعي هر سريالي براي پخش در تلويزيون را طي کرد. اما درنهايت جعفري ‏جلوه از پخش آن در شبکه دو سيما رضايت نداشت و اين سريال را متعلق به شبکه دو نمي‌دانست.

 

صباح معتقد است که شايد اين اتفاق نبايد مي‌افتاد و عنوان کرد: البته اين کار را بايد با همين جنس‌ کارها و کارهاي قبلي خود کارگردان مقايسه کرد. مقايسه‌اش با کارهاي ديگر نه معقول است نه امکان‏پذير. خواست ما از مهران غفوريان همين بود؛ اين‏که موضوعات روز اجتماعي با بيان شيرين و طنز بيان شود و فضايل و رذايل اخلاقي با لحني شيرين بيان شود که اين تيم تقريبا به اين هدف رسيدند.

 

او ادامه داد: هيچ کاري بدون بازبيني مسئولان پخش و مدير شبکه اتفاق نمي‌افتد و جعفري ‏جلوه با جزئيات کار اختلاف سليقه داشت و البته نظراتي هم داد که در توليد خيلي موثر بود. به هرترتيب کار روي آنتن رفت اما درنهايت وي احساسش اين بود که ادامه پخش اين کار از شبکه دو سيما امکان‌پذير نيست.

 

صباح در پايان اين گفت ‏و گو صراحتا اعلام کرد: جعفري ‏جلوه اصولا توقعش از کار کمدي، اين‏گونه کارها نيست؛ کارهايي که مورد علاقه مخاطبان عام يا بخشي از آن‏ها باشد. با اين ژانر کارها خيلي موافق نيست و اين هم نگاه اوست و به اين نتيجه رسيد که سريال را به شبکه نسيم واگذار کند. من فکر مي‌کنم آقاي جعفري ‏جلوه با تجربه‌اي که در مديريت دارد حتما پاسخ مناسب و خوب دارد. من هم به‏ نوبه خودم سعي کردم به‏ صورت شفاف سير ماجرا را بگويم که برداشت ديگري اتفاق نيفتد. اما در مجموعه سيما احساس مي‏شود «همسايه ‏ها» کار خوبي است و براي همين از شبکه ديگري پخش مي ‏شود.

 

اظهارات شفاف صباح در اين زمينه باعث مي‏ شود که گفته ‏هاي ديگران در اين زمينه ضدونقيض به نظر برسد. يکي از اين گفته ‏ها، مصاحبه‌ عليرضا سبط ‏احمدي؛ تهيه‌کننده اين سريال بود که تصور نمي‌کرد که اختلافات داخلي شبکه دو علني شود و به همين خاطر در گفت‏ وگويي با «فارس» عنوان کرد: شبکه دو جدول پخش فشرده‌اي دارد و يکي از دلايل جا به‏ جايي، همين جدول پخش فشرده بود. کارهاي نمايشي معمولا در گروه‌هاي فيلم و سريال انجام مي ‏شود، ولي متولي نهايي، مرکز امور نمايشي سيماست که با شبکه و معاونت سيما تعامل دارد. باتوجه به جدول پخش فشرده شبکه دو و برنامه‌هاي گفت‌وگو محوري که تدارک ديده، ما ترجيح داديم شبکه پخش تغيير پيدا کند، چرا که در همين شب هم دچار مشکلاتي در اين زمينه بوديم که يا زمان سريال کوتاه مي‌شد يا تيتراژ انتهايي نداشتيم.

 

گفتني است مجموعه «همسایه ها» به کارگرداني مهران غفوريان هرشب از ساعت21:45 از شبکه نسيم پخش مي‏شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------