افشاگری پولاد کیمیایی درباره تهیه‌کننده «قاتل اهلی»!



اخباربازیگران,اخبارهرنمندان,کیمیایی

با مشخص شدن اختلافاتی که بین مسعود کیمیایی و منصور لشگری قوچانی در فیلم «قاتل اهلی» به وجود آمده، پولاد کیمیایی روایت عجیبی از اتفاقاتی که در طول فیلمبرداری «قاتل اهلی» رخ داده، مطرح می‌کند.

«قاتل اهلی» آخرین ساخته مسعود کیمیایی این روزها حواشی بسیار زیادی را به خود دیده است. که یکی از مهم‌ترین آنها به اختلاف‌هایی باز می‌گردد که بین منصور لشگر قوچانی و مسعود کیمیایی به وجود آمده است. مسعود کیمیایی معتقد است به دلیل عدم فیلمبرداری سکانس‌های مورد نظر خود، «قاتل اهلی» فیلم او به حساب نمی‌آید و حتی خواستار عدم نمایش این فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر شده است.

 

در همین حال پولاد کیمیایی فرزند مسعود کیمیایی و بازیگر «قاتل اهلی» درباره حواشی پشت صحنه فیلم «قاتل اهلی» می‌گوید.

 

پولاد کیمیایی درباره حاشیه‌هایی که از اوایل پیش تولید «قاتل اهلی» به وجود آمد، توضیح می‌دهد: «در ابتدا باید بگویم فیلمنامه‌ای به نام «قاتل اهلی» توسط مسعود کیمیایی به نگارش درآمد که بعد از چند نوبت بازنویسی، قرار شد به تهیه کنندگی آقای منصور لشگری قوچانی ساخته شود. بازنویسی‌هایی که در این فیلمنامه به وجود آمد باعث شد سکانس‌هایی به فیلمنامه اولیه اضافه و یا کم شود.»

 

او در ادامه ادعا می کند که تهیه کننده این فیلم به سلیقه خود فیلمبرداری فیلم مسعود کیمیایی را متوقف کرد: «بعد از کلید خوردن «قاتل اهلی»، سکانس‌هایی از آن جلوی دوربین رفت، اما در حالی که هنوز 10 الی 12 سکانس حساس از این فیلم باقی مانده بود، آقای لشگری قوچانی تهیه کننده «قاتل اهلی»، بدون اطلاع کارگردان، کار را متوقف کرد و بنا بر سلیقه خودشان اعلام کردند که دیگر به فیلمبرداری سکانس‌های باقیمانده نیازی نیست.»

 

بازیگر «جرم» در ادامه این موضوع اضافه می‌کند: «بخش‌های ضبط نشده از فیلم، جزو سکانس‌های بسیار مهم و تاثیرگذار «قاتل اهلی» به حساب می‌آید که می‌توانم به سکانس پایانی، رابطه پدر و مادر شخصیتی اصلی، رابطه نقش من با خانم پگاه آهنگرانی و امیر جدیدی اشاره کنم. این‌ قسمت‌های ضبط نشده، متعلق به سکانس‌هایی از فیلمنامه‌ای است که ما برای بازی در آن قرارداد امضا کردیم و ما بعد از خواندن فیلمنامه نهایی حاضر شدیم که در «قاتل اهلی» به ایفای نقش بپردازیم. در زمان فیلمبرداری قرار شد بعد از سکانس  کنسرت، سکانس‌های باقی مانده از جمله سکانس پایانی فیلم به شکل جداگانه گرفته شود، اما بعد از فیلمبرداری در برج آزادی، آقای قوچانی سفر رفتند و فیلم بلاتکلیف ماند.»

 

دستکاری کردن فیلمنامه و واکنش مسعود کیمیایی

 

پولاد کیمیایی در ادامه می‌گوید منصور لشگری قوچانی در زمان پیش تولید «قاتل اهلی»، نسخه‌ای از این فیلمنامه را به مسعود کیمیایی ارائه داد که خود در آن دخل و تصرف کرده بود: «دقیقا به خاطرم دارم زمانی که ما در مشهد بودیم، آقای قوچانی نسخه‌ای از فیلمنامه «قاتل اهلی» را مقابل مسعود کیمیایی قرار داد که بخش‌هایی از آن به صورت نقطه چین پر شده بود و از مسعود کیمیایی درخواست کرد که برخی از این نقطه چین‌ها را با دیالوگ‌های مخصوص به خود پر کند، اما وقتی آقای کیمیایی کمی از فیلمنامه را ورق زد، متوجه شد که تهیه کننده فیلم به دلخواه خود، دیالوگ‌هایی به فیلمنامه اضافه کرده است که این موضوع باعث ناراحتی بسیار زیاد آقای کیمیایی شد و ایشان مجبور شد جایگاه آقای قوچانی در سینما را به او یادآوری کند. حتی این اتفاقات باعث شد که مسعود کیمیایی در مقاطعی اعلام کند که از ساخت این فیلم انصراف خواهد داد و کار به جدایی هم کشید. در نهایت با میانجی گری وزارت ارشاد این فیلم هر طور که بود، جلو رفت. آقای قوچانی در زمان ساخت فیلم می‌خواست اطراف آقای کیمیایی را خلوت کند و در ابتدا دستیار مسعود کیمیایی را تغییر داد و سپس صدابردار کار را عوض کرد تا آدم‌های خود را سر پروژه بیاورد.»

 

بازیگر «مرگ تدریجی یک رویا» که ابتدا از حضور در فیلم «قاتل اهلی» انصراف داده بود، درباره جدایی خود از این فیلم می‌گوید:« زمانی که قرار شد فیلم جدید مسعود کیمیایی کلید بخورد و وارد پیش تولید شود من از بازی در این فیلم به دلیل قراردادی که با سعید سهیلی برای بازی در فیلم «گشت ارشاد 2» داشتم، انصراف دادم و حتی این موضوع را رسانه‌ای هم کردم. بعد از این تصمیم، با آقای قوچانی جلسه‌ای داشتیم، که ایشان از من پرسید برای جایگزینی نقش خودت چه بازیگری را پیشنهاد می‌کنی؟ که من هم دوست و همکار عزیزم امیر جدیدی را برای بازی در این فیلم معرفی کردم و خودم هم سر پروژه «گشت ارشاد 2» رفتم. حالا اخیرا من می بینم که ایشان در برخی محافل می‌گویند که پولاد کیمیایی می‌خواست در «قاتل اهلی» قهرمان داستان باشد، آخر اگر من چنین قصدی داشتم که همان ابتدا از پروژه انصراف نمی‌دادم و برای نقش خودم جایگزین معرفی نمی‌کردم!»

 

اما کیمیایی درباره اتفاقاتی که باعث شد او به پروژه «قاتل اهلی» بازگردد، توضیح می‌دهد: «وقتی من از پروژه «قاتل اهلی» جدا شدم،‌ آقای کیمیایی به من گفتند بیا و نقش خواننده را بازی کن. من ترجیح می‌دادم که در فیلم «قاتل اهلی» بازی نکنم، زیرا اصلا الزامی وجود ندارد که بنده در تمامی فیلم‌های پدرم حضور داشته باشم. اما وقتی که آقای قوچانی اصرار کرد که من این نقش را قبول کنم، با این‌که مشغله‌های بسیاری داشتم، بالاخره پیشنهاد بازی در این فیلم را پذیرفتم. حتی پس از پذیرفتن شفاهی این پیشنهاد، دو دل بودم که در «قاتل اهلی» بازی کنم، اما وقتی که آقای پرویز پرستویی شخصا با من تماس گرفتند تا سر پروژه حاضر شوم، دیگر نتوانستم بازی در این فیلم را رد کنم، زیرا پرویز پرستویی بزرگ ما و پیشکسوت بازیگری سینمای ایران است و به احترام ایشان و اصرار شخص تهیه کننده بازی در «قاتل اهلی» را پذیرفتم.»

 

از ابتدا مخالف کار کردن با قوچانی بودم 

بازیگر «زندگی با چشمان بسته» همچنین می‌گوید از ابتدا مخالف حضور قوچانی به عنوان تهیه کننده فیلم «قاتل اهلی» بوده است : «راستش را بخواهید من از همان ابتدا هم مخالف حضور آقای قوچانی به عنوان تهیه کننده فیلم «قاتل اهلی» بودم، اما چون دیدم پدرم می‌خواهد بعد از گذشت نزدیک به چهار سال فیلمی را جلوی دوربین ببرد، دیگر نخواستم در این زمینه مانعی ایجاد کنم. حتی من با توجه به اختلافاتی هم که با آقای لشگری قوچانی داشتم، برگشتم و نقش خواننده فیلم را با تمام سختی‌هایی که داشت بازی کردم زیرا می‌بایست بر سر دو پروژه حاضر می‌شدم و نقش خواننده هم تمرینات بسیار زیاد و سختی‌ داشت.»

 

اما یکی از بحث برانگیز ترین مسائلی که پیرامون فیلم «قاتل اهلی» به وجود آمده به سکانس‌هایی باز می‌گردد که در فیلمنامه وجود دارد، اما همچنان فیلمبرداری نشده است. پولاد کیمیایی در رابطه با این سکانس‌ها می‌گوید : «بعد از این‌که ما سکانس‌های کنسرت را گرفتیم، آقای قوچانی به سلیقه خودش تصمیم گرفت فیلمبرداری را متوقف کند و حتی تجهیزات فیلمبرداری را پس دادند. درحالی که سکانس‌هایی از  بازی من، خانم آهنگرانی و امیر جدیدی در این فیلم همچنان ضبط نشده بود و آقای قوچانی چون به فکر اکران خوب این فیلم بود، اصرار داشت حتما بخش‌های کنسرت در فیلم وجود داشته باشد.»

 

در شکل فعلی، مخاطب فیلم را نمی‌فهمد 

کیمیایی در ادامه توضیحات بیشتری در مورد این سکانس‌های ضبط نشده ارائه می‌دهد: «پانزده دقیقه از بازی من در فیلم بیرون حذف شده و برخی از مهم‌ترین سکانس‌ها از جمله پایان‌بندی فیلمبرداری نشده‌اند و این باعث شده داستان فیلم با پراکندگی زیادی مواجه شود. اگر مخاطب فیلم را ببیند در برخی موارد متوجه خط اصلی داستان نمی‌شود و با خود می‌گوید که چگونه شخصیتی که من در آن بازی کردم، متوجه برخی اتفاقات شده است که پیش از این تصویری از آن ندیده است. الان در این نسخه از فیلم، شخصیت‌های من و امیر جدیدی و پگاه آهنگرانی به قول معروف روی هوا هستند و این موضوع فقط مشکل من نیست، چون الان سه بازیگر دیگر مشکل ضعف در شخصیت پردازی دارند. اتفاقا اخیرا من از برخی دوستان شنیده‌ام که آقای قوچانی گفته‌اند که پولاد کیمیایی از نقش‌اش راضی نبوده و می‌خواسته بیشتر جلوی دوربین باشد و قهرمان بازی درآورد. اولا این که نقش خواننده «قاتل اهلی» بسیار کوتاه، کم حرف و کم حرکت است و نقشی نیست که مثلا من بخواهم با آن سیمرغ بگیرم! مشکل ما ‌تکه پاره شدن خط اصلی داستان فیلم است و این موضوع تنها مشکل من نیست! ایشان حتی به نقش آقای پرویز پرستویی هم رحم نکرده و سکانس‌هایی از بازی ایشان در «قاتل اهلی» را حذف کرده که باعث شده نقش قهرمان اصلی داستان کمرنگ شود.»

 

 پولاد کیمیایی در رابطه با شکایت کارگردان و سایر عوامل «قاتل اهلی» از تهیه کننده فیلم می‌گوید: «شکایت ما از آقای قوچانی دو بخش دارد، بخش اول اعتراض ما، به این موضوع باز می‌گردد که ما برای فیلمی قرار داد بستیم که در فیلمنامه آن شخصیت پردازی‌های مشخصی داشت،اما حالا سکانس‌های زیادی از نقش‌های ما حذف شده و برخی سکانس‌ها گرفته نشده است، به طوری که کارگردان، فیلمبرداری و... همه متفق القول، معتقدند سکانس‌های اصلی فیلمنامه هنوز فیلمبرداری نشده است.»

 

او در مورد بخش دوم شکایت عوامل فیلم «قاتل اهلی» از منصور لشگری قوچانی گفت: «بخش دوم شکایت ما به این باز می‌گردد که قرارداد ما به عنوان بازیگر دراین فیلم به اتمام رسیده است، اما هنوز با ما هیچگونه تسویه‌ای انجام نشده و حتی لباس‌های من هم همچنان در گرو این پروژه مانده است. به هر حال کارگردان و نویسنده یک فیلم، حق و حقوقی معنوی نسبت به داستان و قصه فیلم دارد و یک تهیه کننده نمی‌تواند به واسطه تولید سه چهار فیلم، در فیلمنامه‌ای که مسعود کیمیایی آن را نوشته است دخل و تصرف کند.»

 

پولاد کیمیایی که از اتفاقات پشت صحنه «قاتل اهلی» به شدت دلخور است، ادامه می‌دهد: «من این را می‌توانم بگویم که واقعا خستگی ماه‌ها تمرین و کار کردن با توجه به اتفاقاتی که امروز برای فیلم افتاده بر تنمان مانده است. آقای قوچانی حتی در روزهای اخیر در برخی محافل گفته‌اند که بازیگران حاضر نشده‌اند جلوی دوربین مسعود کیمیایی بروند، در حالی که تمام اشخاصی که تا به امروز با مسعود کیمیایی کار کرده‌اند، می‌توانند شهادت بدهند، که آقای کیمیایی اصلا اجازه نمی‌دهند در فیلمی که خودش کارگردانی آن را به عهده دارد، چنین اتفاقاتی رخ دهد که مثلا یک بازیگر نخواهد جلوی دوربین او حاضر شود. برخی‌ها باید تا به امروز متوجه شده باشند که نمی‌توانند در مورد نحوه کار مسعود کیمیایی حرف دربیاورند!»

 

تبلیغات «کارگاه آزاد فیلم» در ماهواره 

بازیگر «سربازهای جمعه» همچنین به بحث ارائه تبلیغات موسسه «کارگاه آزاد فیلم» در شبکه‌های ماهواره‌ای از سوی منصور لشگری قوچانی اشاره می‌کند و در این باره می‌گوید: «آقای لشگری قوچانی به واسطه فعالیت‌های تلویزیونی‌شان در زمینه تبلیغ محصولات در استان‌ها، از نظر مالی به جایگاهی رسیده‌اند که امروز به عنوان تهیه کننده فیلم‌های سینمایی هم شناخته می‌شوند و می‌خواهد با قرار گرفتن کنار نام مسعود کیمیایی، آوازه‌ای برای خود دست و پا کند، که البته اتفاقا امروز توانسته با توجه به این اتفاقات، شکل منفی اسم و رسمی برای خود به وجود آورد. اما یکی از مهم‌ترین لطمه‌هایی که در چند سال اخیر به ما وارد شد، ارائه تبلیغات کارگاه آزاد فیلم به شبکه GEM بود که این موضوع از طریق آقای لشگری قوچانی انجام شد و باعث شد که دو ماه تلفن‌های موسسه «کارگاه آزاد فیلم» قطع شود و این موسسه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کند، زیرا زمانی ایشان می‌خواست در «کارگاه آزاد فیلم» شریک شود.»

 

کیمیایی در رابطه با شراکت منصور لشکری قوچانی با مسعود کیمیایی در «کارگاه آزاد فیلم» ادامه می‌دهد: «آقای قوچانی چندی پیش به ما پیشنهاد داد که در «کارگاه آزاد فیلم» شریک شود و ما هم در ابتدا قبول کردیم، اما ایشان برگه‌ای جلوی مسعود کیمیایی قرار داد که می‌گفت 40 درصد از مالکیت این موسسه در اختیار آقای قوچانی قرار گیرد و 40 درصد آن برای آقای کیمیایی و 20 درصد باقی مانده به فرزند آقای قوچانی که این روزها در انگلستان مشغول تحصیل برسد. این قرارداد در واقع ورق کاغذی بود، که اگر پدر من آن را امضا می‌کرد، تمامی حق و حقوق موسسه «کارگاه آزاد فیلم» بدون آورده مالی در اختیار آقای قوچانی قرار می‌گرفت و مدیریت این آموزشگاه، از مسعود کیمیایی سلب می‌شد. حال من شنید‌ه‌ام که ایشان در برخی از محافل از واژه «آقازاده» برای من استفاده کرده است. اما همان‌طور که گفتم مشخص است آقازاده‌ها چه کسانی هستند.»

 

فرزند مسعود کیمیایی در پایان می‌گوید: «ما شکایت خود را با مدارکی که در اختیار داریم، از طریق خانه سینما و مجامع قضایی پیگیری خواهیم کرد، چون این‌گونه نیست که یک تهیه کننده با تولید چهار فیلم، در مولف بودن کارگردانی با نام مسعود کیمیایی تشکیک ایجاد کند و خدای ناکرده بخواهد با آبروی پدر بنده بازی کند.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------