وایسا دنیا...



اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,دنیا فنی‌زاده

پیرامون درگذشت دنیا فنی‌زاده؛ یکی از برجسته‌ترین عروسک‌گردان‌های تلویزیون و سینما

به گزارش صبا، پرویزفنی‌زاده؛ نامی که با شنیدن آن لاجرم به یاد «رگبار» و «تنگسیر» می‌افتیم؛ «دایی‌جان ناپلئون» و «سلطان صاحبقران» هم اسامی دیگری هستند تا مهر تاییدی بر ادعای هنرمندی او باشند. فنی‌زاده متولد ۷ بهمن ۱۶ در تهران بود. او در مدت زمان حیات خود بیست سال به فعالیت هنری مشغول بود که ماحصل آن ۱۹ فیلم سینمایی و ۷۰ نمایش شد؛ پرویز فنی‌زاده در 5 اسفند سال 58 چشم از جهان فرو بست. دنیا و هستی دو دختر فنی‌زاده بودند. دنیا فنی‌زاده دختری متولد پاییز بود، او در آبان سال ۴۶ در تهران به‌دنیا آمد و به‌دلیل شغل پدرش در جشنواره‌های مختلف کودک‌و‌نوجوان که هرساله برگزار می شد حضور داشت، شاید جرقه‌های انتخاب حرفه برای آینده‌اش از همین سال‌های کودکی زده شد، به‌همین سبب از برنامه‌های مختلف کانون پرورش فکری کودکان‌و‌نوجوان بیشتر بهره برد تا این‌که عروسک‌گردانی انتخاب نهایی او شد.

  

دنیا در سن 11-12 سالگی با پیشنهاد بازیگری مواجه شد اما هیچ‌وقت این پیشنهاد را نپذیرفت و ما او را در هیچ کارتصویری به‌عنوان بازیگر شاهد نبودیم؛ برهمین اساس در گفت‌و‌گویی درخصوص این پیشنهاد اظهار کرده بود: پیشنهاد بازی داشته‌ام. دوست پدرم، کارگردان خوب سینما بهرام بیضایی، به من گفت بازی کنم. قبول این پیشنهاد برایم خیلی سخت بود. آن هم به‌خاطر بحث کوچکی که بین من و پدرم برای همیشه نصفه ماند. او دوست نداشت من بازیگر شوم و ما هیچ‌وقت فرصت نکردیم در این مورد با هم صحبت کنیم. شاید اگر اکنون بودند، با هم صحبت می‌کردیم. شاید دلیل قانع‌کننده‌ای برایم داشتند اما نمی‌دانم آن زمان در چه شرایطی بودند که دوست نداشتند من، دخترش، بازیگر شوم و چون هنوز آن دلیل را پیدا نکرده‌ام، به احترام حرف پدرم این کار را انجام ندادم و تمام نیرویم را برای کار عروسکی و کودک گذاشتم.

 

سال61 اولین حضور او در مجموعه عروسکی «زاغچه کنجکاو» به‌کارگردانی رضا فیاضی بود، پس از آن در سال 64 عروسک‌گردانی را در کار «چتر با آواز باران» تجربه کرد؛ فنی‌زاده فعالیت درعرصه کودک و عروسک‌گردانی را همچنان ادامه داد تا به مجموعه «هادی هدی» رسید؛ او در پروژه سینمایی «گربه آوازه‌خوان» به‌نویسندگی و کارگردانی کامبوزیا پرتوی هم با همین سمت کار کرد. فنی‌زاده در این سال‌ها با ایرج طهماسب و حمید جبلی آشنا بود و همکاری‌هایی داشت تا این‌که نوبت به گرداندن کلاه قرمزی در«صندوق پست» رسید؛ برخی از مشهورترین عروسک‌های برنامه تلویزیونی «صندوق پست»، جقجقه و فرفره، ژولی‌پولی و گلابی بود اما مهمترین آن‌ها کلاه قرمزی بود که بسیار پرطرفدار شد. دهه 70 و معرفی کلاه قرمزی و گرداندن آن تا آخرین برنامه «کلاه قرمزی» ادامه داشت.

 

دنیا فنی‌زاده شکل ظاهری عروسک را عامل مهمی نمی‌دانست، آنچه که برای او اهمیت داشت سازنده عروسک و نحوه ساخت آن بود؛ این‌که یک عروسک به‌خوبی ساخته شده باشد تا عروسک‌گردان هم بتواند ارتباط خوبی با او برقرار کند. نکته مهم بعدی برای او گروه تولید و فکر و اندیشه پشت تولید یک کار بود. او هدف و دغدغه اصلی خود را شادکردن کودکان و نوجوانان مطرح کرده بود.

 

«صندوق پست و کلاه قرمزی»، «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «کلاه قرمزی وسروناز»، «کلاه قرمزی و بچه ننه» و به‌طورکل همه مجموعه عیدانه «کلاه قرمزی» در این سال‌ها از حضور دنیا فنی‌زاده بهره برده است.

 

 

سوم مهرامسال بود که دنیا فنی‌زاده در ارتباط تلفنی با برنامه «حالاخورشید» در گفت‌و‌گو با رضارشیدپور از بیماری ده ساله خود یعنی سرطان عضله صحبت کرد. او در این گفت‌و‌گو از لمس‌شدن دست راستش و گرداندن کلاه قرمزی در آخرین کار با دست چپش صحبت کرد. فنی‌زاده کلاه قرمزی را پسر بزرگ خود می‌دانست، چرا که سیاوش و ارشیا سهامی (پسران دوقلوی فنی‌زاده) از کلاه قرمزی کوچک‌ترند.

 

سرانجام دنیا فنی‌زاده با تمام خاطرات شیرین و به‌یاد ماندنی در طول 25 سال عروسک‌گردانی چهارشنبه 8 دی برای همیشه زمین خاکی را ترک کرد. فنی‌زاده و تمام عروسک‌گردان‌ها، کسانی هستند که هیچ‌گاه دیده نمی‌شوند، امروز و در زمانی که عامل اصلی حرکات خاطره‌انگیز کلاه قرمزی برای همیشه او را ترک کرده از او سخن می‌گوییم. زنی که با وجود بیماری و سختی‌های آن هرگز از فعالیت‌های هنری و علاقمندی خود دست نکشید و حاضر نشد در برابر بیماری‌اش تسلیم شود. فنی‌زاده در 49 سالگی به دیدار پدر شتافت. یاد و خاطره این هنرمند را مانند همه هنرمندان سفرکرده در یاد زنده نگاه می‌داریم و با هربار دیدن کلاه قرمزی به یادش خواهیم بود. لبخند بزن خانم فنی‌زاده، حتی وقتی که می‌روی هم لبخند بزن، یاس در صورت و چشمان پرمهر تو جایی ندارد. بدرود دنیا فنی‌زاده...

 سفر سلامت

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------