محمد سلوکی: مجریگری درآمد زیادی ندارد



اخباربازیگران,اخبارهرنمندان,محمد سلوکی

محمد سلوکی سال‌هاست در حوزه اجرا در تلویزیون فعالیت می‌کند. او برنامه‌های مختلفی را اعم از زنده، تولیدی، آیتمی و... اجرا کرده و یک مجری حرفه‌ای است که کارهایش را در حد استاندارد و قابل قبولی انجام داده است.

به گزارش جام جم، سلوکی البته دغدغه بازیگری هم دارد و چند تجربه خوب در تئاتر و سینما مثل علی سنتوری ساخته داریوش مهرجویی و نمایش قاتل کارلسون هسه به کارگردانی مسعود رایگان هم داشته است.

 

نوروز 1392 محمد سلوکی برنامه پرمخاطب و جذاب سین مثل سریال را روی آنتن داشت و سال قبل هم در مراسم اختتامیه فیلم فجر اجرای شایسته‌ای داشت.

 

با محمد سلوکی درباره ویژگی‌های یک مجری خوب و اجرای برنامه‌های مختلف گفت‌وگویی انجام داده‌‌ایم.

 

آیا همچنان بعد از گذشت یک دهه، اجرا برایتان جذابیت دارد؟ 

اجرا برایم سخت‌تر شده، اما علاقه‌ام هم دوچندان شده است. زیرا با افزایش تجربیاتم متوجه شدم این حرفه، کار پراهمیتی است و باید خیلی حرفه‌ای بود.

 

در خلوت، خودتان را مورد نقد هم قرار می‌دهید؟ 

همه مجریان چنین کاری را انجام می‌دهند و من حتی اگر مهمان برنامه‌ای باشم، بعد از برنامه نوارش را بارها نگاه می‌کنم و نوع کارم را آنالیز می‌کنم و نظر دیگران را درباره نحوه اجرایم می‌پرسم، به همین دلیل در سال‌های اخیر گزینه‌کار شده‌ام تا سطح کاری‌ام را حفظ کنم.

 

شاید به همین دلیل گزینه کاری شما باشد که اجرای مراسم مهمی مثل اختتامیه فیلم فجر به شما سپرده می‌شود...

جشنواره فیلم فجر ویژگی خاصی برای همه ما دارد که سالی یکبار برگزار می‌شود. البته من این شانس را داشتم که اجرای چند دوره این جشنواره را عهده‌دار باشم. در کلیت من در دوران فعالیتم اجرای اغلب جشنواره‌های معتبر را انجام داده‌ام واین برایم ارزشمند است.

 

یک مجری برنامه تلویزیونی باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ 

هر شغل و حرفه‌ای به یکسری ویژگی‌های خاص نیازمند است. در مورد مجریگری هم مصداق‌های زیادی مثل وضع ظاهری و پوشش مرتب و تمیز، فیزیک مناسب و دانش و فهم وجود دارد. در وهله اول مخاطب ابتدا چهره و فیزیک مجری را می‌بیند و بعد حرف‌هایش را می‌شنود. در ضمن یک هنرمند و مجری باید مواظب خیلی از رفتارهای اجتماعی‌اش باشد. در کلیت حداقل‌هایی وجود دارد که باید مجری با توجه به فرهنگ جامعه ما آن را رعایت کند و کار یک مجری ایرانی به‌طور حتم با یک مجری آمریکایی یا اروپایی متفاوت است و همه همکارانم از یک حداقل استاندارد در کارشان برخوردار هستند.

 

مواقعی که اجرای یک برنامه زنده و بزرگ را برعهده دارید چه ویژگی‌های متفاوت دیگری را رعایت می‌کنید؟ 

بسته به نوع ساعت پخش برنامه‌هایی که اجرا می‌کنم ساعت خوابیدن و غذا خوردنم تغییر پیدا می‌کند .برای اجرای برنامه‌ای مثل سین مثل سریال که برنامه گسترده و بزرگی بود حدود 4 کیلو وزن بدنم کم شد.

 

مطالعه و شناخت از مسائل اجتماعی برای موفقیت کار یک مجری چقدر ضروری است؟ 

مطالعه جزو الزامات مجری است. کار اجرا حرف زدن با آدم‌هاست و ناگزیر هستیم خیلی از چیزها را بدانیم یا آنهایی را که نمی‌دانیم بپرسیم.

 

جزو مجریان خوش‌پوش هستید. آیا در زمینه انتخاب و پوشیدن لباس مشورت هم انجام می‌دهید؟ 

زیاد اهل لباس خریدن نیستم. موقعی که برای خرید لباس می‌روم تلاش می‌کنم اگر قرار است یک یا دو شلوار بخرم به رنگ و مدل شلوار فکر کنم که چقدر می‌توانم با سایر لباس‌هایی که دارم آنها را هماهنگ کنم؛ بنابراین با دقت لباس تهیه می‌کنم. در کلیت من هم مثل خیلی از مردم تعدادی لباس معمولی و مقداری هم لباس مهمانی و شغلی دارم.

 

جذابیت مجریگری برای شما در چه تعاریفی خلاصه می‌شود ؟ 

در سال‌های اول مجری شدنم درآمد، شهرت و محبوبیت شغل مجریگری برایم خیلی جذابیت داشت. با گذشت زمان و افزایش تجربیات کاری‌ام این مسائل رنگ باخت‌. کلا شغل مجریگری درآمد زیادی ندارد و شغل‌های زیاد دیگری وجود دارد که کار راحت‌تر و درآمد بیشتری دارد. شغل اجرا کار خاص و تخصصی شده و توقعات مردم هم خیلی بالا رفته است و اگر من قرار است مجری بمانم باید سطح کاری‌ام را ارتقا بدهم.

 

به نظر شما جای خالی مراسمی که سالانه بهترین مجری را انتخاب کند احساس نمی‌شود؟ 

وجود چنین مراسمی در بین مجریان ایجاد انگیزه می‌کند و می‌تواند کمک کند در کارشان پیشرفت کنند.

 

استانداردهای اجرا در ایران چقدر به استانداردهای جهانی نزدیک است؟ 

اگر بخواهیم کاراکتر یک مجری ایرانی را با مجری شبکه‌های معتبر خارجی بسنجیم، در جاهایی بهتر هستیم و در بخش‌هایی باید تلاش بیشتر انجام بدهیم تا به استاندارد برسیم. به هرحال در اروپا و آمریکا تلویزیون قدمت و سابقه بیشتری نسبت به ایران دارد و به لحاظ تجربه از ما جلوتر هستند. مجریان ایرانی تقریبا خود‌ساخته وارد این حرفه شده‌اند. درحالی که در آنجا مجریان در محیط‌های دانشگاهی و علمی تربیت می‌شوند. ما اساتیدی از قبیل دکتر عالمی و میرفخرایی داریم که از تجربیاتشان بهره‌مند شده‌ایم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------