یادداشت های هنرمندان به مناسبت درگذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی



اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبارجدید

شاید کمتر شخصیتی را بتوان در چهار دهه اخیر سراغ گرفت که تا این اندازه در سرنوشت کشور سهیم بوده باشد. نکته دیگر آنکه او از جمله اعاظم و اکابر سیاسی بود که ایران را بسیار دوست داشت و حتی اگر خطا هم می‌کرد، در پی جبران برمی‌آمد.اکبر هاشمی رفسنجانی همیشه خیرخواه بود و اگر پای منافع شخصی در میان بود او سوی منافع ملی را می‌گرفت و حتی حاضر بود از آبروی خود هزینه کند.

خیرخواهِ وطن/ سید محمد بهشتی 

ابعاد گوناگونی در شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قابل بررسی و توجه است و به اصطلاح این موضوع اظهر من الشمس است. چه، شاید کمتر شخصیتی را بتوان در چهار دهه اخیر سراغ گرفت که تا این اندازه در سرنوشت کشور سهیم بوده باشد.  نکته دیگر آنکه او از جمله اعاظم و اکابر سیاسی بود که ایران را بسیار دوست داشت و حتی اگر خطا هم می‌کرد، در پی جبران برمی‌آمد.اکبر هاشمی رفسنجانی  همیشه خیرخواه بود و اگر پای منافع شخصی در میان بود او سوی منافع ملی را می‌گرفت و حتی حاضر بود از آبروی خود هزینه کند. هاشمی رفسنجانی اما با سابقه بیش از نیم قرن مبارزه و سپس فعالیت سیاسی -یعنی از پیش از 15 خرداد 1342 - ، کوهی از تجربه داشت و در 38 سال اخیر نیز این حضور در صحنه سیاسی کشور را استمرار بخشیده و نشان داد که از پس همه این سال‌ها، سربلند و سرفراز بیرون آمده است.

 

جای خالی او  /پری صابری

من این ضایعه را به خانواده ایشان، به ویژه دخترش فائزه و مردمانی که دنباله‌رو حرکت سیاسی ایشان بودند تسلیت می‌گویم. جای خالی او مطمئناً اثرگذار خواهد بود.

 

دغدغه دارِ فرهنگ/  بهروز غریب پور 

من در دوره آقای هاشمی رفسنجانی چند کار بزرگ کردم؛ یکی تبدیل کشتارگاه به فرهنگسرای بهمن و همچنین احداث فرهنگسرای انقلاب و چند کار دیگر اینچنینی. از سوی دیگر در بازسازی کابینه ریاست جمهوری ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ بین ما شکل گرفت. در این مراودات من متوجه شدم که ایشان فردی مدیر، دقیق و بسیار دلسوز برای وطن و ایراندوست بود. فقدان ایشان حادثه تلخی است، بخصوص که او در این سال‌های پایانی عمرش به یک توانمندی ویژه و نگاه و بینشی مثبت و عمیق دست یافته بود و جامعه ما خلأ او را نمی‌تواند پر کند. علی‌الظاهر توجه او بیشتر به مسائل اقتصادی معطوف بود اما من هنگام بازدید ایشان از فرهنگسرای بهمن که چندین ساعت طول کشید، از سؤال‌هایش درمورد اهداف و فعالیت‌های این فرهنگسرا متوجه شدم که او دغدغه بسیاری برای مسائل فرهنگی دارد.

 

ستونِ انقلاب /علی نصیریان 

از این اتفاق واقعاً متأثر و متأسفم. ایشان از ستون‌های این انقلاب بود و تنها برای فقدان او می‌توان تأسف خورد.

 

نشانه تعامل و تعادل /منیژه حکمت 

در این روزها که خاورمیانه در آتش جنگ و عداوت می‌سوزد و ایران نیازی مبرم به تعادل و تعامل دارد، که تنها این دو عامل ناجی کشور عزیزمان خواهند بود، ما یکی از نشانه های تعادل و تعامل‌گرمان را از دست دادیم. امیدوارم که در سال‌های پیش رو، بتوانیم بدون حضور آقای هاشمی رفسنجانی، روال عادی پیشروی مملکت را مثل گذشته حفظ کنیم تا روح او در شادی و آرامش قرار بگیرد. از شنیدن این خبر بسیار غمگین و بهت‌زده هستم.

 

از شخصیت های مؤثر معاصر /محمدرضا درویشی 

متأسفم. ایشان یکی از شخصیت‌های مهم سیاسی 40ساله اخیر ایران بود و در همه امور و عرصه‌های این کشور تأثیرگذار عمل نمود. من به او بسیار علاقه مند بودم و همواره به عنوان یک شهروند و یک هنرمند برای او احترام قائل بودم و این خبر به شدت مرا متأثر کرد.

 

خاطره‌نگارِ انقلاب /هوشنگ مرادی کرمانی 

آنچه از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ذهن من می‌رسد، بیشتر از جنبه همشهری بودن است. او اگرچه مانند زنده‌یاد استاد محمدابراهیم باستانی پاریزی که به کرمان تعصب داشت و هر مطلبی که می‌نوشت، بدون یادآوری زادگاهش نبود اما تنها شخصیت جمهوری اسلامی ایران که از هدایای دوران ریاست جمهوری، موزه‌ای در زادگاه خود (رفسنجان) برپا ساخت که ستودنی است، هاشمی رفسنجانی بود. دیگر وجه مهم او، خاطره‌نویسی است و از این منظر، تنها کسی بود که پس از انقلاب، به چنین اقدامی همت گمارد. او با صراحت در گفتار، در یادداشت‌های روزانه‌اش، مطالبی را ذکر کرد که شاید در آینده، تأثیرگذار باشد و به تنویر افکار عمومی کمک کند. او کسی بود که دنیا، جمهوری اسلامی ایران را روی شانه‌هایش حس می‌کرد.

  

خردمند و واقع بین /حسین پاکدل 

جامعه ما یکی از چهره‌های خردمند و واقع‌بین و باانصاف خود را که می‌توانست جامعه ایران را به سمت اعتدال پیش ببرد از دست داد که موجب تأسف است. به این راحتی‌ها نمی‌توان فقدان او را جبران نمود. امیدوارم سیاست‌مداران ما از منش ایشان الگو بگیرند.

 

اخبار فرهنگی و هنری - روزنامه ایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------