زیر آسمان شهر 4 بدون غفوریان؟



اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,زیر آسمان شهر

با مشکلات ساختاری سریال «هم سایه ها» و انتقاد مدیران و مخاطبان از شیوه کارگردانی مهران غفوریان، حالا وضعیت ساخت فصل چهارم سریال خاطره انگیز این کارگردان هم با ابهام رو به رو شده. شاید این سریال با حضور کارگردانی دیگر ساخته شود.

روزنامه هفت صبح ، با مشکلات ساختاری سریال «هم سایه ها» و انتقاد مدیران و مخاطبان از شیوه کارگردانی مهران غفوریان، حالا وضعیت ساخت فصل چهارم سریال خاطره انگیز این کارگردان هم با ابهام رو به رو شده. شاید این سریال با حضور کارگردانی دیگر ساخته شود.

 

ضعف ساختاری سریال «هم سایه ها» تبعات زیادی به همراه داشته و دارد. علاوه بر اینکه مردم و مدیران تلویزیون از سبک و سیاق کارگردانی مهران غفوریان ناامید شده اند، باعث شده که تولید پروژه «زیر آسمان شهر 4» هم با کارگردانی این کمدین با اما و اگرهایی مواجه شود. مهران غفوریان بعد از ساخت سه فصل «زیر آسمان شهر» و مجموعه «ورود ممنوع ممنوع» که فقط 5 قسمت آن روی آنتن رفت و روند تولیدش به خاطر ضعف ساختاری متوقف شد، به مدت 13 سال از کارگردانی دور افتاد او سرانجام بعد از این دوری نسبتا طولانی شرایطی برایش مهیا شد که دوباره پشت دوربین کارگردانی برود.

  

در حالی که حرف از تولید فصل جدید «زیر آسمان شهر 4» توسط او مطرح بود، به یکباره و با کناره گیری آرش معیریان از کارگردانی «هم سایه ها»، قرار شد تا او این سریال را کارگردانی کند و به سرانجام برساند. حضور او در این پروژه موجب شد تا متعاقبا تولید زیر آسمان شهر به تعویق بیفتد و غفوریان بعد از فراغت از هم سایه ها سراغ آن برود. اما اوضاع آن طوری که باید، پیش نرفت.

 

«هم سایه ها» ضعیف از کار درآمد، ابتدا از شبکه دو به شبکه نسیم تبعید شد، اما آنجا هم مدیران از ماحصل کار رضایت چندانی ندارند. البته ضعف ساختاری هم سایه ها تبعات دیگری هم غیر از نارضایتی مدیران برای غفوریان به دنبال دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

 

کارگردانی هم سایه ها 

اول تابستان بود که خبر ساخت فصل چهارم «زیر آسمان شهر» منتشر شد. آن زمان مهران غفوریان اعلام کرد که نگارش متن فصل چهارم این سریال شروع شده و می خواهد آن را با همان بازیگران قبلی جلوی دوربین ببرد. همان موقع بود که اسم رضا عطاران هم به عنوان مشاور پروژه اعلام شد و وضعیت تقریبا امیدوارکننده ای ایجاد شد. تجربه خوب همکاری رضا عطاران و مهران غفوریان در «زیر آسمان شهر 1» کاملا جواب داده بود و حالا بعد از این همه سال، می شد انتظار داشت که از این اتحاد، سریال درجه یک دیگری به بار بنشیند.

 

همه چیز مهیای کلید خرودن پروژه بود تا اینکه با حذف آرش معیریان از پروژه «هم سایه ها» یک مرتبه وضعیت تغییر کرد. علیرضا سبط احمدی، تهیه کننده سریال از مهران غفوریان که بازیگر مجموعه بود خواست که به عنوان کرگردان پروژه را به سرانجام برساند و مهران مهام، تهیه کننده فصل چهارم «زیر آسمان شهر» هم پذیرفت تا تولید این مجموعه با تاخیر انجام شود و غفوریان بتواند به «هم سایه ها» برسد.

  

مشخص شدن عیار کارگردانی 

شروع پخش سریال «هم سایه ها» در شبکه دو خیلی از معادلات را به هم ریخت و نظر مدیران تلویزیون و همچنین تهیه کننده «زیر آسمان شهر» را نسبت به کارگرداین مهران غفوریان عوض کرد. غفوریان که از سال 1382، عملا سریالی کارگردانی کرده بود، در «هم سا یه ها» به ضعیف ترین حالت ممکن ظاهر شد. جالب اینجاست که او بخشی از نویسندگان انتخاب شده برای نگارش فصل چهارم «زیر آسمان شهر» را هم با خودش به «هم سایه ها» آورده بود و یک جورهایی عیار خودش را به عنوان کارگردان به همه نشان داد.

 

«هم سایه ها» چند قسمت بیشتر در شبکه دو دوام نیاورد و مدیران اجازه ادامه پخش به آن ندادند. نهایتا به شبکه نسیم تبعید شد و گویی در آنجا هم مخاطبانش را راضی نکرد.

 

پشیمانی تهیه کننده «زیر آسمان شهر» 

حالا با وضعیت پیش رو، ماجرای ساخه شدن «زیر آسمانش هر 4» به کارگردانی مهران غفوریان و تیم نویسنده اش عیار سریالسازی شان را به طور کامل به نمایش گذاشته اند و نشان داده اند ماحصل تلاش هایشان چیزی فراتر از «هم سایه ها» نیست و حالا با این اوصاف بعید به نظر می رسد حتی رضا عطاران هم راضی باشد که به عنوان مشاور کنار چنین پروژه ای قرار بگیرد. اما مسئله ریشه دارتر از اینهاست و تصممیات جدیدتری در پیش است.

 

آنطور که شنیده می شود بعد از پخش سریال «هم سایه ها» و دلزدگی مخاطبان، مهران مهام هم به عنوان تهیه کننده از ادامه همکاری با غفوریان پشیمان شده. البته او تا به حال با هیچ رسانه ای در این زمینه حرفی نزده و حتی در آخرین گفت و گویش تاکید کرده که سریال را طبق برنامه ریزی قبلی، بعد از پایان «هم سایه ها» شروع می کند اما از گوشه و کنار شنیده می شود که گویا تصمیمات تازه و البته پرسر و صدایی برای این سریال گرفته شده است. آن طوری که شنیده می شود گویا تصمیم بر این است که کارگردانی سریال به شخص دیگری غیر از غفوریان واگذار شود و او فقط به عنوان بازیگر نقش بهروز پیرپکاجکی در این پروژه حضور خواهدداشت. تصمیمی جنجالی که البته بعید است غفوریان به این راحتی آن را بپذیرد.

  

حذف یا انتخاب کارگردان جدید؟ 

زمانی که قرار شد مهران غفوریان به عنوان کارگردان، سر پروژه «هم سایه ها» حاضر شود، مهران مهام، تهیه کننده «زیر آسمان شهر 4» گفت و گویی انجام داد و صراحتا توضیح داد که بدون حضور غفوریان «اصلا و ابدا» دست به ساخت این مجموعه نمی زند. او گفت: «بارها هم گفته ام که «زیر آسمان شهر 4» می توانست نام دیگری داشته باشد و تداعی کننده «زیر آسمان شهر»های سابق نباشد اما برای ما استفاده از بار نوستالژی این سریال بسیار اهمیت داشت که می خواستیم آن را حفظ کنیم.

 

همچنین در فضای کمدی کارگردان زیادی نداریم و اگ رهم داریم تعدادشان خیلی محدود است.» البته همه این صحبت ها مال زمانی بود که هنوز «هم سایه ها» روی آنتن نرفته بود و مشخص نشده بود که غفوریان بعد از سیزده سال چند مرده حلاج است. با این حال اما حفظ شدن بار نوستالژیک «زیر آسمان شهر»، مسئله ای است که با کنارگذاشتن غفوریان به خودی خود انجام می شودو مهام هم از آن گریزان بوده.

 

حق مالکیت غفوریان روی پروژه

 

در صورتی که مهران مهام به عنوان تهیه کننده تصمیم بگیرد کار را به کارگردان دیگری بسپارد، معلوم نیست چه وضعیتی پیش می آید. در سال 80 اولین «زیر آسمان شهر» به تهیه کنندگی مهران غفوریان ساخته شد و یک جورهایی می شود گفت که برند این سریال متعلق به خود اوست. با این حال از آنجایی که «زیر آسمان شهر» یک سریال تلویزیونی است، طبیعتا امتیاز آن به خود تلویزیون تعلق دارد و احتمالا غفوریان نمی تواند در این زمینه ادعای خاصی داشته باشد. البته هنوز در این رابطه نمی شود زیاد مطمئن اظهارنظر کرد.

  

بهروز پیرپکاجکی چه می شود؟ 

مسئله دیگر اینجاست که بخش مهمی از جذابیت «زیر آسمان شهر» به خاطر کاراکتر بهروز پیرپکاجکی، با بازی مهران غفوریان است. درواقع بعد از خشایار مستوفی، غفوریان محور دیگری برای سریال به حساب می آید و نمی شود آن را حذف کرد. در صورتی که «زیر آسمان شهر 4» بخواهد به کارگردان دیگری سپرده شود، باید دید آیا غفوریان حاضر می شود به عنوان بازیگر کنار گروه قرار بگیرد یا نه! اصلا «زیر آسمان شهر» بدون غفوریان و بدون کاراکتر بهروز پیرپکاجکی و در صورتی که در اختیار کارگردان دیگری قرار بگیرد، چه وضعیتی پیدا می کند؟ اصلا جالب و نوستالژیک می شود یا ساختاری متفاوت پیدا می کند؟ به هر حال با همه این اما و اگرها بعید به نظر می رسد که فصل چهارم این مجموعه خاطره انگیز باز هم به غفوریان سپرده شود.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------