چه خبر از «امین حیایی»؟



امین حیایی از دهه 70 به سینما آمد و با نقش های مکمل، کار خود را آغاز کرد. به مرور نقش هایش پررنگ شد و از اواخر همین دهه یکی از چهره های پرکار و مهم سینمای ایران لقب گرفت؛ بازیگری که تنوع نقش هایی که ایفا کرده، هم در نوع خود جالب توجه است.

حیایی می توانست در همان اوایل حضورش در سینما موقعیتی ستاره گون بیابد. همان روزهایی که نقش ناصر ملک را در فیلم «قرمز» ایفا می کرد، منتها بیماری باعث شد حیایی پس از آن بازی در چند سکانس، جای خود را به محمدرضا فروتن بدهد.

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری,حیایی

 

به این ترتیب حیایی همچنان به بازی در نقش های مکمل ادامه داد و در همین نقش ها هم به مرور دیده شد. در این میان می توان به حضور او در فیلم «دست های آلوده» اشاره کرد؛ فیلمی که بازیگران اصلی اش هدیه تهرانی و ابوالفضل پورعرب بودند ولی حیایی هم در این ساخته سیروس الوند حضور قابل توجهی داشت. همچنان که در «مزاحم» فیلم بعدی الوند نیز مقابل زنده یاد خسرو شکیبایی بازی خوبی ارائه داد و بعد از آن به مرور توانست در نقش هایی مهمتر حضور یابد.

حیایی در دهه 80 تبدیل به ستاره محبوبی شد؛ ستاره ای که تماشاگر برای دیدن فیلم هایش بلیت می خرید. در حالی که حیایی با بازی در فیلم های تین ایجری تلخ به سینما آمده بود به مرور تبدیل به بازیگر فیلم های کمدی شد. در تثبیت موقعیت، او به عنوان گزینه مناسب آثار کمدی فیلم «کما» ساخته آرش معیریان نقشی کلیدی ایفا کرد. کما به شدت مورد توجه سینماروها قرار گرفت و تیپ جذابی که حیایی در این فیلم آن را بازی کردف باعث شد تا برخی فیلمسازان از او بخواهند همین تیپ را در فیلم های دیگر هم ایفا کند.

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری,حیایی

 

این دورانی بود که امین حیایی گیشه ای تضمین شده داشت. در این سال ها حیایی البته در «مهمان مامان» مهرجویی هم بازی کرد و نشان داد در همکاری با کارگردانان برجسته می تواند تصویری متفاوت از خود ارائه دهد. بازیگر پرکار سینمای ایران در همه این سال ها کوشیده تا حضورش در مقابل دوربین راحت و صمیمی باشد. بازیگری که در سه گانه ده نمکی هم ایفای نقش کرده و پای ثابت سری «اخراجی ها» بود. حیایی در سال های اخیر، حضور در عرصه تئاتر را هم تجربه کرد و نشان داد به عنوان بازیگری که از دل سینمای بدنه آمده، می تواند روی صحنه هم حرف هایی برای گفتن داشته باشد. امین حیایی پس از بازی در «ناردون» فیلم تازه فریدون حسن پور، این روزها مشغول بازی در «ثبت با سند برابر است» بهمن گودرزی است.

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری,حیایی

 

امین حیایی به «سینما» می گوید: «این روزها سر فیلم سینمایی «ثبت با سند برابر است» به کارگردانی بهمن گودرزی هستم، فیلمی کمدی که به نظرم گیشه موفقی پیش رو خواهد داشت. پیش از این نیز با این کارگردان در «شیش و بش» همکاری داشتم و در این فیلم، تعامل خوبی با هم داشتیم. گودرزی، کارگردان خوش ذوقی است و امیدوارم «ثبت با سند برابر است» مانند فیلم قبلی این کارگردان، مخاطبان خود را جذب کند.»

امین حیایی که پیش از این فیلم، بازیگر اصلی فیلم سینمایی «ناردون» بود، درباره همکاری اش با فریدون حسن پور می گوید: «تا به حال با فریدون حسن پور کار نکرده بودم اما خوشحالم این فرصت پیش آمد. حسن پور خیلی خوب از انرژی بازیگر استفاده می کند و به معنی واقعی کارگردان است. تسلطی که به کار دارد باعث می شود همه گروه به او اعتماد کنند. کارگردانی است که جلوتر از بازیگر حرکت می کند و هیچ سوالی را بی جواب نمی گذارد. از طرفی به خاطر تسلطی که بر منطقه لاهیجان و گویش محلی این محل دارد، راهنمایی هایش درست و دقیق است.»

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری,حیایی

 

و در ادامه گفت: «همکاری با منصور سهراب پور و فریدون حسن پور این حسن را داشت که بازیگر احساس کند بار سنگینی بر دوش اش نیست. مدیریت درست تهیه کننده و تسلط کارگردان سبب شد که همه گروه تلاش کنند تا آنچه مد نظر آنهاست را درست اجرا کنند. ما زمان فیلمبرداری خیلی تغییری در فیلمنامه ندادیم و تقریبا مطابق با متن پیش رفتیم.»

وی در ارتباط با نقش خود در این فیلم بیان کرد: «من در نقش فاضل سعی کردم ته لهجه ای از مردم این منطقه را در ادای دیالوگ هایم استفاده کنم. پیش از این هم تجربه چنین کاری داشتم اما امیدوارم این بار رضایت بیشتری را به بازی ام جلب کنم. نوع نوشتار فیلمنامه تا حدودی حس محلی بودن را در بازیگر به وجود می آورد و حسن پور با راهنمایی هایی که داشت باعث می شد بهتر بتوانیم روی نقش های مان تمرکز کنیم.»

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری,حیایی

 

حیایی درباره شرایط فیلمبرداری اظهار داشت: «ضبط سکانس های سخت در اول کار تصمیم درستی بود که اجرایی شد. در هوای سرد پاییز در منطقه لاهیجان سکانس های طولانی در رودخانه داشتیم که واقعا شرایط دشوار و پیچیده ای را به وجود آورده بود؛ اما بی شک «ناردون» یک کار خوب را به پرونده بازیگری من اضافه کرد و بازیگرانی چون سیروس گرجستانی، شهرام قاعدی، مهران غفوریان و امیر نوری و ... هر کدام بهترین آنچه می توانستند را به اجرا گذاشتند.»

 

اخبار فرهنگی و هنری - روزنامه سینما

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------