آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی

با آماده نشدن فیلم «مسیر باد» ساخته کارگردان آمریکایی «ترنس مالیک» برای نمایش در جشنواره کن، پیش بینی می‌شود که نخستین نمایش…

25 غول پرفروش برترِ قرن بیست و یکم (1)



علی رغم تغییرات سریع و متنوع در چشم انداز صنعت پخش فیلم سالِ سینمایی هنوز هم با فصولش تعریف می شود و به این معناست که با فرا رسیدن بهار، بحث و گفتگوهایی جدی شکل می گیرند.

علی رغم تغییرات سریع و متنوع در چشم انداز صنعت پخش فیلم سالِ سینمایی هنوز هم با فصولش تعریف می شود و به این معناست که با فرا رسیدن بهار، بحث و گفتگوهایی جدی شکل می گیرند. ماه های جشنواره ای پاییز می رسند به فصل انتخاب فیلم های اسکار که آنها هم بیش از اینکه به آرامش ژانویه برسیم، در لیست بیرون دادن های آخر سال محو می شوند و آن وقت است که در مالتپلکس های بایر شهرهای خودمان می گردیم به امید این که اولین محصول درخشان سال رخی نشان مان بدهد. هر کدام از این مراحل، موضوعات گفتگوی همیشگی خودشان را دارند.

فصل اکران بلاک باسترها با اکران ادامه سومین فیلم پرفروش تمام دوران یعنی اونجرز: عصر اولتران در خارج از آمریکا با شتاب خوبی آغاز شد. با خودمان فکر کردیم این حقیقت را در نظر بگیریم که این گونه هنری ارزشمند که دوستش داریم نه تنها یک جور کسب و کار محسوب می شود بلکه در نهایت نوع پر سودی از آن نیز هست.

بنابراین فرمول «بهترین های قرن بیست و یکم» خودمان را این بار برای پرفروش ترین فیلم های قرن حاضر به کار می گیریم و به تماشا می نشینیم که ببینیم در این فصل فروش تابستانی، این 25 غول پرفروش چطور از حیث کیفیت در برابر هم صف آرایی می کنند.

بر طبق آمار سایت Box Office Mojo (و بنابراین بدون در نظر گرفتن تورم بعد از سال 2000) تمام پرفروش ترین های دوران در دهه های 2000 و 2010 قرار دارند. شاید به زودی لیست مشابهی در نظر بگیریم که تورم در آن لحاظ شده باشد، آ« وقت شاید شاهد لیست متفاوتی باشیم.

اما این شما و رده بندی ما از 25 فیلم پرفروش 15 سال اخیر:

ربته 25 جدول – ترنسفورمرز: عصر انقراض - 2014

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری, پرفروش برترِ قرن بیست و یکم

 

فروش: 1 .091 میلیارد دلار

جایگاه فروش در قرن بیست و یکم: 10

اگر به حد کافی جربزه مخالفت در دنیا وجود داشت، می توانستیم آنقدر از آن بهره مند شویم تا متعجب تان کنیم از این که یکی از ترنسفورمرزهای مایکل بِی را که به زور در رتبه 258 جا خوش کرده در لیست مان نباشداما چنین امکانی نیست پس ما هم نمی توانیم این کار را بکنیم.

این آخرین ری بوتِ ترنسفورمرز که اثباتی است بر بازگشت های پیاپی و ناموفق آن جای شیا لبوف ملال آور را با مارک والبرگ ملال آور عوض کرد و روبات هایی تحویل مان داد که به نوعی از لحاظ فیزیکی غیرقابل باور و کسل کننده بودند و همچنین رابطه ای مقوایی بین نیکولا پلتزِ بی بخار و جک ریترِ بی رنگ و بو و مزه. البته جداً از مدل راحت شدن خنده دارِ تی جی میلر که در این فیلم رده PG-13 شاهد سوختنش تا مرگ بودیم و ... همین.

مجموع فروش فیلم از «تاریکی ماه» (قسمت قبلی) پایین تر بود. به هر حال یک میلیارد را رد کرد و امیدواریم همین که روز به شب می رسد اخباری برسد مبنی بر اینکه دیگر خبری از فیلم های ترنسفورمرز نیست اما دنیای داستان های فرعی و دنباله های جانبی و نسخه های پر جنب و جوش و ... خدا می داند.

رتبه 24 جدول – آلیس در سرزمین عجایب (2010)

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری, پرفروش برترِ قرن بیست و یکم

 

فروش: 1 .026 میلیارد دلار

جایگاه فروش در قرن بیست و یکم: 15

داستان موفقیت گریزانِ ساخته کامپیوتری و بی روحِ تیم برتون جنبه های زیادی دارد: اولین فیلم بعد از آواتار (که سال گذشته به نمایش درآمد) مرز یک میلیارد دلار را رد کرد تا حد زیادی موفقیتش را مدیون این بود که آواتار، با شکوه سه بعدی اش باعث شد بسیاری از سالن های سینما در سراسر دنیا فناوری شان را برای نمایش اثر شگفت جیمز کمرون آماده و به روز کنند و باید موفقیت و تعداد مخاطبان فیلم را بسیار بیشتر به پای این کنجکاوی پایدار برای فناوری سه بعدی گذاشت تا علاقه به داستان لوئیس کارول (که البته مرزشان به هر حال قابل تفکیک نیست). با وجود این به حضور جانی دپ هم در این میان آسیبی وارد نشد. اگرچه همین حالا هم سخت می شود کسی را پیدا کرد که به فیلم نگاهی به جز حضیضی دیگر در سراشیبی تیم برتون داشته باشد.

زمان بندی، قدرت حضور ستاره ها، شانس، همراهی فناوری سه بعدی و جلوه های ویژه مناسب خانواده ها؛ اینها دلایل نمایش خوب آلیس هستند اما نه عذرِ آن که خودِ فیلم واقعا بد است.

رتبه 23 جدول – ترنسفورمرز: تاریکیِ ماه (2011)

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری, پرفروش برترِ قرن بیست و یکم

 

فروش: 1 .124 میلیارد دلار

جایگاه فروش در قرن بیست و یکم: 7

پرفروش ترین فیلم مجموعه ترنسفورمرز همچنین حائز رتبه یکی مانده به آخر در بین بدترین آنهاست. آخرین حضور شایا لبوف و همکارش در مجموعه (اگرچه مگن فاکس همین جا هم بعد از رفتن به همراه مایکل بِی، جایگزین پیدا کرده) و حضور جان مالکوویچ و فرانسیس مگ دورمند در بین آنهایی که با دستمزدهای بالا در ازای چند هفته کار، یک خانه جدید گیرشان می آید.

فیلم دست کم آغاز برجسته ای با تم فرود روی ماه دارد و اوجی طولانی که اعتبار بالایی به وجه اکشن مجموعه می دهد (به خصوص یک سکانس پرش از ارتفاع حلقه ای که به صورت واقعی انجام می شود) اما فیلم در طول دو ساعت و نیم، خسته کننده، پوچ، از ریتم افتاده و از لحاظ هر چیزی اعم از داستان یا شخصیت، کاملا کسل کننده می شود و بیشتر به افرادی توصیه می شود که دوست دارند قطعات فلز را بی هدف به هم بکوبند.

رتبه 22 جدول – دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته (2011)

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری, پرفروش برترِ قرن بیست و یکم

 

فروش: 963 میلیون دلار

جایگاه فروش در قرن بیست و یکم: 20

افرادی هستند که از بعضی از دنباله های دزدان دریایی کارائیب دفاع می کنند اما تقریبا هیچ کس از فیلم چهارم مجموعه دفاع نمی کند. «سوار بر امواج ناشناخته» بد ساخته شده، داستانی پر هرج و مرج دارد که کاری می کند «صندوقچه مرد مرده» و «در انتهای دنیا» از جنبه بلاک باستر بودن، مثل «مهاجمین صندوقچه گمشده» (از سری فیلم های موفق ایندیانا جونز) به نظر برسند.

حذف کردن کیرا نایتلی و اورلاندو بلوم، جانی دپ را در مرکز و پیشاپیش جستجو برای چشمه جوانی، نبرد با پری های دریایی، زامبی ها و ریش مشکی (یان مک شین که به همراه دخترش در فیلم - پنه لوپه کروز – لحظات اندکی از جذابیت را رقم می زنند) قرار می دهد اما تمام اینها مثل روکش کهنه ای از شکوه گذشته جلوه می کنند و با حضور متخصصین ساختن موزیکال، راب مارشال، کسی که به معنای واقعی کلمه نمی داند چطور یک فیلم را کارگردانی کند، فیلم حتی از فقدان هوش بصریِ گور وربینسکی که در فیلم های قبلی پیدا بود هم رنج می برد.

رتبه 21 جدول – منِ نفرت انگیز (2013-2012)

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری, پرفروش برترِ قرن بیست و یکم

 

فروش: 971 میلیون دلار

جایگاه فروش در قرن بیست و یکم: 19

در سال 2010 محصول انیمیشن یونیورسال یعنی «منِ نفرت انگیز» فروش جهانی خیره کننده ای داشت اما عده کمی انتظار داشتند که دنباله آن فیلم تبدیل به سومین انیمییشن پرفروش تمام دوران شود و قبل از Furious 7، پرفروش ترین محصول یونیورسال به ویژه با در نظر گرفتن این واقعیت که فیلم، دنباله اثری بود که به زحمت می شد چیزی را از آن شروع کرد.

فیلم با معرفی جمعی از شخصیت های جدید اکثرا فراموش شدنی (ابتدا قرار بود آل پاچینو صداپیشه آدم بده باشتد اما لحظه آخر انصراف داد) و تکثیر موجوداتی به اسم مینیون که بچه ها عاشق شان بودند و به دید بزرگترها آزاردهنده می آمدند، لحظاتی گذرا از بذله گویی و خلاقیت داشت اما عموما نسخه ای بی نمک و فاقد جانمایه اثر پیشین بود. شاید این فیلم تبدیل به کاری بسیار پرفروش شد اما ماندگارترین اثرش بر روی فرهنگ عامه معرفی آهنگ Happy فرل ویلیامز به جهان بود.

رتبه 20 جدول – هری پاتر و سنگ جادو (2001)

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری, پرفروش برترِ قرن بیست و یکم

 

فروش: 975 میلیون دلار

جایگاه فروش در قرن بیست و یکم: 18

از چهار فیلم هری پاتری که در این لیست هستند – واقعا از بین تمام فیلم های مجموعه – اولین فیلم، به خصوص در بازنگری، به مراتب پایین تر از بقیه قرار می گیرد. فیلم با کارگردانی ناشیانه کریس کلمبوس، حول مثلثی با سه نوجوان در رئوس آن می چرخد، سه نوجوانی که فارغ از نظری که درباره وضعیت فعلی شان دارید، معمولا به طرز غریبی بی تجربه و کمرو هستند.

همانطور که در فیلم های این مجموعه در کنار بسیاری بازیگر بریتیش دیگر به سطح بازیگرانی فرعی نزول می کنند تا به در آوردن پس زمینه و فضای آثار کمک کنند؛ اما آنها حتی اینجا هم به خاطر شخصیت پردازی ضعیف و رویکردی بصری که می توان در بهترین حالت «بی تفاوت»ش نامید، زمین گیرند.

البته نمی توانید تمام تقصیرها را گردن کلمبوس بیندازید – فشارهایی برای بنا کردن این مجموعه فیلم ها بر روی او بود – و با این که همه می دانستند با محصول بزرگی طرف خواهند بود، باز هم مطمئن نبودند با اثری به این بزرگی روبرو شوند. حتی تلاش دوم او – تالار اسرار – که فروش نهایی بهتری هم داشت، نشانگرِ اعتماد به نفس فزاینده ای است که فروش خیره کننده فیلم اولش را رقم زد.

 

اخبار فرهنگی و هنری - روزنامه سینما،برترین ها

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------