آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی

با آماده نشدن فیلم «مسیر باد» ساخته کارگردان آمریکایی «ترنس مالیک» برای نمایش در جشنواره کن، پیش بینی می‌شود که نخستین نمایش…

شجریان، سرطان و نگرانی‌هایی که قد می‌کشند



اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری,شجریان

 خبر بیماری محمدرضا شجریان و ممنوعیت او طی سال‌های گذشته حالا به بحثی داغ در میان علاقمندان و دوستداران او تبدیل شده است.

هنوز آدم‌ها از پای سفره هفت‌سین بلند نشده بودند که تصویر پیام نوروزی محمدرضا شجریان با سر و شکلی متفاوت حال خیلی‌ها را بد کرد. ویدیویی که در آن استاد شجریان با سری تراشیده روبروی دوربین نشسته بود تا از رفاقت ۱۵ ساله‌اش با دوستی بگوید که حالا دشمن مردم شده است؛ سرطان. طاعونی که چون سونامی سهمگینی تن و جان ایرانیان را در میان گرفته است.

به هر روی محمدرضا شجریان در آن ویدیو گفت که این دوست پانزده ساله از او خواسته که موهای سرش را بتراشد و حالا هم برای معالجه به جایی رفته است که در آن آرامش دارد. بدین ترتیب سال ۹۵ با نگرانی آدم‌ها برای کسی آغاز شد که او را خسروی آواز ایران می‌دانند.

بدین ترتیب موج خبر به سرعت هر چه تمام‌تر جان گرفت. اظهارنظرها شروع شد و نام شجریان و موضوع بیماری‌اش در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد. یکی از نخستین واکنش‌ها را اما پرویز پرستویی نشان داد. او با انتشار عکسی از خودش و شجریان در صفحه شخصی اینستاگرام گفت که یادمان باشد نوای ربنای استاد سال‌ها همدم لحظات ناب و روحانی ملت ایران بوده و حالا نوبت ماست که همه با هم برای سلامتی ایشان دست به دعا ببریم.

پرویز پرستویی تنها کسی نبود که به این خبر واکنش نشان داد. هنرمندان بسیار دیگری هم بودند که در صفحه‌های شخصی خود از شجریان و صدایش نوشتند و برای او آرزوی سلامت کردند. شبنم مقدمی بازیگر سینما و تلویزیون ایران یکی از این هنرمندان بود که نوشت: «دورتان بگردم استاد، می‌شود این مهمان ناخوانده را جواب کنید؟ مرام‌تان نیست، می‌دانم! اما به خاطر ما… شما را به خدا جوابش کنید تا غصه مهمان حالا تا همیشه دل ما نشود… افتخار آفاق… خسرو خوبان… مهمان را همان جا بگذارید و بیایید خانه… قدم‌تان روی چشم ما…»

محمد بحرانی، مهناز افشار، رضا صادقی و … از دیگر هنرمندانی بودند که درباره او نوشتند.

در این میان وزیر بهداشت هم به میدان آمد و درباره وضعیت سلامتی استاد شجریان اظهارنظر کرد. حسن هاشمی از تماس تلفنی با محمدرضا شجریان خبر داد و گفت که او حالش خوب و صدایش مثل همیشه با صلابت بود.

خبر بیماری شجریان باعث شد که دوباره بحث ممنوعیت او از اجرای کنسرت و انتشار آلبوم داغ شود. بحثی که البته همیشه مطرح بود و دوستداران او را آزرده کرده بود. آدم‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی درباره این ممنوعیت اظهارنظر کردند و خیلی‌ها هم با اشاره به نیایش «ربنا» نوشتند و گفتند که جای صدای استاد بر سر سفره‌های افطارشان همچنان خالی است. در این میان اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در اکانت توییتری منسوب به خود با هشتگ شجریان نوشت:‌ «ما نباید هنرمندان بزرگ کشورمان را طرد کنیم که اگر نابخردانه چنین کنیم باید منتظر ظهور ابتذال در عرصه هنر کشور و انقلاب باشیم.»

همایون شجریان نیز در صفحه فیس‌بوکش از مردمی بودن پدرش گفت و نوشت: «امن‌ترین و گرم‌ترین جای دنیا، همون جایی که دیگه نیاز به هیچ چیز و هیچ کس نداری، جایی که از هیچ چیز نمی‌ترسی و بهت آرامش میده و عزیزت می‌داره، جایی که آخر هر تلاشی باید آرزو کنی اونجا باشی و وقتی اونجا بودی دیگه همه تلاشت رو برای اون می‌کنی، جایی که قانونش فراتر و پرقدرت‌تر از هر قانونیه، جایی که کسی نمی‌تونه بهش حکمرانی کنه و براش تصمیم بگیره، جایی که اونجا جاودانه میشی، هر لحظه متولد میشی و هرگز نمی‌میری، همون جایی که هم دنیاست و هم آخرت، جایی که با هیچ چیزی نمی‌خوای عوضش کنی، چون واقعا امن‌ترین جای دنیاست چون با هیچ سیل و طوفان و زلزله‌ای خراب نمیشه… فقط قلب مردمه، قلب مردم، مردم و مردم. خوشا به حال اون کسانی که لایق قلب مردمن و به اونجا تعلق دارن.»

مردمی بودن چیزی بود که محمدرضا شجریان در گفت‌وگو با ملجه مهرنامه بر آن تاکید کرده بود. او در آن مصاحبه تاکید کرده بود که برایش مهم است با مردم بوده و صدای آنها باشد و درباره ممنوعیت‌ها و مشکلاتی که برایش پیش آمده نیز گفته بود که دارد تاوان پای‌فشاری روی اصولش را می‌دهد.

شهرام ناظری دیگر خواننده موسیقی سنتی ایران هم در یادداشتی آرزو کرد که شجریان هر چه زودتر سلامتی خود را دوباره به دست بیاورد.

علی جنتی هم در صفحه فیس‌بوک خود گفت که انتشار خبر بیماری استاد آواز ایران محمدرضا شجریان موجی از عواطف و احساسات را در بین هنرمندان، فرهیختگان و خیل علاقمندان وی برانگیخته و همگان برای شفای عاجل او دست به دعا برداشته‌اند.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد هم در مصاحبه‌ای گفت که پیگیر وضعیت سلامتی استاد شجریان است و از قبل در جریان بیماری او قرار داشته است. هر چند در حال حاضر وضعیت عمومی او خوب است و به طور کامل مشغول تکمیل مراحل درمانی خود است.

 

اخبار فرهنگی و هنری - خبرآنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------