وقتی ˝شهرزاد˝ شغل ایجاد می‌کند



اخبارفرهنگی,اخبار بازیگران,شهرزاد

سمیرا افتخاری: این روزها نام ˝شهرزاد˝ بسیار به گوشمان آشناست، در کوچه و خیابان و درمحافل گروهی نام این سریال دهان به دهان می‌چرخد وحتی برای جوانان شغل ایجاد می‌کند.

در تمام دنیا مرسوم است که وقتی سریالی یا فیلمی مورد توجه قرار می‌گیرد، دست‌اندرکاران آن شروع به استفاده از ابزارهای تبلیغاتی می‌کنند، برای اینکه بتوانند خیل مخاطبان بیشتری را جذب کنند و یا اینکه با این کالاهای خدماتی یاد و خاطره محصولشان را همواره در ذهن مخاطب ماندگار کنند.

اگرچه این اتفاق در ایران بسیار اندک و انگشت‌شمار بوده است و بیشتر از هر چیز حس نوستالژی برای ما داشته است، اما رقم خورده است و نمونه بارز آن را می‌توان عروسک‌های "شهر موش‌ها" یا محصولات "شکرستان" دانست که متأسفانه آن هم در بازار مکاره دچار مشکل شد.

با این وجود دست‌اندرکاران سریال موفق "شهرزاد" که این روزها نقل قول آن در تمام محافل برپاست، تصمیم گرفتند از المان این سریال که گردنبند "مرغ آمین" آن است استفاده کنند و علاوه بر اینکه مخاطب ثابت خود را حفظ می‌کنند بر مخاطبان دیگر نیز تأثیر گذاشته و آن‌ها را نیز جذب محصول خود کنند.

در ابتدای امر فروش این محصول تنها از طریق کانال‌های رسمی دست‌اندرکاران این سریال انجام می‌شد، اما بعد از مدتی سروکله سودجویان پیدا شد و آن‌ها نیز شروع به کپی بی‌کیفیت از روی این محصول کردند و به اسم محصول اصلی وارد بازار شد، اما نکته جالب توجه این است که همواره مثال دست بالای دست بسیار است به یاد می‌آید.

بازار مکاره فروش گردنبند "مرغ آمین" با عنوان سریال دهان‌به‌دهان می‌چرخد و در دست دست‌فروشان جولان می‌دهد، آن‌هم با قیمتی بسیار اندک، از آنجایی که مخاطب نیز همواره علاقه‌مند است تا محصولی از سریال مورد علاقه‌اش را داشته باشد و بعضاً نیز توان پرداخت هزینه اصلی را ندارد، تن به خرید جنس ارزان‌قیمتی که به راحتی در دسترس است، می‌دهد و این باعث می‌شود تا فروشندگان اصلی با ضرر روبه‌رو شده و در واقع طرحشان با شکست مواجه شود.

این روزها نسخه بدل این محصول بیش از نسخه اصلی به چشم می‌آید و بعضاً گران‌تر و یا ارزان‌تر از قیمت اصلی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

به نظر می‌رسد مدیران و مسئولان فرهنگی باید این فرهنگسازی را ایجاد کنند تا همواره حق تولیدکننده محفوظ بماند. با توجه به اینکه حق کپی‌رایت خیلی اتفاق عجیب‌وغریبی نیست و به راحتی می‌توان حق مؤلف را محفوظ دانست، اما ظاهراً مدیران و مسئولین نیز علاقه چندانی به حفظ این مورد ندارند و یا شاید وقتی برای این امر ندارند. همان‌طور که در طی این سال‌ها نه در عرصه ادبیات و نه در عرصه موسیقی و یا حتی سینما این حق محفوظ نمانده است. به همین دلیل نیز بازار مکاره همواره از رونق بیشتری برخوردار است و مؤلف بیچاره نیز از آن جایی که صدایش به گوش کسی نمی‌رسد عطا را به لقای آن می‌بخشد و از ادامه راه ایده‌ای که داشته است منصرف می‌شود.

شاید هم باید این دید را گسترده‌تر کرد و به مسئولین بالادست یادآوری کرد که وقتی آمار سرانه بیکاری در کشور روند رو به رشدی دارد و دولت نیز در ایجاد شغل برای جوانان حرکت شایسته و در خوری انجام نمی‌دهد، این دست‌اندرکاران سینما هستند که این بار را به دوش می‌کشند و با متضرر شدن خود، برای جوانان این مملکت ایجاد شغل می‌کنند.

 

اخبار فرهنگی و هنری - خرآنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------