جستجو برای مرتضی پاشایی دوم



آمارهای سایت های تخصصی موسیقی و نیز موتور جستجوی گوگل، 10 خواننده را به ما معرفی می کنند که تب طرفدارانشان می تواند مثل تب پاشایی ما را غافلگیر کند.

روزنامه هفت صبح -آبان امسال، دومین سالمرگ او خواهد بود اما هنوز نامش از سر زبان ها نیفتاده است. نشانه اش اینکه در یک سال گذشته، میزان جستجوی «مرتضی پاشایی» در گوگل، شانزده برابر نام «حسن روحانی»، رییس جمهور ایران بوده است.

علاوه بر اینها، می توان به آمار شنیدن آهنگ هایش اشاره کرد که در معروف ترین سایت موسیقی ایرانی (با نام رادیو جوان که البته در ایران فیلتر است) سه آهنگ او در میان 10 آهنگ برتر سایت قرار دارند و مجموعا حدود 33 میلیون بار شنیده شده اند.

به این ترتیب، همانطور که مراسم دفن و سوگواری اش باعث تعجب در لایه های کارشناسی و اجرایی کشور شد، باقی ماندنش روی دسکتاپ کاربران مجازی هم می تواند مسئله ای دیگر باشد و قابل تحلیل. با این حال، این فقط مرتضی پاشایی نیست که مستعد این حجم از توجه و سمپاتی است. آمارهای موجود در سایت های موسیقی و همچنین نتایج به دست آمده از الگوی جستجوی ایرانیان در گوگل نشان دهنده این است که حداقل 10 خواننده دیگر می توان یافت که می توانند مرتضی پاشایی دوم ایران باشند.

در گزارش ترند این هفته نگاهی خواهیم داشت به این خوانندگان. ذکر این توضیح ضروری است که برخی از خوانندگانی که در این فهرست ذکر می شوند هنوز دارای مجوز رسمی فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد نیستند و به اصطلاح به صورت زیرزمینی فعالیت می کنند اما به هر روی، مورد توجه کاربران قرار دارند. از این روست که بیان نام این خواننده ها، بیان واقعیت موجود در فضای مجازی است و نه تایید فعالیت بدون مجوز این افراد.

1- مسیح و آرش ای.پی، دو خواننده متولد ایران هستند که ظاهرا از دوران نوجوانی به خارج از کشور رفتند. نام کامل مسیح، مسیح عطاریان است. برادر او، مازیار عطاریان هم نوازنده و خواننده است. در یک سایت تخصصی موسیقی (ویکی صدا) بیوگرافی تحسین آمیزی منتشر شده و از او به عنوان یک محقق و مدرس انواع موسیقی و نیز دارای فعالیت های متعدد بین المللی یاد شده که «هفت صبح» نمی تواند چنین محتوایی را تایید کند.

 

اخبارفرهنگی,اخباربازیگران,خوانندگان

 

در فضای وب اطلاعاتی از آرش ای پی در دسترس نیست اما حتی این فقر اطلاعات از این دو خواننده هم باعث نشده که اقبال عمومی به آنها کم باشد چرا که تنها در یک سایت موسیقی، آهنگ «بیا بازم» این دو، بیش از 16 میلیون بار شنیده شده است. همچنین آهنگ «هنوز همونم» این دو، حدود 10 میلیون بار شنیده شده است. آرش ای پی و مسیح در اینستاگرام به ترتیب 201 و 163 هزار دنبال کننده دارند.

2- مهدی جهانی و علی شمس، زوج دیگری هستند که آلبومی که اخیرا با یکدیگر منتشر کردند، مورد توجه کاربران در فضای مجازی قرار گرفته است. به این صورت که آهنگ «آروم آروم» از این آلبوم، حدود 14 میلیون بار دیده شده است. علی شمس که البته نام هنری او «علیشمش» است، سبک رپ خود را در کنار افرادی مثل تتلو، حمید کرمانی و ساسی مانکن قرار داده و آن را «سافت رپ» خوانده است.

 

اخبارفرهنگی,اخباربازیگران,خوانندگان

 

در چند آهنگی که او با نام مهدی جهانی منتشر کرده، جهانی به سبک پاپ و علی شمس به سبک رپ خوانندگی می کنند. البته علی شمس در اینستاگرام خود به تازگی گفته او و مهدی جهانی قصد ندارند به دلایلی آهنگ جدید ارائه کنند. علی شمس و مهدی جهانی در اینستاگرام به ترتیب 841 و 84 هزار دنبال کننده دارند.

3- حمید صفت، خواننده دیگری است که هم ظاهر و هم صدای او به مذاق کاربران فضای مجازی خوش آمده است. او هم به سبک رپ می خواند و نامش در میان پنج خواننده ای دیده می شود که در سال 1394 بیش از هر خواننده دیگری، کاربران طالب آهنگ هایشان بوده اند. او حدود سه ماه پیش با تلویزیون اینترنتی تی وی پلاس، نخستین مصاحبه تصویری خود را کرد و در آن سخنانی جنجالی به زبان آورد.

 

اخبارفرهنگی,اخباربازیگران,خوانندگان

 

سخنانی مثل اینکه «اگر اجازه ندهند بخوانم، از ایران می روم»، «ریشم مُد شده اما لازم باشد می زنم»، «چه اشکالی داره تتلو فوتبالیست شود؟» و «اگر رپرها مجوز کنسرت بگیرند، پاپ خوان ها تعطیل می شوند». حمید صفت در اینستاگرام 721 هزار دنبال کننده دارد.

4- میثم ابراهیمی هم یکی دیگر از کسانی است که در سال گذشته، کاربران فضای مجازی در ایران به دنبال آهنگ های او در گوگل بودند. او که متولد سال 1364 است کار خود را با آهنگسازی آغاز کرده و مثل بسیاری دیگر از خوانندگان ایران، نخستین قدم های خود برای رشد را با خواندن تیتراژ برنامه های تلویزیونی برداشته است.

 

اخبارفرهنگی,اخباربازیگران,خوانندگان

 

میثم ابراهیمی در اینستاگرام حدود 177 هزار دنبال کننده دارد و در ادامه آهنگ های پرشمارش، اخیرا آهنگی به نام «خسته ام» با محمد علیزاده، دیگر خواننده پاپ ارائه کرده که جزو آهنگ های پرطرفدار در بهار 1395 بوده است.

5- سامان جلیلی یکی دیگر از خوانندگانی است که می توان میزان محبوبیت او در میان نسل جوان را از کثرت تک آهنگ های منتشر شده و نیز کنسرت هایش متوجه شد.

 

اخبارفرهنگی,اخباربازیگران,خوانندگان

 

جلیلی البته بخشی از موفقیت خود را باید مدیون نزدیکی صدایش به صدای مرحوم پاشایی بداند اما خود او هم توانسته با شعرها و آهنگ هایی که مورد علاقه نسل فعلی است، در میان خوانندگان رشد کند به نوعی که آهنگ «وای دلم» او نزدیک به سه میلیون بار از یک سایت مربوط به موسیقی شنیده شود.

 

6- مهدی احمدوند، ششمین خواننده ای است که به نظر می رسد استعداد این را دارد که یک مرتضی پاشایی دیگر در دنیای موسیقی کشورمان باشد. او هم صدایی نزدیک به مرتضی پاشایی دارد اما جالب است بدانید که احمدوند متولد 1370 است و در حال حاضر فقط 25 سال دارد.

 

اخبارفرهنگی,اخباربازیگران,خوانندگان

 

با این حال، دو آهنگ از او در یک سایت موسیقی، نزدیک به پنج میلیون بار شنیده شده است و تعداد دنبال کنندگانش در اینستاگرام هم از مرز 200 هزار نفر عبور کرده است.

7- اما یکی از محبوب ترین خوانندگانی که می تواند نامش در این فهرست قرار گیرد، آرمین است. نام هنری او Armin 2AFM است. او بیش از دو میلیون و هفتصد هزار دنبال کننده در اینستاگرام دارد و از این نظر تنه به تنه امیر تتلو، دیگر خواننده رپ ایرانی پیش می رود. آرمین که متولد سال 1365 است بیش از 10 سال است که به صورت حرفه ای به کار در حوزه موسیقی می پردازد.

 

اخبارفرهنگی,اخباربازیگران,خوانندگان

 

او البته هنوز نتوانسته مجوز فعالیت هنری خود را دریافت کند اما در یک مصاحبه رسمی با سایت موسیقی ما گفته است که حاضر است برای گرفتن مجوز هر کاری از امضای تعهدنامه تا تغییر سبک خواندنش از رپ انجام دهد.

8- باید از امیر تتلو هم سخن گفت، کسی که محبوبیتش در فضای مجازی انکار کردنی نیست و حتی می تواند دنبال کنندگان خود را قانع کند که مثل او بغبغو بگویند. امیر تتلو با نام اصلی امیرحسین مقصودلو متولد 1366 است و بیش از هر سبک دیگری در سبک رپ خوانده است. مسئله مجوز امیر تتلو، به یک مسئله غامض در دنیای موسیقی ایران تبدیل شده چرا که از یک سو، او مجوز انتشار آلبوم و برگزاری کنسرت ندارد و از سوی دیگر در صدا و سیما با او مصاحبه می شود و امکان این را پیدا می کند که یک ویدئوکلیپ خود را روی یکی از ناوچه های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بسازد.

 

اخبارفرهنگی,اخباربازیگران,خوانندگان

 

پرمخاطب ترین آهنگ تتلو، بر اساس آمار یک سایت موسیقی، آهنگ یه چیزی بگو او است که به طور مشترک همراه با آرمین تو ای اف ام خوانده شده است.

9- فهرست 10 نفره ما باید نام علی عبدالمالکی را هم داشته باشد، خواننده ای که با تک آهنگ های خود توانست در میان جامعه نوجوان و جوان جای خود را باز کند و پس از مدتی تلاش در خرداد 1394 مجوز گرفت.

 

اخبارفرهنگی,اخباربازیگران,خوانندگان

 

عبدالمالکی متولد 1363 است و کار خود را از سال 1386 آغاز کرده است. در بیان محبوبیت عبدالمالکی همین بس که او در کمتر از یک سال گذشته 9 کنسرت در ایران اجرا کرده است.

10- و بالاخره در این فهرست باید نام علی بابا را هم قرار داد، خواننده ای که نام اصلی او علی ولی پور است و به نوشته برخی از وبلاگ های موسیقی، اهل اسلامشهر است.

 

اخبارفرهنگی,اخباربازیگران,خوانندگان

 

علی ولی پور، متولد سال 1371 است و همانطور که در آخرین شماره ترند سال 1394 شنیدیم، نامش در میان پنج خواننده ای بوده که کاربران فضای مجازی به دنبال آهنگ های او در گوگل بوده اند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------