آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

سفر مردم خراسان رضوی برای شنیدن موسیقی به بجنورد!



اخباربازیگران,خبرهای هنرمندان,کنسرت

گروه «ناگفته» قرار بود بلافاصله بعد از اجرای کنسرت در سی‌‌ام و سی و یکم اردیبهشت ماه از شهر اصفهان به درخواست مردم هنردوست و فهیم مردم استان خراسان، بدون همراهی اعضای بانوان ارکستر كه پيشتر از حضورشان جلوگيرى به‌عمل آمده بود راهی شهر شاندیز مشهد شوند که این اتفاق به دلیل عدم اجازه برگزاری برنامه رخ نداد.

با لغو مکرر اجراهای زنده موسیقی سنتی در شهرهای خراسان رضوی و حتی جلوگیری از اجراهای استاد کیهان کلهر و استاد شهرام ناظری به همراه حافظ ناظری در نیشابور، احتمالاً مردم این خطه راهی جز تقویت روش پیشین ندارند و تصور می‌شود این اساتید برجسته می‌توانند اهالی مشهد، نیشابور و سایر شهرهای خراسان را در بجنورد ملاقات کنند.

به گزارش «تابناک»؛ با وجود آنکه تمامی مراحل دریافت مجوز از تمامی مراجع ذیصلاح صورت پذیرفته بود، اجازه اجرای كنسرت ناظری‌ها ساعاتى قبل از شروع فروش بليط در شهر نیشابور بازهم داده نشد. با وجود آنکه انتظار می‌رفت کنسرت «ناگفته» که توسط استاد شهرام ناظری و حافظ ناظری اجرا می‌شود، با توجه به سبک کلاسیک‌اش و استقبالی که از آن در دنیا به عمل آمده، در نیشابور شهر شاعران بزرگ و موسیقی کهن نیز با استقبال مواجه شود.

گروه «ناگفته» قرار بود بلافاصله بعد از اجرای کنسرت در سی‌‌ام و سی و یکم اردیبهشت ماه از شهر اصفهان به درخواست مردم هنردوست و فهیم مردم استان خراسان، بدون همراهی اعضای بانوان ارکستر كه پيشتر از حضورشان جلوگيرى به‌عمل آمده بود راهی شهر شاندیز مشهد شوند که این اتفاق به دلیل عدم اجازه برگزاری برنامه رخ نداد و حال همین اتفاق، با وجود صدور مجوز در نیشابور تکرار شد و حتی موسیقی فاخر شهرام ناظری نیز صلاحیت اجرا در این خطه را نیافت!

در حالی برای دومين بار در طول دو هفته اخير، از اجراى «ناگفته» جلوگيرى به‌عمل می‌آید که پیش از این در روزهای گذشته از اجرای کیهان کلهر نوازنده برجسته و جهانی کمانچه کشورمان در شهر نیشابور ممانعت به عمل آمد و اساساً اجازه برگزاری کنسرت در محدوده استان خراسان رضوی صادر نمی‌شود و اگر صادر شود، این اجرا به دلیل مخالفت‌ها لغو می‌شود و به عبارت ساده‌تر مردم این استان حتی از شنیدن موسیقی مشروع شهرام ناظری و کیهان کلهر نیز محرومند.

سفر مردم خراسان رضوی برای شنیدن موسیقی به بجنورد!

البته همیشه راه‌هایی بر عبور از این سد وجود دارد که در این راستا مردم استان خراسان رضوی برای شنیدن موسیقی زنده سفرهای نسبتاً طولانی را انجام می‌دهند و راهی بجنورد مرکز استان خراسان شمالی می‌شوند. حساسیت مذکور در بجنورد وجود ندارد و اجازه برگزاری کنسرت در این شهر صادر می‌شود و به همین دلیل از مشهد و سایر شهرها، گروهی از مردم برای استفاده از موسیقی زنده، این سفر نسبتاً پرزحمت را انجام می‌دهند و در کنسرت‌ها شرکت می‌کنند.

در واقع مردم آن دیار با دلی چرکین از مسئولانشان صدها کیلومتر را طی می‌کنند و در بجنورد نوای موسیقی زنده را می‌شنوند که البته بعید نیست دیر یا زود این ممنوعیت از خراسان رضوی به کل جغرافیای سه استان خراسان تسری یابد و دور زدن مسئولان از طریق سفر به بجنورد نیز دیگر امکان پذیر نباشد اما آنان به دنبال موسیقی هستند، راهش را می‌یابند و به استان‌های همجوار برای شنیدن موسیقی می‌روند و از موسیقی زنده بهره‌مند می‌شوند.

حتی اگر در استان‌های همجوار نیز اجرای زنده موسیقی ممنوع شود -که بعید است- سایر استان‌های دورتر و شهرستان‌ها میزبان علاقمندان موسیقی از سایر استان‌ها می‌شوند و حتی در صورت ممنوعیت موسیقی در تمامی شهرستان‌ها -یک گزینه تقریباً غیرممکن- موسیقی‌دوستان به تهران می‌آیند و به نوای موزیسن‌های مورد علاقه‌شان گوش می‌سپارد و در آخر اگر -در اتفاقی بی‌سابقه- در تهران نیز نوای یک خواننده یا نوازنده شنیده نشود، گروهی از ایرانیان به کشورهای همسایه سفر می‌کنند و مخاطب این نواها می‌شوند. به عبارت ساده‌تر با این ممنوعیت‌ها، موسیقی برای مردم غیرقابل دسترس نمی‌شود، بلکه گران‌تر تمام می‌شود!

در این شرایط سوای اینکه چنین رفتارهایی به خصوص با موسیقی اصیل و سنتی، زمینه‌ساز گسترش سریع‌تر موسیقی‌های خاص می‌شود، قطعاً در حفظ ظرفیت‌های انسانی بالقوه و بالفعل این شهرها نیز تاثیر منفی خواهد داشت. اگر در آینده گروهی از دانشجویان نخبه نیشابور ترجیح دادند ساکن پایتخت باشند و در موطن‌شان مستقر نشود و یا اگر صاحبین سرمایه این خطه ترجیح دادند در تهران ساکن شوند و از مواهب تهران از جمله اجراهای زنده موسیقی و سایر تفریحات متعارف بهره ببرند، مسئولان نیشابور و سایر شهرهای دارای چنین وضعیتی باید خود را ملامت کنند که در این زمینه نقش موثری داشته‌اند.

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------