آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

تصویر کمتر دیده شده سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

فیلم سینمایی «مفت بر» به تهیه کنندگی حسین فرحبخش و کارگردانی عادل تبریزی آماده نمایش شد. به گزارش همشهری آنلاین به نقل از…

حجت‌الله ايوبي: آماده انتشار فیش‌های حقوقی هستیم



اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,ايوبي

بحث درخواست انتشارفیش‌های حقوقی مدیران کنونی سازمان سینمایی، ‌مجوزنگرفتن فیلم جدید کاهانی، چگونگی تعامل سازمان سینمایی با ‌ریاست جدید کمیسیون فرهنگی مجلس و حضور دوباره عضو «جبهه پایداری»، تعامل ارشاد با مدیریت جدید صداوسیما، فرجام جنجال تیزرهای فیلم‌های سینمایی و... مباحثی بود که در حاشیه نشست امضای تفاهم‌نامه پروژه VOD (سند) میان مؤسسه رسانه‌های تصویری، نمایندگان شورای عالی تهیه‌کنندگان و شرکت‌های تجمیع‌کننده محتوا و خدمات ویدئویی روز گذشته سه‌شنبه اول تیرماه مطرح شد و رئیس سازمان سینمایی به همه سؤالات پاسخ داد.

VOD   چیست؟
VOD مخفف Video On Demand (برنامه ویدئویی درخواستی ضبط‌شده) یکی از مجموعه خدمات قابل‌ارائه از طریق IPTV است. در VOD این امکان وجود دارد که فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی، مستندهای جذاب، برنامه‌های آموزشی و... در اختیار کاربران قرار بگیرد. در واقع چنین امکانی از طریق دسترسی به اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. چنین امکانی آبان‌ سال گذشته با صادرشدن هفت موافقت اصولی دو وزارتخانه ارتباطات و ارشاد برای شرکت‌هایی که امکان استفاده از IPTV را دارند انجام شد تا از شبکه‌ای که ایجاد می‌شود، بتوانند VOD یا اطلاعات تصویری را در اختیار مخاطبان قرار دهند.


 مزایای سند
رئیس سازمان سینمایی درباره مزایای این سند گفت: ‌«بهترین راه مبارزه با تهاجم فرهنگی این است که مردم در داخل و خارج از کشور به تولیدات فرهنگی داخلی دست یابند. پس اگر واقعا نگران تهاجم و ولنگاری فرهنگی هستیم، یکی از راه‌هایش راه‌اندازی پروژه VOD است. این نگرانی در کشورهای اروپایی و صاحب تمدن هم وجود دارد. چون شاهد هستند که ٧٠ درصد سالن‌های سینمایی‌شان توسط فیلم‌های آمریکایی قبضه شده‌اند. اما ما تنها ملتی هستیم که سینماهایمان را حفظ کردیم و در سالن‌های خودمان آثار تولیدی داخلی به نمایش در می‌آید. پس با عزم ملی باید این میراث را حفظ کنیم و به جای اتهام‌زدن به دیگران و مبرا‌دانستن خود از اشتباهات، همگی در کنار هم باشیم». ایوبی در ادامه عنوان کرد: ‌»قرار نیست هرکس هر محتوایی را در پروژه VOD عرضه کند. پس نگران نباشیم. در این پروژه فقط محتواهایی با مجوز ارشاد و به‌اصطلاح با «برچسب حلال» عرضه خواهد شد». این استاد دانشگاه ضمن تأکید بر گسترش روابط دوجانبه میان سینما و صداوسیما متذکر شد: «VOD به هیچ‌وجه رقیب رسانه ملی نیست بلکه در کنار و یار آن است».


 جبران فاصله‌ها
دکتر مصطفی ابطحی، مدیرعامل مؤسسه رسانه‌های تصویری، گفت: «امروزه با گسترش تحولات فناوری و توسعه شبکه‌های ارتباطی، انتقال محتوای تصویری و صوتی با حجم بالا بر بستر اینترنت فراهم شده که از این طریق بازارهای خوبی در جهان به وجود آمده است. ما هم درصددیم از این تکنولوژی استفاده کنیم و محتوای جذاب ایرانی – اسلامی‌مان را در سِروِرهای خود قرار دهیم تا مخاطبان ملی و جهانی از دیدن آن لذت ببرند».


ابطحی به مأموریت جدید مؤسسه رسانه‌های تصویری اشاره کرد و گفت: «این مؤسسه مأموریت یافته از طریق سرورهای خودمان محتوا را آپلود کنیم، ‌به جای اینکه فقط نقشمان دانلودکردن محصولات خارجی باشد». او تأکید کرد: «برای هموارشدن مسیر، کمیته‌ سیاست‌گذاری محتوا متشکل از نمایندگان شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما، شرکت‌های تجمیع‌کننده و نمایندگان مؤسسه رسانه‌های تصویری را ایجاد کردیم تا سیاست‌هایی مانند قیمت‌گذاری محتواها، بازاریابی، نسبت محتوای خارجی و ایرانی، چگونگی استفاده از محتواهای غیرایرانی و... را بررسی کنند».


 قدرت در  بستر کلیک
علیرضا داوودنژاد، تهیه‌کننده و کارگردان و یکی از نمایندگان شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما نیز گفت: «امروزه جهان درون قاب تصویر، ساخته و معنا می‌شود. دیجیتال، قدرت را در دست گرفته و ساختارهای سنتی قدرت دیگر جواب نمی‌دهند. کلیک به معنای قدرت است و هرکس که محصولش فراگیرتر و اثرگذارتر باشد و به‌اصطلاح کلیک‌خور بیشتری داشته باشد، صاحب قدرت بیشتری است». داوودنژاد ضمن اظهار تأسف از غافل‌شدن از قدرت هنری و رسانه‌ای داخلی در برابر رقیبان خارجی، این سؤال را مطرح کرد: «مشکل ما کمبود نیروی خلاق یا مخاطب نیست. اما چرا تعداد مخاطبان کالاهای ایرانی قابل‌مقایسه با مخاطبان محصولات ترک، هندی و... نیست! امروزه ماهواره‌ها مخاطبان و فیلم‌های ما را به تاراج می‌برند، درحالی‌که استاندارد تولید فیلم‌های ما بالاست و جشنواره‌های جهانی بر این مسئله صحه گذاشته‌اند». کارگردان فیلم «نیاز» ادامه داد: «زمانی که پروژه VOD مطرح شد، وحشت کردم که به جای قاتق نانمان، قاتل جانمان شود و درنهایت کار به دست قاچاقچیان بیفتد! اما خوشبختانه متوجه شدم مجموعه اتفاقات اخیر باعث می‌شود با VOD بتوانیم ‌میلیون‌ها کلیک‌خور ایرانی داشته باشیم». کارگردان «مرهم» با تأکید بر لزوم راه‌اندازی «نهضت تولید محتوا» خاطرنشان کرد: «با امضای این تفاهم‌نامه نهضت تولید محتوا راه‌اندازی می‌شود و از این طریق می‌توانیم از نیروی انسانی و استعدادهایمان در تولید محصولات دیداری و شنیداری بهره ببریم».


 یک فرصت مناسب
منوچهر شاهسواری، دیگر عضو شورای عالی تهیه‌کنندگان نیز گفت: «امضای این تفاهم‌نامه یک فرصت مناسب است؛ بنابراین اگر از فرصت‌هایمان خوب استفاده نکنیم، استقلال فرهنگی کشور متضرر اصلی خواهد بود». او با تأکید بر اینکه در این راه به حمایت جدی صداوسیما نیازمند هستیم، گفت: «هر اتفاق خوب فرهنگی متعلق به کل نظام است و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعای انحصار آن را داشته باشد».


 آمادگی انتشار فیش‌های حقوقی مدیران
حجت‌الله ایوبی در پی حاشیه‌های انتشار فیش حقوقی کارکنان دولت، گفت: «خود را حافظ آرامش سینما می‌دانم؛ اما آمادگی انتشار فیش‌های حقوقی را داریم». او در ادامه عنوان کرد: «می‌توانیم فیش‌ها را منتشر کنیم؛ اما این کار را درست نمی‌دانیم، بااین‌حال اگر فیش‌های حقوقی را منتشر کنیم مقایسه دریافتی مدیران کنونی با مدیران قبلی جالب خواهد بود». مدتی است تلویزیون یکی از شاکیان پروژه VOD و پخش تیزرهای فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواری شده، با این نگاه ایوبی در برابر این پرسش که تعاملات سازمان با صداوسیما چگونه خواهد بود، ‌اظهار کرد: «تحولات این سازمان را به فال نیک می‌گیرم و به‌زودی با دکتر علی‌عسکری، رئیس جدید آن، جلسه‌ای خواهیم داشت. مجموعه تحولات صداوسیما را امیدوارکننده می‌دانم».


رئیس سازمان سینمایی درباره تازه‌ترین رایزنی‌ها برای پخش تیزر فیلم‌های سینمایی از تلویزیون داخلی توضیح داد: «بخش عمده‌ای از وقتم به گفت‌وگو و تعامل می‌گذرد و خوشحالم که با همین گفت‌وگوها مشکلات فیلم‌ها حل می‌شود. درحال‌حاضر دو هفته است که هیچ فیلمی در ماهواره تبلیغات ندارد؛ اما این موضوع روی فروش آثار تأثیری نگذاشته است، اکنون نیز مانند گذشته با صدای بلند خطاب به منتقدان که می‌گفتند فروش فیلم‌ها فقط به دلیل پخش تیزرهای ماهواره‌ای است، می‌گویم هنوز فیلم‌های ایرانی خوب فروش می‌کنند. هرچند هرگونه تبلیغی، در فروش فیلم‌ها اثر دارد؛ اما استقبال از فیلم‌ها فقط به‌دلیل تیزرهای ماهواره‌ای نبود». ایوبی درباره صادرنشدن مجوز نمایش فیلم جدید رضا کاهانی با وجود صدور پروانه ساخت آن گفت: «فیلم ایشان را ندیده‌ام و قضاوتی نمی‌کنم؛ اما همان شورای پروانه نمایش که مجوز اکران همه فیلم‌ها را صادر می‌کند این فیلم را نپذیرفته است. این شورا تنها مرجع قانونی تصمیم‌گیری اکران فیلم‌هاست، درباره این فیلم‌ها از اعضایش سؤال کنید. ضمنا پروانه ساخت و پروانه نمایش دو مقوله جدا از یکدیگرند». رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سؤال «شرق» مبنی بر ترکیب فعلی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و حضور یکی از اعضای «جبهه پایداری» به‌عنوان رئیس و همین‌طور نحوه تعامل سینما با نصرالله پژمان‌فر، گفت: «خوشبختانه پیش از این هم مشکل جدی با کمیسیون فرهنگی نمی‌دیدم، حالا هم مشکلی نداریم. ما هم در عرصه فرهنگ و هنر روی عقایدمان پایداریم. آقای پژمان‌فر هم سال‌هاست تجربه دارد. مسائل یکدیگر را می‌دانیم و زبان مشترک داریم.

 

اگر هم مسئله‌ای به وجود بیاید آن‌قدر گفت‌وگو می‌کنیم تا همراه شویم». این مدیر سینما در پاسخ به این پرسش که با وجود سه سال از آغازبه‌کار دولت تدبیر و امید و با وجود وعده رئیس‌جمهوری برای اکران بعضی آثار که بی‌دلیل جلوی نمایش‌شان گرفته می‌شد، عنوان کرد: «یادم نمی‌آید آقای روحانی، اکران‌کردن فیلمی را قول داده باشند. تعدادی از فیلم‌هایی که مشکل نداشتند و بی‌خودی در انتظار بودند، اکران شدند. حالا هم اگر فیلمی بدون مشکل باشد حتما اکران خواهد شد».


ایوبی درباره ساخت فیلم زندگی مولانا توسط هالیوود و اقدام عملی ایران دراین‌باره، گفت: «از روز اول درباره این موضوع خیلی صحبت شد. چندین فیلم‌نامه خواندم و یکی از آنها را که کم‌هزینه‌تر بود انتخاب کردیم. معمولا فیلم‌های تاریخی بسیار پرهزینه‌اند و بودجه‌های ما كم است؛ بدون خجالت می‌گویم با این بودجه و امکانات برای ساخت چنین کارهای بزرگی به مشکل برمی‌خوریم، ضمن اینکه اگر بخواهیم فیلمی دراین‌باره ساخته شود، مهم است که قرائت درستی از زندگی مولانا داشته باشیم. زیرا دانش او ایرانی است، هرچند مقبره‌اش در ترکیه باشد». رئیس سازمان سینمایی درباره اصلاحیه‌های واردشده به بعضی از فیلم‌ها که هم‌زمان روی پرده هستند، عنوان کرد: «حساسیت‌هایی که ایجاد می‌شود، به‌دلیل رونق سینماست. در فضای گذر از مجلس قبلی به فعلی و نیز انتخابات سال آینده متأسفانه همیشه فرهنگ و هنر و سینما میان بعضی از کشمکش‌های سیاسی قرار می‌گیرد؛ اما همچنان مانند گذشته عمل می‌کنیم و تغییر نکرده‌ایم».

 

اخبارفرهنگی و هنری - روزنامه شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------