احتمال حذف صدای ملوک ضرابی از فیلم «فروشنده» قوت گرفت



اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,فروشنده

پس از حذف صدای یاس از فیلم بارکد و حذف صدای آوازخوانی یک زن در فیلم خشت و آینه که روی فیلم اژدها وارد می‌شود آمده بود؛ اینبار فیلم فروشنده نیز اصلاحیه خورد تا صدای ملوک ضرابی از این فیلم حذف شود.

به گزارش ایلنا، مصائب موسیقی در طی دهه‌های اخیر به اشکال مختلف بر سر سینما نیز آمده است. در ماه‌های گذشته فیلم‌های متعددی گرفتار سانسور شدند و اصلاحیه‌هایی برای حذف یا تغییر موسیقی‌های فیلم اعمال می‌شود.

چندی پیش در آستانه اکران فیلم بارکد؛ اصلاحیه‌ای برای این فیلم آمد که صدای خواننده رپ (یاس) از تیتراژ حذف شود. این مسئله درحالی عنوان شد که در جشنواره فیلم فجر بارکد با صدای یاس اکران شد.

بهرام رادان با کنایه‌ای به این مسئله یادآور فیلم سنتوری نیز شد و عنوان کرد: «تاریخ تکرار می‌شود: حدود ۱۰ سال پیش جناب مهرجویى تماس گرفتند و گفتند: “دارند جلوى اکران سنتورى را می‌گیرند.” بیشتر ایرادشان روی صداى محسن چاوشی بود و حالا مصطفی کیایی زنگ زد و گفت نگران اکران چهارشنبه بارکد به خاطر صدای یاس است؛ انگار تماس‌هایی گرفته شده بود. تمام تلاشم این است که بارکد به سرنوشت سنتورى مبتلا نشود. یاسر، رفیق عزیزم هم خوب می‌داند که براى شنیده شدن صدایش در سالن‌های سینما تمام سعى‌مان را کرده‌ایم و می‌کنیم. به امید روزى که همه صداها شنیده شوند… آمین.»

اما پیش از آن فیلم اژدها وارد می‌شود نیز دچار چنین مشکلی شد. کریستف رضاعی آهنگساز این فیلم در بخشی از فیلم از صدای زنی که در فیلم خشت و آینه آواز می‌خواند؛ استفاده کرده بود. این صدا برای لحظاتی در فیلم استفاده می‌شد که روی آن نیز تجربیاتی صورت گرفته بود اما ارشاد به این بخش از فیلم اصلاحیه وارد کرد و رضاعی مجبور به تغییر شد.

و این‌بار فیلم اصغر فرهادی نیز اصلاحیه خورده است. حذف قطعه رعنا با صدای ملوک ضرابی از فیلم فرهادی خبری‌ست که هرچند هنوز به طور رسمی اعلام نشده اما شنیده شده که حذف این قطعه از فیلم قطعی شده است.

اصغر فرهادی در نشست رسانه‌ای آخرین ساخته‌اش در جشنواره فیلم کن اعلام کرده بود فیلمش ادای دین به این خواننده است. نام شخصیت اصلی فیلم نیز رعنا است. کارگردان و سایر عوامل فیلم فروشنده، هنوز در قبال این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند.

ملوک ضرابی زادهٔ ۱۲۸۶ خورشیدی در کاشان خوانندهٔ موسیقی سنتی ایرانی بود. او در خواندن تصنیف و آهنگ‌های ضربی ماهر بود. از وی صفحه‌های بسیاری باقی‌ مانده‌است. ملوک ضرابی در ۱۵ دی ماه سال ۱۳۷۸ در آپارتمان شخصی‌اش در تهران زندگی را وداع گفت و در یکی از قطعات عمومی بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------