شبنم قلی‌خانی: علاقه‌ به کتابخوانی در کودکی شکل می‌گیرد / «هشت و نیم دقیقه» برای پاییز آماده می‌شود



اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,شبنم قلی‌خانی

کتاب و کتابخوانی، همراه همیشگی من است و از ابتدا در موضوعات و ژانرهای مختلف کتاب می خواندم.

شبنم قلی‌خانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛  در خصوص میزان رابطه‌اش با کتاب‌خوانی گفت: کتاب و کتاب‌خوانی، همراه همیشگی من است و مطالعه ام، زمانی که در دبیرستان تحصیل می کردم در زمینه رمان و ادبیات داستانی بود و بعدها به کتاب‌های روانشناسی روی آوردم. با شروع کار بازیگری‌ام و رشته دانشگاهی که کارگردانی تئاتر بود، به خواندن کتاب هایی در این زمینه پرداختم و در حال حاضر هم چند وقتی است که دوست داشتم به مطالعه پیرامون فلسفه بپردازم.

وی درباره ریشه علاقه افراد به کتابخوانی اظهار داشت: از بچگی و بیشتر در زمان مدرسه رفتن است که این علاقه شکل می گیرد و من خودم فکر می‌کنم، قرار دادن زنگ قصه‌خوانی در کنار ساعت های حساب و هندسه و دیکته خیلی برای کودکان واجب است.

به این شکل که یا معلم برایشان کتاب بخواند یا خودشان و یا حتی از هنرمندان و چهره های مطرح در مدارس دعوت به عمل آورده شود که بروند و برای دانش آموزان قصه ای را بخوانند؛ چون ریشه کتابخوانی در دوران کودکی است که شکل می گیرد و برای خودم هم یادم می آید که همیشه نوار قصه بود و کتاب می خواندم و مادرم یک کتاب را برایم بارها و بارها خوانده بود و من باز هم دوست داشتم که آن کتاب را برایم بخواند. شاید الان مردم فرصت این کار را ندارند، اما من برای فرزند خودم، به طور حتم کتاب خواهم خواند و او را به کتابخوانی عادت می‌دهم. حتی الان که سن او زیر یک سال است، کتاب هایی برای ترغیب به کتابخوانی دارد و چون رنگی هم هست، کتاب را دوست دارد.

قلی خانی پیرامون تاثیر کتابخوانی بر بازیگری بیان کرد: بدون شک مطالعه بر بازیگری نقش دارد و به این دلیل خود من هم به مطالعه کتاب‌های مختلف، در ژانرهای متفاوت می‌پردازم؛ چون فکر می کنم یک بازیگر در شخصیت های مختلفی که کار می کند، باید اطلاعات آن شخصیت ها را هم کسب کند. برای مثال زمانی که نقش وکیل را بازی کردم، به صورت ابتدایی مطالعاتی در زمینه وکالت داشتم؛ چون این مطالعات دید آدم را تغییر داده و بازی را پخته می کند و مردم متوجه می شوند که کدام بازیگر مطالعه دارد و کدام کتاب نمی‌خواند و کدامشان عمیق تر و کدامشان سطحی تر هستند.

وی در خصوص وظیفه هنرمندان در ترغیب مردم به کتابخوانی عنوان کرد: همان طور که در زمینه ها و کمپین های مختلف بازیگران و هنرمندان نقش دارند، در کتاب خواندن هم همین وظیفه را دارند و شاهد هستیم که در کافی شاپ ها و کتاب فروشی ها با حضور بازیگران مراسم کتاب خوانی برپا می شود. این خیلی خوب است و باعث آشتی مردم با کتاب می شوند، چون مردم ما کتابخوان بودند در گذشته و در این سال ها است که از مطالعه دور مانده ایم.

قلی‌خانی درباره کتابی که بر خودش تاثیر داشته گفت:  کتاب‌هایی که بر من تاثیر گذاشتند، در مقاطع مختلف متفاوت بودند اما در دوره‌ای که به خواندن کتاب‌های روانشناسی مشغول بودم، کتاب های برایان تریسی را خیلی تاثیر گذار دیدم که در زمینه ی موفقیت صحبت می کند و انگیزه فعالیت و مدام در تکاپو بودن برای رسیدن به هدف را در آدم روشن می کند و از این نظر خیلی تاثیرگذار است.

وی درباره آخرین کار خود عنوان کرد: مشغول بازی در سریال «هشت و نیم دقیقه» به کارگردانی شهرام شاه حسینی هستم که برای پخش پاییز در شبکه دو آماده می شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------