میترا حجار: به دلیلی که نمی‌دانم، ورودم به سازمان صداوسیما ممنوع شده است



اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,میتراحجار

میترا حجار؛ بازیگر سینما و تلویزیون که آثاری از جمله «پلیس جوان» و «سرزمین کهن» را در کارنامه تلویزیونی خود دارد این روزها بیشتر وقتش را معطوف به محیط زیست و حقوق حیوانات کرده است. به همین دلیل بسیاری از پیشنهادهایش را رد کرده تا با تمرکز بیشتر به این کار بپردازد.

صبا- این بازیگر درباره دلایل فاصله گرفتنش از تلویزیون توضیح داد: به دلیلی که نمی‌دانم چیست، تلویزیون دو سه سال است که ورود من را به سازمان ممنوع کرده است. زمانی که من در شهرک غزالی برای بازی در یک فیلم سینمایی رفتم، صبح همان روز به من گفتند که از تاریخ 17 شهریور ممنوع‌الورود هستم. وقتی من جویای این مسئله شدم گفتند که باید به حراست سازمان بروم ولی حراست داخل خود سازمان است و نمی‌شود وارد سازمان شد، به نظر می‌رسد آن‌ها با این کارشان به نوعی انسان را سنگ قلاب می‌کنند و برای من خیلی دردناک است که تلویزیون چنین دیدگاه و موانعی برای هنرمندان دارد. ضمن این‌که من هیچ کاری نکرده بودم؛ نه مهمانی رفته‌ام و نه هیچ کار دیگری کرده‌ام. به همین خاطر من هم مدتی است تلویزیون نمی‌بینم و سعی کردم این قطع رابطه را دو طرفه کنم.

وی ادامه داد: صداوسیما خیلی سیستم غلطی دارد و نتیجه آن را هم می‌بینیم که دیگر مثل سابق مخاطب ندارد و کسانی که هم که اخبار را دنبال می‌کنند آن را از شبکه‌های دیگر می‌بینند. البته مردم برنامه‌هایی مانند «ماه عسل»، «خندوانه» و «دورهمی» را می‌بینند اما با این حال مخاطب امروز تلویزیون اصلا قابل قیاس با مخاطب شبکه‌های خارجی نیست، این واقعیت است و باید این را بپذیریم.

دفاع از حقوق حیوانات و محیط زیست دغدغه‌ی این روزهای میترا حجار
میترا حجار درباره فعالیت‌هایی که این روزها پیرامون محیط زیست دارد به «صبا» گفت: امسال تمام پیشنهاداتم را رد کردم زیرا درگیر مسائل محیط زیستی بودم و تصمیم داشتم این کار را به سرانجام برسانم. یکی مسائلی که درگیر آن بودم، پیگیری کردن قانونی بود که بتوان از طریق آن از حیوانات حمایت کرد، در کنار آن فعالیت‌های جانبی دیگری در زمینه محیط‌زیست نیز دارم. اولین چیزی که ما درگیر آن هستیم این است که هیچ قانونی در ایران برای منع حیوان‌آزاری وجود ندارد و متاسفانه ویدئو‌های زیادی را می‌بینیم که در فضای مجازی منتشر می‌شوند و نشانگر حیوان آزاری است. اینها باعت متشنج شدن فضای روحی جامعه می‌شود و از طرفی شبکه‌های بیگانه را خوشحال می‌کند چون می‌گویند در ایران هرج‌ومرج و بی‌قانونی وجود دارد.

حجار ادامه داد: این مسئله‌ای است که طی سه چهار ماه گذشته به همراه سازمان محیط زیست روی آن کار کرده‌ایم و بیش از یک هفته پیش به صورت پیش‌نویس لایحه به هیات دولت تحویل داده شد اما در نهایت حقوقدانی که درسازمان محیط زیست حضور داشته روی این لایحه نوشته است؛ این لایحه در زمینه حیات وحش معتبر نیست. این مسئله مرا به‌شدت ناراحت کرد زیرا ما در زمینه حیات وحش هم شاهد حیوان‌آزاری هستیم؛ یعنی حیوانی که شکار می‌شود به غیر از این‌که کشته می‌شود به‌شدت آزار می‌بیند. به عنوان مثال پرندگانی شکاری، مثل قرقی، را که شکار می‌کنند چشمان آن‌ها را می‌دوزند و حیوان خیلی متحمل آزار می‌شود. دومین مشکلی که مطرح است این است که پناهگاه‌های متعددی برای نگهداری سگ‌های ولگرد وجود دارد که خود این پناه‌‎گاه‌ها می‌توانند شرایط بدی پیدا کنند؛ یعنی حیوانات در آن جا به درستی نگهداری نمی‌شوند. به دلیل این که هیچ نظارت و قانونی دراین زمینه وجود ندارد و یک سری افراد سود جو هم از این طریق پول در می‌آورند.

این بازیگر با اشاره به فعالیت دیرینه‌اش در زمینه محیط زیست و دفاع از حقوق حیوانان عنوان کرد: من سال‌هاست که در این زمینه کار می‌کنم اما چهار ماه است که به صورت رسمی با سازمان محیط زیست همکاری دارم. البته پیش از این با انجمن‌های دیگر هم در این زمینه کار کرده‌ام. ضمن این‌که به نظر من بازیگری یک بخش کار است و یک بخش عمده آن که خیلی از ما می‌توانیم در آن موثر باشیم؛ فعالیت‌های اجتماعی و مدنی است. خوشبختانه دراین سال‌ها شاهد بوده‌ایم که بسیاری از بازیگران درگیر این مسئله شده‌اند. سال‌ها پیش که به خیریه می‌رفتم، برخورد مردم به گونه‌ای بود که انگار ما ادای آنجلینا جولی را در می‌آوریم اما الان این شکل از نگاه کمتر شده است. در همین ماه مبارک رمضان هر شب یک خیریه ما را برای افطاری دعوت می‌کرد و این یعنی؛ این ما، روند مثبتی داشته است.

هنرمندان ایران وضعیت خوبی ندارند
وی با بیان اعتماد مردم به قشر هنرمند و پذیرفتن فعالیت‌های آنان در این حوزه‌ها گفت: مردم به هنرمندان اعتماد دارند زیرا می‌دانند که زندگی‌شان را وقف این کار کرده‌اند و به مردم خدمت می‌کنند. در ایران در قیاس با اروپا هنرمندان بیمه درست و حسابی ندارند، از سوی دولت حمایت نمی‌شوند. اکثر هنرمندان وضعیت خوبی ندارند. هنرمندان بر آمده از مردم هستند و مردم شرایطشان را می‌دانند در صورتی که در کشورهای دیگر این‌طور نیست و خیلی از دانشگاه‌های بزرگ جهان یک هنرمند مانند بهرام بیضایی را به عنوان مشاور انتخاب می‌کنند و از او حمایت می‌شود زیرا معتقدند این‌ افراد در این سن و سال نباید نگران پرداخت اجاره‌بهایشان باشند در صورتی که در ایران این‌طور نیست. بنابراین من فکر می‌کنم به‌جای چیزهایی که از دست داده‌ایم یک سری چیزها را به‌دست آورده‌ایم و آن هم این است که مردم خیلی به ما اعتماد دارند. خیلی‌ها به من اعتراض می‌کنند که «مگر مشکل بشر حل شده است که دنبال مشکل حیوانات هستید؟» من فکر می‌کنم اول باید مشکل حیوانات حل شود بعد مشکلات بشر.

به‌زودی فیلم سینمایی‌ام را می‌سازم
بازیگر سریال «سرزمین کهن» درباره تجربه کارگردانی و فیلم سینمایی خود که با فیلمنامه علی میرمیرانی قرار است به زودی ساخته شود گفت: من به‌خاطر شرایطم نمی‌توانم با هر کسی کار کنم زیرا یک دیدگاه خاص دارم و می‌خواهم با کسانی کار کنم که آن‌ها هم همان دیدگاه من را داشته باشند. فعلا با یک تهیه‌کننده صحبت کردیم و اگر جواب مثبت بدهد کار را شروع می‌کنیم. در حال حاضر هم فیلمنامه و هم بازیگران ما آماده هستند و حتی برآورد بودجه هم کرده‌ایم و فقط منتظر جواب تهیه‌کننده هستیم.

حجار با ابراز تاسف از فوت عباس کیارستمی، بهمن زرین‌پور و ملیحه نیکجو‌مند گفت: خبر فوت عباس کیارستمی خیلی خبر دردناکی بود چون سینما نه فقط یک فیلمساز بلکه یک فیلسوف را از دست داد. در کنار عباس کیارستمی، فوت بهمن زرین‌پور را هم تسلیت می‌گویم چون بسیار مهجور ماند. همچنین فوت ملیحه نیکجومند؛ بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون را نیز تسلیت می‌گویم. هفته گذشته هفته بسیار دردناکی برای اهالی سینما بود و کاش قدر هنرمندانمان را در زمان حیاطشان بدانیم.

کتابی در زمینه روانشناسی ترجمه کرده‌ام
میترا حجار در پایان گفت: من یک کتاب در زمینه روانشناسی ترجمه کرده‌ام و احتمالا امسال منتشر خواهد شد. موضوع این کتاب که به دست یکی از دوستان من در امریکا نوشته شده است درباره تبهکاران و مجرمان است. در این کتاب آمده افرادی بزهکار می‌شوند که نتوانسته‌اند در مدرسه و دانشگاه‌های خوب درس بخوانند و درنتیجه در زندگی‌شان تصمیم اشتباه گرفتند. این کتاب دوازه قدم را معرفی می‌کند که به افراد کمک می‌کند تا تصمیمات درست در زندگی بگیرند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------