آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

ترانه علیدوستی از مرداد ۱۴۰۲ به سندرم Dress مبتلا شده‌اند که پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند. به گزارش…

کیا روی پرده سینما



اخبارفرهنگی وهنری  - مهدوی کیا روی پرده سینما

زندگی شخصی و فوتبالی مهدی مهدوی کیا به زودی در قالب فیلمی مستند کلید می خورد تا بعد از آماده شدن در سینماها اکران عمومی شود. امیرحسین حیدری، کارگردان این مستند در گفتگویی از ویژگی های آن و همچنین مستند «از پرسپولیس تا میلان» گفته است.

از بیست سال پیش که پرسپولیسی های دو آتیشه نام مهدی مهدوی کیا را در ورزشگاه آزادی فریاد می زدند تا روزی که با فرارهای موشکی و شوت های پرقدرتش بازیکن محبوب تیم ملی شد، خیلی ها تصمیم داشتند مستند زندگی اش را بسازند.

مهدوی کیا مثل دیگر فوتبالیست های همدوره اش خیلی به دوربین اعتماد نداشت. حالا اما پذیرفته گذشته و حال خود را در اختیار دو مستندساز جوان و با انگیزه قرار دهد.

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,مهدی مهدوی کیا

امیرحسین حیدری که تازه ترین تجربه او ساخت «از پرسپولیس تا میلان» است؛ این روزها با همکاری سام کلانتری مشغول تحقیق درباره زندگی مهدوی کیا هستند تا با مشورت او فیلمنامه این مستند را آماده کنند و بعد از آن وارد مرحله تصویربرداری شوند. حیدری در گفتگویی از مستند مهدوی کیا و دیگر مستندش یعنی «از پرسپولیس تا میلان» است، گفته است.

همه چیز از مسابقه دوستانه پرسپولیس و میلان آغاز شد. حیدری طی ملاقات با مهدوی کیا طرح موضوع می کند و بعد از چند بار گفتگو، ایده کلی مستند شکل می گیرد. مستندی که هنوز نامش نهایی نشده اما حتما ترکیبی از کیا، موشک ایران و دیگر واژگان آشنا در آن دیده خواهد شد.

ابتدا از انگیزه حیدری برای ساخت مستند زندگی مهدوی کیا می پرسم: «شخصا مهدی مهدوی کیا را دوست دارم. در حین ساخت مستند «از پرسپولیس تا میلان» به او پیشنهاد دادم و با روی خوش استقبال کرد. می دانستم مهدوی کیا خیلی حساسیت دارد و برایم جالب بود که به من به عنوان مستندسازی جوان اعتماد کرد. این اطمینان خیلی ارزشمند است.»

مستند فعلا در مرحله پیش تولید است و سازندگان درخواست پروانه ساخت داده اند: «پیش بینی ما این است که در شهریور ماه کار تمام شود و بتوانیم از آن رونمایی کنیم. قصدمان این است که فیلم در سینماهای داخل و خارج از کشور اکران شود.»

گذشته و حال مهدوی کیا
فیلم قرار است چه وجهی از مهدوی کیا را به ما نشان دهد؟ «گذشته و حال مهدوی کیا». حیدری در توضیح بیشتر می گوید: «زندگی مهدوی کیا به خاطر مسیر موفقیتی که طی کرده جذابیت بالایی دارد. فیلم در گونه مستند پرتره تعریف می شود و از کودکی تا الان او را شامل می شود. برای همین سراغ محل های زندگی و کسانی که او را می شناسند می رویم.»

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,مهدی مهدوی کیا

هم محلی های کیا در تهران و هامبورگ سهم زیادی در فیلم دارند: «با آنها درباره اخلاق، منش، فوتبال و مراودات شان با مهدوی کیا گفتگو می کنیم. فیلم های آرشیوی هم بخش دیگری از این مستنداست که مکمل گفتگو با مردم خواهد بود.»
مربیان و همبازی های دوره های مختلف فوتبال مهدوی کیا بخش دیگری از مستند است.

فراتر از مهدوی کیا
«به پیشنهاد خود مهدوی کیا داستان مستند از داستان زندگی اش فراتر می رود.» حیدری روی این خواسته مهدوی کیا تاکید می کند: «فیلم از دوران قبل از فوتبالیست شدن مهدوی کیا شروع می شود و در ادامه از او فراتر می رود و جنبه ملی پیدا می کند. او بازیکنی بین المللی است و این وجه در فیلم خیلی پررنگ است. یک ویژگی مهم دیگر هم دارد که دغدغه خود مهدی است؛ یعنی فوتبال پایه.»

حیدری درباره جزییات این دغدغه صحبت نمی کند ولی تاکید داردکه این بخش برگ برنده فیلم است: «به زودی در نشستی خبری با حضور خودمهدی در این باره صحبت می کنیم.»

به گفته حیدری فیلم وارد حواشی زندگی شخصی کیا نمی شود و از آن عبور می کند.

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,مهدی مهدوی کیا

مستند جهانی؟
سازندگان تصمیم دارند فیلمی با کیفیت و در حد و اندازه با نام مهدوی کیا آماده کنند؛ فیلم سینمایی با پروداکشنی بزرگ: «به جرأت می گویم مستند ما به مستندهای پرتره ای که برای فوتبالیست های مطرح دنیا ساخته شد تنه خواهد زد. این مستند صرفا پرتره نیست؛ اینگونه نیست که آدم ها در پلاتو بنشینند و از نکات مثبت مهدی بگویند و بعد هم به یکسری فیلم های آرشیوی کات بخورد. سعی می کنیم این اتفاق نیفتد تا ساختار کلیشه و خسته کننده نداشته باشد. هدف ما ساخت فیلم برای مخاطب داخلی و خارجی است و قطعا باید استانداردها را رعایت کنیم.»

سازندگان بخش هایی از مستند را به شکل انیمیشن خواهند گرفت: «انیمیشن برای جاهایی است که به قصه کمک کند وگرنه 95 درصد فیلم رئال است.»

از پرسپولیس تا میلان
امیرحسین حیدری مسابقه تیم های پرسپولیس و میلان را هم سوژه مستند کرده که به زودی وارد شبکه نمایش خانگی می شود. مستند «از پرسپولیس تا میلان» همزمان با دیدار دوستانه پیشکسوتان دو تیم پرسپولیس و آ ث میلان در تهران ساخته شده است و با مرور تاریخچه ای درباره این دو تیم و اطلاعاتی درباره بازیکنان آنها به پشت صحنه این مسابقه می پردازد.

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,مهدی مهدوی کیا

فیلم از شهر میلان دهه شصت شروع می شود و آرام آرام به باشگاه و بازیکنانش از قدیم تا امروز می رسد. فیلم سپس به تهران قدیم کات می خورد و سرگذشت باشگاه پرسپولیس مرور می شود. دوربین در ادامه تهران امروز را قاب می گیرد و از اینجا به بعد سوژه اصلی پرسپولیس جدید، تصاویری از آماده سازی تیم ها و مصاحبه هایی با علی پروین و دیگر بازیکنان تیم پرسپولیس.

دیدار با ستارگان آ ث میلان از دیگر بخش های این مستند ورزشی است: «وقتی مشخص شد که قرار است تیم میلان به کشورمان بیاید و دیداری با پرسپولیس داشته باشد، مقدمات ساخت مستند «از پرسپولیس تا میلان» را شروع کردیم. برای همین سراغ اطلاعات دو باشگاه رفتیم و کار را کلید زدیم. برای همین در چند نوبت به تمرین تیم پرسپولیس رفتیم و صحنه های مختلفی را گرفتیم.»

پیشکسوتان پرسپولیس چند جلسه در ورزشگاه کارگران تمرین داشتند که این دور همی اتفاقات بامزه ای به همراه داشته است.

هم بداهه هم طراحی
مستند «از پرسپولیس تا میلان» بر دو محور استوار است. سازندگان برای برخی بازیکن ها برنامه داشته اند و براساس طرحی مشخص سراغ شان رفته اند و برخی دیگر به شکل بداهه در قاب قرار گرفته اند: «ما چند نفر را مد نظر داشتیم و خیلی هدفمند سراغ شان رفتیم. باشگاه پرسپولیس برای همه پیشکسوتان دعوتنامه فرستاده بود اما نمی دانستیم همه می آیند یا خیر. برای همین به غیر از چند نفری که می دانستیم حتما هستند و قرار بود در فیلم از آنها استفاده کنیم بقیه به شکل بداهه در مستند حضور دارند. مثلا به محل و در خانه علی پروین، مهدی مهدوی کیا، حمید استیلی و مهدی فنونی زاده رفتیم.»

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,مهدی مهدوی کیا

با مزه های سرخ ها جلوی دوربین
دور همی پیشکسوتان پرسپولیس هم خاطره بازی بوده و هم مجالی برای بگو و بخند: «بازیکنان از اینکه بعد از مدت ها همدیگر را می بینند واقعا خوشحال بودند. مجتبی محرمی که آمد حتی علی پروین اظهار خوشحالی می کرد. نوستالژی در فیلم پررنگ است.»

کدام بازیکن جلوی دوربین سرخوش تر بود: «علی انصاریان، پژمان جمشیدی و بهروز رهبری فرد خیلی سرخوش بودند و با دوربین کاملا راحت شوخی می کردند. همه اینها باعث شده اتفاقات بامزه ای رقم بخورد. آقای فنونی زاده فوق العاده بود و اصلا یکی از گردشگران ما در فیلم شد. بقیه هم زحمت کشیدند؛ مهدوی کیا، استیلی، پنجعلی و بقیه دوستان خیلی کمک کردند تا مشکلی در طول کار نداشته باشیم.»

سرگذشت پرسپولیس
سازندگان مستند توجهی ویژه به حواشی و تاریخچه باشگاه پرسپولیس داشته اند. برای همین سعی کرده اند در این زمینه با پیشکسوتان بیشتر گفتگو کنند: «همانطور که می دانید تیم پرسپولیس قبل از مسابقه چند جلسه تمرین داشت. بازیکن های نسل های مختلف دور هم جمع می شدند و به تمرین می پرداختند. به نظرمان آمد که حالا فرصت خوبی است تا تاریخچه باشگاه و مقاطعی از سرگذشت پرسپولیس را مرور کنیم.»

بخش دیگری از مستند گپ و گفت با پرسپولیسی ها درباره مسابقه با میلان است: «بازیکن ها درباره این بازی خیریه و انگیزه هایشان حرف های بامزه ای می زدند. شوخی های جذابی هم داشتند که همگی در مستند استفاده شده.»

سهم میلانی ها
طبعا وقتی ستاره های محبوب فوتبال به کشورمان می آیند استقبال فراوانی از آنها می شود. سازندگان مستند تصمیم داشتند بازیکن های میلان فقط در اختیار آنها باشند اما خیلی زود شرایط عوض می شود. حیدری می گوید: «قرار بود بازیکنان تیم میلان فقط با ما مصاحبه کنند؛ شب مسابقه در هتل شان باشیم و از متن و حاشیه گزارش بگیریم ولی اینقدر از همان روز اول همه چیز شلوغ شد که کلا برنامه های ما به هم خورد. از آن طرف میلانی ها برای مصاحبه یکسری محدودیت داشتند.»

مستند برای میلانی ها هم جذاب خواهد بود؟ «بازیکنان میلان از راش ها خوش شان آمده بود اما اینکه برای هوادارانشان هم جذاب باشد را نمی دانم چون تیم پیشکسوتان میلان زیاد مسابقه می دهد و این مسئله برایشان عادی است.»

اخبارفرهنگی وهنری - روزنامه هفت صبح,برترین ها

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------