آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «تتلو» / امیرحسین مقصودلو: صاحب سایت شرط‌بندی نبودم؛ فقط تبلیغش می‌کردم

متهم در پاسخ به اتهامش درباره تبلیغ قمار و شرط‌بندی مدعی شد: صاحب سایت شرط‌بندی نبودم. صاحبان سایت شرط بندی مشخص هستند. من…

آنچه ماهواره نشینان می کنند و آنچه "مدیری" در نقد آن!



 

 آنچه ماهواره نشینان می کنند و آنچه

 

مهران مدیری از جمله چهره هایی است که این روزها بیش از پیش سوژه خبرنگاران شده است و گاهی اتفاقاتی باعث می شود که بیش از گذشته مورد توجه رسانه ها قرار گیرد.

این روزها انتشار قطعه نمایشی طنزی از مهران مدیری که شبکه های ماهواره ای را به سخره گرفته، نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج از کشور نیز سر و صدایی به پا کرده است!

در این میان باید عنوان کرد که هر چند نگاه ریزبینانه و خلاق مدیری و گروهش به عملکرد غیر اخلاقی و مضحک شبکه های ضد انقلابی، حرکت قابل توجهی بوده است؛ اما ذکر چند نکته ضروری است:

۱ با نگاهی اجمالی به این کار باید گفت که اگر چه این قطعه نمایشی به تمسخر شبکه های ضد انقلابی ماهواره ای می پردازد، اما مدیری در این اثر نیز مانند سایر آثارش، زیرکانه از فضای سیاست زده کشور استفاده کرده تا ضمن دور زدن خط قرمزهای اخلاقی و قانونی، حرفهایی درست را در قالب طنز و با هدف اولیه تمسخر شبکه های ماهواره ای به گونه ای که متأسفانه هنجارشکن است بیان نماید.

مدیری در این کار، برای اولین بار از واژه های غیر اخلاقی (فحش) به کرات و بی هیچ لکنتی استفاده می کند، که قطعاً شنیدن این واژه ها و دیدن برخی حرکات از سوی چهره محبوب مهران مدیری و تیمش نه تنها دور از شأن ایشان است، که می تواند زمینه ساز عادی شدن این اصطلاحات و واژه های بی ادبانه در میان جامعه باشد؛ ضمن اینکه قطعاً بسیاری از مخاطبان این کار نمایشی کودکان هستند!

همچنین مثلاً برای نشان دادن رقاص بودن مجری های لس آنجلسی لزومی دیده نمی شد که بازیگری نام آشنا چند دقیقه ای خود به مهیج ترین شکل ممکن و بی هیچ پرده پوشی و گوشه زنی به رقص در برابر ببنندگان مشغول شود!

۲ متأسفانه کارهای خلاقانه، هوشمندانه و خنده آور مدیری در کنار گروه های متغیر همکار با وی و در مجموعه های مختلفی چون: ساعت خوش، نقطه چین، پاورچین، شبهای برره، باغ مظفر و... در عین اقبال گسترده بینندگان، همواره درجه ای از هنجارشکنی نرم را در درون خود حفظ کرده است، که بعضاً هم توسط مردم و کارشناسان در زمان پخش این آثار گوشزد می شد. این هنجار شکنی های تدریجی در کارهای تلویزیونی، در برخی کارهای نمایش خانوادگی (لوح های فشرده که توسط مغازه ها با مجوز ارشاد توزیع می شوند.) همچون "فضانوردان" به اوج خود رسید و رفته رفته که نه، بلکه با سرعت فزاینده ای به سینمای طنز کشور رسوخ کرد!

البته بی انصافی است که تمام تقصیر، گردن مدیری بیافتد بلکه همکارانی چون عطاران، جواد رضویان و... که اکثراً روزی بازیگر کارهای مدیری بوده اند نیز در افتادن سینمای طنز به وضع سطحی و سبک فعلی نقش مؤثر داشته و دارند. وضع طنز و سینمای دل به هم زنش چنان بدریخت شد که حتی مهران مدیری که بالاخره به واسطه انجام پروژه های مداوم با تلویزیون جمهوری اسلامی، به رعایت نسبی برخی ضوابط و چارچوب ها عادت کرده بود، به نقد این وضعیت نامناسب پرداخت!

اما در کار آخر مهران مدیری (قطعه نمایشی درباره ماهواره) این هنجارشکنی در حدی است که اگر بخواهد پایه و اساس کارهای آتی سینمای طنز کشور شود، قاعدتاً حتی معاونت سینمایی آسانگیر فعلی نیز بعید است مجوز ساخت یا نمایشی برای آن صادر کند!

در این کار، درستی اصل پیام که مسخرگی بی حد و حصر ماهواره نشینان آن طرف آب را به تماشا می گذارد، ناخودآگاه، ما را از زشتی آنچه در کیفیت بیان اتفاق می افتد، غافل می کند و این خندیدن های غافلانه به خانواده ها هم سرایت می نماید و چندی بعد تأثیر بد آن را در حرکات موزون و رفتار ناموزون فرزندانمان نیز خواهیم دید.

۳ نویسنده "قهوه تلخ" بلافاصله بعد از انتشار این کار طی مصاحبه ای عنوان کرده است که این کلیپ ۴ سال پیش تولید شده و از نحوه انتشار آن بی اطلاع است! این در حالی است که بازیگران این قطعه نمایشی، بازیگران حال حاضر "قهوه تلخ" هستند، نه آثار ۴ سال پیش مهران مدیری. ضمن اینکه برخی اصطلاحاتی که در این کلیپ استفاده می شود مربوط به سریالی است که اخیراً روی آنتن شبکه سوم سیما بوده است (!) بنابراین در چنین شرایطی که این کلیپ باعث عصبانیت شبکه های ماهواره ای شده است، تکذیب آن کمی باعث تعجب است.

۴ شیوه های تبلیغی مهران مدیری و گروهش همیشه منحصر به فرد بوده است که این منحصر به فردی برای قهوه تلخ بیش از بقیه نمود داشته است. شاید دور از واقعیت نباشد که جمع شدن بازیگران قهوه تلخ در یک خلأ زمانی برای تولید کاری اینچنینی به رشد دوباره فروش "قهوه تلخ" کمک کند!... / گزارش : جهان نیوز 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------