یادداشتی که محمد خاتمی بر یک آلبوم موسیقی نگاشته است



اخبار,اخبار فرهنگی,محمد خاتمی

اخبار فرهنگی و هنری - یادداشتی که محمد خاتمی بر یک آلبوم موسیقی نگاشته است

محمد خاتمی در این یادداشت از ابتکار و صدای گرم خواننده آلبوم اشاره کرده است و ...

  آلبوم موسیقی «بر من گذشت» به خوانندگی بابک بابایی روانه بازار موسیقی شد.در این اثر که با موسیقی و تنظیم حسین اعتمادی و بر مبنای ملودی‌هایی از پیمان خازنی منتشر شده، سیدمحمد خاتمی یادداشتی نگاشته است.


سیدمحمد خاتمی در این یادداشت نوشته است: «بر من گذشت» اثر تازه‌ای است در موسیقی اصیل ایرانی با صدای گرم و خواستنی هنرمند جوان آقای بابک بابایی که در اجرا،انتخاب شعر و آهنگ، ابتکارات ارزنده‌ای را در آن شاهدیم. این اثر ضمن وفاداری به میراث گرانسنگ موسیقی اصیل و سنتی ایرانی،به یک معنی،اثری نو و متضمن نوآوری‌های در خور توجه است که می‌تواند برای نسل امروز نیز جذاب باشد. به یاری خداوند این گام آغازین گام های بلند دوری را در پی خواهد داشت و بر غنای میراث ارجمند هنر و فرهنگ این مرز و بوم خواهد افزود.»


این آلبوم شامل قطعاتی با نام‌های «بر من گذشت» (در ابوعطا)، «کوچه» (دشتی)، «باغ رویا» (ماهور)،«مجنون»(دشتی)، «رفتم»(بیات اصفهان) است.
در این اثر میثم مروستی و پدرام فریوسفی (ویلن و ویلن آلتو)، حسین اعتمادی (ویلن)، آتنا اشتیاقی و مهرداد عالمی (ویلنسل)، علیرضا خورشیدفر (کنترباس)، سهراب بابکی (فلوت)، پیام سوری (پیانو)، پیمان خازنی (تار)، شایان یزدی‌زاده و حمید یوسفی (تمبک) هنرنمایی کرده‌اند.


علیرضا میرعلینقی- موسیقی نویس و پژوهشگر تاریخ موسیقی- در بخشی از مقدمه‌ای که بر این نگاشته است، می‌نویسد: «مختصات فنی-هنری این آلبوم را می‌توان در بهره گیری از دوعامل نگاه کرد: استفاده از ارکستری با کاراک‌تر کششی و استفاده از اشعاری با کاراک‌تر نیمایی و یا پسانیمایی. در قطعات این آلبوم کلام و ملودی پا به پای یکدیگر و به توازی هم پیش برده شده‌اند و هیچکدام فدای دیگری نشده است. زمان آواز‌ها کوتاه و متناسب با حوصله شنوایی امروز است. و مهم اینکه صدایی جوان، با لحنی غیر تقلیدی و قابلیت‌های صوتی در حد توجه، ترجمان آن بخش از قطعات شده که در یک اثر موسیقایی با کلام از عهده برآمدن آن، فقط از صدایی توانا ساخته است.»


بابک بابایی، فارغ التحصیل رشته نگارگری (مینیاتور و نقاشی) است و ردیف‌های آوازی موسیقی ایرانی را نزد زنده یاد رضوی سروستانی و محمد منتشری فرا گرفته است. وی در عرصه هنرهای تجسمی از محضر محمدباقر آقا می‌ری، اردشیر مجرد تاکستانی، منوچهر معتبر و ...بهره برده است.
این خواننده تا کنون بر روی دیوان حافظ و سعدی به نگار‌گری پرداخته و نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی برگزار کرده است.
اخبار فرهنگی و هنری - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------