آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

انتقاد مجید مجیدی از قالیباف



اخبار,اخبار فرهنگی,مجید مجیدی

 

اخبار فرهنگی - انتقاد مجید مجیدی از قالیباف: او همیشه در پرده‌ی غیب است/معلوم نیست که کی ظهور می‌کند

مجید مجیدی در مراسم اهدای جوایز جشنواره‌ی نشانه‌نوشته پیامبر اکرم(ص)، از شهردار تهران و مسوولانی که برای امور فرهنگی که شانیت و منزلت دینی دارند وقت کمتری می‌گذارند انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، مجید مجیدی در مراسم اهدای جوایز نخستین جشنواره‌ی «نشانه‌نوشته پیامبر اکرم(ص)»، که عصر دوشنبه - 5 خرداد - در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد، با اشاره به حضور نداشتن شهردار تهران در این مراسم اظهار کرد: از سید جواد شوشتری، رئیس پیشین و جمال کامیاب، رئیس وقت سازمان زیباسازی شهرداری تهران به خاطر همراهی با این جشنواره متشکرم و از آقای قالیباف که لطف دورادور داشته ولی او را ندیدیم و همیشه در پرده‌ی غیب است و معلوم نیست که کی ظهور می‌کند، تشکر می‌کنم.

او افزود: البته این ویژگی همه مسوولان است که در جایی که باید حضور داشته باشند کمتر فرصت حضور پیدا کرده و وقت می‌گذارند، ولی شان و منزلت مراسمی مانند این مراسم به قدری است که ما توقع داریم آن‌ها، با وجود همه‌ی گرفتاری‌ها، برای ادامه‌ی این جریان و نهضت حضور داشته باشند. شاید یکی از دلایلی که این حرکت‌ها عقیم می‌ماند این است که جدیت لازم برای انجام آن‌ها وجود ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «باران» بیان کرد: به ساحت مقدس نبی‌اکرم (ص) خیلی جفا شده است. با اینکه نام ایشان عنوان سالی هم قرار گرفت، ولی کار جدی در زمینه‌ی فرهنگ و هنر برای ایشان انجام نشد. ما توقع داشتیم که در این برنامه مسوولان و هنرمندان به خاطر شانیت این موضوع حضور جدی‌تری می‌یافتند.

مجیدی با بیان این که اکنون نذر برای امام‌زاده‌ها بسیار رایج شده‌ است گفت: در فرهنگ عمومی نذر امام‌زاده‌ها، بی‌بی شهربانو و بی‌بی سکینه بیش از نذر پیامبر اکرم (ص) مرسوم است. باید موضوع نذر پیامبر را فرهنگ‌سازی کرد تا به فرهنگ عمومی ما و بطن جامعه و زندگی ما آورده شود تا روح تازه‌ای در جان همه‌ی عرصه‌ها بدمد. پیامبر اکرم (ص)، عصاره‌ی همه‌ی خوبی‌هاست و کم‌کاری ما باعث می‌شود که امروز هم پیامبر و هم اسلام ما را به سرقت ببرند و قرائت اسلام طالبانی، سلفی و... که پر از خشونت و ترور است در دنیا ترویج شود. این جشنواره بهانه‌ای بود برای پرداختن به نام مقدس حضرت محمد (ص) که آن را به فرهنگ عمومی وارد کنیم.

مجیدی در بخشی دیگر از سخنانش درباره‌ی لوکیشین فیلم «محمد(ص)» توضیح داد: یک شهرک بزرگ سینمایی در جاده‌ی قم ساخته شده است که حاوی سازه‌هایی است که تا 30 سال ماندگار است و می‌توان از آن به عنوان شهرک سینمایی جهان اسلام یاد کرد.

این کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس همچنین بیان کرد: در این جشنواره آثار زیادی دریافت شد، ولی آثار خارجی نداشتیم شاید؛ چون روابط عمومی تجربه‌ای در این زمینه نداشت و نتوانست آثار هنرمندان خارجی را به این جشنواره جذب کند. البته به قول استاد خوشنویس جلیل رسولی، شاید اساتید برجسته‌ی چندانی در دنیا وجود ندارند، به هر حال تجربه‌ی اول بود و امیدوارم این مسیر در آینده ادامه یابد و این حرکت شروع‌کننده یک جریان درست باشد.

مجیدی در بخشی از این مراسم درباره‌ی انتخاب نشانه‌نوشته‌ی فیلم گفت: به 40 استاد متخصص در این حوزه پیشنهاد دادم که نشانه نوشتی برای این فیلم بفرستند. تا زمان اکران فیلم بررسی‌های لازم انجام می‌گیرد، ممکن است اثر انتخاب شده از آثار برگزیده‌ی این جشنواره نباشد. لازم به ذکر است که انتخاب این نشانه توسط خودم انجام می‌شود نه داوران این جشنواره.

نام زیباسازی کار ما را سخت کرده است

در این برنامه که اجرای آن را محمدرضا شهیدی‌فر به عهده داشت، جمال کامیاب - رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران - گفت: نامی برای سازمان زیباسازی شهرداری تهران انتخاب شده‌ است که کار ما را سخت و پیچیده می‌کند. نمی‌توانیم به سراغ عنصر زیباسازی برویم و هنرمندان را نادیده بگیریم، چون آن‌ها به این عنصر بسیار نزدیک‌اند. بنابراین به هر بهانه‌ای که بتوانیم برای همراهی به سوی آن‌ها می‌رویم که آن‌ها دست ما را بگیرند و این برای ما مبارک است.

از جنس رفتگرانیم!
در بخشی از این مراسم، حجت الاسلام میثم امرودی - معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران - که به نمایندگی از محمدباقر قالیباف در این مراسم حضور داشت، در پاسخ به انتقادات مجید مجیدی از شهردار تهران اظهار کرد: محمدباقر قالیباف به خاطر جلسه‌ای ضروری نتوانست در این مراسم شرکت کند و من هم با وجود خستگی حاصل از جلسات شبانه‌ی کاری در این برنامه حضور دارم.

او در بخشی از سخنانش در خطاب به مجیدی گفت: اتفاقا در این جلسه بعضی از مسوولان حضور دارند، ولی می‌بایست هنرمندان بیشتری در این جمع حضور می‌یافتند. دوست داشتم که این جمع مملو از هنرمند باشد.

امرودی درباره‌ی خدمات شهرداری گفت: شهرداری وقت تهران، قدم‌های محکمی را برای هنر برداشت؛ سینما آزادی را ساخت، پردیس‌هاس سینمایی را افتتاح کرد و اکنون نیز در حال ساخت بزرگترین مرکز تئاتر کشور است.

او در پایان سخنانش گفت: ما از جنس رفتگران هستیم، عشق می‌کنیم و جاروکش کوچه‌های شهری هستیم که هنرمندانش برای حضرت پیامبر(ص) فیلم می‌سازند.

در بخشی از این مراسم عبدالجبار کاکایی - شاعر - به روی سن رفت و شعر خود را که در مدح پیامبر اکرم سروده بود، خواند و حسام‌الدین سراج - خواننده و نوازنده - نیز دو قطعه‌ از آثار خود را برای حاضرین اجرا کرد.

خرسندم از انتخاب ایرانی‌ها
در ادامه‌ی این مراسم، جلیل رسولی که از اعضای هیات داوران این جشنواره بود بیان کرد: در این جشنواره، 2 هزار و 700 اثر به دبیرخانه ارسال شده بود که 40 اثر از 36 هنرمند برای حضور در این جشنواره انتخاب شدند.

او درباره‌ی فیلم مجیدی گفت: ما داوران حدود 17 دقیقه از پشت صحنه‌ی فیلم را دیدیم و من هنگام تماشای فیلم احساس می‌کردم نقاشی‌های «رامبراند» را تماشا می‌کنم. اعتقاد دارم فیلم مجیدی جایگاه ویژه‌ای در جهان اسلام پیدا می‌کند.

او ضمن ابراز رضایت از اینکه آثار ایرانی در این جشنواره شرکت و انتخاب شده‌اند، گفت: با هنرمندان ترک و عرب کار کرده و عیار کارشان را می‌دانم، می‌دانستم که بهتر از آثار هنری ایرانی کاری به ما ارسال نمی‌کنند. خوشحالم که هنرمندان ایران برگزیده شدند، چون غیرت من قبول نمی‌کرد که اثر هنرمندی جز هنرمند ایرانی به عنوان نشانه نوشت این فیلم قرار بگیرد.

در ادامه با حضور داوران این جشنواره شامل اساتید خوش‌نویس و گرافیستی مانند جلیل رسولی، ابراهیم حقیقی، صداقت جباری، حبیب‌الله صادقی، مسعود نجابتی به همراه مجید مجیدی و حجت‌الاسلام میثم امرودی آثار برگزیده معرفی و جوایز هنرمندان اهدا شد.

آثار برگزیده به این شرح هستند:
پنج اثر شایسته‌ی تقدیر از هنرمندان داود رحیمی، سید مصطفی سیدابراهیمی، محسن صفایی، حجت مجرد، محمدرضا ملاحسینی معرفی شد که جوایز آن‌ها شامل یک لوح افتخار و 30 میلیون ریال جایزه نقدی بود.

سه اثر شایسته و برتر این جشنواره مربوط به هنرمندان سید مهدی حسینی، باقر جعفری و علیرضا ذاکری بود که جوایز آن‌ها شامل یک لوح افتخار و 150 میلیون ریال، یک لوح افتخار و 120 میلیون ریال و یک لوح افتخار و 90 میلیون ریال اهدا شد.

در پایان این مراسم که بر خلاف وعده‌ی قبلی بدون حضور احمد مسجد حامعی و محمدباقر قالیباف برگزار شده بود، نمایشگاه نشانه‌نوشته‌های انتخاب شده از این جشنواره با حضور جمعی از مسوولان و هنرمندان خوش‌نویس کشور توسط مجید مجیدی افتتاح شد.

مجید سرسنگی - مدیر عامل خانه‌ی هنرمندان ایران - از حاضران در این مراسم بود. 

اخبار فرهنگی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------